Dieetti ja ruokavalio apuja!

Liittynyt
12.3.2015
Viestejä
12
Elikkä ongelmani on ruokavalio dieetillä johon tarvitsisin neuvoja. Olen tammikuusta lähtien dieettaillut mutta paino ei laske. Kalorit 1500-1600. Pituutta 174 ja paino 68. Veikkaisin ongelmaksi tosiaan liian suurta vajetta. Vuosi sitten kehonkoostumusmittaus antoi kulutukseksi n. 1600. Vettä n. 4 litraa päivässä. Salilla 4 krt viikossa tunnin reeni ja lisäksi reilut 2h aerobista viikkoon.

Aamupala:
kaurahiutale 50g + soijalesitiini 2rkl + whey 30g (cla,monivitamiini, omega, valmarin 1rkl)

Lounas:
Liha 100g + riisi 50g + salaatti 100g +avokado 50g + omena 200g (cla)

Välipala:
Liha 100g + omena 200g + pähkinöitä 25g

Välipala 2:
Liha 100g + salaatti 100g + avokado 50g

Treenin jälkeen:
Whey 30g + banaani (treenin aikana bcaa)

Iltapala:
2 kokonaista kananmunaa + 2 valkuaista + 100g raejuusto (cla,omega,sinkki,kromi,magnesium, valmarin 1rkl)


~ 1871kcal hh 137,8 r 74,4 pr 157

Eli suunnittelin kyseisen ruokavalion, mutta mietityttää makrot. Eli onko vinkkejä tai sanottavaa?

Varmasti jo kyllästymiseen asti samanlaisia ketjuja täältä löytyy, mutta päätimpä kokeilla josko saisin vinkkejä ja painon laskuun!
 
Liittynyt
20.2.2013
Viestejä
1 620
Treenin jälkeen kannattaisi syyä kunnon ruoka jossa myös hiilaria, banaani ei oikein yksinään riitä, eli lounaan kaltainen ruoka. Sinuna nostaisin vaikka kalorit 2000 asti ja katsoisin alkaako paino pudota tai kroppa kiinteytyä. Älä pelkää hiilareita, niitä on varaa nostaa mutta älä ainakaan proteiinia enää lisää :)
 
Liittynyt
12.3.2015
Viestejä
12
Treenin jälkeen kannattaisi syyä kunnon ruoka jossa myös hiilaria, banaani ei oikein yksinään riitä, eli lounaan kaltainen ruoka. Sinuna nostaisin vaikka kalorit 2000 asti ja katsoisin alkaako paino pudota tai kroppa kiinteytyä. Älä pelkää hiilareita, niitä on varaa nostaa mutta älä ainakaan proteiinia enää lisää :)
Okei ehkä mä uskallan nostaa. Tuntuu vaan älyttömältä tollanen määrä kun tottunu vähempään :D ja tosiaan hiilareita karttanu melkosesti
 
Liittynyt
4.1.2014
Viestejä
2 137
Jos kalorit on alle peruselintoimintoihin tarvittavan määrän (se kehonkoostumusmittauksen lukema) niin ei ihme jos kroppa on sekasin. Mä söisin vähän aikaa selkeesti reilummin, tyyliin sun laskennallisen ylläpitokaloreiden verran, ja sitten vasta miettisin laihista, kun kuitenkaan varsinaista ylipainoa ei ole.
 
Liittynyt
20.2.2013
Viestejä
1 620
Tai mikset tekisi niin, että syöt ilman mitään tuollaista ruokavaliota, nälän mukaan ja katsot miten kroppa reagoi? Turha se on stressiä ottaa syömisistä, kun huolehtii että joka aterialla on hiilihydraattia ( peruna, pasta,riisi, leipä, puuro tms), proteiinia (liha, munia, rahkaa yms) ja rasvoja (öljyt, pähkinät,avokado, lesitiini). Laihduttaa ja kiinteytyä (ja elää) voi muutenkin kun laskemalla mikroja ja makroja :)
 
Liittynyt
23.8.2011
Viestejä
524
Lisää energiaa, vähemmän lihaa, enemmän kasviksia/hedelmiä. Proteiinia et tarvitse noin paljon.

Tuntemusten mukaan syöminen olisi alkuun tosi hyvä juttu. Ja kropan toiminnan normalisointi nyt alkuun. Parin kuukauden mittaisen energiat alle aineenvaihdunnan -kituruokavalion jälkeen kroppa voi olla tosiaan aineenvaihdunnallisesti ja hormonaalisesti aika huonossa jamassa, mikä osaltaan heikentää treenivastettakin.

Itse olen sitä mieltä, että aineenvaihduntakulutuksen alle ei pitäisi IKINÄ mennä, ja jos tähän joku poikkeus hyväksytään niin ehkä juuri ja juuri tiukimmat kisadieettiviikot kisaajilla ja silloinkin vain ulkopuolisen ammattilaisen valvonnan alla. Mutta ei normaalitapauksissa ikinä.
 
Liittynyt
12.3.2015
Viestejä
12
Kiitos vinkeistä! Tosiaan pt:n suunnittelema ruokavalio tuo 1500-1600 kaloria. Tämän hän perusteli sillä, että "naiset monesti kuvittelevat lepokulutuksen olevan suurempi vaikka todellisuudessa se on n. 1200-1300". Täytynee siis vaan pyrkiä saamaan aineenvaihdunta takasin kuosiin. Tätäkin "dieettiä" ennen en katsonut kalorimääriä mitä söin, mutta luultavasti aivan liian vähän kulutukseeni nähden, joten korjailtavaa on. Omaa tyhmyyttäni tietysti ja uskomista ammattilaiseen. Lisäyksenä vielä, että kyseinen pt valmentaa bikinifitnesslavoille, joten luotin hänen metodeihinsa.
 
Liittynyt
20.2.2013
Viestejä
1 620
Mitä teeet työksesi? Jos kovin fyysinen työ niin sekin kuluttaa aika paljon. Kuulostaa niin kamalalta kituutukselta tuollaiset kalorimäärät, kun itsellesihän haluat muutosta niin ei sitä kannata ihan tuhoa tehdä tieten tahtoen kropalle :) rentoutta menoon, sanon minä, kunhan et millekkään ihan sikamättö linjalle lähde niin tuloksia tulee varmasti siistillä ruokavaliolla ilman kummempaa hifistelyä.
 
Liittynyt
12.3.2015
Viestejä
12
Tällä hetkellä opiskelen, että sen saralta ei tule liikuttua. Syksyllä aloitin opinnot ja sitä ennen todella kuormittavaa työtä. Kaksi kertaa tämän vuoden aikana olen pitänyt "tankkauspäivän". Ei vaikuttanut muulla lailla kuin paino nousi hetkeksi ja laski takaisin mutta enempi laskuun ei lähtenyt. Minulle tuottaa henkisesti vaikeuksia syödä, ellen tiedä ruoan sisältöä. Tiedän tämän olevan häiriintynyt ajattelutapa ja yritänkin päästä siitä eroon. Tälläkin hetkellä kamppailen mieleni kanssa kalorien nostosta lähemmäksi 2000. Reeni kulkee, joskin välillä pyörryttä jalkapäivisin (hälyyttävää?)
 
Liittynyt
12.3.2015
Viestejä
12
Minulla on melkoinen epävarmuus ruokailujeni suhteen ja siitä miten "kunnolla" syöminen vaikuttaisi kroppaani. Tottakai olen tälläkin hetkellä tyytyväinen kroppaani, mutta aina löytyy parannettavaa. Ja tällä hetkellä olisi jonkinmoinen dieetti ja kiristely paikallaan
 
Liittynyt
20.2.2013
Viestejä
1 620
Kannattaisi kääntyä ammattilaisen puoleen tuossa ruokailujutussa, siis vaikka ravintoterapeutin tai kertoa lääkärille huolista, sillä häiriintyneeltä tuo kuulostaa. Saat itsellesi syömishäiriön jos vahtaat kaloreita ja ruokia hullun lailla, se pilaa elämän usko pois (puhun kokemuksella.).
 
Liittynyt
12.3.2015
Viestejä
12
Siis tämä ajattelutapa on nyt vain dieetillä iskostunut päähäni. Tottakai kun olen tavoitteesani viskaan keittiövaa'an sekä henkilövaa'an kaapin perukoille ja sinne jäävät. Tällä hetkellä on vaan niin palava halu onnistua tässä projektissa ja saada vaikka sellaiset vaatteet näyttämään päälläni hyviltä mistä olen haaveillut mooooonen monta vuotta! Itsevarmuus kun näkyy ihmisessä niin positiivisesti :) Ja tuloksethan motivoi tässä lajissa huimasti
 
Liittynyt
12.3.2015
Viestejä
12
Jälleen kerran dieetti apuja!

Kyselin aiemminkin täältä neuvoja dieetilleni ja taas kaipaan muiden näkemystä tilanteeseeni.
Tällä hetkellä ongelmani on, että aloitan fyysisen työn varastolla, enkä osaa määritellä kalorintarvettani. Tietystihän se selviää vain kokeilemalla, mutta yhtään suuntaa antavaa tietoa edes kaipailisin. Käytännössä seison, kävelen ja nostelen raskaita ja vähemmän raskaita tavaroita 7,5h päivässä ja sen 5 kertaa viikossa. Käyn 5 kertaa viikossa salilla n. 1,5h treeni ja treenin kulutus on 500 kalorin paikkeilla yleensä.

Ruokavalioon kyselin viimeksi neuvoja ja otinkin neuvostaa vaarin ja nostin kalorit 1800-1900 paikkeille päivittäin. hh 150g p 150g ja r 66g, karkeasti pyöristettynä. Pituutta 174cm ja tämänhetkinen paino 67kg.

Onko kenelläkään kokemusta fyysisen työn vaikutuksista?
Olen aiemminkin työskennellyt varastolla useita kertoja, mutta silloin en ole varsinaisesti dieettaillut.

Toivottavasti ei hermot mene kyselyihin ja joku jaksaisi vastata! :)
 
Liittynyt
20.2.2013
Viestejä
1 620
Kyllä aika alhaalla on sun kalorit tuohon työhön ja punttimäärään nähden.. Fyysinen työ (itse hoitaja) lisää kyllä energiaantarvetta ja en ainakaan itse jaksa panostaa treeniin jos syön kovin vähän. Nostaisin kyllä kalorit vaikka 2300 ja katsoisin lähteekö paino laskuun, ei se liian vähänen syöminen oo järkevää missään tapauksessa :)
 
Liittynyt
12.3.2015
Viestejä
12
jep, kiitos vastauksesta jälleen kerran! Alkaa stressi vähitellen hiipumaan ja painokin laskemaan! :)
 
Liittynyt
28.3.2015
Viestejä
1
Aattelin tänne pistää viestiä kun ketjunaloittajan kanssa vähän saman tyyppistä ongelmaa, muttei ihan kuitenkaan. Dieettiruokavalioon minäkin siis kyselisin neuvoja. Painoa mulla on 49 ja pituutta 156, salilla tulee käytyä sellanen 5-7 kertaa viikkoon, aerobista tulee tehtyä sillontällöin tosin aika vähäiselle se on jäänyt. Opiskelen joten päivät on siis istumista.

Tällä hetkellä kalorit pyörii siinä 1400-1600, R 47, HH 110, P 144 (en tohon laskenut mukaan salin jälkeistä wheytä enkä treenin aikana menevää bcaa:ta) noin suunnilleen ja jutan dieettiä olen käyttänyt, tosin aamupalan ja lounaan välissä oon vetänyt 30g maapähkinöitä kun taukoa syömisistä olisi muuten sellanen 5h, eli orjan nälkä. Toimisko tässä välissä paremmin ehkä joku muu välipala? Mutta tosiaan ongelma on siis se, että välillä tulee aivan törkeä nälkä ja sillon saattaa tapahtua pientä lipsumista ruokavaliosta, hehe :D Ei tosin mitään suklaa herkuttelua, mutta kuienkin. Mietinkin, että onkohan tää dieetti nyt mulle ihan sopiva (kalorit liian alhaalla, makrot ei kohdillaan?) vai voisko tota jotenkin muutella. Vai onko se niin että nälkä on vaan kestettävä? Jos tätä voisi muutella niin miten olis hyvä, missä suhteessa noi makrot ois ideaaliset? Olisi kiva kun sais noi kalori- ja makrolukemat selville niin vois sitten niihin rajoihin laskeskella että mitä sitä syö ja kuinka paljon. Oon itse sellanen että paljon helpompi noudattaa jotain ruokavaliota kun tietää tarkalleen että missä rajoissa mennään, kaavamaisesti siis. Kiitos jo etukäteen avusta! :)
 
Liittynyt
20.2.2013
Viestejä
1 620
Proteiinia on ainakin 50 g liikaa, ei järkeä syödä 3 g per painokilo. Lisää hiilihydraatteja, vähennä proteiinia, nosta kalorit suosiolla 2000 ainakin. Ja mistä diettaat, tuskin sulla mitään ylimäärästä on noilla mitoilla? Jos iskee kamala nälkä, niin syö hyvä ihminen äläkä kituuta jollain muutamalla pähkinällä :face: kunnon aamupala, lounas, välipaloja, iltaruoka ja iltapala. Ja sullekin vinkkinä, älä mieti noita makroja liiaksi vaan syö sitä mikö tuntuu hyvältä äläkä stressaa :) jos sä olet tavallinen salillakäyjä niin ei sun tarvi hifistellä tollasilla, se on aivan eri asia olla kisadietillä tai ammattilais-urheilija kun tavallinen tallaaja, älä tee asioista liian vaikeita itelles.
 
Liittynyt
12.1.2014
Viestejä
9
Heippa! Kysyn tässä samalla (ettei tarvii laittaa uutta viestiketjua) että laihdunko sillä jos syön 2000kcal ja liikun 10km pyörällä töihin 5krt/vko ja käyn 3-4krt salilla? Mitat 68/169! Auttakaa tietämätöntä!
 
Liittynyt
7.1.2007
Viestejä
1 543
Ikä
39
^Tuota ei voi tietää, koska emme tiedä sun peruskulutusta. Eli oletko lihaksikas, millainen aineenvaihdunta sulla on jne. Sen tietää vaan kokeilemalla ja säätämällä sen mukaan. Eli kokeile.
 
Liittynyt
14.11.2015
Viestejä
52
Kaupunki
Mikkeli
Hei miäkin tarttisin jeesiä. Oikeesti on viel ylipainoa: 173 cm ja 92kg. Oon pudottanu 30 kg joten diettaaminen on tuttua. Nyt voimanosto treeniä meneillään ja silti haluisin 8-10 kg pudottaa painoo. Mahdoton yhtälö?
Dieetil olin 1500 kal/päivä treenipäivänä 1700kal/päivä. Jotenkin ihan hukas ja en tiiämistä alkaa. Jatkaa dieetil? Jaksanko treenata? Pelottaa et yht äkkiä voimat hävii :D
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
dieetti ja nouseva paino Mimmien dieetit 2
Yhteinen dieettiryhmä Mimmien dieetit 4
Mopsy80 Dieetti kuvina Mimmien dieetit 27
Dieetti ja 3-vuorotyö Mimmien dieetit 1
Apua aloittelijalle! Jutta G:n GFG-dieetti norm.painoiselle? Mimmien dieetit 6
5:2 dieetti Mimmien dieetit 0
En karttuneesta tiedosta huolimatta saa suunniteltua dieettiä :( apua? Mimmien dieetit 11
Kuinka paljon kannattaisi syödä? Ja dieetti/liikuntasuunnitelmani Mimmien dieetit 22
FIT-lehden kesäkuntoon-dieetti Mimmien dieetit 11
Dieettiongelmia Mimmien dieetit 20
Aloittava painonnostaja tarvitsee apua dieettiin! Mimmien dieetit 13
Pienen naisen dieetti?! Mimmien dieetit 3
Dieetti vai massakausi? Mimmien dieetit 18
Dieettivinkkejä amatöörille! Apua?! Mimmien dieetit 6
Mopsy80 Dieetti, kun sali sairastelun takia tauolla Mimmien dieetit 11
Raskauden jälkeinen dieetti. Hakoteillä? Mimmien dieetit 7
Dieetti ja syöntipäivä? Mimmien dieetit 22
Miten aloittaa dieetti? Mimmien dieetit 13
Missä menee vikaan ruokavalioni suhteen? Mimmien dieetit 25
Ruokavalioapuja Mimmien dieetit 5
Ruokavalion aloitus Mimmien dieetit 3
Vinkkejä ruokavalioon ja rasvanpolttoon Mimmien dieetit 4
Apua ruokavalioon Mimmien dieetit 3
Apuja ruokavalioon.-30kg tavoitteena Mimmien dieetit 55
Diettaavan mimmin ruokavalio Mimmien dieetit 1
Ylös