Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä kuitenkin se että sun 1 leuka omalla painolla on sen 70kg kun taas 150kg läskillä se ykkönen on 150kg. Saman painosta se läski on kun rauta eli sun pitää se ykkönen vetää 80kg lisäpainon kanssa jotta olet samalla tasolla voimien puolesta. Toki saman voisin sanoa esim. kyykystä, mavesta jne. Liikkeissä joissa oma paino pitää nostaa on tietysti omalla painolla merkitystä. En kylläkään lähtis niissä liikkeissä omaa painoo laskemaan mukaan mutta leuanvedossa se tuntuu kuitenkin perustellulle. Jostain syystä. Ehkä sekin on sitten niitä tasotuksia kuitenkin selkeesti laskettavissa mitä käsien varassa painoo roikkuu eikä kyse mistään kertoimista. Jokainen laihduttaja joka leukoja vetää huomaa tämän "vahvistumisen" kehonpainoliikkeissä kuten leuoissa.Jees. Tää tuntuu kyl hyvin ikuisuusväittelyltä nyt ku tarkemmin mietin. En taida jatkossakaan antaa noille oikeen mitään arvoa, ni pysyy asiat helvetin rehtinä. On askare, johon joku pystyy. Se joka ei pysty, on vaan liian paska. Ihanteellisesti ihminen pystyy moneen, eikä oo yhen tempun heppa. 142kgx10 penkki on ihan epärealistista 99,999% 70-kilosista nostajista. En tuu ikinä nostaan, eli olen vaan liian paska. Passaan kyllä ''no mut hei toi on aika hyvin sun painoselle'' siirappisuudet . Kortin kääntöpuolella, jos esim. sä oot selkeesti ylipainonen(en siis tiedä onko näin), ni sulla on täydet mahikset pärjätä leuanvedossa sun muissa kehonpainon liikkeissä, jos vähennät laardia. Koska laardilla ei tee kukaan yhtään mitään. Kuollutta painoa.
Ei ainakaan itsellä mene noin. 85 kiloisena olen vetänyt 45kg lisäpainoilla 5 toistoa, mutta 75 kiloisena jää lisäpainot 35kg.Tässä kuitenkin se että sun 1 leuka omalla painolla on sen 70kg kun taas 150kg läskillä se ykkönen on 150kg. Saman painosta se läski on kun rauta eli sun pitää se ykkönen vetää 80kg lisäpainon kanssa jotta olet samalla tasolla voimien puolesta. Toki saman voisin sanoa esim. kyykystä, mavesta jne. Liikkeissä joissa oma paino pitää nostaa on tietysti omalla painolla merkitystä. En kylläkään lähtis niissä liikkeissä omaa painoo laskemaan mukaan mutta leuanvedossa se tuntuu kuitenkin perustellulle. Jostain syystä. Ehkä sekin on sitten niitä tasotuksia kuitenkin selkeesti laskettavissa mitä käsien varassa painoo roikkuu eikä kyse mistään kertoimista. Jokainen laihduttaja joka leukoja vetää huomaa tämän "vahvistumisen" kehonpainoliikkeissä kuten leuoissa.
Mullakin isoimmat lisäpainot nousseet vähän yli satakilosena. Kuitenkin kokonaiskilot isoimmat olleet yli 120kg painosena. Pointti oli kuitenkin se että kaiken sen painon joutuu nostamaan ylös, oli kyse läskistä tai valuraudasta.Ei ainakaan itsellä mene noin. 85 kiloisena olen vetänyt 45kg lisäpainoilla 5 toistoa, mutta 75 kiloisena jää lisäpainot 35kg.
Saan selkeän hyödyn lisäpainoihin, kun myös oma paino on korkeammalla.
Sitten taas toistot omalla painolla menee päinvastoin, esim. 85 kiloisena saan 20 toistoa ja 70 kiloisena 35 toistoa tullut.
Juu. En voi mitenkään kiistää kokonaiskuormaa mikä vedetään. Mun pointti oli se, että lihavuus on huono selitys sille, ettei pysty johonki. Koska asian voi korjata. Vähän sama jos mä vetoisin siihen, et oon liian kevyt, liian vähän lihaa penkatakseni X. Ei ehkä ihan sama asia, koska mun mielestä liikalihavuus on epänormaali tila ihmiskeholle. Yleistä, ellei normi monessa maassa, mut ei sitä pysty mitenkään puolusteleen, tai pitään oikeen hyödyllisenä. Mut en lähe. Oon vaan rehdisti liian huono mieluummin xD. Voin myös pyrkiä korjaamaan asian, & parantaan mahiksiani selkeesti. Hirvee ikibulkki, ja penkkifetissin kehittäminen yms.Tässä kuitenkin se että sun 1 leuka omalla painolla on sen 70kg kun taas 150kg läskillä se ykkönen on 150kg. Saman painosta se läski on kun rauta eli sun pitää se ykkönen vetää 80kg lisäpainon kanssa jotta olet samalla tasolla voimien puolesta. Toki saman voisin sanoa esim. kyykystä, mavesta jne. Liikkeissä joissa oma paino pitää nostaa on tietysti omalla painolla merkitystä. En kylläkään lähtis niissä liikkeissä omaa painoo laskemaan mukaan mutta leuanvedossa se tuntuu kuitenkin perustellulle. Jostain syystä. Ehkä sekin on sitten niitä tasotuksia kuitenkin selkeesti laskettavissa mitä käsien varassa painoo roikkuu eikä kyse mistään kertoimista. Jokainen laihduttaja joka leukoja vetää huomaa tämän "vahvistumisen" kehonpainoliikkeissä kuten leuoissa.
Mää olen monessa asiassa sun kans yhtämieltä. Läskivihaa en ite kuitenkaan tunne. Johtuisko siitä kun itelläkin sitä on. Ja mukavammin jaksaa pulleempana nostella Mulle tulee mieleen kaikista lehtien laihdutus jutuista vaan että nyt sitten tippuu penkki ja kyykkytulos, rankka paikka mutta juu sitä mieltä olen että voimailijaksi itseään kutsuvan olis hyvä saada leuka tehtyä omalla painollaJuu. En voi mitenkään kiistää kokonaiskuormaa mikä vedetään. Mun pointti oli se, että lihavuus on huono selitys sille, ettei pysty johonki. Koska asian voi korjata. Vähän sama jos mä vetoisin siihen, et oon liian kevyt, liian vähän lihaa penkatakseni X. Ei ehkä ihan sama asia, koska mun mielestä liikalihavuus on epänormaali tila ihmiskeholle. Yleistä, ellei normi monessa maassa, mut ei sitä pysty mitenkään puolusteleen, tai pitään oikeen hyödyllisenä. Mut en lähe. Oon vaan rehdisti liian huono mieluummin xD. Voin myös pyrkiä korjaamaan asian, & parantaan mahiksiani selkeesti. Hirvee ikibulkki, ja penkkifetissin kehittäminen yms.
Vaikka kokonaiskuorma olis sama, ni kyllä siitäki pystyy helposti väitteleen kumpi on vaativampi suoritus: 150kg omapaino VS 70kg+80kg lisäpainotulos. Mut kaikki tämmöset on niin ajanhaaskausta mun mielestä. En oo ikinä painanu 150kg, ni ei tuu ikinä oleen todellista varmuutta asiasta. Tosi tilanne ku tulee(oon Harlikan alla jumissa, ja haluun kotiin ), ja mun täytyy se 142kg penkata, ni en siihen pysty. Samaten pulleron jos tarvii kiivetä vittu vuori ylös, ni hän epäonnistuu. Piste. Kaikki maholliset handicapit mitä tähän skenaarioon ujutettais on vaan 100% säälipisteiden haalimista, ettei kellekkään tuu liian paha mieli. ''Nohnoh käppänä, se Harlikka liikahti vähäsen. Ässä suoritus suhteessa sun painoos pikkukaveri!''. ''There, there fattyboy, pääsit 5cm ylöspäin vuorta, ja liikuttelit kuitenki hirveen kokosta massaa!''. Jep... eikö kuulostakki aika kämäseltä. Vuori jäi vallottamatta, ja käppänä tukahtu Harlikan alle. A+ for effort, mut ihan hirveesti ei actionia nähty.
Ja jep. Tiedostan, että teistä suurin osa tuskin ajattelee suorituskykyä tälleen, näin primitiivisesti. Eikä tarviikkaan. Mut mie ajattelen.
Ei ollu tarkotus kuulostaa vittumaiselta, mut kirjotan nyt vaan tietyllä tapaa, ja vähän ehkä provoonkin. Ei kuulu mulle kenenkään yli/alipainosuus, eikä mikään muukaan, enkä sillä perustein arvostele ketään(ellei se oo olennaista pointin kannalta, kuten nyt). Kyllä esim. munki runkoon mahtuis lisää lihaa jtn 25 litraa :d, että ei voi missään nimessä sanoa, että olisin vaikka jonkun penkkituloksen, tai ns. optimaalisen lihasmassan eteen vaivaa nähnyt. Jos leukoja ei mee, ja oot oikeesti Hafthor Bjornsson tai vastaava jätti(se oli aika kireessäki kunnossa joskus), ni se tuntuu paljo ymmärrettävämmältä, ku jos sun fysiikkas muistuttaa enemmän Timo Soinia. Hafthorilla se tuskin jäis fläsästä kiinni, vaan siitä että se on oikeesti päälle 2m & painoa kireenäki vitusti. Hafthorilla myös meni leukoja.Mää olen monessa asiassa sun kans yhtämieltä. Läskivihaa en ite kuitenkaan tunne. Johtuisko siitä kun itelläkin sitä on. Ja mukavammin jaksaa pulleempana nostella Mulle tulee mieleen kaikista lehtien laihdutus jutuista vaan että nyt sitten tippuu penkki ja kyykkytulos, rankka paikka mutta juu sitä mieltä olen että voimailijaksi itseään kutsuvan olis hyvä saada leuka tehtyä omalla painolla
Puhtaasti tavoitekysymys. Kyllähän esimerkiksi superraskaan voimanostajat ja avoimen luokan voimamiehet ovat järjestään korkealla rasva% varustettuja tankkeja.Jees. Tää tuntuu kyl hyvin ikuisuusväittelyltä nyt ku tarkemmin mietin. En taida jatkossakaan antaa noille oikeen mitään arvoa, ni pysyy asiat helvetin rehtinä. On askare, johon joku pystyy. Se joka ei pysty, on vaan liian paska. Ihanteellisesti ihminen pystyy moneen, eikä oo yhen tempun heppa. 142kgx10 penkki on ihan epärealistista 99,999% 70-kilosista nostajista. En tuu ikinä nostaan, eli olen vaan liian paska. Passaan kyllä ''no mut hei toi on aika hyvin sun painoselle'' siirappisuudet . Kortin kääntöpuolella, jos esim. sä oot selkeesti ylipainonen(en siis tiedä onko näin), ni sulla on täydet mahikset pärjätä leuanvedossa sun muissa kehonpainon liikkeissä, jos vähennät laardia. Koska laardilla ei tee kukaan yhtään mitään. Kuollutta painoa.
Nojoo oot oikeessa. Jos tangon/esineen saa mahan päälle kammettua lepäämään, ni se kyl jeesaa. Ehkä tukkipunnerruksessa ainaki. Rekassa ilmeisesti meinaat sitä, että helpompi vetää autoo jos oma ruho on painavampi. Penkissäki lyhenee nostomatka, mut sitä on vaikee glamorisoida kyl.Puhtaasti tavoitekysymys. Kyllähän esimerkiksi superraskaan voimanostajat ja avoimen luokan voimamiehet ovat järjestään korkealla rasva% varustettuja tankkeja.
Onhan niitä lajeja, joissa rasvasta on hyötyjäkin. Äkkiä tulisi mieleen akselipunnerrus ja rekanveto.
Ylipainoa toki on jonkun verran niin kuin tuossa sanoit. Leukoja menee omalla n. 120kg painolla viimeksi testattuna 14 kpl. Eli ei mikään mairitteleva tulos, mutta toisaalta ihan sama, kun harvoin tulee yli 5 toistoa tehtyä. Lisäpainoilla teen aina sarjat
Tukissa ei paino tule mahan päälle. Pyörii vaan yli siitä. En tiedä onko mahasta siinä hyötyä, mielestäni ei. Painosta muuten tietty on isomman lihasmassan muodossa. Akselissa mahasta on hyötyä jos tekniikka on se että nostaa akselin mahan kautta. Atlaskivissä mahasta on haittaa samoin kun maastavedossa.Nojoo oot oikeessa. Jos tangon/esineen saa mahan päälle kammettua lepäämään, ni se kyl jeesaa. Ehkä tukkipunnerruksessa ainaki. Rekassa ilmeisesti meinaat sitä, että helpompi vetää autoo jos oma ruho on painavampi. Penkissäki lyhenee nostomatka, mut sitä on vaikee glamorisoida kyl.
Joo en oo noita tehny tarpeeks ite, ni kuhan arvailen. Rengas & Atlaskivet kärsii ainaki selkeesti jos on kankee. Ei pääse hyvään asentoon voimantuotannollisesti. Tai ite ainaki vedin renkaan & atlaskiven varsin syvästä asennosta, ja se tuntu luontaselta. Atlaskivessä pysty pitään kiven tiukasti kehoa myöten tolleen, & renkaassa pääs paremmin sen alle. Mut emt.Tukissa ei paino tule mahan päälle. Pyörii vaan yli siitä. En tiedä onko mahasta siinä hyötyä, mielestäni ei. Painosta muuten tietty on isomman lihasmassan muodossa. Akselissa mahasta on hyötyä jos tekniikka on se että nostaa akselin mahan kautta. Atlaskivissä mahasta on haittaa samoin kun maastavedossa.
Naturaalit harvemmin omaa "kovaa" lihasmassaa ja kaikilla oma geneettinen yläraja lihas massaan. Jollain ei tule lihaksia melkein ollenkaan vaikka tekisi kaiken oikein. Myös roinaajia joilla vähemmän lihasmassaa kuin parhailla cbb miehillä. Kyllä suurimmaksi osaksi kehonrakentajat treenaa isommilla painoilla kuin cbb kaverit. Poikkeuksia löytyy. Esim Utti on ollut vahva. Koska geenit hyvät vaikka bodasi vaan. Ei voimannostoa harrastanut.
Saisko määritelmän rivitreenaajasta?Jos omalla salilla ei näy 150kg penkkejä, niin kannattaisi vaihtaa innostavampaan ympäristöön. Rivitreenaajan perustulos
En tiedä miksi vastaat provosoivasti vai hiertääkö pahasti jokin asia?? Mutta kyllä Utti bodasi. Bodaus, voimaharjoittelu ja kestävyys harjoittelut ovat eri asioita. Kyllä bodauksessa tulee voimaa ja voimabodauksessa vielä paremmin. Sä teet käsityksiä minusta ja heität jotain typeriä oletuksia minusta jonkun viestin perusteella, et tunne mua yhtään.:D Mutta en ala tähän kertomaan tarkalleen mitä bodaus/voimaharjoittelu ja kestävyys harjoittelu on. Tulisi monta sivua tekstiä.Mitä tarkoittaa tuo ”bodasi vaan”?. Valtaosa voimatreenistä tapahtuu toistovälillä 4-10, jolla naturaalin erityisesti pääsääntöisesti tulisi bodata. Jollain tuntuu olevan käsitys, että voimaharjoittelu tarkoittaa voimanostoa toistovälillä 1-3. Vähän siltä tämäkin viesti haiskahtaa.
Jos omalla salilla ei näy 150kg penkkejä, niin kannattaisi vaihtaa innostavampaan ympäristöön. Rivitreenaajan perustulos
En sano vaatiiko 150kg penkistä lahjakkuutta vai ei. Riippuu omasta painosta. Voimaa se vaatii jonkin verran. Toinen nostaa sen puolen vuoden treenillä ja toinen ei koskaan. Saleilla näkee 150kg natupenkkejä kohtuu paljonkin jos käy kunnan saleilla joissa käy voimanostajia ja penkkipunnertajia. Itse tunnen varmaan useemman kymmenen 150 tai yli natunostajan. Itellä siihen saavutukseen meni alle vuosi treenin alotuksesta. Siitä eteenpäin se alkaa usein hidastunaan se penkkikehitys. Kaupallisilla saleilla näkee vähemmän kovia penkkipunnerruksia. Johtuu välineistä. Kunnallisilla usein hyvät Leokon välineet joilla nostella ja tosinostajat käyvät niissä tai joillakin hyvinvarustelluilla kaupallisilla. Suomessa hieno tilanne tämä että näitä urheilutaloja ym. kunnan saleja löytyy joissa voimailu onnistuu mukavasti ja halvalla. Vastaavia ei maailmalta oikein löydä. Usein on liukkaita olympiatankoja jne.En tiedä miksi vastaat provosoivasti vai hiertääkö pahasti jokin asia?? Mutta kyllä Utti bodasi. Bodaus, voimaharjoittelu ja kestävyys harjoittelut ovat eri asioita. Kyllä bodauksessa tulee voimaa ja voimabodauksessa vielä paremmin. Sä teet käsityksiä minusta ja heität jotain typeriä oletuksia minusta jonkun viestin perusteella, et tunne mua yhtään.:D Mutta en ala tähän kertomaan tarkalleen mitä bodaus/voimaharjoittelu ja kestävyys harjoittelu on. Tulisi monta sivua tekstiä.
Ei ole omalla salilla näkynyt yli kahteen vuoteen 150kg penkkiä,säälittävää.. Olen siis jo treenannut yli kaksi vuotta koti salilla yksin. Mutta ennen sitä olen treenannut esim. Power centerillä, GB Gymillä ja Eastbody malmilla ja sanon ,että harva natu suhteessa asiaskuntaan heiluttaa 1x150kg penkistä noillakaan saleilla. On ystäväpiirissä kyllä henkilöitä jotka ottaa enemmän kuin 150kg natuna, mutta kyllä siellä on jo lahjakkuutta perus rivi reenaajaan.
Ite käyn juurikin kunnallisella salilla, jolla on ihan mestaritki treenaillu aika pitkän historiansa aikana. Mun mielestä teillä on omituinen käsitys ''rivinostajista'', ettekä oikeen nyt ota koko kuvaa huomioon. Mulle toi termi viittaa aivan kaikkiin nostajiin jotka sillä salilla käy, ja/tai treenaa koko maailmassa. Otetaan 1000 nostajaa randomilla teiän kotikylästä, ni montakohan prosenttia niistä penkkaa ton 150kg todellisuudessa? Huom. randomilla. Ei jostain tietystä kaveripiiristä, vakkareista, tai vanhoista tekijöistä tarkoin poimittuja nostajia, joita yhdistää semi-vakava nostelu, ja monella treenitaustaa esim. 20 vuotta tai yli. Salikisojaki omalla salilla järkätään, ja sinne varsinki tulee enemmän niitä ''semi-vakavia'' nostajia. Ei ole keskiarvo 150kg penkissä, tai 250kg vedossa.En sano vaatiiko 150kg penkistä lahjakkuutta vai ei. Riippuu omasta painosta. Voimaa se vaatii jonkin verran. Toinen nostaa sen puolen vuoden treenillä ja toinen ei koskaan. Saleilla näkee 150kg natupenkkejä kohtuu paljonkin jos käy kunnan saleilla joissa käy voimanostajia ja penkkipunnertajia. Itse tunnen varmaan useemman kymmenen 150 tai yli natunostajan. Itellä siihen saavutukseen meni alle vuosi treenin alotuksesta. Siitä eteenpäin se alkaa usein hidastunaan se penkkikehitys. Kaupallisilla saleilla näkee vähemmän kovia penkkipunnerruksia. Johtuu välineistä. Kunnallisilla usein hyvät Leokon välineet joilla nostella ja tosinostajat käyvät niissä tai joillakin hyvinvarustelluilla kaupallisilla. Suomessa hieno tilanne tämä että näitä urheilutaloja ym. kunnan saleja löytyy joissa voimailu onnistuu mukavasti ja halvalla. Vastaavia ei maailmalta oikein löydä. Usein on liukkaita olympiatankoja jne.
Mä sanoin vaan että niitä nostajia kyllä näkee. Esim. menet Ylöjärven urheilutalolle, Nokialle yrittäjäkadun salille, HH gymille tai monelle muulle salille joissa olen käynyt niin saatat nähdä useemmalla penkillä samaan aikaan yli 150kg penkkaavan natikan. Tiedän hyvin ettei sitä jokainen treenaaja nosta. En vaan millään hyväksy väitöstä että niitä ei saleilla näy kun tiedän asian paremmin. Jos taas käy jossain gogolla tms. niin ei varmaan törmääkkään koviin nostajiin. Riippuu salista missä käy se raudan määrä tangossa. Käy noillakin saleilla heikompiakin mutta isolle osalle joku 150kg ei ole kummonen rauta. Tietenkin useimmiten puhutaan vähän isommista nostajista. Tunnen kyllä paljon pienempiäkin jotka nostaa paljon enemmänkin. Oli kuitenkin puhe tuosta 150kg natupenkistä joita mä näen kyllä joka kerta kun salilla käyn. Normi mies nyt ei nosta kun sen 50kg treenaamatta mutta ei ole ole heistä puhe nytIte käyn juurikin kunnallisella salilla, jolla on ihan mestaritki treenaillu aika pitkän historiansa aikana. Mun mielestä teillä on omituinen käsitys ''rivinostajista'', ettekä oikeen nyt ota koko kuvaa huomioon. Mulle toi termi viittaa aivan kaikkiin nostajiin jotka sillä salilla käy, ja/tai treenaa koko maailmassa. Otetaan 1000 nostajaa randomilla teiän kotikylästä, ni montakohan prosenttia niistä penkkaa ton 150kg todellisuudessa? Huom. randomilla. Ei jostain tietystä kaveripiiristä, vakkareista, tai vanhoista tekijöistä tarkoin poimittuja nostajia, joita yhdistää semi-vakava nostelu, ja monella treenitaustaa esim. 20 vuotta tai yli. a oinaomalla salilla järkätään, ja varsinki tulee enemmän niitä ''semi-vakavia'' nostajia. Ei ole keskiarvo 150kg penkissä, tai 250kg vedossa.
Mut mene ja tiedä . Ite väitän silti, että yliarvioitte keskivertonostajaa ihan simona. Mikä johtuu omasta sisäpiiristä, iaja osalla liiallisesta Internetissä olemisesta. Jos alkaisin laskee, ni varmaan keksisin useemman kymmenen 150kg tai yli penkkaajan vuosien varrelta itekkin. Ja täysin tähtitieteellisen määrän, jotka tekee 80kg:lla ykkösen hyväl tuurilla.
En tiedä miksi vastaat provosoivasti vai hiertääkö pahasti jokin asia?? Mutta kyllä Utti bodasi. Bodaus, voimaharjoittelu ja kestävyys harjoittelut ovat eri asioita. Kyllä bodauksessa tulee voimaa ja voimabodauksessa vielä paremmin. Sä teet käsityksiä minusta ja heität jotain typeriä oletuksia minusta jonkun viestin perusteella, et tunne mua yhtään.:D Mutta en ala tähän kertomaan tarkalleen mitä bodaus/voimaharjoittelu ja kestävyys harjoittelu on. Tulisi monta sivua tekstiä.
Ei ole omalla salilla näkynyt yli kahteen vuoteen 150kg penkkiä,säälittävää.. Olen siis jo treenannut yli kaksi vuotta koti salilla yksin. Mutta ennen sitä olen treenannut esim. Power centerillä, GB Gymillä ja Eastbody malmilla ja sanon ,että harva natu suhteessa asiaskuntaan heiluttaa 1x150kg penkistä noillakaan saleilla. On ystäväpiirissä kyllä henkilöitä jotka ottaa enemmän kuin 150kg natuna, mutta kyllä siellä on jo lahjakkuutta perus rivi reenaajaan.
Et taida tietää, että noilla mainitsemillani saleilla käynyt paljon myös kovan tason cbb jätkiä jne. Myös utti. Ensiksi tässä keskustelussa ei ollut kyse voimannostosta vaan lihaksen kasvatuksesta. Itse en ole ikinä testannut ykkösiä, koska ei kiinnosta. Ei lihaksen kasvatuksessa tarvitse testata ykkösiä, eikä uttikaan niitä kokeillut. Kuormaa kun on tarpeeksi niin saa kasvatettua oman natu "maksimin". Ei tarvitse henkilön alkaa harrastaa voimannostoa. 150kg penkistä saat olla mitä mieltä vaan, mut tuu pääkaupunki seudulle reenaa missä ihmis massaa ja hyviä kuntosaleja helvetistä. Oon käyny treenaa täällä monellakin salilla. En missään fitness24 tai vastaavissa.. Mut ei kyllä natuilla usein näy 150kg raudat. Jos joku sali täällä päin missä vaan käy voiman nostajat niin siel varmaa näkee aina. Mut suhteessa kaikkiin saleihin. Ni pikku prossa noita painoja heiluttelee.En sano vaatiiko 150kg penkistä lahjakkuutta vai ei. Riippuu omasta painosta. Voimaa se vaatii jonkin verran. Toinen nostaa sen puolen vuoden treenillä ja toinen ei koskaan. Saleilla näkee 150kg natupenkkejä kohtuu paljonkin jos käy kunnan saleilla joissa käy voimanostajia ja penkkipunnertajia. Itse tunnen varmaan useemman kymmenen 150 tai yli natunostajan. Itellä siihen saavutukseen meni alle vuosi treenin alotuksesta. Siitä eteenpäin se alkaa usein hidastunaan se penkkikehitys. Kaupallisilla saleilla näkee vähemmän kovia penkkipunnerruksia. Johtuu välineistä. Kunnallisilla usein hyvät Leokon välineet joilla nostella ja tosinostajat käyvät niissä tai joillakin hyvinvarustelluilla kaupallisilla.
Mä sanoin vaan että niitä nostajia kyllä näkee. Esim. menet Ylöjärven urheilutalolle, Nokialle yrittäjäkadun salille, HH gymille tai monelle muulle salille joissa olen käynyt niin saatat nähdä useemmalla penkillä samaan aikaan yli 150kg penkkaavan natikan. mutta isolle osalle joku 150kg ei ole kummonen rauta. Tietenkin useimmiten puhutaan vähän isommista nostajista.
Tosiaan ykkösten testausta ei edes tarvitse bodauksessa sillä niitä lihaksia ei kasvateta. Eli 1x150kg penkillä ei tee mitään koska se ei ole kuin yksi toisto. Itsekkään en ole ikinä testannut ykkösiä. geeneistäkin kiinni miten voima tarttuu, ja kyllä voi tavoitteellinen treenaaja joka tehnyt kaikki optimaalisesti olla muutaman vuoden päästä 1x100kg kunnossa koska geenit huonot. Kun taas esim saman mittainen ja yhtä optimaalisesti treenaava lahjakas yksilö olisi esim jo 1x170kg ja joku toinen taas 1x130kg.Tietenkään suurin osa asiakaskunnasta ei penkkaa koskaan tuollaisia rautoja useimmilla saleilla. Jos nyt puhutaan tavoitteellisesti vaikka muutaman vuoden treenanneesta 90-100kg nostajasta, niin jotain on kyllä tehty todella väärin, jos tuollaisia voimatasoja ei saavuta.