SUPERCARB 1kg -40%

Näin söin ennen kuin tulin järkiini :)

Tuskin olen vieläkään kovin viisas, mutta nykyään on ainakin paljon enemmän tietoa siitä, miten pitäisi syödä.

Kaksi vuotta sitten voisin sanoa syöneeni todella huonosti! En ole koskaan syönyt niin huonosti! Todella epäsäännöllinen ruokarytmi ja suuhun pistin kaiken minkä vaan eteeni sain. Ja sitten usein jätin lämpimän ruuan pois vedoten kiireeseen ja söin suklaata tai vastaava "korvikkeena." Joskus en syönyt lämmintä ateriaa moneen päivään. :david:
Nyt olen tuosta huomattavasti viisaampii, mutta paljon löytyy vielä parannettavaa! Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että osaan nyt edes vähän ajatella syömisiäni. :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kamalalta näyttää nuo teidän ruoat! Varsinkin kun tietää, että ite on vetäny samalla linjalla.:urjo:
Mulla se on ollut niin sekavaa, että huhhahheijaa!
Aamulla
kahvi ja jogurtti,jonkun ajan päästä ehkä 2 leipää, juuston, meetwurstin tms. kera.

Lounas
pizzaa, lasagnea, spagetti+jauhelihakastike, tai mitä tahansa rasvasta ja "hyvää" ja paljon!

välipala
kahvi + suklaata, piparia, pullaa tms.

illalla
ruokaa, ruokaa, ruokaa ja ruokaa, sipsejä, karkkia, suklaata, limua, pähkinöitä vuoronperään. :thumbs:

niin ja tietty viikonloppuina sitten hese tai kotipizza..:rock:

Itsellä mennyt nuo syömiset aikoinaan lähinnä syömättömyyden puolelle. Joskus tuli elettyä koko päivä yhdellä nuudelipussilla ja parilla palaa leipää ja silti treenailtiin :) Sitten oli tietysti tämä täysi vastakohta jossain vaiheessa eli vähintään 2 pussia sipsiä viikossa ja kaikkea muuta mitä vaan vastaan sattui kävelemään. Hyi, kun ajatteleekin...Onneksi nyt on löytynyt rytmi ja järki tohon ruokailuun, niin paljon parempi olo.:worship:

Vähän menee nyt ohi aiheesta joten pyydän anteeksi:offtopic: , mutta pakko kysyä, että raivostuttaako teitä muita koskaan omat kaverit tai muut jotka ravaavaat vähintään 2x/vkossa jossain mäcissä ???!!! Mua ottaa niin aivoon...sitten ollaan ns. dieetillä ja ei syödä esim. riisiä ollenkaan..what !!!:curs:

Jokainen omalla tyylillään... Jossain tätä aihetta on sivuttukin, mutta mua ärsyttää enemmän se "syö nyt säkin jotain" -tapa. Jos en halua syödä juuri sillä hetkellä roskaruokaa niin muiden vinkumisesta voisi päätellä, että tuon huona omatuntoa muille kun ainakin yritän syödä järkevästi.

Jokainen omalla tyylillään... Jossain tätä aihetta on sivuttukin, mutta mua ärsyttää enemmän se "syö nyt säkin jotain" -tapa. Jos en halua syödä juuri sillä hetkellä roskaruokaa niin muiden vinkumisesta voisi päätellä, että tuon huona omatuntoa muille kun ainakin yritän syödä järkevästi.

Toi on muuten ihan totta koska usein tulee kysymys, että "miten sä jaksat syödä noita samoja safkoja kuukaudesta toiseen...?". Noh, jokainen tyylillään niin kuin sanoit...Itelle jotenkin toi viikottainen ruokailu ei ole mikään kauhea nautintohetki vaan ravintoa jota nyt täytyy syödä, että jaksaa treenailla yms. Viikonloppuna voi sitten joskus itsensä palkita:D

Haa, mielenkiintoinen ketju :D

Mulla on onneksi aika kullannut muistot, eli karmeimpia juttuja en kovin laajoina kokonaisuuksina ees muista. Niitä todellakin on ollut, koska ylipainoa oli pahimmillaan about 25 kiloa, ennen kuin jumpat ja sali tuli ja pelasti.

Opiskeluvuosilta on kuitenkin jäänyt mieleen pari todellista "helmeä". Toinen oli kaikenmaailman muromyslit. Nää oli siihen aikaan uusi tuttavuus ja hurahdin kertaheitolla johonkin Start- mitälie metsämarjaskogsbär-sokerihunnutettuun "mysliin". Saatoin syödä niitä kämpillä suurinpiirtein joka aterialla; valtava kulhollinen jugurttia (se oli tietty rasvatonta :D ) ja siihen sitten sitä mysliä päälle. Santsikipollinen meni vielä poikkeuksetta päälle kun oli hyvää. Terkkarikin sitten hämmästeli, että miten voi olla ylipainoa jos koulussa syö kasvisruokaa ja kotona sitten vaan sen lisäks jugurttia ja mysliä... joopajoo.

Toinen meikäläisen ruokavalion kukkanen on ollut perinteinen opiskelijaklassikko eli pasta. Mun herkkuruokaa jo lapsesta asti oli hervoton kiulullinen keitettyä makaronilla jonka joukkoon VOITA (jep) ja ketsuppia. Sama meno jatkui opiskeluvuosina, paitsi voi ja ketsuppi vaihtui jossain vaiheessa kultivoidumpaan pesto-parmesaanisettiin :rock:

Pastasta jäi sittemmin mulle melkoinen psyykkinen trauma eli mielessäni yhdistin pastan ja ylipainoni niin vahvasti, etten laihdutuksen aikana ja sen jälkeenkään pystynyt pitkään aikaan syömään pastaa ollenkaan. Hassua sinänsä, koska tulihan sitä itseään lihotettua pastan ohessa aika monella muullakin scheissella, kuten nyt esim alituisella karkin syömisellä. Vasta n. viimeisen vuoden sisään olen taas uskaltanut syödä pastaa silloin tällöin, mutta nyt siitä on sitten jotenkin maku kadonnut eikä enää oikeestaan tee sitä mielikään.

Voi herranjumala mitä kaikkee sitä onkaan tullut sisuksiinsa, onneksi jossain vaiheessa tapahtui tuo otsikossa mainittu järkiintyminen. Järkeistämisen varaa olis toki edelleen, mutta opiskeluvuosien ruokavaliolla olisin varmaan päässyt jo johonkin 4D-läskidokumenttiin tjtn.

jaa-a. mitähän mun järkeistymiselle on TAAS! tapahtunut.
Mä aloin karppaamaan. Ja ihan kivalta elämäntavalta tämäkin vaikuttaa. RAsvaa enimmillään on tullut 180g!! hehee... No, nuo määrät vaihtelee kyllä päivästä toiseen, mutta suhteet on noin: 25%/5%/70% tai 23%/4%/73%... No, joo. Tää menee jo alakarpilla eli hiilereita alle 20g/pv, mutta tästä kun hiilareita hieman nostelen myöhemmin niin sellainen 40-80g silloinkin vaan.
Mulla on siis todella hyvä olo ollut; kaikki vatsaturvotukset hajuineen on jääny. Olo on virkeä, eikä niitä karkkeja ja muita sokerimössöjä tee edes mieli.
Edelleenkin jatkan puntilla käyntiä ja senkin takia niitä hiilareita sitten nostelen, notta tulokset hieman paranisi. Kyllä sitä silti kummasti jaksaa, mutta sarjat loppuu aika nopeasti kesken. Treenipainot on aika lailla samoja, ja penkissäkin parantelin vkl:na pitkäaikaista jumia toistoissa. :)
Näillä eväillä jatkan, ja lisättäköön vielä, että tää rasvaisuus on tehnyt todella hyvää mun vähärasvaisuudesta kärsineelle kropalle!!! ELi positiivisesti on vaikuttanut näihin mun hormooneihin.

Minä totuin jo kotona hirveään mässyttämiseen. Isä oli karkkihiiri samoin kuin minäkin, ja makeaa, pullaa, keksejä, piirakkaa ja karkkia oli aina kaapissa. Jätskiäkin taidettiin syödä joka ilta. Pienempänä sitä vain jotenkin kulutti niin paljon, etten tainnut koskaan edes olla pahemmin pyöreä. Vasta koulumatkojen vaihduttua bussimatkoihin lukiossa ylimääräistä alkoi kertyä, ja noihin aikoihin ruokavalio noudattikin leipälinjaa (kasvissyöjänä toki proteiininsaantikin oli käytännössä varmaan nolla).

Ikävä kyllä laihdutuskausikin on ruokavalioni osalta aika karua katseltavaa. Koulupäivinä söin kyllä hyvin kouluruokaa, mutta iltapäivän välipalan jälkeen en sitten syönytkään mitään. Joinain päivinä söin aamupäivällä 6-9 palaa leipää, jogurttia ja muutamia hedelmiä - koko loppupäivänä ei mitään muuta! Nälkä oli välillä kyllä jo euforinen, ja loppuvaiheilla palelinkin ihan horkassa, lihakset lähtivät hurinalla ja niin edelleen.

Monen vaiheen ja epävarmuuden kautta on löytynyt jonkinlainen tasapaino syömisille. Edelleen painonnousu kylläkin hieman hirvittää, mutta olen päättänyt, että annan nyt lihastenkin kasvaa. Syödä saan kunnolla ja yritän olla valintojeni suhteen rento: jäätelöpuikko tai suklaapala muutaman kerran viikossa ei kaada kenenkään elämää eikä varsinkaan treeniä. Homma wörkkii kyllä juuri näin. :)

Opiskeluaikoina ruokavalio taisi olla huonoimmillaan. Aamulla pari palaa leipää, lounaaksi opiskelijaruokalassa iso annos kasvisruokaa (olin kasvissyöjä, enkä edes tiennyt mitä proteiini on..) ja pari isoa palaa ihanaa lämmintä, tuoretta leipää. Illalla sitten lisää juustovoileipiä ja puolikas karkkipussi. Viikonloppuisin kalorit taisi tulla pääasiassa alkkomahoolista :jahas:

Nykyisin syömiset on huomattavasti monipuolisemmat ja terveellisemmät, mutta en silti jaksa suhtautua kovinkaan tiukkapipoisesti ruoan laatuun tai määrään. Oma olo kyllä kertoo, jos on tullut syötyä huonosti.

Aamulla yks leipä, juustoviipale ja keittokinkku viipale, appelsiinimehua

töissä yks leipä ja joku valmisruoka paketti

kotona jotain makarooni mömmöö tai mitä äiskä sattu laittamaan

välipalana jotain keksejä tjm.. ja kaakao lasi

iltapalana 1-2 leipää maidon kera..

harvoin söin jäätelöä.. eli joskus kerran vuodes! nyt menee jo vähä useimmin..

Painoin n. 40kg ja pituutta oli 156cm..

Vähän menee nyt ohi aiheesta joten pyydän anteeksi:offtopic: , mutta pakko kysyä, että raivostuttaako teitä muita koskaan omat kaverit tai muut jotka ravaavaat vähintään 2x/vkossa jossain mäcissä ???!!! Mua ottaa niin aivoon...sitten ollaan ns. dieetillä ja ei syödä esim. riisiä ollenkaan..what !!!:curs:[/QUOTE]

Mua raivostuttaa yksi tyyppi työpaikallani, joka on niin sanotusti jollain vähähiilarisella dieetillä...
lounaalla se syö aina ison kasan salaattia, jonka päälle litrakaupalla sitä kastiketta, mutta perunaa/riisiä/pastaa hän ei syö ollenkaan... ja sitten kahvitauolla menee kaikki tarjottavat kahvileivät ym.
välillä tuntuu että tekisi mieli sanoa jotain hänen salaatti+jauhelihakastike annoksesta :curs:

Eikö hän tiedä, että kahvileivissä on aikalailla paljon hiilihydraattia? Ehkä sun pitäisi kertoa tämä yllätys hänelle?

Ainakin minulla on useita tuttuja, joiden ruokavaliota leimaa suorastaan raivostuttava suunnittelemattomuus ja sen kautta tuleva valikoiva hysteerisyys. Jotenkin toki ärsyttää, kun joku ei voi jaksa millään syödä normaalia lautasellista kunnon ruokaa ja tietysti kieltäytyy kaikista muiden tarjoamista hyvistä (terveellisistäkin), mutta naukkaileekin sitten välipalaksi virvoitusjuomia ja suklaapatukoita. Jotenkin tuntuu niin turhalta sellainen esittäminen, varsinkin, kun päältä päin näkee selvästi, että eipä sitä kovin terveellisesti ole niitä ruoka-aineita valittu saatikka muuten kunnosta ja hyvinvoinnista huolehdittu. :(

Vaan eipä ole toisaalta minun asiani. Jotenkin näiden tyyppien käytöksestä nimittäin huokuu epävarmuus ja heikko itsetuntemus - se, että ollaan täysin hukassa niin oman kropan, identiteetin kuin elämäntapojenkin kanssa. En kadehdi moista tilaa ollenkaan. Minä nautin, kun saan ahmia kunnon ruokaa ja vähän herkkujakin, ja olo vain paranee. :)

Lukioaikaan seurustelin pojan kanssa, joka ilmeisesti ihannoi luurankoja. Laittoi mut laihdutuskuurille, vaikka olin normaalipainoinen (163 cm, n. 57 kg). Suunnitteli oikein ruokailut: muistan kuinka ihan tosissaan jankkasi, että saan syödä sen ja sen verran luumuja päivässä.... En muista söinkö aamuisin vaan appelsiinin, mutta koulussa söin vaan näkkileivän taikka kaksi veden kanssa tietysti. Muistan sitten eräänkin kerran, kun tulin kotiin ennen vanhempia tietysti, lastasin lautasellisen makaronilaatikkoa lautaselle ja vedin vessanpöntöstä alas. Näin oli sitten mutsille likainen lautanen todistusaineistona, että syöty on. Paino laski ja laski, ekas tavoitteena 50 kg, sitten 49 kg, sitten 48 kg ja loppujen lopuksi 45 kg oli liikaa, mutta onneksi tajusin heivata kundin ..... sanonko minne.....

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kylläpä tää koko threadi menee nyt ärsytyksen puolelle:curs: ...heh...Eihän sitä pitäisi muiden asioista huolehtia näin paljoa, mutta kun ei sille voi mitään. Tuntuu vaan, että kun on itse löytänyt tasapainon syömisessä niin haluaisi kaikkien muidenkin sen löytävän.:thumbs: Vähän sama, että omasta mielestä kaikkien tulisi harrastaa urheilua vaikka se ei todellakaan ole kaikkien juttu...

Aamu:leipä ja jogurtti/ leipä ja hedelmä/ muroja..
koulussa: söin normaalisti kouluruoan
koulun jälkeen: Hedelmää, jogurttia, leipää tai välillä yritin olla niitä syömättä.
Ruoka: pastaa ja jauhelihakastiketta tms. mitä äiti teki.
iltapalaksi: söin jogurtin välillä tai päänäsääntöisesti yritin olla syömättä 6 jälkeen.

Muistan myös kun olin "dietillä" ja laskeskelin kalorit näin:
Aamu 300
Lounas 300
Päivä 400..Eli kalorit hurjat 1000kcal! Silloinkin mietin että jos nipistäis vielä 100kalorilla:eek:

Tää oli se ihanne dietti:david: Ja dietillä söin aina näkkäriä, hedelmiä, porkkanaa ja 0%jogurtteja.

Amanda70: Sun tekstis olis voinu olla suoraan mun suustani! Ei oo todellista, että mun yläaste/lukio aikaisen poikakaverini kaltainen kopio todellakin voi olla olemassa!
Mutta, en voi muuta kuin yhtyä, eritoten siihen että onneksi myös tajusin heivata kundin... JUURI SINNE! :D

Itse olen kyllä vielä melko vähän aikaa sitten ollut aika hakoteillä syömisten kanssa. Opiskelujen aloitus ja omaan kämppään muutto muutamia vuosia sitten sai jotenkin kaikki ruokailurytmit sekaisin, vaikka ennen olin aina syönyt fiksusti ja paino-ongelmia ei ollut. Pahimpina aikoina päivän lämmin ruoka koostui parista sadasta grammasta spagettia ketsupilla ja runsaalla juustolla kuorrutettuna. Lisäksi paahtoleipää juustolla. Kalja oli myös aika tärkeä energianlähde.:) Onneksi kiloja ei kuitenkaan tullut kuin muutama ylimääräinen tuona aikana.

Hohhoh, täältä löytyy kanssa yksi joka on käynyt kyllä parissakin ääripäässä. Lapsena mentiin vielä suht terveellisellä meiningillä, kun kotona oli aamupuurolinja ja ruokaa ennen aina vihanneksia (joita siskon kanssa luonnollisesti inhottiin, isä lappoi aina lautaselle ison kasan :D), herkkuja vain hyvin harvoin. Yläasteella kun oli omaa rahaa enemmän käytettävissä keksin karkkipussit ja kehitin niihin ison addiktion. Silloin normipäivä saattoi olla tällainen:

Aamu: leipää, leipää, leipää, jugurttia
Päivä: kouluruoka (salaattia otin ihme kyllä aina!) ja leipää leipää leipää
Välipala 1: 400g karkkia
Välipala 2: leipää, jugurttia
Ilta: vihanneksia, ruoka kotona lisukkeineen, jotain makeaa
Iltapala: leipää, leipää, jugurttia

Eli ihme kyllä aika säännöllisesti mentiin eikä ruokia skippailtu mutta huhhuh, makeaa tuli vedettyä aika reilusti. Siskon kanssa saatettiin karkkien jälkeen vielä tyhjentää joku hunajapurkki tms. :eek: Olin kuitenkin tosi hoikka kaikesta huolimatta, vaikken ees liikkunut juuri.

Mutta vielä pahempana pidän ns. ensimmäistä "järkiintymistä", joka johti sitten miltei sairaalakuntoon ja anoreksiapolille. Pahimmillaan ruokailu näytti tältä:

Aamu: omena
Päivä: kouluruoka (pieni annos)
Iltaruoka: vihanneksia, pikkupikkuannos ruokaa
Iltapala: leseitä ja jugupurkki

Ja tuolla sitten tein pahimmillaan joitain 1 1/2 h aerobisia "alkuverryttelyjä" ennen salille menoa. Hahhah.

No, nyt ruokailu ei ole palannut ykköslinjalle, vaan olen löytänyt mielestäni aika mukavan keskitien. Ravintoa uskallan syödä jo kohtuu riittävästi (jotain 2000 kcal luokkaa), enemmänkin pitäisi nostaa mutta nyt vasta vähän aikaa sitten nostin tähän, teen muutokset hitaasti. Suht terveellistä ruokaa menee mutta herkuttelu ei kaada maailmaa. Vielä vähän tätä pitää opetella niin että ei laske vaan ihan ite saa syötyä riittävästi (laskematta jää helposti liian vähäisiksi).

Näin elin ekat 16 vuotta elämästäni:
Aamupalaa ei koskaan. Lähes päivittäin kouluruuan lisäksi kävin välitunneilla kaupassa vähän shoppaamassa: vaniljamunkkeja, karkkia, jätskiä, limua... Iltapäivällä olikin sitten jo nälkä ja välipalaksi vedin mikropizzoja/hampurilaisia/hirveät määrät lämpimiä voileipiä/nuudeleita (huom. monikossa kaikki, yksi ei riittänyt mihinkään:D). Päivälliseksi sitten jotain porukoiden valmistamaa (=lämmittämää:D) ruokaa, esimerkiksi ranskiksia + kaupan jauhelihapihvejä. Noiden välkkäostosten lisäksi mulla oli kerran viikossa karkkipäivä, piti olla aina vähintään 500g pussi tai tuli hirvee itkupotkuraivari :lol2:. Juomana luonnollisesti cokis/joku muu limu kaikkien aterioiden yhteydessä (paitsi kouluruoka). Käsittämätöntä kyllä, olin aina suht hoikka, vaikka ei sitä liikuntaakaan tullut mitenkään järjestelmällisesti harrastettua...

Suositut

Back
Ylös Bottom