normaali kehitys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miuli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ensimmäisen puolen vuoden aikana penkki nousi 20kg. siitä seuraavat kaksi vuotta 30kg. Tuosta kolmestakymmenestä kilosta on tullut 20kg vähän yli puolessa vuodessa. Ravinnonsaannissa oli just ongelmia. Alussa kun sain yhesti 40kg niin ei mennyt pitkään kun sain 10*50. Vaikka sain tuon 10*50 niin 60 ei mennyt:confused:

Oma RUNKKUpenkkienkan kehitys vuosittain 70-90-110-125-152,5-175-192.5 Oma massa noussut 115:sta jonkun 10 kiloa, mutta tiivistymistä tapahtunu huomattavasti. Ihan järjetöntä odottaa esim. 70 lähdöillä penkin tuplaamista vuodessa, ainakin natuna.

Eli ei se kehitysvauhti oo niin hirmuista ollu, mutta ajan myötä pääsee kyllä kohtuullisiin tuloksiin.:thumbs:

Mun mielestäni elämän tausta vaikuttaa kehitykseen ainakin ensimmäisenä vuotena. Tässähän voisi puhua eräänlaisesta lihasmuistin ja lihashermotuksen muodosta. Hermotus penkkiin on maanviljelijälläkin täysin pielessä, mutta maanviljelijällä/karjankasvattajalla on mielestäni kehittynyt hermotusta taas muihin liikkeisiin, jotka ovat oleellisia maatilan töissä. Nämä lihakset ovat vahvistuneet. Jos olkapäät esimerkiksi ovat vahvistuneet, ne vahvistavat mielestäni ympäröiviäkin lihaksia hieman. Mulle tuli ensimmäiset raskausarvet olkapäihin ennenkuin edes tiesin mitä penkkipunnerrus on. Hakkasin koko kesän puita halkaisukirveellä(painaa muutaman kilon) ja sen jälkeen oli syksyllä pari viirua olkapäissä.
Lisäksi pitäisi huomioida kehon tottuminen treeniin. Ruumiillista työtä tehneen keho on tottunut maitohappoon ja työhön. Mielestäni ruumiillista työtä tehnyt saa punttauksessa etua vähintään muutaman kuukauden. Uskaltaisin jopa väittää seuraavaa: On kaksi kaveria. Toinen on tehnyt ruumiillista työtä vuosia ja toinen ei ole tehnyt kehonsa eteen yhtään mitään. Ruumiillista työtä tehnyt nostaa alussa 70kg penkistä ja hänen kaverinsa 50kg. Väitän, että ruumiillista työtä tehnyt on 90 kilossa ennenkuin kaveri on 70 kilossa...

Minä näkisin asian niin, että jos kakarasta lähtien tekee 20-vuotiaaksi saakka sopivasti kovaa ja monipuolista ruumiillista työtä ja saa paljon hyvää ravintoa ja riittävästi vitamiineja jne., kehittyy elimistö kokonaisuudessaan (jänteet, nivelet, hormonien eritys jne.) punttitreeniä ajatellen hieman suotuisammalla tavalla kuin jos 20-vuotiaaksi saakka istuu päivät perseellään tietokoneen ääressä ja juo kokista ja kärsii aliravitsemuksesta jne. Luulisin, että tämän 20 vuotta hyvinravitun ja paskaa lapioineen hepun kroppa olisi siinä vaiheessa kun käydään penkille ensimmäisen kerran kaikinpuolin ikäänkuin "valmiimpi" ottamaan vastaan kovaa treeniä, ja kasvuhormoni&testosteroni&insuliini alkaisivat jylläämään kropassa aikas suotuisalla ja radikaalilla tavalla, ja kehitys voisi siksi olla nopeampaa. Luulisin, että tämän aliravitun kokiksenjuojan tapauksessa ollaan ikäänkuin jo menetetty osa mahdollisuuksista, koska ymmärtääkseni lapsen kasvun kannalta on aika oleellista etenkin ravinnonsaanti esim. kovimmassa kasvuvaiheessa ja murrosiässä.

Eli se mitä teet ensimmäiset 20 vuotta vaikuttaa siihen, paljonko nostat penkiltä kun sitä ensimmäisen kerran kokeilet. Minä luulen, että se vaikuttaa myös siihen, kuinka nopeasti tulet kehittymään tämän jälkeen. Se onkin sitten vähän toinen juttu, puhutaanko absoluuttisesta vai suhteellisesta kehittymisnopeudesta, kun verrataan henkilöön, jolla on erilainen tausta.

Minun mielestäni väite "se mitä teet ja mitä syöt 20 vuotta ei vaikuta mitenkään siihen miten nopeasti kehityt, kun käyt treenaamaan penkkipunnerrusta" kuulostaa vähän samalta, kuin jos väitettäisiin, että se miten nopeasti tulet edistymään koulussa ei riipu mitenkään siitä, mitä teet 6 ensimmäistä vuottasi - aivan sama elätkö ne 6 vuotta tynnyrissä vedellä ja leivällä vai käytkö tarhassa ja esikoulussa ja saat hyvän kotikasvatuksen ja tarpeeksi hyvää ja ravitsevaa ruokaa. :)

Tämä on kaikki on tietysti ihan omaa mutuani. Ehkä joku viisaampi voisi korjata tai ampua minut, jos puhun ihan hulluja. :)

Originally posted by alumiini
Uskaltaisin jopa väittää seuraavaa: On kaksi kaveria. Toinen on tehnyt ruumiillista työtä vuosia ja toinen ei ole tehnyt kehonsa eteen yhtään mitään. Ruumiillista työtä tehnyt nostaa alussa 70kg penkistä ja hänen kaverinsa 50kg. Väitän, että ruumiillista työtä tehnyt on 90 kilossa ennenkuin kaveri on 70 kilossa...

Minä uskaltaisin väittää että tämä heikompi kaveri on ennemmin 70 kilossa , kuin vahvempi 90 kilossa. Et voi tehdä mainitsemasi kaltaista esimerkkiä , koska toisen tulisi parantaan penkkiennätystään 40kg ja toisen vain 20...

Minä puhuin kehitysnopeudesta , se on lahjakkuutta. Ei se kerro lahjakkuudesta mitään paljonko punnertaa penkiltä ensimmäisellä kerralla , koska lähtökohta on jokaisella erilainen.

Eikä ne maataloustyöt lahjakkuuteen tai kehittymiseen vaikuta , mutta alkuvoimiin tottakai!

Originally posted by Kraftwerk n
Minä uskaltaisin väittää että tämä heikompi kaveri on ennemmin 70 kilossa , kuin vahvempi 90 kilossa. Et voi tehdä mainitsemasi kaltaista esimerkkiä , koska toisen tulisi parantaan penkkiennätystään 40kg ja toisen vain 20...

Mistä tuo 40kg tulee?

kraftwerk n taitaa olla kattonut vähä väärin, kummankin tossa pitäisi parantaa 20kg, eikä toisen 40kg, katopaha uudestaa ja sano sit kumpi on mielestäs eka tavoitteessaan :)

Oho , no mut ku se oli..;)

Katsoin väärin , mutta väitän siis , että ei se 20kilon parannus riipu siitä mitä on aikaisemmin tehnyt , vaan siitä kuinka lahjakas on.

Esimerkiksi alumiinin kehitys on ollut nopeaa(siis tuo 70->150 alle vuodessa) , mutta ei se tarkoita sitä etteikö hän olisi kehittynyt samallalailla ilman maanviljelijä-statustakin.:) Silloin tosin penkki ei välttämättä olisi alussa ollut 70kg...

Mulla on semmonen tarina, että 27 vuotta aika huonolla pohjalla, välillä jotain satunnaista 'piristymistä' fyysisissä jutuissa, mutta aina jäivät jotenkin kesken.

Sitten eräänä päivänä itteä niskasta kiinni ja puntille 3x viikko. Nyt on melkein 2 vuotta takana. Otetaan esimerkiksi tuo runkkupenkki: 40 -> 100kg. Kehitys ei ole niin nopeaa kuin joskus nuorempana olisi ollut, mutta olen silti aika tyytyväinen. Tulokset nousee edelleen tasaisesti.

jonkinlainen kehitys

Mä oon harjotellu jonku 10kk ja tulokset on noussu aika nopeesti
Eli penkki oli alussa 50kg ja nyt 95kg,prässi oli 100kg(kunnon toistoja) ja nyt on 330kg(kunnon toistoja)
semmosta on tapahtunu vain lisäravinteitten avulla:thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Totta munassa se mitä on aiemmin tehnyt vaikuttaa kehitysnopeuteen sen lisäksi, että lähtötaso on parempi. Hannibal sanoi mielestäni juuri hyvät esimerkit.

Tapauksiahan on hemmetisti erilaisia. Esimerkiksi kaksi henkilöä joilla on saman verran voimaa ja lihasta, mutta toisella on kaksi kertaa parempi aerobinen kunto. Tämä parempikuntoinen jaksaa treenata enemmän ja palautuu nopeammin -> kehitys on nopeampaa.

Re: jonkinlainen kehitys

Originally posted by karvajoki
Mä oon harjotellu jonku 10kk ja tulokset on noussu aika nopeesti
Eli penkki oli alussa 50kg ja nyt 95kg,prässi oli 100kg(kunnon toistoja) ja nyt on 330kg(kunnon toistoja)
semmosta on tapahtunu vain lisäravinteitten avulla:thumbs:

Mitäköhän mahtaa olla nää "kunnon" toistot 330 kilolla? Profilesi vilkaisun ja noitten antamiesi tietojen perusteella en oikein jaksa uskoa että kovin kunnollisia toistoja 330 kilolla tulee? Ei siis mitään keljuilua, pisti vaan silmään tuo kohta...

Originally posted by PattiPete
Totta munassa se mitä on aiemmin tehnyt vaikuttaa kehitysnopeuteen sen lisäksi, että lähtötaso on parempi. Hannibal sanoi mielestäni juuri hyvät esimerkit.

Tapauksiahan on hemmetisti erilaisia. Esimerkiksi kaksi henkilöä joilla on saman verran voimaa ja lihasta, mutta toisella on kaksi kertaa parempi aerobinen kunto. Tämä parempikuntoinen jaksaa treenata enemmän ja palautuu nopeammin -> kehitys on nopeampaa.

Miten niin totta munassa. En jaksa uskoa tuohon vieläkään. Kyllä minä jaksan treenata vaikka 5 tuntia salilla, mutta en usko että kehitys on kovin paljon nopeampaa verrattuna että treenaisin 1 tunnin. Ja tokihan ensimmäisten kuukausien kenties ensimmäisen vuodenkin kehitysnopeus voi olla jotenkin "parempi" tuon taustan takia, mutta lähinnä kai tässä on kyse siitä että onko vaikkapa niitä kuuluisia maataloustöitä tehneellä paremmat mahdollisuudet nostaa joskus 300kg penkistä vrt. joku kynäniska joka on istunut koneen äärellä saman ajan kuin toinen lapionvarressa. Ja että se parempi mahdollisuus johtuu juuri niistä lapiohommista eikä esim. geeneistä.

Ahhaa, itse puhuin tuosta ~ensimmäisen vuoden kehityksestä.

Itselläni on tällä hetkellä sen verran kehno kunto, että kyykky tai vetosarjojen jälkeen olen aika hemmetin puhki ja lopputreenin teho kärsii tuon huonon kunnon takia.

Ensin vähän historiaa:
Aloitin salilla notkumisen noin vuosi sitten. Kävin ehkä kerran viikossa, vispasin yläkroppaa ja vatsalihaksia. Kesällä en tainnu pahemmin käydä. Lähtömitat oli 185cm/64kg :thumbs:

Ensimmäisen kunnon ohjelman tein viime syyskuussa paino ja pituus samat, silloin penkki 8*42.5kg, leuanveto 6. Joulukuun alussa murtu käsi ja tuli 1.5 kuukautta taukoa. Nyt penkki 12*60 ja leukoja menee 15. Alkuajan maksimia en muista, varmaan jotain ~45kg. Nyt nousee 82.5kg. Jos olis realistinen ja laskis että aloitin syyskuussa 2002 treenin ni ens syyskuussa pitäis mennä 90kg ja kyllä varmaan menee. Muhun tosin pätee se, että kun on paska lähtötaso ni on helppo nostaa tuloksii. Kyykkyy ja mavee oon tehny vast niin vähän aikaa et niistä ei ole antaa vertailukelpoisia tuloksia. Nyt muuten 185cm/69.5kg ihan kotipöperöillä, lisää sais viel tulla aikas reilusti.

Re: Re: jonkinlainen kehitys

Originally posted by tappara
Mitäköhän mahtaa olla nää "kunnon" toistot 330 kilolla? Profilesi vilkaisun ja noitten antamiesi tietojen perusteella en oikein jaksa uskoa että kovin kunnollisia toistoja 330 kilolla tulee? Ei siis mitään keljuilua, pisti vaan silmään tuo kohta...
meillä se kunnollinen toisto tarkottaa et jalat tekee 90 astetta. tuu ite kattoo jos et usko:thumbs:

Originally posted by pouta
Ootteko jotain ihmemiehiä, vai treenaanko minä vain huonosti?
Kun alotin, painoa 67. Penkistä nousi sillon 50 ja kyykystä (noin) 60. Vuoden päästä penkki 75, puolentoistavuoden päästä jk 105.

Jee, Itse penkkasin 8v sitten jotain 60-70 kg, ja viime viikolla tein 4 kertaa 160 jalat penkissä. Joten pikkaisen on kyllä vuosien varrelta noussut. Hardcore.....!!!

Topicoffice

Näin muuten vain , että taitaa tuo jalat penkillä penkkaaminen tapahtuu pienemmil painoil kuin jalat maassa . Kuinka paljon teillä on sitä eroa ?

Re: Re: Re: jonkinlainen kehitys

Originally posted by karvajoki
meillä se kunnollinen toisto tarkottaa et jalat tekee 90 astetta. tuu ite kattoo jos et usko:thumbs:

pistää kyllä ittekkin mietityttämään karvajoen kehitys,. luultavasti vain kateutta:D kun omat kehtiys ei ole ollut niin nopeaa. Mutta miettikääs kuinka monta 16 vuotiasta alle vuoden treenannua jannua tiedätte joka tekee KUNNNOLLISTA sarjaa 330 kilolla prässissä. Tietysti nämä kunnolliset toistot voivat olla mita ovat (ei millään pahalla kuitenkaan) ja prässejähän ei oikein voi verrata toisiinsa. Itte kun oon kattonu joittenkin bodareitten tuloksia joskus netistä joskus, niin on ollut tuommoinen 330 kg prässistä ihan niille sopiva sarja tulos. Tällä huomautuksella ei tietenkään ole oikeastaan mitään väliä:)

edit: paljonko muuten kyykkäät? tuli vaan mieleen, että eihän sillä prässin tuloksella, (ainakaan minulle) ole niin paljon merkitystä. kun en itse sitä edes tee enää.

niin ja sitten näitä omia tuloksia. elikkä nyt 14 vuotta ikää ja treeniä about vuosi, jossa treenitön kesäloma välissä, elikkä aika alusta alotettiin tossa syksyllä (tästä hyvä esimerkki, penkki about 60 kg syksyn alussa. painoa vuosi sitten n. 63 kg nyt = 78 kg eikä mitään fläsää. tuloksia:

penkki: 55kg = 85 kg
kyykkyäen tehnyt ennen, nyt about kuukauden jälkeen paras sarja 90kg 8
mave: en tätäkään tehnyt ennen, mutta tällä hetellä, sitäkin about kuukauden tehtyä ykkönen 150 kg (kapea ote).

omasta mielestäni ihan hyviä tuloksia, kykkyyn haluun eniten lisää painoa, mutta myös penkkiä ja mavea haluun nostaa!

edit: lempiväri: sininen
pituus: about 180 cm:)

Suositut

Back
Ylös Bottom