Sellaisia perusjuttuja joita voi itse tsekata, on juuri tuo salaojitus ja koska se on tehty. Jos pari vuotta sitten, niin onkohan tullut kosteusongelmia aikaisemmin alapohjaan ja oikeasti korjattu niitä. Kellari vanhoissa taloissa on pääsääntöisesti aina ongelma ja iso rahareikä, jos sellainen löytyy.
Ikkunat, onko kunnostettu vai uusittu. Pääseekö vesi karmien välistä seinän sisään.
Onko tuuletusrakoa ulkoverhoilun takana ja mikä maali ulkoverhoilussa pinnassa. Lateksi lähtee isoina siivuina irti ja liukenee esim. Sinoliin.
Katon kunto, eli vintille katsomaan vuotaako katto jostain tai onko vuotanut. Jos kattona on peltikatto, järkevintä lienee vaihtaa se kokonaan uuteen kirjoitetun perusteella. Ellei ole sitten konesaumattu ja jotenkin vielä kunnostettavissa.
Lisäeristys, eli onko laitettu sitä, perusvirhe lasivillaa ja höyrynsulkumuovi jonnekkin keskellä seinärakennetta. Ei yleensä muuten voi tsekata kun purkamalla seinää.
Tärkeimpänä haju. Jos talossa haisee tunkkaiselle tai ilmanraikastimelle, niin se on aina merkki jostain ongelmista. Vähintään riittämättömästä ilmanvaihdosta, eli ei se aina ole hometta mutta ei hyväkään merkki.
Kosteat-tilat on kanssa sellaisia, että jos niitä on ollut talon sisällä pidempään, niin todennäköisesti ongelmia löytyy.
Toimiiko ilmanvaihto jos se ei ole koneellinen. Paperiarkki vaan poistoilmaröörin päälle. Jos ei pysy pitämättä kiinni niin ei toimi.
Pääsääntöisesti pahin ja ainoa iso ongelma on aina kosteus ja vesi jossain muodossa. Sitten kun on ne pinnat laitettu uusiksi, niin nehän on kiva purkaa pois kun aletaan oikeasti korjaamaan niitä vikoja.
Kannattaa pitää pää kylmänä, vaikka talo vaikuttaisi miten kivalta tahansa. Itse kävin viime kesänä katsomassa lähes satavuotiasta hirsitaloa, joka vaikutti kyllä täydelliseltä paperilla. Paikan päällä ekassa näytössä selvisi että talo on kaavassa rakennuskieltoalueella, talon eteislaajennos (missä uusi sauna ja suihku) oli tehty ilman rakennuslupaa ja muutenkin talossa oli tehty ulkoisesti kaikki oppikirjavirheet peruskorjauksessa. Tulisijat oli tunnelmallisia ja hienoja, mutta kunnon takia ne olisi pitänyt laittaa käyttökieltoon. Katto oli uusittu tosin konesaumatuksi, joten se oli ainoa plussa. Talo meni heti kaupaksi. Itse en olisi missään nimessä harkinnut tarjousta. Esittelyssä hyvin huomasi, miten nuoret parit kiinnitti vain huomiota sisäpintoihin ja ihasteli niitä. Itse olin ainoa joka tutki taloa ulkopuolelta ja myös alapohjasta, vintiltä kunnolla jne. En ole tosiaan mikään ammattilainen, mutta sellaisia perusjuttuja ei olisi osannut tsekata, jos ei niihin olisi törmännyt omassa projektissa.