Omakotitalon ostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LazyJ
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tärkeä on joo tuo sosiaalinen puoli. Tosin mun mielestä maaseutu ei sulje sitä pois, päinvastoin. Noh, mullahan ei tietenkään ole kokemusta kuin omasta lapsuudestani ja sen vietin maalla. Pieni kunta, missä oli kuitenkin kaikki sen ajan palvelut. Siellä ei vanhempien tarvinnut ikinä kuskata harrastuksiin, vaan jo ennen kouluikää kuljin itse urheiluseuran hommissa mukana. Oli joukkuelajeja ja yksilöuhreilua. Valmentajiakin löytyi (ihan olympiatasolta saakka). Kylällä oli bänditoimintaa ja sen verran suuressa mittakaavassa, että ei voisi ihan asemakaava-alueella sillä tavalla soitella. Kädentaitoja pääsi harjoittamaan, kun lähes joka talosta löytyi jokin talli/harrastetila. Ei muistaakseni koulussa oltu, kun hitsailtiin kaverin kanssa pyörät yhteen ja ajeltiin sitten tandemilla. Mikroauton rungon hitsasin alle 10-v ja putket hain itse paikallisesta kaupasta pyörän runkoon teipattuna. Ikää kun tuli vähän, niin oli mahdollisuutta kilpa-autoiluun jne. Mihinkään ei tarvinnut vanhempien kuskata, paitsi tietenkin pelimatkoille, mutta niissäkin lasten vanhemmat aina vuorottelivat. Kesäisin saatiin olla yölläkin pimeässä ja nähdä lepakoita (sellaisia lentäviä juttuja, ei niitä nykyajan kotkotuksia) ja tähtiä ja revontulia talvella. Nämä jälkimmäiset oli niille kylän tytöille erittäin tärkeitä ja maallakin pääsi kyllä lääkärileikkejä leikkimään. Ehkä ajat on tuosta jo muuttuneet sielläkin... on netti ja tv-kanavia enemmän kuin kaksi. Tällä omakohtaisella esimerkillä en tarkoittanut sitä, että elämä olisi tällaista jos lähin naapuri asuu 20km päässä, mutta se ei ole tarpeellistakaan, jotta voi päästä "omaan rauhaan". Nykyäänkään...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tärkeä on joo tuo sosiaalinen puoli. Tosin mun mielestä maaseutu ei sulje sitä pois, päinvastoin. Noh, mullahan ei tietenkään ole kokemusta kuin omasta lapsuudestani ja sen vietin maalla. Pieni kunta, missä oli kuitenkin kaikki sen ajan palvelut. Siellä ei vanhempien tarvinnut ikinä kuskata harrastuksiin, vaan jo ennen kouluikää kuljin itse urheiluseuran hommissa mukana. Oli joukkuelajeja ja yksilöuhreilua. Valmentajiakin löytyi (ihan olympiatasolta saakka). Kylällä oli bänditoimintaa ja sen verran suuressa mittakaavassa, että ei voisi ihan asemakaava-alueella sillä tavalla soitella. Kädentaitoja pääsi harjoittamaan, kun lähes joka talosta löytyi jokin talli/harrastetila. Ei muistaakseni koulussa oltu, kun hitsailtiin kaverin kanssa pyörät yhteen ja ajeltiin sitten tandemilla. Mikroauton rungon hitsasin alle 10-v ja putket hain itse paikallisesta kaupasta pyörän runkoon teipattuna. Ikää kun tuli vähän, niin oli mahdollisuutta kilpa-autoiluun jne. Mihinkään ei tarvinnut vanhempien kuskata, paitsi tietenkin pelimatkoille, mutta niissäkin lasten vanhemmat aina vuorottelivat. Kesäisin saatiin olla yölläkin pimeässä ja nähdä lepakoita (sellaisia lentäviä juttuja, ei niitä nykyajan kotkotuksia) ja tähtiä ja revontulia talvella. Nämä jälkimmäiset oli niille kylän tytöille erittäin tärkeitä ja maallakin pääsi kyllä lääkärileikkejä leikkimään. Ehkä ajat on tuosta jo muuttuneet sielläkin... on netti ja tv-kanavia enemmän kuin kaksi. Tällä omakohtaisella esimerkillä en tarkoittanut sitä, että elämä olisi tällaista jos lähin naapuri asuu 20km päässä, mutta se ei ole tarpeellistakaan, jotta voi päästä "omaan rauhaan". Nykyäänkään...

Juu. Ei pidä yleistää. Itsekin olisin varmasti viihtynyt kuvaamassasi kyläympäristössä. Pyöräiltyä tuli kanssa joka paikkaan. Ei pahemmin kukaan kuskaillut. Mopoa en halunnut, vaikka faija lupasi ostaa. 2-tahtisen hajusena pyöriminen ei kiinnostanut. Nykylinja on sitten pikkasen erilainen. Lapsia kuskataan joka paikkaan, mikä ei tietystikkään välttämättä ole hyvä juttu, mutta olen siihen kuitenkin valmistautunut ja vähän on jo poikia treeneihin kuskattukin.

Mun mielipide on se että jos haluaa asua omakotitalossa niin sitten siinä pitää olla sitä tilaa ja rauhaa ympärillä. Jos ei kaipaa sitä tilaa ja rauhaa niin sitten rivari tai kerrostalo on se parempi vaihtoehto. Sitä en täysin ymmärrä että samanlaisia omakotitaloja rakennetaan vieriviereen kymmenittäin pienelle alueelle.
Landella asuminen on myös se hyvä puoli ettei tarvi joka ilta mietiskellä missä porttikongissa ne meidän kersat nyt nuokkuu ja koska joku huumehörhö keksii niille tarjota laastaria kielen alle. Nuorten meininki on muuttunu ihan helvetisti niistä päivistä kun ite oli nuori että hirvittää jo valmiiks. Kun ite oltiin nuoria niin se oli kovin juttu ikinä kun 15 kesäsenä juotiin ekat kiljuhuppelit ja poltettiin tupakasta poskareita salaa. Nykyään kun tota meininkiä kattoo niin se on arkipäivääv että nippainappa kymmenvuotiaat notkuu kylillä tuhannen kännissä tai tiesmissä aineissa. Ainakin mä haluan varjella lastani tollasilta vaikutuksilta. Se että auttaako landella asuminen siihen, en tiedä, mutta niin mä ainakin kuvittelisin.

Ja ei tää meidänkään rakennuspaikka mikään ihan perämetsä ole. 6km pienempään ja 15km isomman kaupungin keskustaan. On se matka kuitenkin sen verran ettei sitä fillarilla ihan joka ilta lähdetä taittamaan.. ;)

Zone-sarja -42%
Landenkin määritelmä riippuu niin paljon määrittelijästä. Itse asun pienen kaupungin keskustan lähellä mutta monen mielestä maalla. Lasten koulut ja vaimon duuni 15min kävellen, uimahalli ja liikuntapaikat (salit, urheilukentät, jäähallit jne.) kaikki 4 km sisällä ja fiilarilla pääsee helposti, ladut lähtee melkein takapihalta. Kauppoihin 2 km. Tästä kun lähtee alle pari km suuntaansa niin löytyy hevoset laitumelta ja viljapelto maisermaa niitä kaipaaville.

En vaihtaisi. Tuo monesti mainittu lapsiperheen logistiikka on vaan niin paljon helpompaa täällä. Periaatteessa pärjää ilman autoakin jos haluaa.

Jos palataan takaisin siihen itse taloon...Niin kyllähän noita huopakattoja on omakotitaloissakin. Se eihkä ole ollut niin muodissa samalla tavalla kuin tiilikatto ja köyhänmiehen peltikate :D Mutta sitten taas kerrostaloissa, kaupoissa, tehtaissa ym. noita huopiahan kyllä käytetään. Eikä siinä teknisesti mitään ongelmaa kai ole. Keväällä ja syksyllä käppäilet katolla ja tsekkaat, ettei näy huovassa reikiä. Sama hommahan se on tiilien kanssakin, joka vuosi joku tiili halkeaa tai tulee reikä ja sitten se vaihdetaan. Jos oikein rambo on, niin menet vielä välikatolle ja katsot ettei kattotuoleissa ole valumajälkiä, tummumia yms. ja taas kerran haistelet, ettei haise maakellarille.

Jeps. Vanha bitumikermikatto on sellanen mikä kannattaa katosa huolellisesti läpi. Vanhoissa taloissa bitumikermi on asennettu ihan raakalaudan päälle jo joskus raakaponttilaudan päälle. Juurikin alta nousevan lämmön ja kosteuden takia laudoitus on voinut elää ja vanhat kermit ei välttämtää kestä tota aluslaudoituksen elämistä ja on saattaneet mennä rikki. Bitumikermikatto pitäis päästä tosiaan kattomaan altapäin missä kunnossa se aluslaudoitus on ja katsoa erityisen tarkasti kaikki piippujen ja läpivientien juuret.

Jos siellä on aluskate niin huovassa olevat pienet reiät ei tee katastrofia, mutta vanhoissa taloissa noita aluskatteita ei hirveen usein käytetty.

Jos palataan takaisin siihen itse taloon...Niin kyllähän noita huopakattoja on omakotitaloissakin. Se eihkä ole ollut niin muodissa samalla tavalla kuin tiilikatto ja köyhänmiehen peltikate :D Mutta sitten taas kerrostaloissa, kaupoissa, tehtaissa ym. noita huopiahan kyllä käytetään. Eikä siinä teknisesti mitään ongelmaa kai ole. Keväällä ja syksyllä käppäilet katolla ja tsekkaat, ettei näy huovassa reikiä. Sama hommahan se on tiilien kanssakin, joka vuosi joku tiili halkeaa tai tulee reikä ja sitten se vaihdetaan. Jos oikein rambo on, niin menet vielä välikatolle ja katsot ettei kattotuoleissa ole valumajälkiä, tummumia yms. ja taas kerran haistelet, ettei haise maakellarille.

Jos se vesikatteen kunto on mahdollista katsoa alta päin eli vintiltä tai välikatolta, niin ei sitten kannata enään katolla käppäillä.

Onpa se katto sitten mitä materiaalia tahansa, niin kyllä se kannattaa pari kertaa vuodessa tarkistaa ja pitäväksi todeta. Tarkastus silloin, kun on viikon tullut yhtä mittaa vettä.

Jos se vesikatteen kunto on mahdollista katsoa alta päin eli vintiltä tai välikatolta, niin ei sitten kannata enään katolla käppäillä.

Altapäinhän ei näe repeämiä ja reikiä, varsinkaan bitumissa missä on joku laudoitus tai levytys alla. Eikä tiilikatteessakaan näe hajonneita tiiliä aluskatteen läpi. Itse ainakin joka kevät vaihdan hajonneita tiiliä kämpän kattoon. Nytkin on ainakin yksi tiili paskana katolla. Lumen paino tahtoo vääntää lumiesteitä ja ne taas halkovat tiilet. Yleensä vittumaisimmasta paikasta.

Altapäinhän ei näe repeämiä ja reikiä, varsinkaan bitumissa missä on joku laudoitus tai levytys alla. Eikä tiilikatteessakaan näe hajonneita tiiliä aluskatteen läpi. Itse ainakin joka kevät vaihdan hajonneita tiiliä kämpän kattoon. Nytkin on ainakin yksi tiili paskana katolla. Lumen paino tahtoo vääntää lumiesteitä ja ne taas halkovat tiilet. Yleensä vittumaisimmasta paikasta.

Bitumikatteen kunnosta kertoo paljon enemmän sen aluslaudoituksen kunto. Päällikatteen pystyt paikkaamaan hitsaamalla siihen lapun päälle ja taas pitää. Jos alla on vaikka raakaponttilauta ja ne on paukahdellut vääntyillessään ponteistaan on se korjaamaton paikka. Tai voihan senkin päälle laitaa uuden lapun mutta ei se tule kauaa kestämään. Korjaus tohon on se että bitumit vittuun, laudat uusiks ja uusi kate päälle.

Ei niitä reikiä tai repeämiä siitä bitumista ulkopuolelta silmäilemällä näe muutenkaan. Tai voi löytää jos on todella huonoon kuntoon päässyt, mutta enemmän se katteen hyvinvoinnista kertoo se miltä vintin puolella näyttää. Jos sielä on aluskate niin sitä aluslaudotusta ei tosiaan näe. Aluskate sinänsä jo estää pienemmät vuodot että siltä osin voi olla luottavainen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Elikkä sinne vintille siis katsomaan miltä tilanne sieltä näyttää. Tarkoitus oli tosiaan jo eilen illalla laittaa tarjousta menemään , mutta tää miettiminen tosta välimatkasta on se mikä vielä painaa. Jos talo olisi vaikka 20km lähempä niin oltais jo ostettu se talo mutta mutta....
Eikös se Jethrokin sanonut että asuntokaupassa on tärkeintä sijainti , sijainti ja sijainti :D.

Kiitti muuten Timba tarjouksesta!! Vielä en osaa sanoa tuleeko tässä talokaupassa tarvista ammattilaisen silmille juurikin ton sijainti miettimisen takia. Talo muuten vaikuttas todella houkuttelevalta. Taisin muuten löytää sen mainitsemasi lohikosken talon, mutta on jo ihan liian vanha , sijainti tosin täydellinen.

Tähän topicciinhan vois muutenkin noita vinkkejä talon ostamiseen kerätä , ei pelkästään tän meidän perheen kohteesta. Varmasti moni kaipailee vinkkejä asiasta.

Perhana tätä valinnan tuskaa , tarjotako vai ei...

Elikkä sinne vintille siis katsomaan miltä tilanne sieltä näyttää. Tarkoitus oli tosiaan jo eilen illalla laittaa tarjousta menemään , mutta tää miettiminen tosta välimatkasta on se mikä vielä painaa. Jos talo olisi vaikka 20km lähempä niin oltais jo ostettu se talo mutta mutta....
Eikös se Jethrokin sanonut että asuntokaupassa on tärkeintä sijainti , sijainti ja sijainti :D.

Kiitti muuten Timba tarjouksesta!! Vielä en osaa sanoa tuleeko tässä talokaupassa tarvista ammattilaisen silmille juurikin ton sijainti miettimisen takia. Talo muuten vaikuttas todella houkuttelevalta. Taisin muuten löytää sen mainitsemasi lohikosken talon, mutta on jo ihan liian vanha , sijainti tosin täydellinen.

Tähän topicciinhan vois muutenkin noita vinkkejä talon ostamiseen kerätä , ei pelkästään tän meidän perheen kohteesta. Varmasti moni kaipailee vinkkejä asiasta.

Perhana tätä valinnan tuskaa , tarjotako vai ei...
Kannattaa muistaa että usein hyvin pidetty vanha talo on parempi kuin täysin uusi talo. Itse kävisin tuota Timban ehdottamaa taloa kyllä katsomassa jos sen sijainti olisi teille täydellinen.

Timbahan vois tehdä tai järkätä teille rempankin, jos jotain haluaisitte uusia sinne lohikoskelle :)

Olen kyllä itselleni vannonut etten ikimaailmassa (vaikka voittaisin lotossa) maksaisi 50-60v vanhasta talosta samaa hintaa millä saa 20v vanha talo. Sijainti ei kyl auta tässä yhtään.
Vai voiko joku väittää että noi ns. rintamamiestalot vastaa laadultaan ja oikeastaan yhtään miltään osin nykyaikaisia vaatimuksia/tasoa?
Tiedän että mielipiteitä on miljoonia ja varmasti joku vannookin rintamamiestalojen olevan parasta mitä rahalla saa , mut en mä vaan näe asiaa niin.
Muistan lukeneeni muutamia vuosia sitten sisäilmatutkimuksen omakotitaloista ja siinä huonoin sisäilma todettiin olevan juurikin tuon ikäisissä taloissa.
Eikä niissä kiehdo mikään muu kuin isot tontit joita silloin ennen vanhaan on saatu pienille taloille.
Tää on vaan mun mielipide ;)

Käy katsomassa, suosittelen. Et menetä mitään. Korkeintaan rakastut taloon loistavalla(?) sijainnilla. Haittaisko se?
Mieluummin minä talon "Timbalta" ostaisin kuin esim. keneltä tahansa välittäjältä.

Ei nyt sotketa henkilöitä keneltä vois ostaa ja keneltä ei tähän , toi oli ihan yleinen mielikuva noista vanhoista taloista ;)

Tuossa maksaa pelkkä tontti muuten ihan törkeesti, siis tuossa vaimon papan talossa. Hyvän talon siitä ikäsekseen saa, mutta jos on päättänyt ettei noin vanhaan lähde, niin ehkä se päätös kannattaa pitää. Itse olin vähän samoilla linjoilla ja siksi lähdetiinkin rakentamaan, kun en oikei näe järkeä maksaa 20 vuotta vanhasta talosta enemmän mitä maksaa täysin uusi. ;)

Mutta noin muuten jos tuo talo ja sijainti kiinnostaa, niin voi kyllä sanoa että on vimpan päälle kaikki nurkat aina nysvätty. Vaimon pappa kun on aurinkoakin tarkempi tapaus ja melkoinen ikiliikkuja muutenkin. Nyt vaan onneksi viimein tuosta luopuvat, niillä kun on iso kesänviettopaikka Kangasniemellä, joten ovat tuossa pirteässä 80 vuoden iässä hoitaneet kahta isoa työmaata. Nyt siis muuttavat kerrostaloon tuohon kohtuu lähelle, Seppälän Cittaria vastapäätä nousevaan uuteen taloon. Tuo siis vapautuu ensikuun aikana, tuo okt meinaan. Vähän siitä varmaan sais tinkastuakin luulisin.

Itsellä myös talon osto edessä ja olen miettinyt noita asumisen kustannuksia yhtenä perusteena. Tuntuu olevan vähänkään vanhemmissa taloissa lämmityskustannukset aika mittavia. Tiedä sitten että saako niitä pienennettyä omin toimin. Esimerkkinä 1978 valmistunut 148m2, jossa vesikiertoinen öljylämmitys, ilmoitettu kulutus on 2700 litraa/vuosi. En sit tiedä onko tuo paljoa, mutta vähän vastaava kämppä kaukolämmöllä ilmoittaa lämmityskulujen olevan luokkaa 900€/vuosi.

Itsellä myös talon osto edessä ja olen miettinyt noita asumisen kustannuksia yhtenä perusteena. Tuntuu olevan vähänkään vanhemmissa taloissa lämmityskustannukset aika mittavia. Tiedä sitten että saako niitä pienennettyä omin toimin. Esimerkkinä 1978 valmistunut 148m2, jossa vesikiertoinen öljylämmitys, ilmoitettu kulutus on 2700 litraa/vuosi. En sit tiedä onko tuo paljoa, mutta vähän vastaava kämppä kaukolämmöllä ilmoittaa lämmityskulujen olevan luokkaa 900€/vuosi.

900e/v ei kyllä lämmitä mitään taloa kaukolämmöllä.
400e taitaa olla jo perusmaksut (2v sitten). Laskettu tilausvesivirralla 0,2m3/h. Sitten vielä kulutusmaksu päälle 85e/MWh (45e 2v sitten). Kannattaa huomioida myös että kaukolämmön hinnat ovat nousussa ja roimasti, esimerkistä huomaat hinnan tuplaantuneen kahdessa vuodessa. Eli kerrot tuolla 85 eurolla sen kulutuksen, vaikkapa nyt 20MWh, eli 1700e +400e pauttiarallaa olisi todellinen lasku. Äkkiseltään kuitenkin korkeintaan samaa tasoa ölpän kanssa.

Kannattaa myös muistaa asuuko siinä talossa 5-henkinen perhe jotka peseytyvät joka päivä vai mummo kuka peseytyy lauantaisin.

Joo, noihan on yleensä myyjien ilmoittamia lukuja, ja tietty niitä vähintäänkin "pyöristellään" alaspäin, josko ei suoraan valehdella...mutta pointti oli alunperin se, että talon oston jälkeen jäisi myös elämiseen rahaa, ettei kaikki mee siihen tosin kivan ja ison ja ihanan talon ylläpitoon/lämmitykseen jne.

Back
Ylös Bottom