Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Huomasin tuossa, ettei täällä ole etusivulla stickynä mitään hyvää sepustusta tästä myytistä nimeltä kiinteytyminen. Mielestäni tällainen olisi hyvä olla, koska ..noh.. jotkut(/monet) naiset tulee tänne kyselemään juuri tästä jutusta, ja olisi hyvä jos tämä tulisi kerralla selville, eikä tartteisi kaikkien tästä kysellä. Emmah oli kerännyt linkkilistan tähän liittyen.

Tuo "kiinteytys" sattuu nyt vaan täällä olemaan kirosana, enkä halua, että täällä omistetaan sille enää yhtään uutta threadiä :jahas: Lukaisepa ensi alkuun vaikka nämä:
Näin.

Olisi kiva, jos joku hyvä kirjoittaja viitsisi tähän kirjoittaa jonkun hyvän artikkelin pätkän, sellaisen rautalanka version (jota voisi sitten itse kukin siteerata kavereilleen jotka haluaa "kiinteytyä, mutta ei sellaisia isoja lihaksia").

Ja jos tämän viitsisi joku stickyksi laittaa, tai tehdä jonkun fiksumman version...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Hyvä aloitus, Missukka! :thumbs:

Tämä nyt ei ole millään lailla fiksua eikä hienoa tekstiä (johtunee osin myöhäisestä ajankohdastakin...), mutta yksi asia, mikä näiden "kiinteyttä" haluavien pitäisi päähänsä iskostaa, on se, että ne "kiinteät" muodot tulevat nimenomaan lihaksista, joten suotavaa olisi niitä lihaksia myös kehittää, mikäli "kiinteytyä" halutaan.

Läski hyllyy ja luut kolisevat, mutta lihas on kiinteää ja kimmoisaa ;)

Tosi hyvin kiteytetty, Gillyanne! Olen joutunut kiusallisiin tilanteisiin puhuessani salitreenistä kavereiden kanssa. Just noilla sanoilla saa taottua järkeä päihin.

Tuli vaan mieleen...
Itse olen vasta aloittanut kuntosalilla käynnin ja ihan vain kunnon parantamisen, polven parantamisen, hengityksen parantamisen ja tietysti sen kiinteytymisen, eli laihtumisen takia.

Käsilihaksia en muuten tee kuin circuitissa, tavoitteena siis todellakin saada ensin polvi kuntoon ja käydä spinningissä että henki kulkisi.
Taidan olla siitä harvinainen, että tiedän kiinteytymisen vaativan lihaksia...
Mutta, ei se kiva ollut kuulla sipinää supinaa parin vähän vahvemman neidin suusta, kun minä otin ne kevyimmät painot....
Mulla ei vaan yksinkertaisesti ole käsissä minkäänkaltaista voimaa. Mä jaksan just ja just nostella painavia tavaroita... Mistään pidempikestoisemmasta nostelusta vähänkään isommilla painoilla ei ole puhettakaan...
Että ehkä niillä muilla rimppakintuilla ei myöskään ole sitä tarvittavaa voimaa?

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Sintikka, tosi ikävää, että olet joutunut tuollaisen kohteeksi :( Jätä mokomat supattelijat omaan arvoonsa, äkkiä ne voimat kasvavat, ja saat ottaa isommat puntit!

Aika moni täällä on vain kuullut naisen/tytön suusta lauseen "emmä haluu tehä isoilla painoilla ku en haluu lihaksia, mä vaan kiinteytän" tjsp., eli kyse ei tosiaankaan ole ollut voiman, vaan tiedon puutteesta.

Hei, ei tässä nyt ollut tarkoitus kenenkään treenipainoja dissata! Eiköhän meistä punttimimmeistä suurin osa ole aloittanut treenamisen niillä vaaleanpunaisilla vinyylipainoilla :) Jostainhan se on alettava.

Ja ymmärrän kyllä täysin asenteenne... Tänään yhdeltä suurelta foorumilta luettua: onko mahdollista saada harjoittelulla lisää lihasmassaa ja kiinteyttä?

Erittäin hyvä aihe. Kaverit ei jaksa mun paasaamista enää kuunnellakaan... parhaimmillaan he keksivät tämän rasvan kiinteyttämisen, koska naisen pitää olla kiinteä mutta lihakseton, joten kiinteytämme rasvan. Voi aargh.

Rasvan kiinteyttäminen :D Apua, en oo pitkään aikaan nauranu näin paljon! :lol2:

Nojoo, tuleepa tästä taas mieleen niitä legendaarisia heittoja mitä salilla kuulee. Yksi päivä oli kyllä ylitse muiden, kun ensin tuli yks tuttu sanomaan, ettei hän enää uskalla tehdä käsiä kun ne kasvaa kuulemma niin helposti :D Ja sitten hetken päästä toinen kaveri kiros että reidet on kasvanu "ihan hirveesti, voi apua, mun täytyy mennä rasvaimuun!" Eih! :D
Samaiset sankarit sitten päivittelivät vatsojaan peilin edessä ja miettivät, että mitäköhän sitä keksisi että kiinteytyisi kunnolla, puntilla käynti kun vaan kasvattaa rumat lihakset eikä vie rasvaa pois...

Aivan silloin KEHO Kiinteytyy, kun

Rasvaa on vähemmän
Lihakset ovat jäntevät ja "muodokkaat"

Rasvan polttoon puhdas ruokavalio ja aerobista energiaa kuluttavaa liikuntaa...
Lihastonusta ja muotoa lisätään monipuolisella punttitreenillä... :whip:

Erittäin hyvä aihe. Kaverit ei jaksa mun paasaamista enää kuunnellakaan... parhaimmillaan he keksivät tämän rasvan kiinteyttämisen, koska naisen pitää olla kiinteä mutta lihakseton, joten kiinteytämme rasvan. Voi aargh.
Nyt tuli kyllä päivän pelastus. Kikatin niin, että ripsarit valuvat silmistä....

Linkeistä oli paljon apua, kiitos siitä ensimmäiseksi! Hieman jäi vain hämäräksi tuo liikunnan osuus kiinteytymisessä.. nimittäin itse kun olin dietillä rasva lähti mukavasti ja näin pois päin. Nyt kun olen siirtynyt syömään peruskulutuksen verran niin rasva tuntuu lisääntyvän(?) Painoa ei tarvisi enää tiputtaa mutta lihasmassaa olisi ihan mukava sensijaan saada lisää. Harrastan tällähetkellä liikuntaa jonka teho vaihtelee aika lailla, tennistä ja kuntonyrkkeilyä (treenit ovat välillä raskaat mutta välillä taas erittäin kevyet) Olisiko jokin muu laji parempi kiinteytymisen kannalta? Aerobiciä olen ajatellut ihan sen vuoksi että saisi edes vähän sitä treeniä painojen kanssa, mutten tiedä sitten. Olen myös tätä ohjelmaa katsellut: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1305014
Voisikohan tuolla oikeasti tulla kotona tuloksia?
Kiiitos vastauksista!

Nyt kun olen siirtynyt syömään peruskulutuksen verran niin rasva tuntuu lisääntyvän(?)
Miksi arvelet rasvan lisääntyneen? Entäs jos se vaan hupenee ihon alta ja siksi iho alkuun tuntuu löysältä. Jos ei ole kyse isosta laihtumisesta (taikka synnytyksestä, liki normaali maha mutta metrin verran nahkaa :D ) niin iho 'menee kasaan' viikoissa kun massa ihon alla vakiintuu. Semmoista arvelen, vaan tiedä en.

Niin, en ole kyllä minkäänlaisilla laitteilla sitä mittaillut eli tarkkaa tietoa ei ole asiasta.. muttamutta, nyt viikon reissun takia tuli syötyä vähän mitä sattui (kulutuksen rajoissa kuitenkin) ja jotenkin pehmeämmältä olemus on alkanut tuntumaan, puhumattakaan sisäreiden "roikkuvista" jotka ovat ilmestyneet hetken poissaolon jälkeen takaisin :S

Hei,

tahdon vain sanoa kiitos kaikille tästä aiheesta tänne kirjoittaneille. Ajatuksenne selvensivät paljon omianikin. Olen ihan noviisi-treenaaja (vasta n. 8kk) käynyt salilla ja aluksi liikaa kuuntelinkin asiasta tietämättömien ohjeita "Muista se, ettet missää nimessä koskaan treenaa kauhean kovilla painoilla" :nolo:

Kiitos siis pakkotoiston ja jääräpäisen treenauskaverin meni mullekin asia päähän. :worship:

Linkeistä oli paljon apua, kiitos siitä ensimmäiseksi! Hieman jäi vain hämäräksi tuo liikunnan osuus kiinteytymisessä.. nimittäin itse kun olin dietillä rasva lähti mukavasti ja näin pois päin. Nyt kun olen siirtynyt syömään peruskulutuksen verran niin rasva tuntuu lisääntyvän(?) Painoa ei tarvisi enää tiputtaa mutta lihasmassaa olisi ihan mukava sensijaan saada lisää. Harrastan tällähetkellä liikuntaa jonka teho vaihtelee aika lailla, tennistä ja kuntonyrkkeilyä (treenit ovat välillä raskaat mutta välillä taas erittäin kevyet) Olisiko jokin muu laji parempi kiinteytymisen kannalta? Aerobiciä olen ajatellut ihan sen vuoksi että saisi edes vähän sitä treeniä painojen kanssa, mutten tiedä sitten. Olen myös tätä ohjelmaa katsellut: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1305014
Voisikohan tuolla oikeasti tulla kotona tuloksia?
Kiiitos vastauksista!
Punttitreeni :haart: kunnon painoilla on maailman PARAS kiinteyttäjä :D
Siis painohan putoaa (rasva palaa) parhaiten juuri ruokavaliolla ja aerobisella. Mutta usein lähtee myös lihaksista siksi painoharjoittelu on tärkeää.

"Aikojen alussa" :) siis silloin kun itse aloin säännöllisesti kuntoilla ja syödä "terveellisesti" juoksin lenkin joka päivä ja jumppasin kotona jopa 2x päivässä. Laihduin kyllä, mutta olin ihan naru, enkä 53kg (pituus 169cm) mielestäni kiinteä tai sellainen mistä haaveilin. Vasta punttitreenin myötä ja tietenkin myös parantuneen ruokavalion avulla voin sanoa olevani kiinteä (vaikka kyseistä sanaa inhoankin) ja painoa on kyllä enemmän kuin 53kg :D

no netistä löysin nyt tämmöisen laskurin joka perustuu kait ihon poimuisuuden mittaamiseen.. kyseisen sivun mukaan rasvaprosenttini olisi 37(?!) (suositus oli 19-22 tjsp) ja rasvan osuus painosta 20%.. eli nyt hieman motivoituneempana ollaan menossa taas.. viisaammat jos voisivat heittää jotain neuvoja kotona treenaamisesta? jotenkin tuntuisi tehokkaammalta tehdä salilla :/

no netistä löysin nyt tämmöisen laskurin joka perustuu kait ihon poimuisuuden mittaamiseen.. kyseisen sivun mukaan rasvaprosenttini olisi 37(?!) (suositus oli 19-22 tjsp) ja rasvan osuus painosta 20%.. eli nyt hieman motivoituneempana ollaan menossa taas.. viisaammat jos voisivat heittää jotain neuvoja kotona treenaamisesta? jotenkin tuntuisi tehokkaammalta tehdä salilla :/
He he.. mäkin löysin netistä jonkun huu-haa-laskurin.. Aivan kuin kehon rasvamäärän voisi mitata jonkun kaavan mukaan, kun ilmoitan pituuden, painon ja vyötärönympäryksen:hyper: Väitti että mussa ois rasvaa 29%, kun pihtimittauksella mitattu oli 19:jahas:

Ei rasvaprosenttia voi mitata netissä. Ihon "poimuisuudella" ei myöskään mitata mitään.. Ns. pihtimittaus perustuu siihen, että otetaan tietystä/tietyistä kehon osasta poimu, jonka paksuus mitataan millin tarkkuudella. Kaaviosta katsotaan oman sukupuolen ja iän mukaan arvio rasvaprosentista, joka on melko paikkansapitävä. (Muitakin mittaustapoja on, mm. sähkövirtaa mittaavia laitteita, mutta ovat epätarkempia kuin pihtimittaus. Tulokseen vaikuttaa mm. kehon senhetkinen nestetilanne.)

Aika hämäriä tietoja antaa tuo käyttämäsi laskuri:eek: Ellet ole lukenut väärin..ja siltikin. Siis rasvaprosentillahan tarkoitetaan nimenomaan rasvan määrää prosentteina kehon painosta. Erikseen voidaan laskea rasvan määrä kehossa kiloina, jos %-luku on tiedossa. Kun naisen rasva% laskee alle 20, kehon estrogeenituotanto alkaa häiriintyä. (Ei tosin heti niin paljoa, että olisi haitallista. Esimerkkinä mainittakoon, että Marja-Liisa Kirvesniemen rasvaprosentti kilpailukaudella oli n. 17) Alta 25 % on ihan normaali, ja suositeltava arvo. Tsemppiä treeniin, ja unohda nuo pilipalimittaukset! Pihtimittarin voi ostaa itsekin, nettikaupoista ja Wrangen myymälästä ainakin löytyy, eikä ole mitenkään törkeän hintainen:thumbs: