SUPERCARB 1kg -40%

Näin söin ennen kuin tulin järkiini :)

Vielä viime syksynä mun syömiset oli tosi huonolla mallilla...

Aamupala 2 kuppia kahvia, maidolla ja kahdella sokeripalalla
Koulussa 2-3 kuppia kahvia/teetä, 2 sokeripalaa ja kahviin maitoa
Kotona 3 kuppia teetä, 4-6 viipaletta ruisleipää, johon päälle voita kinkkua ja kurkkua

2-3 kertaa viikossa söin lämpimän ruuan mikä yleensä oli nuudelia ja tonnikalaa. Pari kertaa viikossa ostin karkki pussin... Mutta se siiderin määrä :jahas: Liikuntaa harrastin tuoho aikaa tosi harvoin. Nyt ku miettii taakse päin ni peruskoulun jälkee mun syömiset on ollu kyll mitä sattuu, liia ykspuolisesta ja vähäsestä kauheisiin mässäilyihin. Nyt vasta oppinu syömää oikein ja sen huomaa olostaki :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Anteeksi, törmäsin tähän threadiin äsken selaillessani foorumia ja ajattelin nostaa ihan vain teidän kiusaksenne.:rolleyes:

Eli: joskus ala-asteella söin vielä melko järkevästi, herkuttelin kerran viikossa (perinteinen karkkipäivä= 200g karkkipussi tms.). En ajatellut painostani mitään, kävin käsipallotreeneissä pari kertaa viikossa. Joskus herkuttelin turkinpippureilla (10v :D), ja äitini kerran yllätti minut ja saarnasi pitkään siitä etten saa syödä karkkia. Olin todella hoikka luonnostani. Lihoin sitten ala-asteen lopulla aika reippaasti kun keksin karkin syömisen koulussa.

Sitten kasilla muutin Ranskaan asumaan perheeni kanssa. Urheilu jäi lähes kokonaan, talvella laskettelin, ja sitten tietysti pihvi ja ranskikset kahvilassa.
-Joka aamu: leipomosta haettu uunituore croissant (n 350kcal)sekä yksi tai kaksi pain au chocolatia (sellainen suklaatäytteinen croissantti, energiaa 450kcal/kpl) ja aina iso maitokahvi täysmaitoon.
-Lounaalla söin kouluruoan, johon kuului lämmin ruoka (valmis annos, 3dl riisiä tai RASVASSA keitettyä makaronia ja usein "pihvi", cordon bleu, sellainen kinkkujuustopötkäle, monta palaa patonkia, jogurtin, alkupalat (!), ja jälkiruoan joka oli yleensä pieni torttu tai suklaaleivos.
-Kotona illalla normaalia ruokaa , santsasin tietysti, jälkiruokana usein sitruunatorttua iso pala. (leipomot naapurissa!). Iltapalaa en syönyt, mutta katsoin usein leffan ja söin karkkia sellaisen 300g.

Eli kun tässä laskeskelin niin normi päivänä meni sellainen 4000 kcal ilman niitä leffakarkkeja. :rock:
Laihduin 10 kg. Ihmettelen vieläkin miten. Ottaen huomion etten liikkunut lainkaan, ja olen muutenkin aika pienikokoinen ....

Ja sitten tulikin se laihdutusvaihe jolloin paino putosi sinne 35kg alle. Nykyään syön kunnolla, ja terveellisesti!

Mielenkiintoista luettavaa. Melkein tuntuu että täysi tietämättömyys riittävästä ja terveellisestä ravinnosta on eräänlainen syömishäiriö sinänsä... Minäkin olen sellaisesta syömisavuttomuudesta kärsinyt, enkä tajunnut sitä ennen kuin jälkeenpäin.

Lapsena söin jotenkuten riittävästi, koska äiti teki ruokaa ja koulussakin sitä sai. Köyhässä perheessä ei karkkiin ollut varaa kuin kerran viikossa. Ja kun tietokoneita ei vielä ollut, niin ulkona tuli leikittyä ja pelailtua, ja pyöräiltyä kesät talvet. Mutta teini-ikäisenä homma meni aivan plörinäksi. Kiinnostus liikuntaan ja ruokaan oli 0. Jonnekin kaksvitokseksi söin näin käsittämättömän optimaalisesti:

- ei aamiaista, ei välipaloja, ei hedelmiä tai kasviksia, toisaalta harvoin myöskään karkkia
- lounaaksi pieni lautasellinen opiskelijaravintolan laitospuppua (harvoin salaattia), viikonloppuna teetä, lasi maitoa ja 1-2 ruispalaa juustolla
- illalla 1-2 ruispalaa ja oltermannia päälle, tai viikonloppuna hernekeitto/maksalaatikko tai lautasellinen omatekemää riisimössöä, plus lasi maitoa

Painoin 47 kg, pituutta 160 cm. Ihmettelen miten painoin noinkin paljon. Yksi kaveri epäili syömishäiriöiseksi ja naureskelin sille pitkään. Söinhän kaksi kertaa päivässä, laitoin leivän päälle oivariinia ja join rasvaista maitoa!! Olin kuitenkin väsynyt ja masentunut, opiskelut eteni huonosti, enkä tajunnut miksi. Kai sitä vähätteli fyysisten tarpeiden merkitystä kaikin puolin, älykkö kun kuvitteli olevansa. Ajoittain jopa lenkkeilin tällä ruokavaliolla...

Työelämään siirryttyä aloin syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä (ei aamiaista eikä välipaloja), ja paino nousi muutaman kilon. Sitten jouduin pariksi vuodeksi lääkekuurille ja selluliittiläskiä kertyi yli kymmenen kiloa. Siitä lähti osa jälkeenpäin, mutta osa on vieläkin ilonani.

Tuskin syön täysin optimaalisesti nytkään, mutta 4 krt päivässä kuitenkin, 1500-2000 kcal ja yritän pitää huolta eri ravintoaineiden saannista. Aika eri ihminen koen olevani. Toivottavasti itselleni tekemät vahingot vähitellen korjautuu, ja ruokahalukin kasvaa... Nyt on ongelmana se, että monesti on pakotettava itsensä syömään, kun ruokahalua ei ole niin yhtään.

hahha löytyypä täältäkin noita ruokasekoiluja...

8 luokkaan asti söin ihan miten sattui ja joka päivä kaikennäkösiä herkkuja, sitten ysiluokalla heräsin ensimmäistä kertaa tutustumaan hmm.. laihdutusjuttuihin. no sairastuin anoreksiaan ja söin niin päin helvettiä: hiilaria hiilaria hiilaria tosin nekin kaikki tuli vihanneksista. urheilin melkein joka päivä. sitten heräsin jossain vaiheessa kun laihdutus oli edennyt liian pitkälle ja päätin itse ruveta lisäämäään ravintoa jotta en näyttäisi sairaalta. sitten tuli ahmimiskausi joka sitten tasoittui kun vihdoinkin TÄÄLTÄ LUETTUANI otin rasvan takaisin ruokavaliooni. nykyyän olen juuri sen kokoinen kun ysillä ennen laihdutuskautta halusin olla. syön kyllä reilusti enemmä ja painankin mutta eihän se paino kuiteskaan mitään kerro. kiitos pakkotoistolle :worship: olen nykyään terveempi kuin koskaan ennen vaikka en ns. puhdasta bodyruokaa syökkään, eikä minulla ole lihaskasvu/aihdutustavoitteitakaan. kuhan olen ja elän. löysin liikunnan ja ravinnon tasapainon eikä kalorinlaskentakaan kuulu kuvioihin enää :kippis1:

Olen myos syonyt pain mannikkoa koko elamani lahes. Lapsena/teinina paljon karkkia ja herkkuja, aina kuitenkin kouluruokaa ja aamiaisen, tosi en kuollaksenikaan muista, mita soin aamiaiseksi. Leipaa? Muistan kylla, etta koulussa herkkua olivat kalapuikot ja tartarkastike, canneloni, makaronilaatikko ja pinaattiletut. Kotosalla meni aidin pahoja ruokia (anteeksi aiti) tai isan kerma-voi-liha-peruna-viritelmia, jotka oli tosi hyvia mutta jalkikateen ajatellen tosi epaterveellisia. Isalla onkin nyt reilusti ylipainoa, kolesterolia, verenpainetta ja kakkostyypin diabetes. Etta silleen.

Teini-ikaisena paisuin ja rupesin ajattelemaan laihutusta, joskus laihduinkin, yleensa silloin kun en stressannut asiasta, mutta jatin ylimaaraiset hiilarit (sokeri, valkoinen leipa pois). Mutta sitten taas lihoin. Vahan vanhempana vedin vuoden Atkinsia ja laihduin kivasti, silloin menu tyyliin:

Aamu: kaksi kananmunaa, pekonia, 20 g paprikaa
Lounas: kananreisipaloja, vihreaa salaattia, aurajuustoa
Illallinen: uunimakkaraa tai vaan makkaraa ja ehka parsakaalia tai kaalilihakermalaatikkoa.

Yak. Ihmeellista kylla, olin terve, iho hyva, paino hyva, olo hyva. Mutta en voisi kuvitellakaan jatkavani loppuelamaani. Ja mulle jai kamala hiilarikammo.

Sitten rupesin SILTI taas vetamaan hiilareita (sen sijaan, etta olisin ottanut hyvia, valikoituja hiilareita ruokavaliooni) ja lihoin, hitsi. Sitten aloitin kunnon kuntoilun ja nyt yritan oppia syomaan oikeasti terveellisesti ja normaalisti ja stressaamatta. Tavoitteena on loytaa terveellinen elamantapa, joka tukee kuntoilua ja jota voin jatkaa ikuisesti ja iloisesti. Yritan pitaa prodet ylhaalla ja syoda hyvaa rasvaa ja paasta hiilarikammostani, eli olen taas ottanut puuron ja hedelmat ja ruisleivan kuivioihin.

Siinapa minun ravintohistoriani.

Yak. Ihmeellista kylla, olin terve, iho hyva, paino hyva, olo hyva. Mutta en voisi kuvitellakaan jatkavani loppuelamaani. Ja mulle jai kamala hiilarikammo.

Joo tosi ihmeellistä, ei tappavalla proteiinidieetti-Atkinsilla voi olla hyvä olo :david:

Mä olin kutoselta kasille kasvissyöjä ja vaikka kävin ravitsemusterapeutilla hakemassa neuvoja (äippä pakotti), niin silti olen ihan varma että esim. proteiinia en saanut lähellekään tarpeeksi. Rehuja tuli kyllä vedettyä senkin edestä... Terveyteen/painoon kasvissyönnillä ei ollut mitään vaikutusta, tai en ainakaan muista että olisi ollut.

Yläasteen lopussa treenitahti kiihtyi (~5 harkat viikossa + pelit, lajeina koris ja taekwondo) ja syömiset vähenivät. Menin aina koulusta suoraan kaverille/kaupungille ja sitten harkkoihin, kotona olin tosi myöhään. Asuttiin silloin n.25km kaupungilta/kaupungista. Söin vain, jotta saisin ravintoa ja pysyisin hengissä. Välttelin kaikkia vähänkin epäterveellisiä aineita ja tein oman taiteenlajinsa siitä, miten syödään mahdollisimman terveellisesti ja mahdollisimman vähän :david: Jep, ortoreksiahan se sieltä tuli. Suunnaton viha kaikkea "epäterveellistä" kohtaan, älytön paniikki ja kontrolli omista syömisistä... En kuitenkaan hirveästi laihtunut tai lihonut enkä muista mitään muitakaan muutoksia.

Lukion alussa lihoin n. 5kg hiilareiden yliannostuksen seurauksena. Söin pastaa, perunaa, leipää, silloin tällöin karkkia yms. Sitä jatkui aina siihen saakka, kunnes vanha ravintofriikki nosti päätään ja aloin taas kontrolloida syömisiäni. Söin sitten virallisterveellisesti (=epäterveellisesti), kunnes keksin koittaa vhh:ta. Sillä tiellä olen vieläkin, nyt hyvä olo :) (ja ruokanatsiudesta on jopa hyötyä)

Semmosta. Kaikkea olen näköjään ehtinytkin sekoilla :D

Voin sanoa et maailman hirvein "aamupala" on monen vuoden ajan nieleskelty mukillinen vehnäleseitä, joiden kostukkeena joko hanavettä tai sokeritonta mehua. Tai sokeritonta mehua ja kamala määrä hermesetaslitkua, kun oli semmoinen "kaiken pitää olla ylimakeaa mutta kaloritonta"-kausi... Kyllä, pelkkää vehnälesettä ja litkua. Hyi helvetti ei enää ikinä. Monivuotisesta syömishäiriöstä vihdoin parantuneena en varmaan syö vehnäleseitä enää ikinä... Muita tuolta ajalta jääneitä ällötyksiä ovat sokerittomat mehujäät, riisikakut, funlight ja yrttitee. :urjo:

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kyllähän tässä ruokavaliossa on vieläkin viilaamista, mutta ehdottoman paljon parempaan suuntaan on menty... :rolleyes:

Vielä jonkun aikaa sitten päivän ruokailut näytti about tältä:

Aamulla ei mitään, ehkä lasi vettä.
Töissä kuppi maitokahvia tai kaakaota, tai molemmat. Näitä useaan otteeseen päivän aikana, samalla toisinaan jotain karkkia tms. naposteltavaa lisukkeena.
Ruokatunnilla annos työpaikan ravintolan ruokaa, ei mitään kauhean terveellistä sekään koskaan ja sitä söin ison annoksen. Lisukkeeksi sokerista mehua ja vaaleaa leipää. Salaattia jonkun verran ja valtava annos jälkkäriä, yleensä jotain suklaavaahtoa tms.
Illalla kaupasta jotain, useasti esim. vanukkaita, pullaa, karkkia, täytettyjä kolmioleipiä (voi sitä majoneesin määrää) jne.

Viikonloppuisin sitten hyvin useasti grilliruokaa, hampparia ja ranskalaisia... Ja karkkia sun muita herkkuja melkoiseen tahtiin. :jahas:

Aamuisin: pikapuuroa
Kouluruoka oli mitä oli ja söin itteni ähkyyn (jee ilmasta ruokaa!)
Illalla puuroa/nuudelipussi.

Joskus krapulassa hemmottelin itseäni ja söin pussillisen lihapiirakoita :D Join kyllä liian usein, liian paljon.

Eli pelkkää hiilaria.. noh, olin sillon laihemmassa kunnossa mutta muuten olo oli kyllä tosi kehno, väsytti jnejne. Onneksi kaikesta oppii ja ehkä löytää sen itselle sopivan tavan ennemmin kuin myöhemmin. :)

Mä en edes muista enää mitä söin joskus kolme vuotta sitten, kun olin niin pihi, etten uskaltanut syödä:hyper:

Kesä 2007 Ranskassa oli kyllä pohjanoteeraus. Lähti mopo syömisen kanssa ihan käsistä. Tyyliin:

Aamupala: patonkia, muroja, ällömakeaa jugurttia ja ehkä nektariini

Töissä lounaaksi: lautasellinen ranskalaisia tai täytetty patonki tai juustopanini. Päälle croissant tai pain au chocolat

Päivällinen: nuudeleita ja kaksi halppis kevätkäärylettä tai makaronia juustolla

Illallinen: patonki ja jugurttia

Söin koko kesän aikana lihaa ehkä kaksi kertaa:jahas: Ei ihme, että myöhemmin tuli anemia. Enkä harrastanut minkäänlaista liikuntaa koko kesänä muuta kuin Pariisin kaduilla kävelyä.

Paljon on munkin ruokatottumukset vaihdelleet vuosien saatossa.

Peruskoulun aikoihin:
*Aamusta en muista mitään. Kai mä jotain söin, ehkäpä leipää. Puuroa en ainakaan, se on varma.
*Koulussa kouluruoka ala-asteella. Yläasteella käytiin kavereiden kanssa ostarilla ostamassa lakuja ja korvapuustit. :eek:
*Koulun jälkeen kotona joku lämmin valmisruoka. Joskus oli vanhemmat tehneet jotain valmiiksi, mutta useimmiten kyseeseen tuli eines.
*Iltapäivällä tietysti sitten kavereiden kanssa meni jotain herkkuja. AINA!
*Illalla lämmin ateria.

Lukiossa:
*Aamulla ei mitään.
*Lounas syötiin joko koululla tai läheisessä kahvilassa. Lyhyinä päivinä treffasin usein mutsia, joka oli kanssa keskustassa töissä, ja me käytiin yhdessä lounaalla jossain raflassa.
*Välipalana jotain suht terveellistä ruisleipää ja hedelmiä.
*Iltaruokana kasvispitoisia ruokia. Salaatit ja wok-ruoat oli pop!

Lukion ja opiskelun aloittamisen välillä pidin välivuoden ja olin töissä osittain myös ulkomailla. Töiden osalta oli tiettyjä ulkonäkökriteereitä, joten niiden mukaan ruokailutkin muovautuivat:
*Aamulla hedelmiä+jogurttia.
*Lounaaksi ja iltaruoaksi oli salaatteja.
*Välipalaksi hedelmiä.

Erilailla on siis tultu syötyä, mutta paino on aina pysynyt suht samoilla luvuilla. Tuolloin välivuoden aikana paino oli matalin, mutta ihme kyllä, olo ei ollut mitenkään huono silloinkaan. En mä ole koskaan kokenut, että ruoka olisi jotenkin ihmeellisesti vaikuttanut mun olotilaan. Aina oon ollut suht terve ja jaksava, mutta toisaalta en mä varmasti ennen olisi jaksanut toimia nykyisillä elämäntavoilla (tällä liikuntamäärällä).

Pikkasen :offtopic: nyt, mutta rasittaako ketään omat kaverit esim. koulun/työpaikan ruokalassa, jotka eivät syö juuri mitään (esim. 1 pottu ja pari liha palaa+ salaattia) ja sen jälkeen ollaan niin ähkyssä, niin ähkyssä, mutta tunnin päästä jo juostaan kauppaan ostamaan namuskia.
Itseä ottaa niin päähän, vaikka olenkin ottanut sen asenteen, että kunhan itse syön monipuolisesti ja terveellisesti.

mua ärsytti toissä se, että siellä kukaan ei oikeastaan syönyt mitään, ja eräskin lihavan puoleinen mies sanoi "ehkä" syövänsä "joskus" kotona jonkun leivän töiden jälkeen... siis mitä vittua? kuinka ihminen voi olla niin läski, jos ei syö päivän aikana mitään? Miks sitä pitää valehdella muille että "en mä mitään syö", vaikka selkeästi näkee, että tämä kaveri on ollut kyllä ruuan aikana paikalla ja santsaamassa.

ja mitenhän minä ite söin ennen...

Yläasteella jotenkin näin:
Aamupalaksi paahtoleipää/ makeita muroja ja kananmunaa, ehkä?
Koulussa kouluruoka ja usein jotain karkkia ja limua
Koulun jälkeen paistoin pellillisen ranskalaisia ja nugetteja ja söin ne, tai sitten tein itse pizzan
Illalla sitten vielä jotain paahtoleipiä jauhelihapihvien kera tai sitten tein uuden pizzan.

Ammattikoulussa alkoi ihan hyvin ja söin siellä aamupalan, kaksi lämmintä ateriaa ja iltapalan (koulussa asuttiin ja se tarjosi kaikki ruuat) ja lisäksi sitten kaikkia herkkuja, mutta kolmannen vuoden lopussa rupesi sitten vähän lipsumaan ja ateriat näytti ehkä tältä

Aamupala: näkkäri
Lounas: purkki raejuustoa ja ananasta
Päivällinen: ? wok vihanneksia teetä
Iltapala: ? teetä vihanneksia

:D

siinä putos painoa n 10kg. veri guud veri guud!! (NOTT)

Nyt Ammattikorkeakoulussa nautin opiskelijaeduista ja käyn safkaamassa halpaa opiskelijaruokaa aina kun mahdollista lähimmissä opiskelijaravintoloissa ^^ se on itseasiassa ihan hyvää, vituttaa vaan, kun unicafen kaikissa ravintoloissa ei saa itse ottaa ruokaa, vaan se annetaan kuin leipäjonossa, eikä sitä ruokaa saa riittävästi :(

Ihan kaikkia noita muita en oo lukenut, mutta veikkaan silti, että tassä on voittaja kammottavin ruokavalio-kisassa.

Jossain vaiheessa nimittäin laskeskelin, että litrasta Lidlin jäätelöä tuli vähemmän kaloreita kuin mitä "saisi" syödä joten tämän oivalluksen jälkeen kehitin nerokkaan jäätelödieetin.

Tähän aikaan jääkaapissani oli pääasiassa kahta tuotetta: Lidlin vissyä puolen litran pulloissa ja Lidlin kevytkolaa, tätäkin puolen litran pulloissa. Pakastimessa oli muutaman päivän varoiksi jäätelöä, ylensä saksanpähkinänmakuista, sillä se oli suosikkini.

Päivän ateriakierto koostui siitä että pidin nälkää poissa kokiksella ja vissyllä kunnes söin sen jäätelopaketin - yleensä kerralla - minkä jälkeen pidin taas nälkää pois vissyllä ja kokiksella.

En ymmärrä millä logiikalla tämä oli mielestäni hyvä idea. Ottaen huomioon että tiesin siinäkin vaiheessa ravitsemuksesta suht paljon ja aikaisemmin olin yhdessäkin vaiheessa syönyt vain elävää ravintoa ja harrastanut liikuntaa 6-7 päivänä viikossa.

Kuten voi varmaan päätellä, tähän "jäätelöllä bikikuntoon"-dieettiin ei kuulunut lainkaan liikuntaa. Asuin pienen kaupungin keskustassa ja minulla oli auto joten hyötyliikuntaakaan ei tullut.

Onneksi tulinkin sitten järkiini suht pian.

Hahah, jäätelödieetti :D Ihana logiikka :D Toimiko?

aivan loistava toi jäätelödieetti! Taisi olla ideana lause "kalori on kalori, sama mistä se tulee". Mahtoi olla hyvä olo kropassa ton jälkeen : ) olen itekkin joskus ajatellut samalla tavalla, mutta suklaalla ja salaatinlehdillä+ kurkulla. Kelasin että saan syödä 200g suklaata ja jonkin verran salattia ja laihtuisin silti... En onneksi ikinä kokeillut.

Söin mitä söin päivällä, mitä nyt sattu kaapeissa olemaan, sitten pistin leffan pyörimään ja vetelin huiviin kaksi pakettia fazerin sinistä.
Kessi ja kolesteroli eivät siitä pitäneet, mutta silloin oli joku ihmeen suklaa-addiktio meneillään. Tavalliset ihmisethän tulevat sairaaksi kahdesta peräjälkeen syödystä suklaalevystä.

Mullaki mitä ihmeempiä juttuja ennen:

Ala-aste suht ok vielä:
-aamupala joku yks paahtoleipä (lol)
-kouluruokaa, joka oli kyllä pahaa ihan oikeasti
-välipaloja ja oikeeta ruokaa
-karkkeja ja herkkuja harvemmin

Yläaste:
-aamupalaksi puuroa tai muroja
-kouluruokaa santsattiiin usein
-välipalaksi koulussa lettuja yms mitä meillä oli tarjolla + karkit ja pullat ja limukat
-illalla kotona santsattiin ruokaa ja syötiin lisää herkkuja
-olin pullea ja en urheillut, kunto oli suorastaan surkea

Kesäloma yläasteen ja amiksen välissä:
-kokis dieetti, eli kahvia ja kokista niin paljon ku jakso (5-10 kuppia kahvia ja 1,5 l kokista)
-satunnaisia välipaloja, esim. 1 leipä
-laihduin aika paljon, ja musta tuli vahingossa huono kuntoinen <-- tarkoitus ei ollut laihduttaa itteäni niin paljoa, en vain ymmärtäny miten laihdutetaan oikein

Amiksessa tajusin kuinka asiat ovat:
-kunnon aamupala, puuroa tai ruisleipää
-kouluruoka AINA
-ei naposteluja, ei herkkuja
-kunnon välipalat ja kotona tein ruokaa
-aloin liikkumaan ja paino on noussut tähän päivään saakka, mutta olo ja kunto on mitä mahtavin nyt :)

Tuo jäätelödieetti oli kyllä mainio :hyvä:

Omiani:

ala-aste
- Aamupalan söin aina, yleensä paahtoleipää ja kahvia (kahvia opin juomaan jo pari vuotiaana).
- Koulussa söin myös aina, useasti myös santsasin jos oli hyvää.
- Kotona odotti lämmin ruoka, terveellistä perussapuskaa.
- Pidin yleensä karkkipäivän kerran viikossa.

Eli ala-asteella elin aika terveellisesti. Harrastin telinevoimistelua ja ratsastusta mutta muutoin olin aika laiska. Äidin ansiosta söin terveellisesti ja herkkuihin oli hyvä asenne, niitä ei tullut vedettyä napaa täyteen päivittäin eikä koskaan korvattu sokerilla kunnon aterioita.

ylä-aste 7-8
- Aamulla söin jos söin, yleensä leipää tai muroja. Sekä tietysti hillitön määrä maitokahvia.
- Kouluruuan jätin väliin koska "se oli niin coolia".
- Seiskalla ja kasilla kävin aina koulun jälkeen hakemassa jotain mässyä, sipsipussi, pullaa, karkkia tms.
- Kotona söin aina lämpimän ruuan, joskus iltapalan ellen korvannut sitä mässyllä.

Eli tässä vaiheessa alkoi pienimuotoinen alamäki. Kasilla kiinnostus liikuntaan lopahti ja olin melkein vuoden pelkällä mässylinjalla - onneksi vielä tuolloin vilkas aineenvaihdunta piti huolen minusta.

9-luokka-2 lukio vuotta
- Aloin kiinnittämään todella paljon huomiota siihen mitä söin.
- Aamupala, koulussa lounas, kotona lämmin ruoka, välipala ja iltapala.
- Vaikka söin säännöllisesti niin laskin kaloreita tarkasti ja jäin reippaasti miinukselle (tarkoituksella).

Laihduin paljon, häröilin ja kiinnostus liikuntaan oli hurja. Lukiossa häröily hiljalleen lakkasi mutta vahtasin edelleen aika tarkkaan mitä söin ja ajattelin, että se on grammoista ja sekunnin sadasosista kiinni että miten minä kehityn ja onko ruokavalioni hyvä.

Nyt
- Rennolla asenteelle, en kyttää mitä suuhuni pistän, en laske kaloreita tai sitä kuinka monta grammaa prodea saan päivässä.
- Syön päivässä 4-6 ateriaa
- Herkkuja jos mieli niitä tahtoo

Back
Ylös Bottom