Tietysti alalle hakiessa ja työtä tehdessä kannattaa olla kovassa kunnossa. Testien alarajat ovat kuitenkin minimit millä oppilaan katsotaan selviävän työtehtävistä.
Kannattaa kuitenkin muistaa että opistossakin ehtii vielä treenaamaan lisää, ja siellä saa myös ns. lajinomaisempaa treeniä.
Mutta, vaikka lihaskuntotesteissä tekisi sata toistoa kaikissa liikkeissä /minuutti, ei se tarkoita että jaksat ensin vetää letkuselvityksen seitsemänteen kerrokseen täydessä varustuksessa, sen jälkeen savusukeltaa, ja tulikukon selätettyäsi raivata palopesäkkeet. Sitten vielä pitäisi laittaa kamat kasaan ja palata valmiuteen seuraavaa keikkaa varten.
Kyse on siis paljon peruskestävyydestä. Isot lihakset kuluttaa enemmän ilmaa, joka taas vähentää työskentelyaikaa. Pidempään pystyy työskentelemään fiksu tyyppi, joka osaa hyödyntää paljon käytössä olevaa kalustoa, mutta jolla on myös sopivasti papua niiden käyttämiseen.
Ala ei siis ole välttämättä ihan jokaisen puntti-Paavon laji.
Onhan noita. Esim Ruotsissa laajaltikin käytössä oleva COBRA sammutusleikkuri joita Suomessakin taitaa jo jossain olla käytössä.
<OFFTOPIC> Katolla ei välttämättä keikuta tuuletusaukkoja tekemässä tulevaisuudessakaan. Ainakin yhden tutkimuksen mukaan huomattavasti tehokkaampi tapa jäähdyttää yläpohjaonteloita olisi läpilyöntisuihkuputkien käyttö ja sitten tuuletus/sisäänmenoaukko seinään. Tietysti enemmän tutkimusta ja kokemusta varmasti tarvitaan ennen kuin työtavat tuolla kentällä muuttuvat mihinkään.
</OFFTOPIC>
Ja ennen kun keneltäkään tulee kuittia että koitanko täällä päteä jollain asioilla mistä en mitään tiedä, niin en koita, ja on totta etten tiedä. Olen vaan niin innoissani vielä kaikesta uudesta infosta mitä kattotyöskentelykurssilla sain :D
Mutta joo, siihen ei tietysti kannata kamalasti pelimerkkejä panostaa että hommat muuttuisivat kevyemmäksi jatkossa :D
Työturvallisuusasiat ja työmenetelmät kuitenkin kehittyvät kaiken aikaa myös pelastusalalla, ja sen myötä tuo palavan rakennuksen katolla köysien varassa moottorisahalla/laikkaleikkurilla säätäminen on vähenemään päin.
Savutuuletusaukkojen tekeminen tapahtuukin enenevissä määrin nostolava-auton korista, sikäli kun sellainen on käytettävissä, ihan kaikkiallahan niitä ei tietysti ole. Erittäin hyvä vehje; lisää työskentelyn tehokkuutta vähentämällä kuluttavuutta kattotyöskentelystä, ja vähentää riskiä siitä, että pelastaja mahdollisesti putoaisikin katon läpi palavaan tilaan, tjms.
Nuo läpilyöntisuihkuputket ovat omiaan rajoittamaan palon leviämistä, ja niillä saadaan ostettua savunpoistoaukon tekemiseen hieman lisäaikaa.
Kuitenkin ne kuumat savukaasut täytyy saada poistumaan rakennuksesta, joten jonkinlainen aukko sinne lappeelle on tehtävä.
Harmillisen monta kertaa vaan pelastustoimi on paikalla vasta siinä vaiheessa kun palo on levinnyt niin laajalle, ettei katolle ole enää mitään asiaa, ja katon purku koura-autolla on ainoa asia jolla palo saadaan lopulta sammumaan. Tämän on itsekin joutunut täällä Jyväskylässä toteamaan keikoilla aivan liian monta kertaa tänäkin vuonna.
</OT>