Naturaalille riittävät voimatasot lihaksen kasvatukseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wolf88
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Et taida tietää, että noilla mainitsemillani saleilla käynyt paljon myös kovan tason cbb jätkiä jne. Myös utti. Ensiksi tässä keskustelussa ei ollut kyse voimannostosta vaan lihaksen kasvatuksesta. Itse en ole ikinä testannut ykkösiä, koska ei kiinnosta. Ei lihaksen kasvatuksessa tarvitse testata ykkösiä, eikä uttikaan niitä kokeillut. Kuormaa kun on tarpeeksi niin saa kasvatettua oman natu "maksimin". Ei tarvitse henkilön alkaa harrastaa voimannostoa. 150kg penkistä saat olla mitä mieltä vaan, mut tuu pääkaupunki seudulle reenaa missä ihmis massaa ja hyviä kuntosaleja helvetistä. Oon käyny treenaa täällä monellakin salilla. En missään fitness24 tai vastaavissa.. Mut ei kyllä natuilla usein näy 150kg raudat. Jos joku sali täällä päin missä vaan käy voiman nostajat niin siel varmaa näkee aina. Mut suhteessa kaikkiin saleihin. Ni pikku prossa noita painoja heiluttelee.

Jos mä haluaisin nyt maksimaalisesti voimaa niin kyllä mä eka tässä laihduttelisin ja samalla nostaisin kuormat vanhoihin ennätys sarjapainoihin. Sit pitkä bulkki päälle ja voimatreenejä. Nostaisin painoni vähintään 190cm/140kg hitaasti samal ku voimailen. Helvetisti tulis läskiä Mut iha sama ku on voimaa ja lihakset ei enää niin erotu.. veikkaan et tulis voimaa. Mut ei juuri lisää lihasmassaa. Mutta oikeassa oot et natuna isompana on vahvempi ja penkki varsinkin yleensä helpompaa.
Sanoinkin että salista kiinni tuo on. Riippuu missä käy se raudan määrä tangossa. Mietin tota kehonrakennushommaa tässä vähän ja tulee mieleen sellanen juttu että kasvaako lihas mikäli hinkkaa samoilla raudoilla? Sanotaan nyt vaikka sarjaa 120kg raudalla. Määräänsä pidemmäks ei ehkä kannata sarjoja venyttää. Mahtaako lihas kasvaa jos sarjat jää kohtuu kevyiks? Voihan toki liikettä vaihtaa ja vaikeuttaa mutta miksi ei sarjapainoo nostais niin korkeelle että saat tiukan setin tehtyä Voiko kevyellä treenillä kasvattaa lihaksen kokoo? Olen ymmärtänyt ettei voi. Ennen puhuttiin kehonrannuksesta että paras sarjan pituus setillä on 8-12 tiukkaa toistoo. Kovin isoo kaveria vaikee kuvitella kehittyvän jättäen sarjapainojen kasvatuksen johonkin tiettyyn rautaan. Ehkä nykyään tiedetään paremmin. Tietoni keharijutuista on vanhentunutta kun en sitä harrasta.

Tosiaan ykkösten testausta ei edes tarvitse bodauksessa sillä niitä lihaksia ei kasvateta. Eli 1x150kg penkillä ei tee mitään koska se ei ole kuin yksi toisto. Itsekkään en ole ikinä testannut ykkösiä. geeneistäkin kiinni miten voima tarttuu, ja kyllä voi tavoitteellinen treenaaja joka tehnyt kaikki optimaalisesti olla muutaman vuoden päästä 1x100kg kunnossa koska geenit huonot. Kun taas esim saman mittainen ja yhtä optimaalisesti treenaava lahjakas yksilö olisi esim jo 1x170kg ja joku toinen taas 1x130kg.

Voi herranjestas sentään. Puhutaan sitten vaikka sarjasta 5*140 tai 8*130, ihan miten sinun on helpompi hengittää. Kyse oli pelkästä esimerkistä. Kehonrakennuksen ydin erityisesti naturaalina on tehdä keskipitkiä sarjoja mahdollisimman suurella kuormalla. Se on se resepti, jolla naturaali tekee suurimman osan lihasmassastaan. Piste, hyvin yksinkertaista. 1*100 kunnossa olevalla ei ole mainittavaa lihasmassaa. Harjoittelussa ja elämäntavoissa on todennäköisesti kaikki pielessä, jos tuollaisen kunnon saavuttaminen kestää vuosia. Normaali urheilullinen teini nostaa 100kg vuodessa.

Enempää en kanssasi vänkää

Jos arvioidaan lahjakkuuden määrää nostajilla, niin tosiaan tuo aika mikä kuluu aloituksesta vaikka 150kg penkkipunnerrukseen kertoo jo paljon. 99% miehistä ei ota vuoden harjoittelulla tuota vaikka eläisi lajille. Kovalla vuosien työlläkin tuo jää suurimmalta osalta nostamatta.

Jos arvioidaan lahjakkuuden määrää nostajilla, niin tosiaan tuo aika mikä kuluu aloituksesta vaikka 150kg penkkipunnerrukseen kertoo jo paljon. 99% miehistä ei ota vuoden harjoittelulla tuota vaikka eläisi lajille. Kovalla vuosien työlläkin tuo jää suurimmalta osalta nostamatta.

Täytyisi määritellä tuo kova työ. Jos se tarkoittaa huonoa oloa, oksentamista ja piestyä oloa, niin ei ota. Jos se tarkoittaa fiksusti jaksotettua nousujohteista voimaharjoittelua, niin suunnilleen jokainen terve mies sen ottaa

Sanoinkin että salista kiinni tuo on. Riippuu missä käy se raudan määrä tangossa. Mietin tota kehonrakennushommaa tässä vähän ja tulee mieleen sellanen juttu että kasvaako lihas mikäli hinkkaa samoilla raudoilla? Sanotaan nyt vaikka sarjaa 120kg raudalla. Määräänsä pidemmäks ei ehkä kannata sarjoja venyttää. Mahtaako lihas kasvaa jos sarjat jää kohtuu kevyiks? Voihan toki liikettä vaihtaa ja vaikeuttaa mutta miksi ei sarjapainoo nostais niin korkeelle että saat tiukan setin tehtyä Voiko kevyellä treenillä kasvattaa lihaksen kokoo? Olen ymmärtänyt ettei voi. Ennen puhuttiin kehonrannuksesta että paras sarjan pituus setillä on 8-12 tiukkaa toistoo. Kovin isoo kaveria vaikee kuvitella kehittyvän jättäen sarjapainojen kasvatuksen johonkin tiettyyn rautaan. Ehkä nykyään tiedetään paremmin. Tietoni keharijutuista on vanhentunutta kun en sitä harrasta.
Ei ole tarkoitus tietenkään hinkata samoilla painoilla ja sarjoilla. Voima kasvaa todennäköisesti silti hiljalleen. Kunhan saa lihakselle erilaista ärsykettä niin se pyrkii bulkilla kasvamaan VAHVEMMAKSI. Kyllä voiman kasvattaminen varsinkin jos tekee liikkeet lihaksella, on hyvä keino kasvattaa lihasta. Kuormaa tottakai pitää olla tarpeeksi,että saat oman geneettisen "max" lihasmassan rakennettua.
Sanotaan ,että henkilö on tehnyt 2x6 pitkään. päässyt 2x6x120 jäänyt jumiin tuohon. Vaihtaa tyyliä 3kk vaikka näin
Viikko:
1.PP 2x8x110
2.PP 2x10x110
3.PP 2x10x110 1x5x110
4.PP 3x8x110
5.PP 2x10x110 1x8x110
6.PP 3x10x110 JNE tuota jatkaa että tulee 4x8x110. Kevennyksiä kun tarve .
Tämän jälkeen voi taas vaihtaa tyyliä ja lihas ihmeissään . Voi esimerkiksi siirtyä 2-3kk tekemään pudotus sarjoja penkissä, voi jättää penkin vaikka kokonaan 2-3kk ja tehdä shmitissä hitaammilla toistoilla progressio voi olla 2x8 ja painoja joka viikko 2.5kg lisää.. 3kk päästä kun siirtyy penkkiin niin se on heikentynyt ja taas joku progressio ja lihas saa taas ärsykkeen... Sit voi vaik ottaa 2-4x6x115 niin kauan et tulee 4x6 120kg Vaihtelulla haetaan se ärsyke ja kyllä voimaa tullut vähän lisää.. jos treenaa samoilla painoilla,sarjoilla tekniikoilla ja liikkeillä ei varmasti lihas kasva paitsi aloittelijalla.

Jollain ihmisillä ei myös rinta edes kasva penkillä koska olkapäät niin vahvat.. silloin ei voi vaan hakata penkkiä mahdollisimman isoilla painoilla koska rinta ei kasva jos voimalee niin silloin ihan sama kuha on voimaa.

Kävin jumppaamassa lähes 15v yhtäjaksoisesti, poislukien loukkaantumisista johtuneet 1-2 kk tauot, joita oli muutama. Koko tuona aikana oma paino kävi enimmillään ehkä n. 97kg tuntumassa, aloituskondis oli massiivinen 190cm/60-65kg, ikä aloittaessa taisi olla 23v. Täytän reilun kuukauden päästä 40, salitreenit lopetin kesällä 2022, yleisen ryytymisen ja apaattisuuden takia. Kehitys salilla ei kuitenkaan missään vaiheessa loppunut kokonaan, muuttui vaan lievästi sanottuna haastavammaksi.

Kerroin taustatarinan, koska se liittyy treenihistorian välityksellä koko elämän Tärkeimpään ja Suurimpaan Asiaan, heti lerssin pituuden jälkeen.. Eli siis, you know it, The Penki Maximiin!!! Oma penkki oli "parhaimmillaan" sarjoissa mitattuna 100kgx7 ja 110kgx2, ja tämä oli n. 10 treenivuoden jälkeen, oma paino tuolloin joku 90 kg. Eli olen siis hävinnyt geeniloton, jos penkistä puhutaan.

Lihasta pystyi ihme kyllä kasvattamaan rintaan ja ojentajiin, oikeastaan sitä paremmin, mitä vähemmän tein tankopenkkiä ja enemmän kaikkea muuta. Vinopenkki ja tasapenkki kässäreillä, dippi lisäpainoilla, lattiapunnerrus tangolla ja käsipainoilla, jopa etunojapunnerrukset toivat kaikki kivasti lihasta, kunhan treeni pysyi jotenkin nousujohteisena. Eli jälkeenpäin ajateltuna se nousujohteisuus yhdistettunä selkeeseen heikkouksien priorisoimiseen ( mulla käytännössä kädet ja rinta, olkapäät ja yläselkä ovat aina ollet suhteessa vahvemmat ) ja pääliikkeiden ajoittaiseen vaihteluun toimi paremmin, kuin pelkkä kovemman penkkituloksen jahtaaminen siinä toivossa, että samalla se patti jotenkin maagisesti kasvaisi penkkaamisen sivutuotteena. Ei kasvanut, koska nimenomaan se lahjakkuus itse penkkamiseen oli itsellä olematonta.

Off topic muuten, mutta mutuna voisin kuivitella että yksi lahjakkuustekijä nimenomaan voimaa ajatellen oli hyvä irtiotto suhteessa ykköseen. Mutta saman tilanteen voisi kääntää ympäri, ja puhua heikosta sarjakestävyydestä suhteessa ykköseen. Bodauksessa nimenomaan se sarjakondis on varmaan etu, kun taas voimailun kannalta melko hyödytöntä. Paitsi siis jos voimailija yrittää vaikka off seasonilla kasvattaa lisää pattia.

Täytyisi määritellä tuo kova työ. Jos se tarkoittaa huonoa oloa, oksentamista ja piestyä oloa, niin ei ota. Jos se tarkoittaa fiksusti jaksotettua nousujohteista voimaharjoittelua, niin suunnilleen jokainen terve mies sen ottaa
Veikkaan myös ,että lähes jokainen pystyisi ottamaan 150kg penkistä jos kehonkoostumuksella ja omalla painolla ei väliä. Eli kyllä luulis et penkkiä 1x150kg kuka vaan ottaa jos treenaa optimaalisesti bulkaamalla niin kauan et tulee... kunnes omapaino on 90-170kg ni kyllä luulis nousevan. Bulkki on voimaa..

Ihan vaan infoksi: 150kg penkki vie svnl rankingissa
66kg sarjassa sijalle 5
74kg sijalle 28
83kg sijalle 94
93kg sijalle 205
Nää on tietenki kisanostoja stopeilla.

Kävin jumppaamassa lähes 15v yhtäjaksoisesti, poislukien loukkaantumisista johtuneet 1-2 kk tauot, joita oli muutama. Koko tuona aikana oma paino kävi enimmillään ehkä n. 97kg tuntumassa, aloituskondis oli massiivinen 190cm/60-65kg, ikä aloittaessa taisi olla 23v. Täytän reilun kuukauden päästä 40, salitreenit lopetin kesällä 2022, yleisen ryytymisen ja apaattisuuden takia. Kehitys salilla ei kuitenkaan missään vaiheessa loppunut kokonaan, muuttui vaan lievästi sanottuna haastavammaksi.

Kerroin taustatarinan, koska se liittyy treenihistorian välityksellä koko elämän Tärkeimpään ja Suurimpaan Asiaan, heti lerssin pituuden jälkeen.. Eli siis, you know it, The Penki Maximiin!!! Oma penkki oli "parhaimmillaan" sarjoissa mitattuna 100kgx7 ja 110kgx2, ja tämä oli n. 10 treenivuoden jälkeen, oma paino tuolloin joku 90 kg. Eli olen siis hävinnyt geeniloton, jos penkistä puhutaan.

Lihasta pystyi ihme kyllä kasvattamaan rintaan ja ojentajiin, oikeastaan sitä paremmin, mitä vähemmän tein tankopenkkiä ja enemmän kaikkea muuta. Vinopenkki ja tasapenkki kässäreillä, dippi lisäpainoilla, lattiapunnerrus tangolla ja käsipainoilla, jopa etunojapunnerrukset toivat kaikki kivasti lihasta, kunhan treeni pysyi jotenkin nousujohteisena. Eli jälkeenpäin ajateltuna se nousujohteisuus yhdistettunä selkeeseen heikkouksien priorisoimiseen ( mulla käytännössä kädet ja rinta, olkapäät ja yläselkä ovat aina ollet suhteessa vahvemmat ) ja pääliikkeiden ajoittaiseen vaihteluun toimi paremmin, kuin pelkkä kovemman penkkituloksen jahtaaminen siinä toivossa, että samalla se patti jotenkin maagisesti kasvaisi penkkaamisen sivutuotteena. Ei kasvanut, koska nimenomaan se lahjakkuus itse penkkamiseen oli itsellä olematonta.

Off topic muuten, mutta mutuna voisin kuivitella että yksi lahjakkuustekijä nimenomaan voimaa ajatellen oli hyvä irtiotto suhteessa ykköseen. Mutta saman tilanteen voisi kääntää ympäri, ja puhua heikosta sarjakestävyydestä suhteessa ykköseen. Bodauksessa nimenomaan se sarjakondis on varmaan etu, kun taas voimailun kannalta melko hyödytöntä. Paitsi siis jos voimailija yrittää vaikka off seasonilla kasvattaa lisää pattia.
Et ikinä kokeillut tuota 97kg ylemmäs?? 97kg on aika vähän sun pituiselle.Voimaa tulee pitkillä paremmin painavampana sen takia vahvamiehet on jäätävän isoja. Uttilla tais olla kisapaino tota luokkaa Meinaan nuorena 19v 190cm/90kg olin laiha. Pikku hiljaa bulkkasin ja vähän laihdutin jne.. sitten olin 110kg.. nyt ollut vuosia tuossa 120kg. monesti miettinyt laihduttaa tuonne 110kg nurkille mutta ei ole saanut aikaiseksi. Ruoka maistuu liikaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luonnollisesti testattu
Jos harrastaa voimanostoa ja kilpailee niin tottakai pyrkii kasvattaa voimaa niin pitkälle kuin mahdollista.. eikä tuollakaan kaikki nosta edes 150kg. Voimannosto on silti eriasia kuin Joku Pentti joka haluaa lihaksikkaan vartalon ja samalla voimaa.. penkkiä,kyykkyä ei ole pakko edes tehdä,että saa lihakset kasvamaan. Maastanostoa varsinkaan tarvitse tehdä.

Näkyy olevan isommilla bodareilla aika pitkälti kaikilla jonkinmoinen 200kg penkki plakkarissa. Kyllä se voimakin kiinostaa pääsääntösesti kehonrakentajilla. Tottahan voimat kasvaa kun kovaa trenataan. Tosin jollain kokonaisvaltasemmalla liikkeellä varmaan sais isompaa vaikutusta omaan fysiikkaan aikaseks mitä penkkaamalla.

Tuossa ranking-infossa oli kyse vain siitä 150kg tuloksesta, ei lihaksen kasvattamisen potentiaalista.

Jos harrastaa voimanostoa ja kilpailee niin tottakai pyrkii kasvattaa voimaa niin pitkälle kuin mahdollista.. eikä tuollakaan kaikki nosta edes 150kg. Voimannosto on silti eriasia kuin Joku Pentti joka haluaa lihaksikkaan vartalon ja samalla voimaa.. penkkiä,kyykkyä ei ole pakko edes tehdä,että saa lihakset kasvamaan. Maastanostoa varsinkaan tarvitse tehdä.

Ei tietenkään ole pakko tehdä. Erittäin hyviä liikkeitä ne kuitenkin ovat kaikki. Jos Pentti haluaa voimaa ja lihasta on voimanosto oikein hyvä harrastus hänelle. Keskiverto voimanostaja on takuulla vahvempi ja lihaksikkaampi, kuin keskiverto sunnuntaibodari. Eri asia tietenkin on, jos Pentti tahtoo kilpakehonrakentajaksi

Mä saan usein ja säännöllisesti omilta valmennettavilta palautetta reilusti kasvaneista lihaksista, vaikka voima onkin se päätavoite. Ei se voiman treenaaminen poissulje lihaskasvua, päinvastoin. Tää toki on tiedossa melkolailla laajasti jo.

Et ikinä kokeillut tuota 97kg ylemmäs?? 97kg on aika vähän sun pituiselle.Voimaa tulee pitkillä paremmin painavampana sen takia vahvamiehet on jäätävän isoja. Uttilla tais olla kisapaino tota luokkaa Meinaan nuorena 19v 190cm/90kg olin laiha. Pikku hiljaa bulkkasin ja vähän laihdutin jne.. sitten olin 110kg.. nyt ollut vuosia tuossa 120kg. monesti miettinyt laihduttaa tuonne 110kg nurkille mutta ei ole saanut aikaiseksi. Ruoka maistuu liikaa.

En kokeillut, enemmänkin voisi jälkeenpäin mutuilla, että sarjapainot kasvoivat aloittelijana bulkin kanssa käsi kädessä, koska mun lähtökondis oli niin jäätävän laiha. Eli mulla oli reilusti varaa ottaa lisää painoa, vaikka tietyn rajapyykin yli mentäessä ( itsellä n. 90kg hujakoilla ) yhä suurempi osa painosta alkoi olla fläsää ja nestettä. Lähinnä korkeampi kehonpaino korreloi mulla parempana suorituskykynä kyykky- ja vetoliikkeissä, punnerruksissa ei niinkään. Eli juuri päinvastoin, kuin yleisesti väitetään.

Tosta kehonpainosta vielä, niin mulla on tähän pituuteen nähden tosi pieni raami, kapeat solisluut ja ohut rintakehä jne. Eli vaikutti usein menevän niin, että sitten kun kalorit olivat tarpeeksi korkealla, jotta treenit pysyivät nousujohteisina ja palautumisen kanssa ei ollut ongelmia, niin ylimääräisestä safkasta ei ollut enää kauheasti hyötyä. Vielä 2021 otin esim. kässäreillä tasa- ja vinopenkissä sarjaenkat, 50kgx4-5 ja 44kgx4-5, kehonpainon ollessa jotain 83-84kg välillä. En tosin treenannut jalkoja tuolloin, eli palautuminen oli helppoa.

Tosin sit kun 2022 mun paino tippui vielä tosta johonkin 80-81kg lukemiin, niin sit olikin bye bye kehitys. Eli pitää silti saada sitä safkaa, jotta voisi kehittyä, mutta mitään absoluuttista tavoitekehonpainoa on vaikea tietää etukäteen. Ainoastaan, että joskus menneinä vuosina on ollut tietyn painoinen, kun treeni on kulkenut jossain tietyssä liikkeessä suhteessa hyvin jne.

Mä sanoin vaan että niitä nostajia kyllä näkee. Esim. menet Ylöjärven urheilutalolle, Nokialle yrittäjäkadun salille, HH gymille tai monelle muulle salille joissa olen käynyt niin saatat nähdä useemmalla penkillä samaan aikaan yli 150kg penkkaavan natikan. Tiedän hyvin ettei sitä jokainen treenaaja nosta. En vaan millään hyväksy väitöstä että niitä ei saleilla näy kun tiedän asian paremmin. Jos taas käy jossain gogolla tms. niin ei varmaan törmääkkään koviin nostajiin. Riippuu salista missä käy se raudan määrä tangossa. Käy noillakin saleilla heikompiakin mutta isolle osalle joku 150kg ei ole kummonen rauta. Tietenkin useimmiten puhutaan vähän isommista nostajista. Tunnen kyllä paljon pienempiäkin jotka nostaa paljon enemmänkin. Oli kuitenkin puhe tuosta 150kg natupenkistä joita mä näen kyllä joka kerta kun salilla käyn. Normi mies nyt ei nosta kun sen 50kg treenaamatta mutta ei ole ole heistä puhe nyt
7000 asukkaan kylä, jossa oon treenaillut enemmän tai vähemmän 16-17 vuotta, niin kyllä niitä 150kg penkkaajia on jonkin verran ollut, vaikka yhtään kilpanostajaa ei tietääkseni itseni lisäksi säännöllisesti siellä ole treenannut 2000-luvun alun jälkeen. Ehkä kymmenkunta, joka on suhteellisen suuri määrä, kun aktiivisia treenaajia salilla saattaa olla maksimissaan parisenkymmentä. Toki onhan niitä vuosien mittaan ollut ehkä 50-100. Osa natuja ja osa ei, oletan. Mutta siis ihan perustreenaajaa, joka voimabodailee askeettisessa saliympäristössä, kun hienoja laitteita ei ole. Sillonkin se 150 paukkuu aika herkkään yhtään lihaksikkailla tai muuten isokokosemmilla kavereilla, vaikkei voimailisikaan mitenkään spesifisti. Jotkut saa tuon "hetkessä", itsellä meni joku 4-5v aloittamisesta kun 150 nousi. Panostus oli penkkiin, mutta vähän heikohko tietämys ja langanlaiha ruho, jota kesti pitkään "rakentaa", että alkoi voimaa olemaan ja näki harrastuksen päällepäinkin. Sanosin että 150 on ihan hyvä tulos, jos ei kilpanostajista puhuta. Jos kaikki kuntotreenaajat tai tavoitteellisetkin laskee mukaan, niin lienee selvää, että vähemmistö on se joka tuon 150 on penkannut.

Vaatiiko lahjakkuutta vai ei, rikkoa 150kg penkissä. Mielestäni ei vaadi lahjakkuutta vaan keskinkertaisella genetiikalla sen kyllä saavuttaa, jos riittävästi haluaa. Toki vuodessa tai kahdessa se ei tapahdu ilman selvää lahjakkuutta.

Suositut

Back
Ylös Bottom