Kävin jumppaamassa lähes 15v yhtäjaksoisesti, poislukien loukkaantumisista johtuneet 1-2 kk tauot, joita oli muutama. Koko tuona aikana oma paino kävi enimmillään ehkä n. 97kg tuntumassa, aloituskondis oli massiivinen 190cm/60-65kg, ikä aloittaessa taisi olla 23v. Täytän reilun kuukauden päästä 40, salitreenit lopetin kesällä 2022, yleisen ryytymisen ja apaattisuuden takia. Kehitys salilla ei kuitenkaan missään vaiheessa loppunut kokonaan, muuttui vaan lievästi sanottuna haastavammaksi.
Kerroin taustatarinan, koska se liittyy treenihistorian välityksellä koko elämän Tärkeimpään ja Suurimpaan Asiaan, heti lerssin pituuden jälkeen.. Eli siis, you know it, The Penki Maximiin!!! Oma penkki oli "parhaimmillaan" sarjoissa mitattuna 100kgx7 ja 110kgx2, ja tämä oli n. 10 treenivuoden jälkeen, oma paino tuolloin joku 90 kg. Eli olen siis hävinnyt geeniloton, jos penkistä puhutaan.
Lihasta pystyi ihme kyllä kasvattamaan rintaan ja ojentajiin, oikeastaan sitä paremmin, mitä vähemmän tein tankopenkkiä ja enemmän kaikkea muuta. Vinopenkki ja tasapenkki kässäreillä, dippi lisäpainoilla, lattiapunnerrus tangolla ja käsipainoilla, jopa etunojapunnerrukset toivat kaikki kivasti lihasta, kunhan treeni pysyi jotenkin nousujohteisena. Eli jälkeenpäin ajateltuna se nousujohteisuus yhdistettunä selkeeseen heikkouksien priorisoimiseen ( mulla käytännössä kädet ja rinta, olkapäät ja yläselkä ovat aina ollet suhteessa vahvemmat ) ja pääliikkeiden ajoittaiseen vaihteluun toimi paremmin, kuin pelkkä kovemman penkkituloksen jahtaaminen siinä toivossa, että samalla se patti jotenkin maagisesti kasvaisi penkkaamisen sivutuotteena. Ei kasvanut, koska nimenomaan se lahjakkuus itse penkkamiseen oli itsellä olematonta.
Off topic muuten, mutta mutuna voisin kuivitella että yksi lahjakkuustekijä nimenomaan voimaa ajatellen oli hyvä irtiotto suhteessa ykköseen. Mutta saman tilanteen voisi kääntää ympäri, ja puhua heikosta sarjakestävyydestä suhteessa ykköseen. Bodauksessa nimenomaan se sarjakondis on varmaan etu, kun taas voimailun kannalta melko hyödytöntä. Paitsi siis jos voimailija yrittää vaikka off seasonilla kasvattaa lisää pattia.