Omakotitalon ostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LazyJ
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Se on se nostalgia joka myy :D Saas nähdä mitä välittäjä sanoo omasta tönöstä kesällä. Mielenkiinnosta pitää haastatella, vaikka en myyntiin meinaa laittaakkaan. Valtiolle myyn kyllä hyvään hintaan, jos vielä meinaavat jatkaa tien olohuoneeni kautta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Valtiolle myyn kyllä hyvään hintaan, jos vielä meinaavat jatkaa tien olohuoneeni kautta.
Moottoritiekaavasta jossain jotain puhuit mutta tämä on nyt mennyt kuitenkin täysin ohitse... Minkähänlaisista korvaussummista tuollaisessa tapauksessa muuten oikeasti puhutaan?

Ei ollu hyvä. Kaikkea pientä ja suurempaa tekemistä olisi ollut. Kellarissa korkeutta normaalin miehen verran eli jotain 180. Oviaukoissa joutu sit kunnolla kyykkimään. Vessa todella pieni ja tapettien takana ilmaa ym.. Kaapit täynnä tavaraa eikä asukkaita oo ollu ties kuinka pitkään. Jotain todella hämärää kun myyjäkään ei osannut sanoa asukkaista oikein mitään. Lisäks selvitettiin että koko asuinalueen alla on savea ja pitäisi paaluttaa jossakin vaiheessa, mitä tuohon ei ole vielä tehty. Yli kuukauden ollut myynnissä ja ilmeisesti joku yksi ainoa oli kokeillut "kepillä jäätä", mutta muuten aika hiljasta. Ei kyllä tolla hinnalla löydy ostajia...

Kaikki tavarat esillä kuin asuisi täysipäiväisesti, mutta kukaan ei siellä asu.. wat?

Semmosta se on. Kaikkeen on syynsä.

Ihan mielenkiinnosta, mitähän maksaa talon paalutus jälkikäteen? Lattian painumistahan se ei silti lopeta/estä.

En osaa sanoa. Naapuritalossa oli mitä ilmeisemmin se prosessi juuri meneillään.. Kymmenistä tuhansista varmaan puhutaan? Unohdin mainita että toisen meklarin kautta saatiin selville että oikea hintaluokka alueen taloille on lähempänä 150k kun 200k. Kellarista vielä että varsinkin suihkutila oli aika huvittava, kun se itse suihkuosa oli siinä naaman korkeudella. Eipähän tarvitsisi hiuksia pestä!

Mun on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, millä alalla tienaa niin hyvin, että pystyy 23 vuotiaana hankkimaan 200 000 euron omakotitalon tänä päivänä kun pankista on aika vaikea lainaa saada vanhempanakaan tuon verran vaikka tienaisi hyvin. :) Eri asia tietty jos vanhemmat takaa tms tietysti.

Zone-sarja -42%
Mun on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, millä alalla tienaa niin hyvin, että pystyy 23 vuotiaana hankkimaan 200 000 euron omakotitalon tänä päivänä kun pankista on aika vaikea lainaa saada vanhempanakaan tuon verran vaikka tienaisi hyvin. :) Eri asia tietty jos vanhemmat takaa tms tietysti.

Eiköhän suurimpaan osaan isoista lainoista oteta takaajat, harvemmin niitä nyt noin vaan myönnetään. Tämä oli kyllä ensimmäinen kerta pitkästä aikaa, kun joku moittii vaikeaa saatavuutta,
niitähän suorastaan tyrkytetään ja mitä isompi sen parempi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muijan kanssa ostettais puokkiin. Molemmilla omat rahakuviot, lähinnä perintöjuttuja ja tämmösiä... ei niin kivalla tavalla saatuja rahoja.

Eiköhän suurimpaan osaan isoista lainoista oteta takaajat, harvemmin niitä nyt noin vaan myönnetään. Tämä oli kyllä ensimmäinen kerta pitkästä aikaa, kun joku moittii vaikeaa saatavuutta,
niitähän suorastaan tyrkytetään ja mitä isompi sen parempi.

Kyllä mun mielestä nykyään on huomattavasti vaikeampi saada isompaa(tai pienempääkin) lainaa PK-seudun pankeista. Takuita vaaditaan enemmän ja pitää olla myös omia säästöjä enemmän. Toki on poikkeuksia kaikessa. Tämä nyt ihan näin sinkkuäijän kokeilujen perusteella.

Moottoritiekaavasta jossain jotain puhuit mutta tämä on nyt mennyt kuitenkin täysin ohitse... Minkähänlaisista korvaussummista tuollaisessa tapauksessa muuten oikeasti puhutaan?

Yleiskaavassa menee motarin ohitustie talon päältä. Kaava ei ole enää oikeusvaikutteinen ja uutta kaavaa tehdään koko ajan. Tänä vuonna pitäisi tulla luonnos. En kyllä ymmärrä tuota alkup. kaavaa, kun siinä pitäisi järveä täyttää reilusti tien takia ja tien on ihan pakko mennä talon päältä, vaikka peltoa on ympärillä. Lisäksi motarin toiselta puolelta pääsee ajamaan taajaman läpi, eli riittävä ohitustie on jo olemassa hitaammalle liikenteelle. On tämä ympäristö jo muutenkin muuttunut niin paljon, että ihme jos haluavat rakentaa ohitustien tähän. Mistä sitä tietää. Naapureita ei enää ole, ne kun jäi jo 10 vuotta sitten tuonne rampin alle :D

Kyllä tuosta ihan käypä hinta pitäisi saada, jos lunastamaan lähdetään. Olen jutellut noista lunastustapauksista niistä vastaavan instanssin kanssa. Sen takia pyrin saamaan tönön nyt suht valmiiksi ja arvioittamaan sen kirjallisesti, vaikka siitä köyhtyykin joku 500€. Jos kaavaan tulee rasite, niin en lähde tappelemaan vaan alan heti neuvottelemaan lunastamisesta. Vaikka en uskoisikaan että kys. tietä ikinä rakennettaisiin.

En osaa sanoa. Naapuritalossa oli mitä ilmeisemmin se prosessi juuri meneillään.. Kymmenistä tuhansista varmaan puhutaan? Unohdin mainita että toisen meklarin kautta saatiin selville että oikea hintaluokka alueen taloille on lähempänä 150k kun 200k. Kellarista vielä että varsinkin suihkutila oli aika huvittava, kun se itse suihkuosa oli siinä naaman korkeudella. Eipähän tarvitsisi hiuksia pestä!

No kyllä se on ihan normaali huonekorkeus rintamamiestalojen (ja vastaavien) kellareissa.

Tässä vaan oikeasti ihmeteltiin porukassa sitä, että miten helvetissä vanhat asunnot maksaa jopa enemmän kuin uuden tekeminen? Joo ymmärtää jollain tietyillä alueilla joihin ei enää saa uusia rakentaa kun ei ole tontteja, mutta monestakin täysin surkeesti hökkelistä maksetaan yli 200.000 euroa, Jyväskylässä siis.
Tämä. Mä olisin ostanut erittäin mielelläni vanhan talon kotopuolesta. Näppäränä käsistäni ja korjausrakentamisesta muutenkin hiukan enemmän perillä olevana hain projektiluontoista rytöläjää eli hyvinkin alkuperäisessä kunnossa olevaa tai autiotaloa vastaavaa kohdetta. Noistakin oli vain niin hävytön pyynti, että remppojen jälkeen hintaa olisi tullut kuitenkin sen uuden omakotitalon verran. Uuden talon tekeminen tuli halvemmaksi.

Tämä. Mä olisin ostanut erittäin mielelläni vanhan talon kotopuolesta. Näppäränä käsistäni ja korjausrakentamisesta muutenkin hiukan enemmän perillä olevana hain projektiluontoista rytöläjää eli hyvinkin alkuperäisessä kunnossa olevaa tai autiotaloa vastaavaa kohdetta. Noistakin oli vain niin hävytön pyynti, että remppojen jälkeen hintaa olisi tullut kuitenkin sen uuden omakotitalon verran. Uuden talon tekeminen tuli halvemmaksi.

No me kateltiin vaimon kanssa näitä ostokohteita sivusilmällä pitkään ennenkuin rakentamisesta tehtiin päätös. Vanhat oli niin hinnakkaita, ettei ollut mieltä ottaa isoa lainaa kohteeseen, johon saa rahaa polttaa remppaan jatkuvasti. Millä sitä olisi rempannut jos ois pitänyt 200 k lainaa ottaa jo kämpän ostoon? Tonnilla ei paljon remppailla jos ei nyt mistään "pientä pintaremppaa" jutusta puhuta. Vanhassa talossa kun joutuu uusimaan kattoa, lämmitysjärkkää, sähköjä, ulkoverhousta yms. "pientä".

Taasen täällä Jyväskylän landella uudet ja uudehkot okt on siellä 300.000 euroa ja ylöspäin. Pitää lähteä jo tosi kauas tai ostaa joku älväri jos haluaa johonkin lähelle 250.000 euroa saada. Siksi mekin päädyimme rakentaan, vaikka sitten lopulta rahaa menikin paljon enempi mitä ihan alussa ajateltiin. Tämä oli omia tietoisia valintoja, joten si siitä voi syyttää huonoa budjetointiaan vaan enempi sitä että nälkä kasvaa syödessä. No nyt on kyllä kiva talo jossa asua, vaikka lainaa onkin "ihan vitusti". No pitääpä mielen virkeenä kun pitää koko ajan kehitellä lisäansiolähteitä.

Mutta jos joku nyt ei ihan oikeasti halua jotain tiettyä taloa tietyltä paikalta, niin ihan uuden saa avaimet käteen yleensä halvemmalla mitä vastaava valmis maksaa. Selvä juttu tietysti siksi, että kuka sitä viittii uutta taloa persnetolla huvikseen myydä. Suosittelen siis jokaista edes harkitsemaan sitä rakentamista. Ja jos tänne Jyväskylän nurkille haluaa, niin alkaa meikäläiseltä löytyä kanavat jolla sen talon saa siihen ihan oikeasti ilman säätämistä ja vaikka avaimet käteen jos itse ei raksalla halua vasaroida. Tästä toivottavasti tulee vielä blogiin paljon matskua, ensiviikko lienee ratkoo hyvin paljon hommaa taas eteenpäin. Siis sitä että saanko hyvän kohteen seurattavaksi blogiin, tällaisen joka valmistuu sitten avaimet käteen periaatteella. Jos sellainen saadaan starttaamaan mun kotinurkille, niin sitten se onnistuu hyvin. Kauemmaksi pitäisi löytyä maksaja matkakuluille ja se tuskin sitten edes järkevästi onnistuu.

Mutta siitä sitten raksaketjussa enempi sikäli mikäli eteenpäin päästään.

Vanhoissa taloissa on hyvä muistaa myös se, että uuteen taloon ei oikeasti vain saa mitenkään sitä vanhan talon "tunnelmaa". Kyllä, jotkut oikeasti haluaa sitä, vaikka sehän on melkein vain pelkkä mielikuva. Vanhoista tavaroista maksetaan "paljon", niin miksei sitten taloistakin. Itse olen alkanut ymmärtää tuota ajattelua, vaikka eihän siinä juuri mitään järkeä ole. Voin rehellisesti myöntää, että olisin rakentanut melkein kaksi samanlaista taloa siinä ajassa, kun olen tätä vanhaa rakentanut uudestaan ja kunnostanut. Rahaa olisi varmasti mennyt aika sama määrä uuteen vastaavaan pieneen taloon.

Ei tuo Jimmyn talokaan niin halpa ole, mitä se materiaallikustannuksilta näyttää, joissa on onnistuttu erinomaisesti. Työtä on varmasti melkoinen määrä ja talossa ei ole voinut asua sen rakentamisaikana. Yleensä nuo vanhat talot on ostettaessa vielä jonkinlaisessa asumiskunnossa.

Pointti ei ole tuo etteikö vanhasta voisi maksaa, vaan mielestäni asuntomarkkinat on noilta osin vääristyneet kunnolla kun vanhasta maksetaan uuden hinta. Ei kukaan tavallisesta vanhasta autostakaan maksa uuden hintaa, jostain tietyistä tapauksista maksetaankin ja näin sen pitäisi talojenkin kohdalla olla.

Onko tuo tontti jossain espoon westendissä vai miten tuo talo voi noin paljon maksaa :wtf:
Jos tuo olisi Helsingissä puu-Käpylässä tai Kumpulassa, niin hinnan voisi huoletta kertoa tönön kunnosta riippuen kertoimella 3-5... Olis ehkä pitänyt silloin joskus 90-luvun lopulla ostaa, kun olisi puoli miljoonaa markkaa riittänyt.

Back
Ylös Bottom