Naturaalille riittävät voimatasot lihaksen kasvatukseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wolf88
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
150kg penkistä on kova kenelle tahansa tavikselle/tavis+:lle. Porukka kattoo liikaa Instagram videoita, ja irtautuu todellisuudesta 😩. Ellette treenaa jossain ihan eliittisalilla, ni voitte alkaa laskeen monta 150kg penkkiä todistatte kuukausittain. Ei tuu oleen vaikee laskutoimitus. Ja mitä tulee noihin kolotuksiin, ni jokaikinen ei-treenaava/inaktiivinen ihminen ketä tiiän kärsii noista 9000x enemmän ku aktiiviset ihmiset. Noi ihmiset on monesti ihan soseena, vaikka ikää ei oo hevonvittuakaan. Tai jos ihmeen kaupalla eivät ole soseena, ni ei ne kyllä pysty tekeen kehollaan oikeen mitään, jos tilanne tulee. Jännä juttu heh. Ei siinä tietenkään mitään, koska jokaisen oma valinta.

Ja kolotuksista viel sen verran(toistan itseäni), et toi yleinen asenne mikä ihmisillä on, et nämä haaverit, kolotukset sun muut on joku välttämätön paha mikä iskee kohtalon lailla, jopa ihan vituttaa mua. Kunnon luuseriasenne, ja perustuu lähinnä projisointiin, omien mokien yleistämiseen. Panostakaa, sijottakaa kehoonne enemmän. Sit ku sen teette OIKEESTI tosissaan, ja kohtalon jäytävä ote silti panee kapuloita rattaisiin, ni uskon.

Mitenkäs nykypäivän suomalaiset CBB-kisaajat? Millaisia painoja heillä liikkuu? Ite en oo seuraillu ku Uttia ja häntä ei välttämättä enää kannata käyttää esimerkkinä ku oli myös todella vahva aikanaan.

Mites @Markku Tikka millaisia painoja sulla liikku CBB-aikoina?

Eikös tässä ollut puhetta lihaksen kasvattamiseen vaadittavista painoista? Ei tuo 150kg ole yli 100kg ukolle kovinkaan kummoinen rauta jos lihasmassaa on. Jos taas ei ole, kuten suurimmalla osalla ei, niin siinä se lihas kasvaa samalla kuin voimatkin.
Lihasmassan kasvatuksessa pitää tottakai olla progressio. Mutta kun kyse lihasmassasta ei voiman määrästä pelkästään. Niin voimailussa ei tarvitse mennä äärimmäisyyksiin ja jos treenat enemmän bodailu tyyppisesti niin voima yleensä kehittyy hitaammin kuin, että tekisi vain voimaohjelmaa. Esim. Jos teet penkkiä nyt 2x8x95 niin ensi viikolla yrität tehdä 2x8x97.5 niin kauan kuin tulee ja taas lisää painoa.. mutta entä kun esim olet 2x8x110. Voisiko progressiota muuttaa muuhun kuin painoja ylös päin.. kyllä tuolla kuormalla jo kasvattaa ns natu max lihas massan rintaan.

miten on mahdollista, että esim 180cm/99kg mies joka nostaa penkisä 120kg, kyykkää 140kg ja mavettaa 200kg. On treenannut 8-vuotta bodaus tyyppisesti ja lihasmassa on kova. Siirtyy voimailuun ja kahden vuoden päästä tulokset vaikka 20kg enemmän kaikissa liikkeissä, mutta lihasmassa aivan sama... koska hermotus paranee. Ei lihaksen kasvatuksessa tarvitse viedä voimailua äärimmäisyyksiin.

Ja mitä tulee noihin kolotuksiin, ni jokaikinen ei-treenaava/inaktiivinen ihminen ketä tiiän kärsii noista 9000x enemmän ku aktiiviset ihmiset. Noi ihmiset on monesti ihan soseena, vaikka ikää ei oo hevonvittuakaan.

Ja kolotuksista viel sen verran(toistan itseäni), et toi yleinen asenne mikä ihmisillä on, et nämä haaverit, kolotukset sun muut on joku välttämätön paha mikä iskee kohtalon lailla, jopa ihan vituttaa mua. Kunnon luuseriasenne, ja perustuu lähinnä projisointiin, omien mokien yleistämiseen. Panostakaa, sijottakaa kehoonne enemmän. Sit ku sen teette OIKEESTI tosissaan, ja kohtalon jäytävä ote silti panee kapuloita rattaisiin, ni uskon.
Kyllä aktiivisilla perus kuntoilijoilla vähiten kolotusta. Jotka treenaa vaan kuntoilu mielessä. Olen samaa mieltä, että panostakaa kehoonne. Liikkuvuus ja venyttely harjoittelu säännöillisesti tekee hyvää. Sitä teen. Itse treenaillut noin 18-vuotta eikä mitään vammoja. Kolotusta ala selässä varsinkin jos mennään liian isoilla painoilla liian pitkään.. Mutta itselläni tapaturmassa mennyt ala selkä murtui pahasti. Mikä voi vaikuttaa siihen. Voimailu ei ole ikinä kiinnostanut vaan bodaus tyyppinen treeni. Sitä vieläkin teen vaikka lihasta ei ole tullut vuosiin ,koska tykkään siitä.

miten on mahdollista, että esim 180cm/99kg mies joka nostaa penkisä 120kg, kyykkää 140kg ja mavettaa 200kg. On treenannut 8-vuotta bodaus tyyppisesti ja lihasmassa on kova. Siirtyy voimailuun ja kahden vuoden päästä tulokset vaikka 20kg enemmän kaikissa liikkeissä, mutta lihasmassa aivan sama... koska hermotus paranee. Ei lihaksen kasvatuksessa tarvitse viedä voimailua äärimmäisyyksiin.
Ei ole mitenkään mahdollsita olla 180cm/99kg mies noilla tuloksilla siten, että lihasmassa olisi myös kova.

Ei ole mitenkään mahdollsita olla 180cm/99kg mies noilla tuloksilla siten, että lihasmassa olisi myös kova.
No jos roinaajiin vertaat ni joo..mut muuten kyllä voi olla tällä yksilöllä jo päälle 80% lihasmassasta hankittu. Jos treenaa bodaus tyyppisesti. Kuminauhaminen liike ei mahdollisimman nopea. Sitä paitsi se on myös yksilöllistä Millä tietyllä paino alueella henkilölle lihasmassa tarttuu.

Mitenkäs nykypäivän suomalaiset CBB-kisaajat? Millaisia painoja heillä liikkuu? Ite en oo seuraillu ku Uttia ja häntä ei välttämättä enää kannata käyttää esimerkkinä ku oli myös todella vahva aikanaan.

Mites @Markku Tikka millaisia painoja sulla liikku CBB-aikoina?

Olenko minä siis "nykypäivän" CBB-kisaajia :ROFLMAO: ... olen samanikäinen kuin Utti. Treenannutkin olen suunnilleen saman aikaa (23v). Ja meidän molempia aktiivisin CBB-aikakin sijoittuu samoihin aikoihin. Minä olin SM 3. sekä 2008 että 2012 kun Utti otti samassa sarjassa kultaa. Minä vain lopetin CBB-kisat aikaisemmin, kun tuo 2012 oli myös viimeinen kisani ja Utti vielä jatkoi.

Voimatasoissa pitää aina ottaa huomioon, että minkä kokoinen ja rakenteinen treenaaja on kyseessä. Sen takia tällaiset "yleisen tason" keskustelut asiasta eivät ole ikinä ennenkään mihinkään lopputulokseen johtaneet. Toki aina puhua saa. Utillakin oli ja on pirusti voimaa, mutta onhan hän pitkä, painava ja raamikas. Vaikka itse tykkääkin aina natikka vinkuheinäksi itseään kutsua, niin olisihan hän oikeasti täysin ilman salitreeniäkin kuin ladon ovi.

Itselläni kovia sarjoja, mitä muistan ja 95-105kg painossa tällä 182cm pitkällä varrella otettuna:

Penkkipunnerrus tangolla 8x 130kg, 5x 140kg
Penkkipunnerrus käsipainoilla, 6x 60kg:t, 14x 45kg:t
Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla, 7x 50kg:t, 12x 40kg:t

Kulmasoutu tangolla 8-10 x 120-130kg
Ylätaljaveto 8-10 toistoa x 100-120kg (otteesta riippuen)

Kyykky 6x 220kg, 18x 175kg
Etukyykky 1x 200kg, 15x 140kg
Mave 5x 240kg, 11x 205kg

Siinä nyt jotain mihin joskus pystynyt... nuorempana ja ehjämpänä :giggle:

Tuossa Markun postauksessa aika hyvin käy selväksi kuinka lihasmassa ja voima tuppaa kehittymään käsikädessä. Jos ei voimailussa kisaa, ei ykkösiä tarvitse ottaa. Markku tosin taisi kisailla myös sillä puolella. Mutta näkeehän noista sarjapainoistakin että voimaa on.

Mitä taas tulee siihen ”150kg penkki on harvinaisuus saleilla” niin yhtä harvinainen se oikeasti lihaksikkaampi harjoittelijakin on. Suurin osa on perusmassaa jotka ei tavan tallaajasta paljoa erotu

No jos roinaajiin vertaat ni joo..mut muuten kyllä voi olla tällä yksilöllä jo päälle 80% lihasmassasta hankittu. Jos treenaa bodaus tyyppisesti. Kuminauhaminen liike ei mahdollisimman nopea. Sitä paitsi se on myös yksilöllistä Millä tietyllä paino alueella henkilölle lihasmassa tarttuu.
Eikun nimenomaan noilla voimatasoilla roinaaja voi omata kovan lihasmassan, mutta naturaali, mitä todennäköisemmin ei.

Voimabodaus toimii ja on hyvä keino kasvattaa lihasmassaa. Henkilöstä kiinni ja geeneistä mikä toimii parhaiten kenellekin. Joka tapauksessa voimailua ei tarvitse viedä äärimmäisyyksiin,että saa oman lihasmassan täyteen. Puhuin riittävistä voimatasoista en siitä ettei voimabodaus toimi, mutta kyllä kovia natikoita on jotka ei ikinä ole treenanneet kovin "isoilla" painoilla, mutta riittävillä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikun nimenomaan noilla voimatasoilla roinaaja voi omata kovan lihasmassan, mutta naturaali, mitä todennäköisemmin ei.
Naturaalit harvemmin omaa "kovaa" lihasmassaa ja kaikilla oma geneettinen yläraja lihas massaan. Jollain ei tule lihaksia melkein ollenkaan vaikka tekisi kaiken oikein. Myös roinaajia joilla vähemmän lihasmassaa kuin parhailla cbb miehillä. Kyllä suurimmaksi osaksi kehonrakentajat treenaa isommilla painoilla kuin cbb kaverit. Poikkeuksia löytyy. Esim Utti on ollut vahva. Koska geenit hyvät vaikka bodasi vaan. Ei voimannostoa harrastanut.

Olenko minä siis "nykypäivän" CBB-kisaajia :ROFLMAO: ... olen samanikäinen kuin Utti. Treenannutkin olen suunnilleen saman aikaa (23v). Ja meidän molempia aktiivisin CBB-aikakin sijoittuu samoihin aikoihin. Minä olin SM 3. sekä 2008 että 2012 kun Utti otti samassa sarjassa kultaa. Minä vain lopetin CBB-kisat aikaisemmin, kun tuo 2012 oli myös viimeinen kisani ja Utti vielä jatkoi.

Voimatasoissa pitää aina ottaa huomioon, että minkä kokoinen ja rakenteinen treenaaja on kyseessä. Sen takia tällaiset "yleisen tason" keskustelut asiasta eivät ole ikinä ennenkään mihinkään lopputulokseen johtaneet. Toki aina puhua saa. Utillakin oli ja on pirusti voimaa, mutta onhan hän pitkä, painava ja raamikas. Vaikka itse tykkääkin aina natikka vinkuheinäksi itseään kutsua, niin olisihan hän oikeasti täysin ilman salitreeniäkin kuin ladon ovi.

Itselläni kovia sarjoja, mitä muistan ja 95-105kg painossa tällä 182cm pitkällä varrella otettuna:

Penkkipunnerrus tangolla 8x 130kg, 5x 140kg
Penkkipunnerrus käsipainoilla, 6x 60kg:t, 14x 45kg:t
Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla, 7x 50kg:t, 12x 40kg:t

Kulmasoutu tangolla 8-10 x 120-130kg
Ylätaljaveto 8-10 toistoa x 100-120kg (otteesta riippuen)

Kyykky 6x 220kg, 18x 175kg
Etukyykky 1x 200kg, 15x 140kg
Mave 5x 240kg, 11x 205kg

Siinä nyt jotain mihin joskus pystynyt... nuorempana ja ehjämpänä :giggle:
Hiton kova kyykky😯

Mitkä mielestänne isoissa pääliikkeissä riittävä haarukka lihaksen kasvatukseen yleisesti ottaen? Voi myös keskustella pienemmistä pääliikkeistä esim. hauis kääntö.
Yleisesti kun mietin henkilöä, jolle ei tartu voima helposti, vaan pikku hiljaa ja tietenkin henkilön koko vaikuttaa paljon voimaa tarvitaan . Omissa lempi pääliikkeissä RIITTÄVÄ voima haarukka olisi, että pystyy vähintään tekemään:
Kyykky: 2x6-10×120-150
Penkki:2x6-10×95-120
Kulmasoutu:2x6-10×100-130
Pienissä liikkeissä kyllä pitää myös olla joku roti.. esim hauis kääntö tangolla.
Niin hyvä haarukka 10-15x30-50kg.

Tällä meinaan ,että jos vaikka lyhyt henkilö ottaa kulmasoutua vähintään 2x6x100 Niin se on jo riittävä voimataso lihaksen kasvatukseen. Silti käskisin vielä kehittämään lisää voimaa.
Penkkipunnerrus1,5 x oma keho
Pystypunnerrus1 x oma keho
Leuanveto0,5 x oma keho (lisäpainoilla siis)
Maastaveto2,5 x oma keho
Kyykky2 x oma keho
Miesten etunojapunnerrus50 toistoa x oma keho
Hip Thrust10 toistoa x 1,5x oma keho
Leuanveto15 toistoa x oma keho

Ekaa kertaa missään ” hip thrust” jonkinlaisena voimamittarina!

No, en taida saada noista mitään. Sen kyllä huomaa 👍

Ja edellämainittuihin tuloksiin eivät yllä lääkkeillä huippunsa viritetyt MVM kisaajat. Eli omapainokerroin pätee siinä 80-100kg painavilla tyypeillä. Muuten kantaa ottamatta kehonrakennuspuolen juttuihin. Pienemmälle omakertoimet mukavia vertailla toki mutta hiukan eri juttu nostaa 90kg penkistä 60 kilosena tai 225kg 150 kilosena jne. Edellisiä löytyy pilvin pimein ja jälkimmäisiä muutama kpl koko maasta. Toki 150kg painoa ja naturaali kehonrakentaja tarkottaa kyllä vähemmän timmiä henkilöö.

Ja edellämainittuihin tuloksiin eivät yllä lääkkeillä huippunsa viritetyt MVM kisaajat. Eli omapainokerroin pätee siinä 80-100kg painavilla tyypeillä. Muuten kantaa ottamatta kehonrakennuspuolen juttuihin. Pienemmälle omakertoimet mukavia vertailla toki mutta hiukan eri juttu nostaa 90kg penkistä 60 kilosena tai 225kg 150 kilosena jne. Edellisiä löytyy pilvin pimein ja jälkimmäisiä muutama kpl koko maasta. Toki 150kg painoa ja naturaali kehonrakentaja tarkottaa kyllä vähemmän timmiä henkilöö.

Juu. Ei pärjää Mika Törrö esim ollenkaan noiden omapaino taulukoiden kanssa 205cm 180kg mitoilla. Eli pitkät sekä korkean rasva% henkilöt niin aivan turha taulukko edes yleistasolla. Pituuskin tuo paljon semmoista painoa mikä ei lisää voimaa suoraan.

Juu. Ei pärjää Mika Törrö esim ollenkaan noiden omapaino taulukoiden kanssa 205cm 180kg mitoilla. Eli pitkät sekä korkean rasva% henkilöt niin aivan turha taulukko edes yleistasolla. Pituuskin tuo paljon semmoista painoa mikä ei lisää voimaa suoraan.
Toinen juttu tuossa on kyykyn ja vedon suhde. Monella tosiaan veto on noin paljon kyykkyä edellä mutta monella pitempään treenanneella kyykky ja vetotulos on lähellä toisiaan. Monella isommalla nostelijalla kyykky vetoo isompi. Joillakin jo lähtötilanteessa välityksistä johtuen. Uskon tän pätevän yhtälailla kehonrakentajilla sekä voimailijoilla. Tällöin usein punnerrusliikkeet sujuvat alusta saakka hyvin ja veto vaikeempaa. Luomakunnassa voimat omaan painoon suhteutettuna moninkertaistuvat mitä pienempään mennään. Jotkut koppakuoriaiset nostavat tuhannen kertaa oman painonsa verran. Sellanen vois olla paremmin verrannollinen mikäli omapaino halutaan suhteuttaa olis että: se määrä mikä ylittää oman painon olis se tulos. Eli 100kg tyyppi nostaa 200kg niin tulos on 100kg. Tällön 80kg joka nostaa 180kg saa myös tuloksen 100kg. Tämmönen idea vaan näihin taulukoihin liittyen.

Maastaveto2,5 x oma keho
Kyykky2 x oma keho
Toi hip thrust on kyllä pahasti alikanttiin. Tossa liikkeessä on helvetin kova voimapotentiaali, ja täysin realistista vetää paljo isommilla ku mavessa. Vaatii toki, että liikettä myös tekee. Vetäisin tolla 1,5x kertoimella ite tod. näk lähemmäs 50 toistoa. 50 punnerrusta on kovempi suoritus, mitä porukka varmaanki luulee. Haista paska tekniikalla ei juuri mitään. Täys liikerata, hyvä ryhti yms. ni on kyllä varsin hyvin tehty. Ok teen itekki tällase, vaikkei kyllä ihan ketjun aihetta täysin ota haltuun.

Pena: yli 1,5xop. Ite saavutin ton 1,5x tason lähes pelkästään dippejä tekemällä, ni vähän meh. Suosii kevyempiä, kuten mua.
Pystypunnerrus: yli 1xop. tätä mä en osaa henk. koht arvioida hyvin, koska en oo ikinä tehny oikeen. 1xop kuulostaa ainaki hyvältä alulta.
Kyykky: yli 2xop. Kyykkytyyli vaikuttaa radikaalisti.
Mave: 2.5xop ihan jees.
Etunojapunnerrus: toi 50 on järkevä lukema. Suosii kevyempää, MUTTA jos oot kunnon penkkisika, ni kyl luulis penkkivoimien tasottavan tilannetta aika hyvin.
Hip thrust: 2.5xop. Yli 3xop, jos omaat fetissin liikkeeseen.
Leuanveto: 15xop. Ilman vitullista sätkimistä. Lisäpainoilla 0.75xop ni oot hyvin vaffa.
Dippi: 30xop. Ysikybään vähintään. Lisäpainoilla oma paino vyölle, ni oot hyvin vaffa. Täysin tehtävissä niinku noi leuatki, ellet paina ihan vitusti, ja/tai omaa tyyliin 50 bmin.
Dragon flag: ees 1 kokonainen toisto. Joku keskikropan liike täytyy olla, mikä vaatii edes jtn. Istumaannousut, perus lankut sun muut voi heittää roskiin 😬.

Maastaveto2,5 x oma keho
Kyykky2 x oma keho
Jos tää olis mittarina, ni en olis lähelläkään riittävissä voimatasoissa ollut kun tein lihakseni. Ja nykyään vielä kauempana. Olis se huvittavaa, että veto pitäis olla 300kg, että riittävät voimatasot lihaksen kasvatukseen. Mulla selkä hyvä ja se on kasvatettu 100-140kg kulmasouduilla ja ylätaljalla 90kg-110kg painoilla. Eikä kyllä bodatessa ole tullut ykkösiä kokeiltua. Mut joo pitkillä toi taulukko menee haastavaksi ku alkaa olla massaa.

Toi alkaa olla semmonen lista jo, mitä kysellään, kun halutaan tietää ns. tosi hyvät voimatasot. Kehonpainoon suhteuttaminen ei muutenkaan oo se paras tapa kuin ehkä just pienemmiillä ihmisillä. Patin rakenteluun turha mitään voimatasoja edes kysellä. Ei ole olemassa mitään tarkkaa vastausta.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom