Miten kofeiini vaikuttaa SINUUN?

En ole huomannut eroa olossa sen välillä juonko vai en. Maun takia sitä kittaan. Tai no töissä tietty tulee vaan fiilis että pakko päästä pöydän äärestä johonkin, jolloin se kahvikupin hakeminen on sopivaa taukojumppaa. Välillä haen kupin vettä ja yhtälailla siitä piristyy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maun ja tottumuksen takia tuota lipitetään. Lähinnä sama, kun röökin kanssa, että ei mitään virallista addiktiota, mutta se tapa.

Kahvi ei sinänsä vaikuta itseeni yhtään millään tavalla, lähinnä pistää reilustinautittuna kusettamaan.

Ite juon varmaan sen noin 8 kuppia päivässä joskus jopa enemmänkin jos ei ole muuta sijaistoimintaa tiedossa. Se ei tee kyllä minulle hyvää mutta pahat viekkarit alkaa yleensä kolmen tunnin välein ensin kovalla väsymyksellä, ärtymyksellä, masennuksella, minusta tuntuu ettei ajatus kulje. Jos toista päivää on pystynyt olemaan ilman kahvia niin yleensä minulla alkaa vihlova päänsärky. Viime vuonna lopetin kahvinjuonnin ja viekkareita sain sietää varmaan kaksi viikkoa. Kovasta kahvinryypiskelystä on seurannut aina unettomuutta, yleensä saan pyöriä aamuyöhön asti sängyssä, vaikka olisi kova fyysinen vasymys, tuntuu että ei vaan nukahda. Myös ahdistus lisääntynyt ja pari kertaa olen vetänyt överit ihan paniikkikohtaukseen asti.

Eli ts. minä juon kahvia nautinnon takia mutta myös sen takia että pyrin välttämään ne vieroitusoireet.

Mulla on tapana juoda 3 kuppia kahvia aamulla ja tulee vitutus jos en jostain syystä kerkeä aamulla juomaan :) psykologinen homma koska haluan tietyt asiat tehdä tietyllä tavalla. Tuntuu ettei kahvi vaikuta muhun millään tavalla!? Myöhään illalla jos juon ni ei vaikuta uneen saantiin millään tavalla...

Kahvia menee päivässä 6-7 kuppia, ja juuri kumosin iltakahvin. Eli ei vaikuta. Energiajuomia juon vain äärimmäisessä hädässä, mutta kyllä ne jonkin verran piristää.

Edit. Myös täällä kahviton päivä aiheuttaa helvetillisen migreenin seuraavalle päivälle.

Olen yleensä juonut kahvia aamulla kupin ja iltapäivällä pari (kuppi ~2dl). Nyt olen vähän yli viikon dietannut gofatgo:lla ja pari yötä sitten tuli univaikeuksia. Yleensä uni tulee helposti, mutta nyt tuli pari tuntia pyörittyä lakanoissa ennen kuin nukahti.

Pohdin mahdollisia syitä:
- Kuumuus
- Työt alkaa vuoden ja 2kk vapaan jälkeen ensi viikolla. Alitajuisesti ehkä stressaan vaikka pintapuolisesti on hyvä fiilis.
- Ylirasitusta treeneistä. Dieetin aloituksen jälkeen kävin salilla yhtä intensiivisesti kuin ennenkin ja välipäivinä tunnin aerobiset. Täydellisiä lepopäiviä ei yhtään.
- Kofeiini vaikuttaa voimakkaammin dieetillä ollessa. Jätän tänään nuo iltapäiväkahvit pois ja katson, miten uni tulee.

Tämän ketjun asiaa siis: Onko muilla kofeiinin pitkäaikaisvaikutus voimistunut dieetillä? Välitön vaikutus on, että pärisee just niinku ennenkin.

Kahvia tulee juotua sellaiset 2-5 mukia päivässä nykyään. Lähinnä maun ja tottumuksen vuoksi tulee juotua, ala-asteen toisella luokalla taisin ekan kerran kahvia juoda ja tykkäsin välittömästi. :D

Onko muita jolla kahvi on huomattavasti diureettisempi kuin esim. energiajuomat vastaavalla kofeiinimäärillä? Tuntuu, että kun kahvikupposen tai toisenkin juo, niin saa rampata kusella sitten vähän väliä. Samaa ei ilmene läheskään yhtä voimakkaasti energiajuomilla tms.

Jotain tuossa kahvissa on sillä itse kun juon kupillisen niin about tunnin päästä alkaa pukkaa stressinomaista jännitystä ja tuntuu et keho on taisteluvalmiudessa. Laantuu kuitenkin parin tunnin sisään. Kofeiini todennäköisesti syypää, koska sehän lisää elimistön kortisolitasoja, mutta samaa ei tapahdu jos vaikka juon 0,5l energiajuomapullon ja noissahan on enemmän kofeiinia ja muita piristeitä kuin kahvissa. Kahvin olen vähentänyt max kolmeen kuppiin viikkoon ja energiajuomia en käytännössä juo enää lainkaan (tänä aamuna harvinainen poikkeus tosin). Vaihtanut kahvin vihreään teehen :D

Aamulla juon 3 isoa mukia kahvia. Tulee ihan älyttömän hyvä fiilis. Tosi energinen. Muuten en juo ollenkaan, koska ei tunnu vaikuttavan mitenkään muihin vuorokauden aikoihin.

Kofeiini todennäköisesti syypää, koska sehän lisää elimistön kortisolitasoja, mutta samaa ei tapahdu jos vaikka juon 0,5l energiajuomapullon ja noissahan on enemmän kofeiinia ja muita piristeitä kuin kahvissa.

Kahvissa on kyllä enemmän kofeiinia suhteessa tilavuuteen. Tämän sivun mukaan 6 oz (177ml) normi suodatinkahvia (Drip Brewed Arabica) sisältää 80-130 mg kofeiinia. Otetaan tuon pienimmän mukaan. Tästä laskin, että 330ml eli Batterytölkillinen kahvia sisältäisi 150mg kofeiinia. Tämän mukaan Batterytölkissä olisi 106 mg.

Toki kahvia juodaan pienempiä määriä kuin 0,33 tai 0,5 litraa.

Jotenkin huvittaa aivan törkeesti, että tässä topicissa jengi toteaa, ettei kahvi toimi mitenkään, sit tulee päänsärky ja refloja, kun ei juo. Tajuatteko, että käytätte voimakasta keskushermostoa kiihdyttävää stimulaattia?? Olette addikteja, jotka saavat normaalin olon kahvia juodessa, ilman sitä tulee vieroitusoireet. Se on sitten jokaisen itse selvitettävissä, onko miten järkevää olla kofeiiniaddikti..

Aamulla yks tai kaks kuppia tummapaahtosta. Nää Juhlamokat on käsittämättömän mauttomia. Iltapäiväl duunist tulles pari kuppia. Eli 3-4 kuppia päivään yleensä tulee juotua. Illalla juominenkaan ei vaikuta yöuniin. Voisin olla juomattakin, ei aiheuta mitään oireita, mut miks pitäs olla juomatta, koska hyvä tummapaahtokahvi on suorastaan nautinto.

Loppujen lopuks kaikki nää oireet ja riippuvuudet on jengil korvien välis. Mieli on todella tehokas, jos uskottelee itellee et "pakko juoda tai alkaa päätä särkee" ni kai se nyt alkaa päätä särkee. Loppujen lopuks mun mielestä se piristävä vaikutuski on aika placeboa -> Juot kahvia ja hetken päästä oot yhtäkkiä älyttömästi virkeempi kuin ennen kahvikuppia. Tai niin ihmiset uskottelee itellee -> kas kummaa yhtäkkiä alkaa olee pirteempi.

Silti hyvä kahvi on taivaallista :haart: (vaikka pistääkin kusettaa niin maan törkeesti)

Kahvia menee aamusta iltaan. En pahemmin huomaa että kofeiini vaikuttaisi minuun, paitsi silloin kun en jostain syystä saa kahvia. :D Ilman aamukahveja herääminen on melko hankalaa.

Jostain syystä päivän ensimmäinen kahvimuki laittaa hieman hikoilemaan. Tämä on ollut korostuneesti huomattavasti nyt helteillä. Hikoilua ei esiinny muilla kahvinjuontikerroilla päivän aikana.

Nyt on keskustelussa sellainen haju että kahvi olisi sama kuin kofeiini. Kahvissa on niin paljon muutakin tavaraa että vaikutukset ei ole ihan samat kuin puhdasta kofeiinia nauttiessa. Yksi tutkimus tulee mieleen missä kofeiinilla saatiin parannusta kestävyyssuoritukseen, mutta saman määrän kofeiinia ottamalla kahvista ei saatu. Ns. Pärinä on myös erilainen. Itellä ainakin pillereistä paljon kovempi.

Minulla on hieman erilainen kokemus. Vuoden vaihteessa huomasin olevani masentunut ilman minkäänlaista järkevää syytä. Itse olin aivan varma että kyseessä on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta veriarvot näytti muuta. Lääkärien ratkaisu oli tietenkin SSRI. Onneksi luin niistä ennen kuin suostuin.
Sitten päätin lopettaa viimeisenkin "paheeni" eli kahvin. Siittä löytyi ratkaisu, eikä ongelmia enää ollut. Olo on pirteämpi, unen saanti helpottui merkittävästi. Päätä jyskytti kaksi viikkoa kun vierottui, mutta muuten oli aika helppoa lopettaa. 20 vuotta tuli kahvia tirvottua päivittäin, nyt juon sitä satunnaisesti nautintoaineena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom