Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Älkää nyt menkö hyvät plikat sinne paloalalle itseänne telomaan. Olette vaan tiellä ja haitaksi siellä. Noi pääsytestit on todella helpot. Jos ne menee läpi vain vuosien harjottelulla ja silloinkin juuri ja juuri, niin ei hyvää tiedä, kun ne pitäis mennä vielä 50-vuotiaanakin.

Tämä nyt oli tämmöinen realistinen näkemys, vastapainona tuolle "jes jes, hyvä hyvä, tsemi tsemi, nami nami" suitsutukselle. Joskus asiat on vaan sanottava niinkuin ne on!

Älkää nyt menkö hyvät plikat sinne paloalalle itseänne telomaan. Olette vaan tiellä ja haitaksi siellä. Noi pääsytestit on todella helpot. Jos ne menee läpi vain vuosien harjottelulla ja silloinkin juuri ja juuri, niin ei hyvää tiedä, kun ne pitäis mennä vielä 50-vuotiaanakin.

Tämä nyt oli tämmöinen realistinen näkemys, vastapainona tuolle "jes jes, hyvä hyvä, tsemi tsemi, nami nami" suitsutukselle. Joskus asiat on vaan sanottava niinkuin ne on!

Älä puhu paskaa.

Treeniä nuo testit vaatii miehiltäkin, joillain enemmän, joillain vähemmän. Homma korostuu entisestään miehilläkin iän karttuessa. En tiedä mikä käsitys feikki-elviksellä on pelastusalasta, mutta ei se ole pelkästään fyysisestä kunnosta kiinni; vahvat lihakset ei riitä vaan täytyy olla älliä joka niitä ohjaa.

Työtehtävät joissa fysiikkaa vaaditaan on suurimmaksi osaksi pari/ryhmätyöskentelyä, ja tunnen kyllä naisia jotka aivan tasavertaisesti suoriutuvat näistä hommista mm. sopimus- ja puolivakinaisissa palokunnissa, joissa pelastustehtävät ovat kyllä samanlaisia kuin ammattipalokunnissakin.

Juuri tuollaiset ennakkoasenteet ovat varmaan merkittävä syy siihen miksi naisia ei hae enempää alalle.

Mulla on varsin realistinen käsitys palomiehen arjesta, kun olen sitä varsin läheltä seurannut koko elämäni. Mun isä on palopäällikkö, toinen veli opiskelee tällä hetkellä kuopiossa ja toinen saanee vakiviran palomies-sairaankuljettana alkuvuonna (tällä hetkellä ei vielä virassa, mutta niitä hommia tekee) ja he ovat pelkästään kannustaneet minua...

Ja toivottavasti kukaan ei nyt kuvittele, että palopäällikön tyttärenä kuvittelen, että mun on jotenkin helpompi päästä sinne. Tiedän, että minä itse tässä treenaan ja minä itse sinne haen ja minusta riippuu pääsenkö vai en. :)

Mä olen ihan samaa mieltä feikki-elviksen kanssa siitä että jos testit menee rimaa hipoen läpi niin ei ole hyvä lähtökohta opiskelusta tai työstä selviämiselle, ihan sukupuoleen katsomatta. Pelastajan ominaisuuksista tärkein on kuitenkin suhteellinen voima ja kestävyys, ja tämä ei mielestäni ole mitenkään mahdotonta mimmeille. Tietysti pitää pystyä oman massan lisäksi liikuttelemaan myös laitteita ja potilaita. Mutta toisaalta sellaisen 120kg raadon raahaanminen on todistetusti haasteellista myös miespuolisille pelastajille... jotenka siinäkään ei tarvitse naisten omaa heikkouttaan hävetä. Lähes tulkoon kaikki tuntemani palomiehet ovat pienikokoisia, en sitten tiedä onko kyseessä vaan joku pienten miesten egon kasvatus homma hakea alalle, vai olisikohan pienestä koosta oikeasti jopa hyötyä hommassa?!?!

Itselläni kyllä viikonlopun kattotyöskentelykurssilla tuli realiteetit taas vastaan kun oli aivan helvetin raskasta kiskoa itseään katon lappeelta harjalle pelkkien käsivoimien avulla. Usko meinasi kyllä jo loppua siinä touhussa. Mutta toisaalta, oikealla tekniikalla homma olisi voinut olla edes vähän helpompaa..

Oikeastaan se syy miksi edes kuvittelin että voisin alalla toimia liittyy siihen että naisten suorituskyvyssä ei tapahdu iän myötä samanlaista romahdusta kun miehillä. Tällöin tuollainen 50v naispelastaja voi jo oikeasti olla huomattavasti toimintakykyisempi kuin samanikäinen mieskollegansa. Kyllä minä tällähetlkellä FireFit testeistä paremmin suoriudun kuin useampikin meidän alueen vanhemmista ammattipalomiehistä, vepareista nyt puhumattakaan.

Mutta joo, ainakaan mulla ei ole mitään ruusuisia kuvitelmia siitä että homma tulisi olemaan helppoa. Ja tosi paljon pitää tapahtua että pystyisin itse täysipainoisesti alalla toimimaan. Mutta, silti väitän että hyvin paljon työtä tehdään tekniikalla eikä suinkaan raa-alla voimalla.

Jos mulla ihan oikeasti tässä jo hyvinkin kypsässä iässä on oikeasti ensimmäistä kertaa sellainen fiilis että tiedän tarkalleen mitä haluan tehdä "isona", niin ei sitä viitsi heti ampua haaveitaan alas ainakaan kokeilematta kuinka pitkälle rahkeet riittää.

Ja niin, minä ainakin vepsikassa teen niitä samoja hommia kuin ukot, mukaanlukien savusukellus. Ja tehtävät on siis tosiaan ihan samat kuin ammattipalomiehillä, keikkaa on vaan vähemmän.

Viimeksi muokattu:
Mä olen ihan samaa mieltä feikki-elviksen kanssa siitä että jos testit menee rimaa hipoen läpi niin ei ole hyvä lähtökohta opiskelusta tai työstä selviämiselle, ihan sukupuoleen katsomatta. Pelastajan ominaisuuksista tärkein on kuitenkin suhteellinen voima ja kestävyys, ja tämä ei mielestäni ole mitenkään mahdotonta mimmeille. Tietysti pitää pystyä oman massan lisäksi liikuttelemaan myös laitteita ja potilaita. Mutta toisaalta sellaisen 120kg raadon raahaanminen on todistetusti haasteellista myös miespuolisille pelastajille... jotenka siinäkään ei tarvitse naisten omaa heikkouttaan hävetä. Lähes tulkoon kaikki tuntemani palomiehet ovat pienikokoisia, en sitten tiedä onko kyseessä vaan joku pienten miesten egon kasvatus homma hakea alalle, vai olisikohan pienestä koosta oikeasti jopa hyötyä hommassa?!?!

Itselläni kyllä viikonlopun kattotyöskentelykurssilla tuli realiteetit taas vastaan kun oli aivan helvetin raskasta kiskoa itseään katon lappeelta harjalle pelkkien käsivoimien avulla. Usko meinasi kyllä jo loppua siinä touhussa. Mutta toisaalta, oikealla tekniikalla homma olisi voinut olla edes vähän helpompaa..

Oikeastaan se syy miksi edes kuvittelin että voisin alalla toimia liittyy siihen että naisten suorituskyvyssä ei tapahdu iän myötä samanlaista romahdusta kun miehillä. Tällöin tuollainen 50v naispelastaja voi jo oikeasti olla huomattavasti toimintakykyisempi kuin samanikäinen mieskollegansa. Kyllä minä tällähetlkellä FireFit testeistä paremmin suoriudun kuin useampikin meidän alueen vanhemmista ammattipalomiehistä, vepareista nyt puhumattakaan.

Mutta joo, ainakaan mulla ei ole mitään ruusuisia kuvitelmia siitä että homma tulisi olemaan helppoa. Ja tosi paljon pitää tapahtua että pystyisin itse täysipainoisesti alalla toimimaan. Mutta, silti väitän että hyvin paljon työtä tehdään tekniikalla eikä suinkaan raa-alla voimalla.

Jos mulla ihan oikeasti tässä jo hyvinkin kypsässä iässä on oikeasti ensimmäistä kertaa sellainen fiilis että tiedän tarkalleen mitä haluan tehdä "isona", niin ei sitä viitsi heti ampua haaveitaan alas ainakaan kokeilematta kuinka pitkälle rahkeet riittää.

Ja niin, minä ainakin vepsikassa teen niitä samoja hommia kuin ukot, mukaanlukien savusukellus. Ja tehtävät on siis tosiaan ihan samat kuin ammattipalomiehillä, keikkaa on vaan vähemmän.

Voin nyt nyt hieman avata sanaista arkkua omien kokemuksieni perusteella. Aloitin Kuopion koulussa opiskelut Tammikuussa ja meidän luokalla ei ole yhtään yli 190 senttimetristä kaveria , eikö yhtään 100 kilosta jässikkää. Ite olen 178cm ja 78kg ja aika lailla tollaisia plus miinus 5 suuntaan tai toiseen porukka siellä on. Testit antaa hyvää osviittaa ainakin niihin testeihen mitkä koulussa tulee olemaan, sillä pääpaino on nimen omaan lihaskestävyydessä. Eli juuri sen tyylisiä, mitkä testeissä eli kohtuu "pienillä" painoilla mahdollisimman monta toistoa.

Varmasti pärjää kun on vaan asenne kohdallaan. Pitää vaan olla mielessä, että se reenailu ei siihen pääsykokeisiin lopu. Itsekkin painan nyt kesällä aika kovalla sykkeellä, jotta pääsen talven testit kunnialla läpi ja saan vihdoin sellaisen pohjakunnon mitä olen halunnut. Taustalla itsellä on punttireeniä 16-vuotiaasta ja pallopelejä 15-vuotta.

Tsemppiä kummallekin treenaajalle ja myös minulle :) (tavoitteena, että 45-vuotiaana menee vielä savusukellustestit läpi) Aika harva 50-vuotias palokunnassa enään sukeltaa yhtään minnekään.

Tuo ala on myös aika muuttuvainen. Oikeasti jos miettii tilannetta 20 v taaksepäin, tilannetta nyt ja yrittää kuvitella aikaa 20 v eteenpäin niin hurjastihan tuo tilanne muuttuu ja on muuttunut.

Villi visionääri -hattu päässä voisi arvella että työ on nyt "raskaimmillaan" siinä mielessä tilanteessa "20 v sitten" sammuttaminen oli enemmän "vettä sisään ikkunoista ja ovista". Toki moni väline on nykyään parempi, kätevämpi ja kevyempi kuin silloin mutta mitä kauemmaksi ajassa mennään sitä vähemmän on esim. juuri siellä katolla varmaan savutuuletusaukkoja keikuttu tekemässä. Väitän myös että nykyiset sammutusasut painavat jo itsessään paljon enemmän kun 20 v -takaiset (toki siis paljon paremmin suojaavat ja noin yleisestikin ovat paljon fiksumpia).

Tulevaisuudessa voisi kuvitella (spekulaatio maximus) että sammutusmenelmät kehittyvät suuntaan jossa ihmiset taas toimivat vähemmän siellä pahimmassa tilassa. Jos jotain etäisesti scifimäisiä ajatuksia pitäisi heittää niin sammutus voisi tapahtua seinän läpi (tätä kyllä voidaan nyt jo tehdä jossain määrin) niin että sisään lasketaan lämpötilaa laskevaa ja palamista vaikeuttavaa kaasua/kemikaalia, sammutustyötä voi tehdä robotti ja varmaan palonehkäisykin kehittynee.

.. joo, ei ehkä ihan treeniasiaa mutta ihan mielenkiintoista mietittävää. Mutta ettei se nyt tosiaan kellekään jää epäselväksi niin kyllä sitä kuntoa tällä hetkellä vaaditaan ja ei siitä treenauksesta varmasti kellekään tulevaisuudessakaan haittaa ole. :)

Jos jotain etäisesti scifimäisiä ajatuksia pitäisi heittää niin sammutus voisi tapahtua seinän läpi (tätä kyllä voidaan nyt jo tehdä jossain määrin)

Onhan noita. Esim Ruotsissa laajaltikin käytössä oleva COBRA sammutusleikkuri joita Suomessakin taitaa jo jossain olla käytössä.

<OFFTOPIC> Katolla ei välttämättä keikuta tuuletusaukkoja tekemässä tulevaisuudessakaan. Ainakin yhden tutkimuksen mukaan huomattavasti tehokkaampi tapa jäähdyttää yläpohjaonteloita olisi läpilyöntisuihkuputkien käyttö ja sitten tuuletus/sisäänmenoaukko seinään. Tietysti enemmän tutkimusta ja kokemusta varmasti tarvitaan ennen kuin työtavat tuolla kentällä muuttuvat mihinkään.
</OFFTOPIC>

Ja ennen kun keneltäkään tulee kuittia että koitanko täällä päteä jollain asioilla mistä en mitään tiedä, niin en koita, ja on totta etten tiedä. Olen vaan niin innoissani vielä kaikesta uudesta infosta mitä kattotyöskentelykurssilla sain :D

Mutta joo, siihen ei tietysti kannata kamalasti pelimerkkejä panostaa että hommat muuttuisivat kevyemmäksi jatkossa :D

Tietysti alalle hakiessa ja työtä tehdessä kannattaa olla kovassa kunnossa. Testien alarajat ovat kuitenkin minimit millä oppilaan katsotaan selviävän työtehtävistä.
Kannattaa kuitenkin muistaa että opistossakin ehtii vielä treenaamaan lisää, ja siellä saa myös ns. lajinomaisempaa treeniä.

Mutta, vaikka lihaskuntotesteissä tekisi sata toistoa kaikissa liikkeissä /minuutti, ei se tarkoita että jaksat ensin vetää letkuselvityksen seitsemänteen kerrokseen täydessä varustuksessa, sen jälkeen savusukeltaa, ja tulikukon selätettyäsi raivata palopesäkkeet. Sitten vielä pitäisi laittaa kamat kasaan ja palata valmiuteen seuraavaa keikkaa varten.

Kyse on siis paljon peruskestävyydestä. Isot lihakset kuluttaa enemmän ilmaa, joka taas vähentää työskentelyaikaa. Pidempään pystyy työskentelemään fiksu tyyppi, joka osaa hyödyntää paljon käytössä olevaa kalustoa, mutta jolla on myös sopivasti papua niiden käyttämiseen.

Ala ei siis ole välttämättä ihan jokaisen puntti-Paavon laji.

Onhan noita. Esim Ruotsissa laajaltikin käytössä oleva COBRA sammutusleikkuri joita Suomessakin taitaa jo jossain olla käytössä.

<OFFTOPIC> Katolla ei välttämättä keikuta tuuletusaukkoja tekemässä tulevaisuudessakaan. Ainakin yhden tutkimuksen mukaan huomattavasti tehokkaampi tapa jäähdyttää yläpohjaonteloita olisi läpilyöntisuihkuputkien käyttö ja sitten tuuletus/sisäänmenoaukko seinään. Tietysti enemmän tutkimusta ja kokemusta varmasti tarvitaan ennen kuin työtavat tuolla kentällä muuttuvat mihinkään.
</OFFTOPIC>

Ja ennen kun keneltäkään tulee kuittia että koitanko täällä päteä jollain asioilla mistä en mitään tiedä, niin en koita, ja on totta etten tiedä. Olen vaan niin innoissani vielä kaikesta uudesta infosta mitä kattotyöskentelykurssilla sain :D

Mutta joo, siihen ei tietysti kannata kamalasti pelimerkkejä panostaa että hommat muuttuisivat kevyemmäksi jatkossa :D

Työturvallisuusasiat ja työmenetelmät kuitenkin kehittyvät kaiken aikaa myös pelastusalalla, ja sen myötä tuo palavan rakennuksen katolla köysien varassa moottorisahalla/laikkaleikkurilla säätäminen on vähenemään päin.

Savutuuletusaukkojen tekeminen tapahtuukin enenevissä määrin nostolava-auton korista, sikäli kun sellainen on käytettävissä, ihan kaikkiallahan niitä ei tietysti ole. Erittäin hyvä vehje; lisää työskentelyn tehokkuutta vähentämällä kuluttavuutta kattotyöskentelystä, ja vähentää riskiä siitä, että pelastaja mahdollisesti putoaisikin katon läpi palavaan tilaan, tjms.

Nuo läpilyöntisuihkuputket ovat omiaan rajoittamaan palon leviämistä, ja niillä saadaan ostettua savunpoistoaukon tekemiseen hieman lisäaikaa.
Kuitenkin ne kuumat savukaasut täytyy saada poistumaan rakennuksesta, joten jonkinlainen aukko sinne lappeelle on tehtävä.

Harmillisen monta kertaa vaan pelastustoimi on paikalla vasta siinä vaiheessa kun palo on levinnyt niin laajalle, ettei katolle ole enää mitään asiaa, ja katon purku koura-autolla on ainoa asia jolla palo saadaan lopulta sammumaan. Tämän on itsekin joutunut täällä Jyväskylässä toteamaan keikoilla aivan liian monta kertaa tänäkin vuonna.

</OT>

Salilla treenaa yksi nuorempi palomies.
Kyselin oliko pelastusopistolla myös naisia, ei ollut yhtään, eikä ole kuullut että olis ollut aikaisemminkaan.
Suurin osa miehistäkin karsiintuu.

On siellä ollut naisia, joskin hyvn vähän, ehkä joku kymmenkunta on kai valmistunut.

Suurin osa miehistä karsiutuu, mutta ei toki fyysisten testien perusteella, niillä kun on naurettavan pieni merkitys. Lihaskuntotestistä saa ekaan hakuun 0-1p kun todistuksesta saa max 7 ja kiinnostuksesta 1. Pääsykokeissa cooperista saa max 1p kun psykologisista saa max. 10p. Hyvin harva siis karsiutuu noiden kuntovaatimusten perusteella... <provo> Paitsi ehkä ne 120kg bodarit jotka eivät jaksa vetää edes 6 leukaa tai kyykätä yli 20 sarjan toistoa tyttöpainoilla.</provo>

Kuntovaatimukset on oikeesti niin naurettavan helpot että en itse usko että minimisuorituksilla siellä koulussa selviää oli sitten kumpaa sukupuolta tahansa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kai ne savusukellustestit joissa raskaissa puvuissa ja happinaamarissa raahataan jotain vetelää 70 kiloista nukkea portaita ylös, tai paloletkuja yms. ovat se karsiva osuus, eivätkä nuo alun testit.

Eilen näin vanhan kaverini joka on katujen laatoitushommia tehnyt ikänsä, 56 vuotias hoikka alle 70kg kaveri.
Oli kuulemma menttänyt naispuolisen nuoren apurinsa toimistohommiin, kun tämä ei ollut jaksanut raskaita laatoitushommia kovista yrityksistä huolimatta.

En ole naisten palomieshommia vastaan, mutta en haluaisi olla palavassa talossa ihmisen kanssa josta ei ole hyötyä. Sama koskee poliisin ammattia siinä vaiheessa kun pitäisi painia raivohullujen huumehörhöjen kanssa jossain suljetussa kämpässä.

Kannattaa treenata tosissaan sitä lihasvoimaa ja -kestävyyttä ettei tositilanteessa sitten käy huonosti, psykologinen puoli ei varmaan ole kiinni sukupuolesta.

Ihan offina Taratinille vielä, tuossa on sellaisen palomiesbodarin haastattelu http://www.bodylehti.fi/?cid=5295

En ole naisten palomieshommia vastaan, mutta en haluaisi olla palavassa talossa ihmisen kanssa josta ei ole hyötyä. Sama koskee poliisin ammattia siinä vaiheessa kun pitäisi painia raivohullujen huumehörhöjen kanssa jossain suljetussa kämpässä.

Ja kaikista miehistäkö on automaattisesti hyötyä k.o tilanteissa? Veikkaisin, että kummassakaan tilanteessa ei automaattisesti ole kyse fyysisestä voimasta vaan tilanteeseen nähden oikeista ratkaisuista ja oman toimintakyvyn säilyttämisestä.

Ja muistaakseni neljä naista Kuopiosta ja yksi Helsingistä on pelastajaksi valmistunut.

Ja kaikista miehistäkö on automaattisesti hyötyä k.o tilanteissa? Veikkaisin, että kummassakaan tilanteessa ei automaattisesti ole kyse fyysisestä voimasta vaan tilanteeseen nähden oikeista ratkaisuista ja oman toimintakyvyn säilyttämisestä.

Älä ota henkilökohtaisesti, kirjoitin edellä ettei psykologisessa mielessä eroa sukupuolten välillä ole.
Haluaisitko itse valmiina palomiehenä pariksesi miehen tai naisen joka ei fyysisesti olisi valmis selviämään raskaammista pelastus operaatioista, vaikka henkisesti olisi kuinka valmis.
Homma kusee aika lailla jos uhrien lisäksi joudut pelastamaan sen parisi joka on väsähtänyt kesken hommia, eikä voi auttaa sinua.
Maltista tai kovista hermoista ei ole hyötyä, jos hyytyy totaalisesti jo niiden varusteiden painosta ja raahaamisesta.

flyte sanoi:
Ja muistaakseni neljä naista Kuopiosta ja yksi Helsingistä on pelastajaksi valmistunut.

Oliskohan prosenteissa jotain 0,05%

Kai ne savusukellustestit joissa raskaissa puvuissa ja happinaamarissa raahataan jotain vetelää 70 kiloista nukkea portaita ylös, tai paloletkuja yms. ovat se karsiva osuus, eivätkä nuo alun testit. http://www.bodylehti.fi/?cid=5295

Niin no, minä nyt puhuinkin siitä pääseekö sinne opistoon ylipäätään. Ja siinä vaiheessa nimenomaan on nuo mainitsemani testit. Kuten oon jo aikaisemminkin maininnut, niin niiden läpäiseminen ei tosiaan tarkoita että siellä koulussa selviäisi. Esim opiston 100% testi kuulostaa kyllä niin hurjalta että heikompaa hirvittää, toisaalta se nuken raahaaminenkin on pitkälti myös tekniikkalaji.

Savusukellustestirata nk. oulunmalli, johon ei kyllä kuulu nuken raahausta mutta jolla testataan vuosittain palomiesten ja myös meidän veparien savusukelluskelpoisuus on kyllä tuttu. Sillä ja lihaskuntotestillä (ja FireFitin myötä myös ergometrilla) on tarkoitus testata onko kunto riittävä savusukellustehtävien hoitamiseen. . Enhän minä tosin porskuta lähelläkään OMANikäisteni pelastajien keskiarvoa, mutta kunto on kuitenkin ko. tehtäviin riittävä. Jos ei sen tuloksiin kelpoisuudesta voi luottaa niin ei sitten voi minkään.

Mutta enpä jaksa enää näitä samoja asioita täällä jauhaa. Ei varmasti ole kenellekään epäselvää että fyysisesti haastavasta hommasta on kyse. Kyllä se kouluaika sitten karsii jos ei rahkeet riitä touhuun. Ainakin toivottavasti.

Haluaisitko itse valmiina palomiehenä pariksesi miehen tai naisen joka ei fyysisesti olisi valmis selviämään raskaammista pelastus operaatioista, vaikka henkisesti olisi kuinka valmis.
Homma kusee aika lailla jos uhrien lisäksi joudut pelastamaan sen parisi joka on väsähtänyt kesken hommia, eikä voi auttaa sinua.
Maltista tai kovista hermoista ei ole hyötyä, jos hyytyy totaalisesti jo niiden varusteiden painosta ja raahaamisesta.

Toivotaan, että pelastajaksi ei hyväksytä sellaisia, jotka eivät fyysisesti selviä tehtävistään.

Naisia hakee pelastajaksi tietääkseni yksi tai kaksi vuodessa, joka vuosi ei sitäkään. Miehiä hakee monisatakertaisesti enemmän ja se näkyy myös sisään päässeissä ja valmistuneissa.

Ei tarkoitus ollut teitä, Taratin ja flyte masentaa, treenatkaa vaan jatkossakin kovaa ja näyttäkää epäilijöille että ovat väärässä.
Ei mikään testi vastaa tositilannetta, mutta ehkä valmistaa hiukan selviämään siitä.

Ei tarkoitus ollut teitä, Taratin ja flyte masentaa, treenatkaa vaan jatkossakin kovaa ja näyttäkää epäilijöille että ovat väärässä.
Ei mikään testi vastaa tositilannetta, mutta ehkä valmistaa hiukan selviämään siitä.

Ei mua vielä mitkään sanat masenna. Mun voiman- ja kestävyyden hankintaan tähtäävä treenihistoria lasketaan kuukausissa ja uskon, ettei vielä olla lähelläkään fyysisen suorituskykyni ylärajoja. Mutta ihan tottahan se on, että pelastajan ammatti on naiselle fyysisesti erittäin raskas ja kaikista naisista ei alalle ole.

Noin muuten mulla alkaa pikkuhiljaa treenit olla taas parempaan päin. :)

Noin muuten mulla alkaa pikkuhiljaa treenit olla taas parempaan päin. :)

Hyvä homma flyte! Pohjalta on suunta vain ylöspäin ;)

Minäkin puhkun taas uutta treeni intoa uuden ohjelman ja uuden valmentajan myötä! Toivotaan että jo pian pääsen leijumaan huipputuloksillani :P

En minäkään yöuniani saati treenimotivaatiotani kommenttiesi vuoksi menetä :) Onhan se ihan sallittua tuoda esille työn ja koulutuksenkin fyysinen raskaus, mutta koska se on jokseenkin itsestäänselvyys, niin itse ainakin provosoidun vähän turhankin helposti näistä aiheista keskusteltaessa.

On totta ettei mikään testi vastaa tositilannetta, mutta fyysisen toimintakyvyn osalta niiden kuitenkin luulisi aika hyvin mittaavan sitä toimintakykyä. Enemmin itseäni ainakin epäilyttää tuo psyykkinen puoli. Sitä kun ei voi etukäteen arvioida miten jossain tilanteessa toimii. Perus savusukellus/ihmisen pelastus palavasta rakennuksesta ei varmasti vielä ole se hermoja koettelevin kokemus. Mutta olen kelaillut miten hermo pitäisi vaikkapa tilanteessa jossa ihminen pelastetaan puristuksista hydraulisten välineiden avulla. Siinä tilanteessa kun voi ihmisen vammauttaa lopuksi ikää jos ei hommaa hoida oikein. Nukke ei valita. Mutta tämäkään ei ole mikään sukupuolikysymys, vaikka yleistäen naiset ehkä herkempiä ja hysteerisempiä voivat ollakin ;) Kaikkiin tilanteisiin ei kukaan voi olla etukäteen valmistautunut, ja oman reaktion ja psyykkisen toimintakyvyn tietää vasta sitten kun tilanteeseen joutuu.

Hyvä homma flyte! Pohjalta on suunta vain ylöspäin ;)

Minäkin puhkun taas uutta treeni intoa uuden ohjelman ja uuden valmentajan myötä! Toivotaan että jo pian pääsen leijumaan huipputuloksillani :P

Mä tutkailin tuosta sun blogista, että olet asettanut itsellesi uudet tavoitteet. Tsemppiä! :rock: Minä sinuun uskon kyllä. :)

Millaisella aikataululla sä nyt treenaat ts. milloin aiot hakea kouluun?

Mä tutkailin tuosta sun blogista, että olet asettanut itsellesi uudet tavoitteet. Tsemppiä! :rock: Minä sinuun uskon kyllä. :)

Millaisella aikataululla sä nyt treenaat ts. milloin aiot hakea kouluun?

Itseasiassa toissapäivänä tarinoin sulle pitkät pätkät yksäriä jossa kysyin mm. ihan samaa. Mut sitten tajusin että ei sulle voinutkaan laittaa yksäriä.

Mut aikataulu riippuu vähän siitä miten nopeasti saan koulusta paperit pihalle, suorittelen siis tässä samalla lukion kursseja että saisin sellaisen todistuksen jolla on jotain saumoja opistoon. Optimistisin tavoite on hakea jo ensi keväänä, mutta todennäköisempää on sitten ensi syksyn haku. Se onkin samalla myös takaraja mun osalta, eli senjälkeen sitten on keksittävä jo uusia haaveita/haasteita.

Minkäslainen sun aikataulu on?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom