Miten kofeiini vaikuttaa SINUUN?

Kofeiinia tulee itsekkin nautittua päivittäin, Red Bullia, treenilaturi, guaranajauhe, vihreä tee uute kapseleina ja jauheena sekä kofeiinitabuina(ei kuitenkaan näitä kaikkia samana päivänä). Vaikea sanoa mitä vaikutuksia kofeiinilla on itselle, kun sitä on tullut niin kauan nautittua. Kyllähän se piristää jonkin verran.

Kiinnostavaa juttua aiheesta, aikamoista suorituskyvyn paranemista on tutkimuksissa havaittu esim. kestävyyslajeissa ks. alla:

KOFEIININ VAIKUTUS LYHYTKESTOISEEN- JA
MAKSIMIVOIMAA VAATIVAAN URHEILUSUORITUKSEEN

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19915/CL Laakso.pdf?sequence=1

"3.2 Kofeiinin vaikutus kestävyyssuoritukseen
McArdlen ym. (2002) mukaan kestävyyssuorituksessa elimistö tuottaa energiaa sekä
aerobisesti, että anaerobisesti. Aerobisessa energiantuotossa rasvojen käyttö energianlähteenä
tehostuu kun kuormitusta jatketaan vähintään 30 minuuttia. Kofeiini vaikuttaa
Sprietin ja Howlettin (2000) mukaan rasva-aineenvaihduntaa tehostavasti, jolloin siitä
voidaan olettaa olevan hyötyä kestävyyssuorituksessa.
Myös hyvin kontrolloiduissa tutkimuksissa 1990-luvulla on saatu tuloksia, jotka tukevat
tätä väitettä. Esimerkiksi Grahamin ja Sprietin (1991) (ks. Spriet & Howlett 2000, 380)
tekemässä tutkimuksessa hyvin harjoitelleet urheilijat suorittivat uupumukseen asti johtaneet
polkupyörä- ja juoksumattotestit 80–85 % teholla maksimaalisesta hapenottokyvystä.
Tulokset paranivat kofeiinin nauttimisen seurauksena juoksumattotestissä 44 % ja
polkupyörätestissä 51 %.
"
Loppujen lopuksi tämä suomalainen tutkimus päätyi siihen tulokseen, että voimalajeissa kofeiinin hyötyä ei pystytty osoittamaan.

"Tämän tutkimuksen perusteella kofeiinista ei siis ole hyötyä yksittäistä voima- nopeusvoima-
tai anaerobista kestävyyspyrähdystä vaativiin suorituksiin."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon tullut siihen tulokseen, että voin juoda korkeintaan yhden kupillisen kahvia päivässä ilman negatiivisia sivuvaikutuksia. Sekin kupillinen on syytä vetäistä heti aamusta, muuten en saa nukuttua. Lisäksi jos juon kahvia useampana päivänä peräkkäin, niin seurauksena on ahdistusta, hikoilua, unettomuutta, "poissaolevuuden tunnetta" jne. Tässä yhtenä viikkona erehdyin juomaan kahvia joka päivä, mutta oli pakko lopettaa, kun iski niin hirvittävä ahdistuskohtaus, että teki mieli soittaa jonnekin kriisipuhelimeen :D Jos olen juonut kahvia useampana päivänä (vaikka vain sen kupillisen) ja yhtäkkiä lopetan, niin iskee hirvittävät vieroitusoireet. Ihan kuin olis kuumeessa, päätä ja lihaksia särkee, väsyttää ihan älyttömästi ja voisin vain nukkua koko ajan. Jaa miksi sitten juon sitä kahvia... se on hyvää, pieninä annoksina se piristää ja tulee hyvä fiilis :D ps. Sama juttu kolajuomien ja teen kanssa, ei kannattais juoda ollenkaan.

Nyt kun on jättänyt kahvin ja teen kokonaan pois niin tuntemukset on seuraavat:
+ ei ahdista
+ ei närästä
+ ei tule yllättäviä mahakipukohtauksia
+ ei ole sellaista "tympeää" tunnetta aamuisin

- väsyttää(nyt yöunien merkitys korostuu suuresti)
- kahvilla sai paskan liikkelle varsinkin aamulla(tosin hyvin kyllä kulkee nytkin)

Kahvista tulee huono olo (äklöttää, tärisyttää), teestä ei tapahdu mitään ihmeellistä, energiajuomia tms en oo kokeillu.

Itsellä kahvi laukaisee enemmän nautittuna voimakkaita "kofeiinimyrkytys" kohtauksia, ahdistaa, sydän lyö tuhatta ja sataa, epätodellinen olo yms. Yhden kupin pystyy kuitenkin turvallisesti aamulla juomaan. :)

Mulla kahvinjuontia takana 22vuotta ja nyt tuli täys stoppi.Jonkinlainen yliherkkyys iskeny päälle ja kahvi aiheuttaa ahdistusta,epätodellistaoloa,näkökentän sumenemista,vapinaa ja levottomuutta.
Vaikee siitä on päästä eroon näin pitkän "riippuvuuden" jälkeen,mutta pakko mikä pakko.
Myös aspartaami aiheuttaa täysin samat oireet.
Kai tässä on herkistytty liikaa :D

Kertokaapa te kofeiinista ahdistujat, mitä tarkalleen tarkoitatte sillä, että kofeiini aiheuttaa jonkin sortin ahdistusta. Miten se ilmenee?

Mulle riittää yks kuppi kahvia päivässä, mieluiten heti herättyä jolloin myös vatsa herää :D jos juon enemmän niin tulee kuvottava olo, tärisyttävä fiilis, sydän hakkaa ja heikottaa.

Nykyään menee jo useampi kuppi päivässä, välill yölläkin pari kuppia, kun joutuu työn puolesta valvomaan. Useampi kuppi muutaman tunnin aikana saa kyllä hiukan vapinaa käsiin, mutta ei enää nukkumiseen vaikuta. Aamulla 6.50 join kupillisen ja hyvin nukutti 8 jälkeen kotona.

Olen juonut säännöllisesti kahvia teinistä saakka, joten aika hyvä toleranssi on kehittynyt. Senpä takia esimerkiksi mitkään energiajuomat tai treenibuusteritkaan ei toimi.

Noin pitkän ajan jälkeen kofeiinin pitäis olla melkolailla jo poistunut elimistöstä.
Tunnissa? Ymmärsin näin, että on yötöissä ja joi kahvia klo 6.50, lähti töistä ja meni kahdeksalta aamulla nukkumaan. Ei tuossa koko lauseessa olisi muuten mitään järkeäkään.

Olen juonut kahvia yhden kupin elämässäni noin 17 vuotta sitten. Energiajuomia join jonkun verran ikähaarukassa 20v-23v, mutta nyt olen noin 3-4 vuotta ollut juomatta niitäkin. Ensimmäisen "treeniboosterin" otin käyttöön noin 3 viikkoa sitten ja vaikka siinä kofeiinia ei paljoa ole niin suositellulla annoksella tulee kyllä sitä kuuluisaa "pärinää". Pienissä annoksissa siis vaikuttaa hieman sykettä nostattavasti ja vireystilaa parantavasti.

Kahvia en oo ikinä juonut, muutakuin testimielessä, kauhean makuista paskalitkua. Kofeiinia ei tule siis nautittua kuin treenibuusterina 200-400mg ennen treeniä jos nyt satunnaisia cola cola zero juomisia ei lasketa. Piristäähän se, varmaan se vaikutus tosin vähän laskee kun viidet treenit viikossa ja joka treeniin tulee kofeiinia otettua vaikka ottasin erikseen oikeata buusteriakin, niissäkun sitä kofeiinia harvemmin yli 100mg on.

Joskus aikoinani sain kahvista vatsavaivoja, mutta nykyisin (valitettavasti) en. Valitettavasti siksi, että kahvia kuluu paljon. Työpäivinä menee 4-5 mukillista ja vapaapäivinä yleensä 2-3 cappuccinoa tuplaespressopohjalla. Oon yrittänyt vähän vähentää ja töissä se on tapahtunut lähinnä siten, et kaadan mukin (jonka vetoisuus vaihtelee n. 2dl jonnekin puolen litran hujakoille) vain puolilleen. Kesäisin oon satunnaisesti juonut myös energiajuomaa ja se on piristänyt vielä kahviakain tehokkaammin (liekö sit kofeiinin ja tauriinin yhteisvaikutus tms?). Tänä kesänä oon tosin heivannut energiajuomat oikeastaa kokonaan, koska ajatus hiilihapotetusta lisäainepommista ei oikein miellytä... Lisäks kelpuutan ainoastaan Ed Lemon Lightin, joka on niitä kalliimpia energiajuomia.

En oo huomannut mitään turtumusta kofeiiniin, vaan se piristää edelleen samalla tavalla kuin ennenkin. Sen takia en myöskään iltaisin enää mielelläni kahvia juo, etten menetä yöunia. Koskaan ei oo ollut sellaisia oireita, mitä oon kuullut kofeiiniyliherkillä ihmisillä olevan (tärinää, huonoa oloa, sydämentykytyksiä jne.), joten mitä ilmeisimmin en ole kovinkaan herkkä kofeiinin vaikutuksille. :D

Koskaan ei oo ollut sellaisia oireita, mitä oon kuullut kofeiiniyliherkillä ihmisillä olevan (tärinää, huonoa oloa, sydämentykytyksiä jne.), joten mitä ilmeisimmin en ole kovinkaan herkkä kofeiinin vaikutuksille. :D

Ite olen saanut noita oireita selvimmin ottamalla tablettina liikaa kofeiinia. 600 mg kerrallaan riittää useimmille huonon olon saavuttamiseen. Muutenkin tuo kahvin kofeiini vaikka sitä milligrammoissa tulee aika reilusti, ei potki samalla tavalla kuin pelkkä kofeiini.

En oo huomannut mitään turtumusta kofeiiniin, vaan se piristää edelleen samalla tavalla kuin ennenkin. Sen takia en myöskään iltaisin enää mielelläni kahvia juo, etten menetä yöunia. Koskaan ei oo ollut sellaisia oireita, mitä oon kuullut kofeiiniyliherkillä ihmisillä olevan (tärinää, huonoa oloa, sydämentykytyksiä jne.), joten mitä ilmeisimmin en ole kovinkaan herkkä kofeiinin vaikutuksille. :D
Oon sanonut tän aiemminkin, mutta mä oon taas ihan päinvastainen tapaus. Kofeiini ei piristä yhtään, mutta siitä tulee paska ja levoton olo. Ei vaikuta nukahtamiseen millään tavalla, vaan ennemminkin tekisi mieli nukkua huono olo pois.

Tästä päästään aasinsillalla aiheeseen mitä olen ennenkin ihmetellyt. Taas viikonloppuna sai vastata kysymykseen, että juotko sitten teetä kun et kahvia kerran juo? Mitä sä sitten juot? Miten niin mitä mä sitten juon? Onko mulla pakko olla jokin juoma-addiktio? Kuuluuko se niinkuin asiaan ja olen omituinen jos en tunge itseeni voimakasta riippuvuutta aiheuttavaa "huumetta" muodossa tai toisessa? Sama kuin kysyisin, että otatko röökin? Ai et, no sikarin, piipun, poltatko pilveä, crackia? Mitä sä sit poltat?

Olen niin addikti että aivotoimintani pysähtyy ilman. Illalla en juo kahvia, tai nukun huonosti.

Joka päivä alkaa tummapaahtoisella luomukahvilla, johon sekaan kookos- tai mct-öljyä ja mantelimaitoa.
Iltapäivällä lisää, joskus vähän päivälläkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom