nopeuspenkistä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by N.O.Kummonen

Jos unohdetaan se tosiasia, että 1 markan penkkaajalta löytyy usein heikko kohta rinnaltalähdöstä, jos sille annetaan 2 markkaa käsille niin kyllä toi haiskahtaa munkin nenään lähinnä huonolta tekniikalta. Taitaa paketti vähän hajota.

Minulla kylläkin sattuu lihakset väsymään aina vähän mihin nostonkohtaan tahansa erinäisistä syistä riippuen Eikö se ole mahdollista hyvällä tekniikalla?

Huomaatko muuten Strong, että kannatat itäblokin treenimenetelmiä, mutta jokainen mainitsemasi urheilija taisi olla länsimaalainen.

So? Baarikello on pesunkestävä porvari ja kapitalisti mutta kannattaa henkeen ja vereen kommareiden menetelmiä. Mitä tuo todistaa?

Joo se ei ollutkaan perinteinen julle. Se oli sellainen uudenaikainen julle, jolla on tietty tarkoitus. Se vahvistaa erityisesti maastavetoa (aloitus ala-asennosta). Hyvin näytti toimivan. Ano tais seuraavassa kisassa vetää enkkansa 405,5 kg. Ei jullea kannata treenata pelkästään jullen takia. Jullessa kun ei kilpailla. Ei ole siis tarkoituksen mukaista laskea jullessa juurikaan sen alemmas kuin liikkeessä jota varten sitä treenataan. Matkan varrella on tainnut kadota liikevariaatioiden merkitys.

Hyvinhän se veto onkin kehittynyt, kun vuoden 1996 syksyn Bodaus-lehden haastattelussa kertoi vetoennätysensä olevan 402.5kg ja nyt seitsemän vuoden päästä ennätys on 405.5kg, vai onko vetänyt salilla enemmän? Eli 3kg on tullut kehitystä, vaikka liitto vaihtui välillä ja painoluokkakin ylöspäin kahdella pykälällä. Vuoteen tuosta tulee keskimäärin hieman alle puoli kiloa. Entäs penkki? Siirtyminen ammattilaispaitaan ja melkein välittömästi 260kg. Nyt monen vuoden päästä ennätys 272.5kg. Entäs kyykky? Tyyli ja trikoot ovat vaihtuneet ajan myötä ja tulos parantunut 100kg. Mutta ei ole todisteita siitä, etteikö tuolainen kehitys olisi ollut mahdollista ryssälläkin ja tekniikan sekä varusteiden muutoksella. Kehitys olisi saattanut olla jopa parempi.

Ja esim. Riku Kiri ja monet muut Otahallin körmyt treenasivat enemmän eastside-tyyppisesti. 1030kg SVNL:ssa on vieläkin rikkomatta ja ainoa potentiaalinen uhkaaja ei käytä wsb-systeemiä. Ano jäi noin 100kg:n pähän tuosta ja painoluokkaa alempana kilpaillut ja huomattavasti paremmin menestynyt Janne Toivanenkin nosti samoja rautoja. Jannen ohjelmat varmaan tiedätkin...

Muistatko ne varusteet joiden käytöstä nykynostajia parjasit. Kentan RAW-penkki oli muistaakseni alle kahden ja puolen sadan.

Eli sinulta puuttuu sisälukutaito. Kentan varusteiden käytöllä ja hyödyntämisellä ei ole mitään tekemistä minun nykynostajien parjaamiseen. Jos sitä nyt edes nostajien parjaamiseksi voisi kutsua.
Ja eipä taida olla enää alle 250kg. Ja sinulta taitaa jäädä 250kg lattiaan vielä vedossakin. Paljonko se sinun veto olikaan kehittynyt wsb:lla?

Originally posted by strong
So? Baarikello on pesunkestävä porvari ja kapitalisti mutta kannattaa henkeen ja vereen kommareiden menetelmiä. Mitä tuo todistaa?

Opportunismi ja voimanosto sopivat paremmin yhteen kuin aurinkoöljy ja kengurupallo. :)

Originally posted by Olbe
Eastside ja Westsidehan eivät todellisuudessa eroa toisistaan "tieteellisesti" katsottuna niin paljoa,jollaisen käsityksen tästä theadistä saa. Simmonskin painottaa useissa artikkeleissaan volyymin merkitystä ja ylimääräisten treenien työmäärää lisäävään ihmevaikutukseen.

Näin. Minullekin alkaa tulla käsitys, että tässä yritetään puoliväkisin tehdä vastakkainasettelua Westside vs. Eastside. Molemmilla on "tieteellinen" pohja kunnossa, sovellus vain on erilainen.

Originally posted by Tahvo Tohveli
Näin. Minullekin alkaa tulla käsitys, että tässä yritetään puoliväkisin tehdä vastakkainasettelua Westside vs. Eastside. Molemmilla on "tieteellinen" pohja kunnossa, sovellus vain on erilainen.

Joo, eihän ne systeemit nyt kauheasti toisistaan eroa.

Mutta, kunhan tänne joku laittaa ensin linkin johonkin tutkimukseen tai julkaisuun, missä on saatu selkeitä todisteita wsb:n puolelle muuttuvan maksimiliikkeen toimivuudesta pääliikkeen kehitykseen versus pääliikkeen hiominen tyyliin eastside, niin uskon sen. Nopeustreenistä ei varmaan tarvitse enää jauhaa.

Kovimmat tulokset on edelleenkin tehty jälkimmäisellä.

Itselläni käytännön kokemus on osoittanut, että pääliikkeen hiominen koko ajan toimii paremmin.

Joo, eihän ne systeemit nyt kauheasti toisistaan eroa.

Mutta, kunhan tänne joku laittaa ensin linkin johonkin tutkimukseen tai julkaisuun, missä on saatu selkeitä todisteita wsb:n puolelle muuttuvan maksimiliikkeen toimivuudesta pääliikkeen kehitykseen versus pääliikkeen hiominen tyyliin eastside, niin uskon sen. Nopeustreenistä ei varmaan tarvitse enää jauhaa.

Ei siihen mitään tutkimuksia tarvita. Ei mikään tutkimus aina autuaaksi tee.
Senkun itse kokeilet molemmat treenitavat kunnolla läpi, niin näet kumpi toimii paremmin. Hyödyt, haitat jne..
Eikä mitään tyyliin 1viikko ja ei toimi, niin lopetetaan.
Ihmiset ovat yksilöitä ja joillakin toimii toinen tapa ja jollekin toiselle se ei toimi sit yhtään.
Tiedän monia, jotka kehittyvät WSB:llä todella hyvin ja venäläisestä ei mitään iloa. Ja monia tapauksia on myös päinvastoin.
Kokeilemalla se selviää mikä itselle on paras.
Omalla kohdalla itä ja länsi tyyli tuottavat tulosta. WSB hieman enemmän, mutta koen myös wsb:n mielekkäänpänä tyylinä.

Näinkö tämä jatkuukin!? Minä esitän todisteita ja sinä arvioit minua henkilönä. Seuraavaksi varmasti takerrut kirjoitusvirheisiin!

Minulla kylläkin sattuu lihakset väsymään aina vähän mihin nostonkohtaan tahansa erinäisistä syistä riippuen Eikö se ole mahdollista hyvällä tekniikalla?

Itselläni käytännön kokemus on osoittanut, että pääliikkeen hiominen koko ajan toimii paremmin.

Varmasti! Etenkin, jos tekniikassa on vielä hiottavaa.:D

Oletko itse päätellyt, että tekniikkasi on hyvä. Jos unohdetaan treenimenetelmät ja keskustellaan tekniikasta niin omina opastajina näissä asioissa ovat olleet Jarmo Virtanen, Kyösti Vilmi, Sakari Selkäinaho ja Ano. Tietenkin nyt puhutaan sellaisista henkilöistä, jotka ovat olleet paikalla seuraamassa nostoja ja antamassa ohjeita. En siis tarkoita, että olen pelkästään lukenut heidän artikkelejaan ja katsonut kuvia. Mikä on oma listasi? Oletko edes keskustellut kertaakaan voimanostajan kanssa. Siis sellaisen, joka kilpailee. Vahvoja experttejä, joita ei ikinä näy lavoilla tai edes huoltamassa, ovat salit pullollaan. Kun kilpaillaan, on heistä lähinnä tapahtuman lipunmyyjiksi.

On helvetin paljon helpompaa nostaa ohjelmalla kuin ohjelmalla ja koitaa enkkoja silloin kuin siltä tuntuu tai tähdätä maksimikunto helmikuulle, jos verrataan siihen, että on oltava kunnossa tiettynä tarkkaan määriteltynä päivänä, johon ei itse pysty vaikuttamaan.

Paljonko se sinun veto olikaan kehittynyt wsb:lla?

Salivetoennätys on tässä vaiheessa parantunut 12,5 kg. Tämä siis kahdessa vuodessa, mutta lähtötilanteena oli välilevyvamma jolloin en pystynyt edes ylläpitämään voimatasoa.

Tarkastin vanhoista treeni päiväkirjoista, että penkki kehittyi ensimmäisen seitsemän WSB kuukauden aikana 7,5 kg. Se ei kuulosta paljolta, mutta alla oli 10 kg 3:ssa vuodessa.

Eli 3kg on tullut kehitystä, vaikka liitto vaihtui välillä ja painoluokkakin ylöspäin kahdella pykälällä. Vuoteen tuosta tulee keskimäärin hieman alle puoli kiloa

Sitten kun oma vetosi on yli 400 kg:n. Mitä arvioisit omaksi kehitysnopeudeksesi? ;)
Liiton vaihto toi kyykyssä kerta laakista huimaavat 14 kg lisää. vedossa ennätys parani 15 kg ja penkki 27,5 kg. Ensimmäinen sarjan vaihto tapahtui samalla. Toisessa sarjan vaihdossa vasta 1 kilpailu alla! Ensimmäinen kisa johon Ano treenasi WSB:llä oli taisi olla vuoden 2001 WPC europeans. Yhteistulos on ollut mukavaa sorttia ojentaja ongelmista riippumatta.

Olen koittanut antaa kilomääräisiä tietoja omasta kehityksestäni. Mitä, jos antaisit tietoja omastasi.

Lyhyesti sanottuna pääliikkeiden vaihtelua käytetään, jotta voidaan treenata maksimivoimaa pidempiä ajanjaksoja suorituksen avainlihaksille. Eri liikkeitä ja liikevariaatioita käytetään hermojärjestelmän säästämiseksi. Se kun menee ylikuntoon huomattavasti lihaksistoa helpommin. Tutkijat ovat osoittaneet, että yli 90% painoilla maksimista, voidaan harjoitella 1-3 viikkoa putkeen. Kuinka kauan voit mielestäsi treenata yli 90% painoilla vaihtamatta liikettä?

Tarkoittaako tämä siis käytännössä sitä, että jos rasitat lihaksia X viikosta toiseen kulmasta A yli 90% painoilla maksimista, menee hermosto ylikuntoon, mutta jos rasitat lihaksia X viikolla 1 kulmasta A, viikolla 2 kulmasta B, viikolla 3 kulmasta C jne., ei hermosto mene ylikuntoon vaikka käytät joka treenissä yli 90% painoja maksimista? Eli lihas on tyhmä ja se vain supistuu tai ei supistu, mutta jos hermostoa rusikoi viikosta toiseen "täysillä", pitää sitä rusikoida viikottain eri kulmista, muuten se kyllästyy ja kieltäytyy yhteistyöstä?

Originally posted by Hannibal
Tarkoittaako tämä siis käytännössä sitä, että jos rasitat lihaksia X viikosta toiseen kulmasta A yli 90% painoilla maksimista, menee hermosto ylikuntoon, mutta jos rasitat lihaksia X viikolla 1 kulmasta A, viikolla 2 kulmasta B, viikolla 3 kulmasta C jne., ei hermosto mene ylikuntoon vaikka käytät joka treenissä yli 90% painoja maksimista? Eli lihas on tyhmä ja se vain supistuu tai ei supistu, mutta jos hermostoa rusikoi viikosta toiseen "täysillä", pitää sitä rusikoida viikottain eri kulmista, muuten se kyllästyy ja kieltäytyy yhteistyöstä?

Piti lukea useampaan kertaan,että sai selvää, mutta ainakin itse allekirjoitan tuon,vaikka kyseessä on ehkä suurempi vaihtuvuus,kun "kulma". Ainakin oma hermosto todellakin menee tukkoon,jos otan esim. maksimikyykkypäivänä 2-3 viikkona peräperään samaa harjoitusta esim.boxi-kyykkyä. Tätä ei tapahdu,jos vaihdan liikettä viikottain ja voin silti ottaa yli 90% maksimeita viikottain, tosin tässäkään asiassa east ja west tyylit eivät eroa toisistaan vaan taas sovelletaan muistaakseni Verhojanskyn oppeja eri tavalla eli idässä ei käytetä niin suuria painoja,että hermosto menisi tukkoon ja sillä tavalla saadaan "maksimiliikkeet" pitää samoina tai lähes samanlaisina viikosta toiseen, lännessä taas kierrätetään maksimiliikkeitä nopeahkolla temmolla ja kyetään nostamaan viikosta toiseen maksimikuormia menemättä tukkoon.

Omalta kohdaltani täytyy mainita,että kyykyssä ja vedossa tämä toimii,kun häkä. Penkin osalta en ole sitkeästä yrityksestä huolimatta saanut tuota toimimaan,vaikka olen kuinka pyrkinyt vaihtamaan maksimiliikettä. Tuloksena vajaarataisista punerruksista tuntuu olevan aina sama eli tukossa ollaan jo 2-viikon jälkeen eli pitäisi ilmeisesti vaihdella punnerrusliikkeitä vielä radikaalimmin.

Näinkö tämä jatkuukin!? Minä esitän todisteita ja sinä arvioit minua henkilönä. Seuraavaksi varmasti takerrut kirjoitusvirheisiin!
Mitä todisteita? Hanki tähän ne todisteet, että jälkimmäinen vaihtoehto toimisi kehityksessä paremmin:

"idässä ei käytetä niin suuria painoja,että hermosto menisi tukkoon ja sillä tavalla saadaan "maksimiliikkeet" pitää samoina tai lähes samanlaisina viikosta toiseen, lännessä taas kierrätetään maksimiliikkeitä nopeahkolla temmolla ja kyetään nostamaan viikosta toiseen maksimikuormia menemättä tukkoon"

Jos se ei toimi keskimäärin paremmin, on tätä keskustelua turha enää jatkaa. Mikäli se toimii keskimäärin huonommin, ei se tulisi minulle yllätyksenä.

Laita nyt se linkki sinne tutkimukseen, julkaisuun, opinnäytetyöhön tai konferenssiesitykseen, missä saadaan niitä todisteita wsb:n paremmuudesta.

Muuta en kaipaa. Eastsidesta löytyy kirjat täynnä tavaraa ja näytöt puhuvat puolestaan. WSB:a on hypetetty lehdissä vaikka millä mainoslauseilla, mutta onko se sen hehkutuksen arvoinen menetelmä?

Kirjoitusvirheisiin en kyllä tartu, koska teen niitä ihan riittävästi itsekin. Mutta en myöskään alkaisi hehkuttamaan jotain treenisysteemiä, jos se ei olisi sen arvoinen tai kehitys sillä olisi ollut heikonlaista.

niin omina opastajina näissä asioissa ovat olleet Jarmo Virtanen, Kyösti Vilmi, Sakari Selkäinaho ja Ano. En siis tarkoita, että olen pelkästään lukenut heidän artikkelejaan ja katsonut kuvia. Mikä on oma listasi? Oletko edes keskustellut kertaakaan voimanostajan kanssa. Siis sellaisen, joka kilpailee. Vahvoja experttejä, joita ei ikinä näy lavoilla tai edes huoltamassa, ovat salit pullollaan. Kun kilpaillaan, on heistä lähinnä tapahtuman lipunmyyjiksi...lässynlässynlässyn........................................................................................Olen koittanut antaa kilomääräisiä tietoja omasta kehityksestäni. Mitä, jos antaisit tietoja omastasi. [/B]

Minä voin olla ihan mitä tahansa sinä haluat minun olevan. Voin vaikka ruveta sinun tsättisiskoksi jos sitä haluat. Sillä ei ole tähän mitään väliä mitä minä olen tehnyt. Haluan vain, että osoitat sen westin paremmuuden eastiin verrattuna(maksimiliikkeen vaihto vs pääliike paikallaan jne.) niin kuin tuolla ylhäällä tuli jo pyydettyä. Jos siihen et pysty, ei tätä keskustelua tarvitse meidän enää jatkaa.

Jopa Itäblokin ohjelmat tunnustavat että yli 90% painoilla ei voi treenata kovin kauaa. Sieltähän WSB:kin on idean keksinyt. WSB:ssä on yritetty keksiä kiertotie tämän ns. kolmen viikon rajan pidentämiseksi ja tulos on ollut pääliikkeiden vaihtelu.

Ohessa hyviä juttuja pääliikkeiden vaihtelusta eli konjugaatiometodista:

1.Training The Bench

2.The Periodization Bible — Part II

3.The Conjugate Method

4.MORE ON THE CONJUGATE METHOD: The Principle of Variety

Jos noi lukee ajatuksella, niin saa aika hyvän käsityksen siitä mihin pääliikkeen vaihtelulla pyritään ja miksi sitä tehdään. Tämän paremmin en osaa itse siihen vastata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omalta osaltani en ole saanut westsidea toimimaan penkissä kuten mainitsin. Kyykyssä toimii paremmin,kun eastside. Ei tarvita mitään tutkimuksia. :D

Jos noi lukee ajatuksella, niin saa aika hyvän käsityksen siitä mihin pääliikkeen vaihtelulla pyritään ja miksi sitä tehdään. Tämän paremmin en osaa itse siihen vastata.

Luin nuo konjugaatiometodijutut.

Tämä kohta kiinnosti: "Keep in mind that if you train a lift at 90% or more for more than 3 weeks, your central nervous system is negatively and your progress will go backward. But by switching exercises each week (for the high-level lifter), you can use 100% and more each week. The sequence of exercises you use does not matter, as long as the load is maximal."

Onko sinulla tietoa, onko tuota pääliikkeen vaihtelun vaikutusta hermoston rasittumiseen (kun koko ajan käytetään yli 90% kuormaa maksimista) tutkittu ihan "virallisesti" ja löytyykö siitä minkälaista dataa paperilla? Kysyn ihan ns. akateemisesta mielenkiinnosta, enkä väitä nyt vastaan enkä puolesta. En ole myöskään voimanostaja enkä kehonrakentaja, minä olen pelle.

Haluan vain, että osoitat sen westin paremmuuden eastiin verrattuna(maksimiliikkeen vaihto vs pääliike paikallaan jne.) niin kuin tuolla ylhäällä tuli jo pyydettyä. Jos siihen et pysty, ei tätä keskustelua tarvitse meidän enää jatkaa.

Jos puhutaan yli 90% nostoista, niin et pysty tekemään viikosta toiseen maksimia samalla liikkeellä. Voit vaikka itse kokeilla. Jossain vaiheessa on otettava väliviikko.
WSB:llä sitä väliviikkoa et tarvi. Itse teen kisavalmistautumisen aina 14viikkoa. Jokaikinen viikko teen pääliikkeen 100% ja uskon että tämä onnistuu vain vaihtelemalla liikkeitä.
On tullut kokeiltua wsb:n alkuaikoina samoja liikkeitä 4viikkoa.. Ei mitään toivoa tehdä täysillä maksimi prosenteilla.
Sitten pääliikkeen paikallaan pysyminen onkin eri asia, jos teet pienemmillä prosenteilla.`
Aikaisemminkin sanoin, että joillain toimii ja joillain ei toimi. On aivan turha väitellä mikä ohjelma on paras, koska se on täysin yksilöllistä.

Originally posted by Hannibal
Onko sinulla tietoa, onko tuota pääliikkeen vaihtelun vaikutusta hermoston rasittumiseen (kun koko ajan käytetään yli 90% kuormaa maksimista) tutkittu ihan "virallisesti" ja löytyykö siitä minkälaista dataa paperilla? Kysyn ihan ns. akateemisesta mielenkiinnosta, enkä väitä nyt vastaan enkä puolesta. En ole myöskään voimanostaja enkä kehonrakentaja, minä olen pelle.

Mulla ei ole faktaa, mutta voit omasta kokemukseni lukea hieman ylempää. Ja tällä tyylillä olen saanut raw penankin paljon kovemmaksi kuin muilla metodeilla, vaikka jotkut väittävät wsb:n olevan vain paitanostamiseen.. Riippuu aivan miten sen ohjelman rakennat.

Originally posted by Raven

Sitten pääliikkeen paikallaan pysyminen onkin eri asia, jos teet pienemmillä prosenteilla.

Juuri tuosta olikin kyse.

Ja se hermojärjestelmän palautuminen ympäri vuoden(mainostettiin näin) vaikka tekisi yli 100% painoilla jollain kumeilla ykkösiä, mutta muuttamalla hieman liikettä verrattuna väitteesseen, että yli 90% kuormalla menee sen ja sen ajan päästä varmasti tukkoon, on aina ihmetyttänyt. Luulisi, että esim. hangbar pressiä, lattia-ja lankkupenkkejä tekemällä reilusti yli 100% kuormilla, tai edes maksimilla olisi raskaampaa ja kuluttavampaa kuin esim. tankopenkki 91% maksimista ilman kumeja ja muita intensiteetin lisääjiä. Vaikka muuttaisi liikettä joka viikko. Fysiikan lakien mukaankin. Tuntuu ristiriitaiselta.

Olen Ravenin kanssa samaa mieltä!

In the early 1970s, the Dynamo Club in the former Soviet Union had 70 highly skilled Olympic lifters. They were introduced to a system of 20-45 special exercises that were grouped into 2-4 exercises per work_out and were rotated as often as necessary to make continuous progress They soon found out that as the squat, good morning, back raise, glute/ham raise, or special pulls got stronger, so did their Olympic lifts. When asked about the system, only one lifter was satisfied with the number of special lifts; the rest wanted more to choose from. And so the conjugate system was originated.

Tämän parempaa "tutkimusta" en valitettavasti tässä välissä kyennyt löytämään. Aika kehno tekosyy tutkimukseksi. Oma todistusaineistoni rajoittuu lähinnä omiin ja muiden nostajien kokemuksiin treenisysteemistä riippumatta. Mikäli etsit minkä treenisysteemin voimanostosta tahansa niin huomaat, että jaksot joilla treenataan samaa liikettä yli 90% painoilla, ovat maksimissaan kolmen viikon pituisia. Tämä olisi sinänsä aika jännä juttu yhteensattumaksi.

Selkäinaholta varmaan löytyisi antaa tietoa erityisistä tutkimuksista, jotka ovat tuohon vakiintuneeseen maksimivoimaharjoittelujakson pituuteen johtaneet. Hemmot Elite Fitnessissä varmaan vastaavat myös kysymyksiin.

Luulisi, että esim. hangbar pressiä, lattia-ja lankkupenkkejä tekemällä reilusti yli 100% kuormilla, tai edes maksimilla olisi raskaampaa ja kuluttavampaa kuin esim. tankopenkki 91% maksimista ilman kumeja ja muita intensiteetin lisääjiä.

Kikka piileekin siinä, että voidaan valita pääliikkeet esim. seuraavalla itseäni auttaneella tavalla raskaisiin ja keveisiin pääliikkeisiin sen mukaan kuinka suuriin rautoihin niissä päästään normaalipenkkiin verrattuna:

1.vko Lankkupenkki (liike, jossa päästään yli 100% rautoihin normaali penkistä)

2.vko Lattiapenkki (liike, jossa jäädään alle 100% rautoihin normaali penkistä)

3.vko Hangbar-penkki (liike, jossa päästään yli 100% rautoihin normaali penkistä)

4.vko Penkki camber-tangolla (liike, jossa päästään yli 100% rautoihin normaali penkistä)

Otetaan siis maksimi kussakin liikkeessä, mutta kun verrataan kunkin liikkeen 100%:a esim normaalipenkin 100%:iin, niin huomataankin, että osassa liikkeistä se ylitetään ja osassa jäädään alle. Keskiarvoisesti voidaan olla suunnilleen 100% kieppeillä. Natun aloittelijan kannattanee suunnitella ohjelma siten, että keskiarvoisesti ei mennäkään kovin paljon yli 100%:n.

Kun otetaan lisäksi huomioon, että liikkeissä käytetään mukautuvaa kuormausta, joka usein tarkoittaa sitä, että yli 100% kuorma on käytössä vasta liikkeen loppuvaiheilla esim. loppuojennus, niin tämä keventää keskimääräisiä prosentteja entisestään.

Mikäli paikat eivät palaudu vieläkään tarpeeksi, niin voidaan ohjelmaa keventää esim. siten, että valitaan raskaiden pääliikkeiden jälkeen tehtäviksi hieman kevyempiä liikkeitä. Eli ei siis tehdä loppuojennuksia pinnoista lankkupenkin jälkeen vaan voidaan tehdä esim. ranskalaista punnerrusta tai JM-punnerrusta. Otetaan suorat punnerrukset vaikka lattiapenkin tai Cambertankopenkin jälkeen, jolloin ojentajat eivät ole saaneet vielä niin pahasti selkäänsä.

Voi suorat punnerrukset tehdä tietysti raskaan pääliikkeenkin jälkeen ja valita kevyempiä apuliikkeitä keveiden pääliikkeiden jatkoksi, jolloin muodostuu eräänlainen kevyt viikko absoluuttisilla kiloilla laskien. Kuitenkin nostetaan maksiminostoja viikosta toiseen ja saadaan keholle se ärsyke miltä tuntuu nostaa se kova ykkönen, jota tässä kai kaikki ollaan parantamassa!

Olen Ravenin kanssa samaa mieltä!

In the early 1970s, the Dynamo Club in the former Soviet Union had 70 highly skilled Olympic lifters. They were introduced to a system of 20-45 special exercises that were grouped into 2-4 exercises per work_out and were rotated as often as necessary to make continuous progress They soon found out that as the squat, good morning, back raise, glute/ham raise, or special pulls got stronger, so did their Olympic lifts. When asked about the system, only one lifter was satisfied with the number of special lifts; the rest wanted more to choose from. And so the conjugate system was originated.

Tämän parempaa "tutkimusta" en valitettavasti tässä välissä kyennyt löytämään. Aika kehno tekosyy tutkimukseksi. Oma todistusaineistoni rajoittuu lähinnä omiin ja muiden nostajien kokemuksiin treenisysteemistä riippumatta. Mikäli etsit minkä treenisysteemin voimanostosta tahansa niin huomaat, että jaksot joilla treenataan samaa liikettä yli 90% painoilla, ovat maksimissaan kolmen viikon pituisia. Tämä olisi sinänsä aika jännä juttu yhteensattumaksi.

Selkäinaholta varmaan löytyisi antaa tietoa erityisistä tutkimuksista, jotka ovat tuohon vakiintuneeseen maksimivoimaharjoittelujakson pituuteen johtaneet. Hemmot Elite Fitnessissä varmaan vastaavat myös kysymyksiin.

Luulisi, että esim. hangbar pressiä, lattia-ja lankkupenkkejä tekemällä reilusti yli 100% kuormilla, tai edes maksimilla olisi raskaampaa ja kuluttavampaa kuin esim. tankopenkki 91% maksimista ilman kumeja ja muita intensiteetin lisääjiä.

Kikka piileekin siinä, että voidaan valita pääliikkeet esim. seuraavalla itseäni auttaneella tavalla raskaisiin ja keveisiin pääliikkeisiin sen mukaan kuinka suuriin rautoihin niissä päästään normaalipenkkiin verrattuna:

1.vko Lankkupenkki (liike, jossa päästään yli 100% rautoihin normaali penkistä)

2.vko Lattiapenkki (liike, jossa jäädään alle 100% rautoihin normaali penkistä)

3.vko Hangbar-penkki (liike, jossa päästään yli 100% rautoihin normaali penkistä)

4.vko Penkki camber-tangolla (liike, jossa päästään yli 100% rautoihin normaali penkistä)

Otetaan siis maksimi kussakin liikkeessä, mutta kun verrataan kunkin liikkeen 100%:a esim normaalipenkin 100%:iin, niin huomataankin, että osassa liikkeistä se ylitetään ja osassa jäädään alle. Keskiarvoisesti voidaan olla suunnilleen 100% kieppeillä. Natun aloittelijan kannattanee suunnitella ohjelma siten, että keskiarvoisesti ei mennäkään kovin paljon yli 100%:n.

Kun otetaan lisäksi huomioon, että liikkeissä käytetään mukautuvaa kuormausta, joka usein tarkoittaa sitä, että yli 100% kuorma on käytössä vasta liikkeen loppuvaiheilla esim. loppuojennus, niin tämä keventää keskimääräisiä prosentteja entisestään.

Mikäli paikat eivät palaudu vieläkään tarpeeksi, niin voidaan ohjelmaa keventää esim. siten, että valitaan raskaiden pääliikkeiden jälkeen tehtäviksi hieman kevyempiä liikkeitä. Eli ei siis tehdä loppuojennuksia pinnoista lankkupenkin jälkeen vaan voidaan tehdä esim. ranskalaista punnerrusta tai JM-punnerrusta. Otetaan suorat punnerrukset vaikka lattiapenkin tai Cambertankopenkin jälkeen, jolloin ojentajat eivät ole saaneet vielä niin pahasti selkäänsä.

Voi suorat punnerrukset tehdä tietysti raskaan pääliikkeenkin jälkeen ja valita kevyempiä apuliikkeitä keveiden pääliikkeiden jatkoksi, jolloin muodostuu eräänlainen kevyt viikko absoluuttisilla kiloilla laskien. Kuitenkin nostetaan maksiminostoja viikosta toiseen ja saadaan keholle se ärsyke, miltä tuntuu nostaa se kova ykkönen, jota me kaikki kai tässä halutaan parantaa.

Sama pätee luonnollisesti Systeemi 2.:een eli kehitys pysähtyi on huono selitys ohjelman toimimattomuudelle.

Miksi sitten päädyit valinnassasi Systeemi 2:een?

Sanoisin enemmänkin, että tieto on Itäblokista kotoisin, mutta sitä sovelletaan hieman eri tavalla. Jos metodit olisivat täysin kopioidut niin ohjelmat saattaisivat näyttää samanlaisilta.

Totta, tieto ja metodit ovat todellakin peräisin jostain muualta kuin Westsidelta, sen sijaan niiden perusteeton soveltaminen on ihan Westsiden omaa "ansiota".

WSB:lle valitaan käsittääkseni urheilijat, jotka ovat tosissaan ja valmiita kokeilemaan uusia asioita. Kyseessä on asennepuolen juttu. Lisäksi aika moni noista kavereista taitaa käydä töissä. Eivät siis kokopäiväisiä urheilijoita. Ohjelmalla tehdään tuloksia myös tuon salin ulkopuolella.

Tuota ei nyt usko enää kukaan. Oikeasti.

Miksi sitten päädyit valinnassasi Systeemi 2:een?

Jos luit tarkaan tai edes yhtään kirjoittamiani juttuja, niin huomasit, että en kehittynyt lähes lainkaan kolmeen vuoteen. Ja siinä ajassa ehti kokeilla, jos jonkin moista perinteistä ohjelmaa ja variaatiota niistä. Kuinka pitkä aika on mielestäsi sopiva tuhlata pään hakkaamiseen seinään. Syitä kerroin myös aiemmissa jutuissani. Kyllähän noi tekniikka harjoitukset toimii siihen asti kun tekniikassa on parantamista ja jos haluaa ennen kisoja tehdä ensin 12 viikon ohjelmasta 10 viikkoa työtä, jonka on jo tehnyt, että pääsee ekaksi käsiksi taas rautaan, jonka on jo nostanut!

Vai toimiiko ohjelmat itselläsi niin hyvin, että kilpailun jälkeen voit siirtyä tekemään työsarjoja kisatuloksellasi?

Totta, tieto ja metodit ovat todellakin peräisin jostain muualta kuin Westsidelta, sen sijaan niiden perusteeton soveltaminen on ihan Westsiden omaa "ansiota".

Miten niin perusteetonta? Eikö se, että urheilijat rikkovat omia ja muiden ennätyksiä, vieläkään riitä perusteluksi? Kuinka paljon olet itse uhrannut aikaa WSB:lle? Kerro toki omista asiantuntijakontakteistasi ja voimailuhistoriastasi. Palstoilla on ihan kiva väitellä vaikka voiman hankinnasta kunnes huomaa väittelevänsä henkilön kanssa, joka ei todennäköisesti ole ollut lajin parissa sen aikaa, että olisi penkin tekniikan ehtinyt oppia.

Et ole edes yrittänyt perustella omia näkökantojasi joten pistähän tutkimuksia pöytään, joissa todetaan, että WSB:n tapa soveltaa Itäblokin metodeja ei toimi. Perustelu, että Itäblokissa tehtiin vuosia asiat toisin on aika hataralla pohjalla, kun ottaa huomioon, mitä muita asioita Idässä tehtiin toisin kuin Lännessä ja kun katsoo mille tolalle asiat siellä saatiin.

WSB:lle valitaan käsittääkseni urheilijat, jotka ovat tosissaan ja valmiita kokeilemaan uusia asioita. Kyseessä on asennepuolen juttu. Lisäksi aika moni noista kavereista taitaa käydä töissä. Eivät siis kokopäiväisiä urheilijoita. Ohjelmalla tehdään tuloksia myös tuon salin ulkopuolella.

Mitä tuosta et usko? Hyvin moni WSB:llä tuloksiaan parantaneista urheilijoista on sellaisia, joiden kehitys tavanomaisemmilla keinoilla on pysähtynyt. Kaikki eivät ehkä paranna tuloksiaan kymmeniä kiloja vuodessa, koska ovat jo huomattavan lähellä omaa potentiaaliaan. Jos neljänsadan vetäjä parantaa enkkaansa 50 kilolla, rikkoo hän maailmanennätyksen reilulla parillakymmenellä kilolla.

No epäilijöitä pitääkin olla. Se saa avarakatseiset henkilöt ja uranuurtajat (en puhu itsestäni) yrittämään kovemmin. Tuskin Kolumbuskaan olisi lähtenyt seilaamaan, jos hänen teoriaansa ei oltaisi epäilty. Eläisimme muuten vielä hiukan erimuotoisella planeetalla. "Oikea" tieto on aina muuttunut ja tulee muuttumaan. Aina pitää olla tiennäyttäjiä.

Palstoilla on ihan kiva väitellä vaikka voiman hankinnasta kunnes huomaa väittelevänsä henkilön kanssa, joka ei todennäköisesti ole ollut lajin parissa sen aikaa, että olisi penkin tekniikan ehtinyt oppia.

Tule pois sieltä Jippiiltä. Ei se ole sen arvoista.

pistähän tutkimuksia pöytään, joissa todetaan, että WSB:n tapa soveltaa Itäblokin metodeja ei toimi.

Konjugaatiometodin paremmuudesta siihen toiseen tapaan verrattuna ja tuosta hermojärjestelmän palautumisesta ei olla vielä saatu mitään todisteita. Ehkäpä Juha Hulmi Jyväskylän yliopistolta joskus vielä tekee tutkimuksen kyseisistä aiheista.

Kyllösen parhaita hehkutuksia viime kausilta

Metal Militia, LALC...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom