Miten kofeiini vaikuttaa SINUUN?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kun olen tämän kkuukauden aikana vierottunut kahvista (alle 10 kuppia kuukaudessa) ja saanut toleranssin vähenemään, niin huomaa kyllä taas kahvin hienouden! Kahden viikon tauon jälkeen kun otin puoli kuppia kahvia kerman kanssa, maku oli taivaallinen ja tunnin ajan kaikki mitä näki ja ajatteli oli järkyttävän mielenkiintoista.
Tähän asti olen yleensä juonut kahvit kiireessä ja univelkoja paikaten, mutta ajattelin taas kouluarkeen siirtyessä juoda kahvit vain silloin, kun siihen on aikaa tarpeeksi. Ei toleransi kasva niin paljon ja saa oikeasti nauttia kahvista ja sen aikaansaamista ajatuksista.
Myöskin kun ei joka päivä juo vaikka neljää kuppia, niin on varaa ostaa myös vähän kalliimpia kahveja, kuten parisiennea ja rekoa. Joku aika sitten join tuttavilla kahvia, jossa oli 2/3 parisiennea ja 1/3 normikahvia ja koin täydellisen rakastumisen. Siltä kahvin kuuluu maistua!
Kofeiini toimii hyvin myös baari-iltoina. Jutut on paljon parempia, kun on alkoholi+kofeiini-kombo pelkän alkoholiin sijaan ja jaksaa myös riehua pitempään.

Nyt kun olen tämän kkuukauden aikana vierottunut kahvista (alle 10 kuppia kuukaudessa) ja saanut toleranssin vähenemään, niin huomaa kyllä taas kahvin hienouden! Kahden viikon tauon jälkeen kun otin puoli kuppia kahvia kerman kanssa, maku oli taivaallinen ja tunnin ajan kaikki mitä näki ja ajatteli oli järkyttävän mielenkiintoista.
Tähän asti olen yleensä juonut kahvit kiireessä ja univelkoja paikaten, mutta ajattelin taas kouluarkeen siirtyessä juoda kahvit vain silloin, kun siihen on aikaa tarpeeksi. Ei toleransi kasva niin paljon ja saa oikeasti nauttia kahvista ja sen aikaansaamista ajatuksista.
Myöskin kun ei joka päivä juo vaikka neljää kuppia, niin on varaa ostaa myös vähän kalliimpia kahveja, kuten parisiennea ja rekoa. Joku aika sitten join tuttavilla kahvia, jossa oli 2/3 parisiennea ja 1/3 normikahvia ja koin täydellisen rakastumisen. Siltä kahvin kuuluu maistua!
Kofeiini toimii hyvin myös baari-iltoina. Jutut on paljon parempia, kun on alkoholi+kofeiini-kombo pelkän alkoholiin sijaan ja jaksaa myös riehua pitempään.

Tämä on juuri se syy, miksi itse herään aamuisin 20 minuuttia aikaisemmin kuin "pitäisi".

Onko muuten porukalla tietoa hyvistä (jos löytyy) kofeiinittomista kahveista? Juon kahvia paljon maun vuoksi, mutta olisi ehkä
kiva hieman vähentää tuota kofeiinin määrää/toleranssia, joten jos on olemassa kofeiinitonta suodatinkahvia, niin voisi sitä litkiä sitten hieman enemmän... :D

Nyt on keskustelussa sellainen haju että kahvi olisi sama kuin kofeiini. Kahvissa on niin paljon muutakin tavaraa että vaikutukset ei ole ihan samat kuin puhdasta kofeiinia nauttiessa. Yksi tutkimus tulee mieleen missä kofeiinilla saatiin parannusta kestävyyssuoritukseen, mutta saman määrän kofeiinia ottamalla kahvista ei saatu. Ns. Pärinä on myös erilainen. Itellä ainakin pillereistä paljon kovempi.

No mä en huomaa mitään eroa siinä otanko aamulla pari kuppia kahvia vai 300mg kofeiinia. Mitä muuta "toimivaa" paitsi kofeiinia kahvi sitten sun mielestä siaältää?

Tietenkin 500-600mg kofeiinia toimii kovempaa kuin kahvi koska ei kukaan viitsi juoda kerralla (tyyliin yhdellä huikalla) sellasta määrää kahvia josta saisi tuon kofeiinimäärän.

En juo kahvia ollenkaan ja energiajuomia aniharvoin, joten pari kofeiinitablettia hieman ennen treeniä antaa hyvin lisäjaksamista. Joskus dieetillä tuli otettua parhaimmillaan kymmenen (...) kappaletta noita ja illalla sitten ihmeteltiin, miksi uni ei tule ja hikoiluttaa.

No mä en huomaa mitään eroa siinä otanko aamulla pari kuppia kahvia vai 300mg kofeiinia. Mitä muuta "toimivaa" paitsi kofeiinia kahvi sitten sun mielestä siaältää?

Tietenkin 500-600mg kofeiinia toimii kovempaa kuin kahvi koska ei kukaan viitsi juoda kerralla (tyyliin yhdellä huikalla) sellasta määrää kahvia josta saisi tuon kofeiinimäärän.

En tiedä toimivasta, mutta paljon muutakin ryönää se sisältää. Kofeiinin toimivuuteen ainakin kestävyyssuorituksessa kahvi vaikuttaa heikentävästi.

Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion

*"Additional compounds in coffee that could have metabolic importance are present in small concentrations, including nicotinic acid, opiate-receptor antagonists, and cholinomimetics (1, 22). Tse (26) isolated a cholinergic compound from both regular and decaffeinated coffees, purified it, and demonstrated that injecting it into rats resulted in decreases in heart rate and blood pressure. This illustrates that the effects of coffee should not automatically be attributed to caffeine."

*"In summary, we investigated the effects of caffeine ingestion in association with coffee on endurance and metabolism during exercise. The results clearly demonstrated that caffeine ingested in this form does not alter the bioavailability of caffeine but fails to enhance endurance. In addition, the increase in plasma epinephrine that is normally observed in the first hour after ingestion was moderated. The results suggest that other compounds in coffee act to antagonize the responses observed when caffeine is ingested independent of coffee."

Ja myös Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa -kirjassa mainitaan kahvin ja kofeiinin eroista.
"Kofeiinia ei kuitenkaan tulisi pitää synonyyminä kahville, koska kofeiinin ja kahvivalmisteen vaikutukset eroavat toisistaan."

Kahvissa on joku aine (nyt ei muistu mieleen nimi) joka heikentää kofeiinin imeytymistä joten ei ihme jos saa paremmat pärinät pelkästä kofeiinista kuin kahvista. Ite juon kyllä joka aamu kahvia, tulee parempi olo ja jaksaa painaa.

En muista, sanoinko, mutta puoltoist litraa ihan normi suodatinkahvia (siis kofeiinia) päivässä kolme vuotta putkeen auttaa supistamaan verisuonia kunnolla seurauksena kuukausien jumit ja säryt toisessa kädessä, hartiassa ja selässä. Vaikutusta voi tehostaa makkaroiden ja leikkeleiden nitriiteillä ja nikotiinillä. Kyl sit on joskus ollu hullu/tyhymä.

Itse käytin energia juomia lähinnä maun takia en energian takia. Lapsen syntymän jälkeen näitä alkoi kulua jo 3 isoa tölkkiä päivään med tupakki ja kahvi joskus. Sitten löysin uuden kipinän kuntoilun maailmaan ja lopetin tuon kaiken kerta rysäyksellä. Ei energia juomaa, kahvia taikka tupakkia nyt 1,5kk. Punttisali vehkeet uusittu ja salilla käyty n. 1kk verran. Energia taso on noin puolta korkeampi kuin noiden juomien yms. käytön aikana. Ja elämä hymyilee :D Jossakin vaiheessa hain painon pudotusta, mutta tuntui että tuo energiajuomien juominen esti painon putoamisen, vaikka muuten söin hyvin ja urheilin. Onko mahdollista?

Jossakin vaiheessa hain painon pudotusta, mutta tuntui että tuo energiajuomien juominen esti painon putoamisen, vaikka muuten söin hyvin ja urheilin. Onko mahdollista?

No jos niissä oli sokeria (=energiaa) niin se on hyvinkin mahdollista. Sokerittomana niiden pitäisi taas parhaassa tapauksessa jopa nopeuttaa painonpudotusta.

Hyvin vaikuttaa MINUUN. Hieno aines. Joskus kuulin jonkin bodytyypin videollaan sanovan,että palkkarissakin vois hyvin olla hieman kofeiinia,koska se nostaa väsyneen kehon vireystasoa ja ravinteet kulkeutuu nopeammin perille. NÖH. Nyt just tuli vastaan wikipediasta tällänen,"Kofeiini heikentää myös verenkiertoa koko kehossa ja heikentää insuliiniherkkyyttä. Vaikutus perustuu kahteen tekijään. Adenosiini on tärkeimpiä verisuonia laajentavia välittäjäaineita, adrenaliini ja noradrenaliini taas supistavat verisuonistoa. Muiden metyyliksantiinien tapaan myös kofeiini on epäselektiivinen fosfodiesteraasin estäjä." Mitäs sanotte? Heikentää verenkiertoa ja insuherkkuuttä,eli kofeiinia ei ikinä palkkariin?

Itse tykkään juoda kahvia ja työpäivinä juon aina kahvitunnilla jos satun olemaan verstaalla siihen aikaan. Muuten menee aina vähän sillai tarpeen mukaan tai seurustelujuomana. Joskus tulee vähän pää kipeäksi jos ei ole koko päivänä saanut kofeiiniä mutta ihan yhtä hyvin voi olla tulemattakin vaikka ei joisi kahteen päivään eli ei mitään hirveää koukkua ole päällä.

Sitten oma mielenkiintoinen havainto kahvi vs. muut kofeiini tuotteet saralta. Jos nautin kofeiinia muussa muodossa, joita ovat itsellä tabletit ja kofeiini pitoinen latari, en huomaa mitään selkeää nyt piristyin efektiä. Lähinnä en väsy salilla tai muissa askareissa seuraavan 2h aikana niin helpolla, otan yleensä 200mg tähän käyttöön. Yleensä latarissa 100mg ja toiset 100mg tablettina. Tablettihan tietenkin sulaa mahassa jonkin aikaa eikä ole täten yhtä terävä kun valmiiksi nesteessä oleva kofeiini. Ei muuten kannata sitten pureskella noita tabletteja silti nopeamman imeytymisen toivossa, maistuvat ihan hirveältä.

Mutta sitten taas jos vähän väsyneenä saa eteensä ison kupin kahvia niin jo ekalla hörppäsyllä tuntuu kuin kofeiini menisi suoraan suun limakalvoilta väsyneisiin silmiin. Olo on monesti kuin katkasijasta kääntäisi virrat päälle, hörps ja zädääm! olo on virkeä. Tietenkään mitään imeytymistä ei tapahdu vaan olen jotenkin ehdollistunut siihen, että kahvi piristää ja piristäähän se sitten.

3-5 isoa kuppia kahvia menee päivässä. Jos aamulla ei saa kahvia niin alkaa päätä jomottamaan eli ilmeisesti jonkinlaisen riippuvuuden olen tässä vuosien varrella onnistunut kehittämään. Iltaisin en juo kahvia sillä olen huomannut että se haittaa nukahtamista todella paljon omalla kohdallani.

Löytyi täältä tuore kofeiini threadi, eipä tarvii uutta aloittaa niinkuin meinasin jo.

Voin myöntää olevani koukussa kofeiiniin, kahvi on siis paheeni mutta en pärjää ilman sitä näin ainakin tuntuisi jos en sitä saa. Juon keskimäärin kahvia 4-6 kuppiin, 4 kuppia kahvia on itselleni vielä siedettävä määrä mutta 5-6 kuppia alkavat lisää hikoilun määrää, lisää hermostuneisuutta (ei äkäisyyttä) vaan stressaavampi olo ja olo on vähän sekavempi.

Nukahtamiseen vaikuttaa taas pienikin määrä kofeiinia, eli periaatteessa jos juon pari kuppia vain päivässä niin ei se nopeuta nukahtamista, tämä varmaan johtuu taas siitä kun kofeiini säilyy muistaakseni aika kauan kehossa ja oliko että poistuu vasta muutamien viikkojen jälkeen kokonaan elimistöstä. Aamut on tärkein aika saada kofeiinia eli kahvia jos kello on jo lähempänä 10 niin alkaa todennäköisesti jo päätä särkemään.

Ja itse asiassa vaikka olen kahvi ystävä, haluan vähentää kahvin juontia. Olen yrittänyt tiputtaa kahteen kuppiin ja siitä yhteen kuppiin ja niinpois päin mutta se kestää vaan pari päivää kunnes yllätyn juomasta viidettä kuppia. Hieman hankaluuksia tuottaa tuo vähentäminen ei kahvilla muuten mitenkään haitallista ole, suuret määrät tietenkin on huono omalle elimistölle ja pienetkin määrät vaikuttavat nukahtamiseen.

Lisäksi en tiedä onko millään tapaa kofeiinin juonnista johtuvaa, olen kahvia nauttinut useamman vuoden jo aika paljon 4-6 kuppiin, hieman yli energinen olo välillä tai sitten vaan sählää jotain ilman että kuitenkaan saa aikaseks mitään. Hajamielisyydestä olen paljon kuullut sanottavan unohtelen asioita ja keskittymiskyky on yleensä hakusessa. Sinällään en kyllä tiedä voiko kahvilla olla osuutta mitenkään.

Jostain tutkimuksesta luin vähän aikaa sitten että kahvikuppi ja päälle 15 min pika päiväunet antaa parhaimman vaikutuksen virkistymistä ajatellen.

Itsellä sama juttu kuin monella että ilman aamukahvia päätä alkaa särkee ja tämä selvä merkki riippuvuudesta. Aamukahvi ei siis varsinaisena buusterina toimi, vaan itse tarvitsen toisen kupin tai kofeiinia muussa muodossa ennen salia. Joskus kokeilin buusteri jauhetta joka oli siis kofeiinia ja tauriinia ja jotain muita piristäviä aineita jauheen muodossa mutta en muista merkkiä enkä pistänyt ylös koska itselle siitä ei hyötyä.

Noniin tällä viikollahan olin käytännössä arkipäivät ilman päiväkahvia. Pieni tutkimus siis tuli suoritettua :) Vaikka kahvia on juotu yli 10 vuotta, niin jaksoin pelkällä aamukahvin voimalla iltapäivään asti, ei päänsärkyjä tai mitään kummastuksia. Ja jos juon kello kuuden jälkeen kahvia kupillisenkaan niin valvon ainakin puoleen yöhön asti, eli vaikuttaahan se...

Itselläni vaihtelee, että joskus pärjään aamulla vaan yhdellä kupilla päivään asti mutta joskus menee kolmekin kuppia parhaillaan, useinmiten kuitenkin kaksi kuppia.

Olen tiputtanut kolmeen kuppiin, aamulla juon 1-2 ja päivällä yhden tai kaksi jos aamulla oon juonut yhden kupin. Ei mitään erikoisempia muutoksia, mutta eipä niitä muutoksia voi vielä odottaakaan.

Vaikka kahvia on juotu yli 10 vuotta, niin jaksoin pelkällä aamukahvin voimalla iltapäivään asti, ei päänsärkyjä tai mitään kummastuksia. Ja jos juon kello kuuden jälkeen kahvia kupillisenkaan niin valvon ainakin puoleen yöhön asti, eli vaikuttaahan se...
Samanlaisia kokemuksia. Muuten menee helposti pelkällä aamukahvilla, mutta töissä menee ns. tapakahvia pari kertaa päivässä (pitäisi jättää kokonaan pois kun paskaa automaattikuraa tarjolla). Jos illalla nauttii kahvia tai muuta kofeiinipitoista niin nukahtaminen on vaikeampaa, varmaan vaikuttaa myös unenlaatuun.

Itsellä menee kotosalla ollessa 6 isoa kuppia. Aamuisin se yks kuppi on aina saatava muuten alkaa päätä särkemään.
Muistelen lukeneeni jostain, että veressä olevan kofeiinin määrän puoliintumisaika olisi keskimäärin 5 tuntia eli kupillisessa kahvia jos on n.100 mg ja jos kaikki siitä imeytyy vereen on viiden tunnin kuluttua veressä vielä 50 mg. Lisäksi samaisessa jutussa oli muistaakseni, että normaalilla henkilöllä noin 100mg kofeiinia veressä vaikuttaa jo uneen. Hyvin yksilöllisiähän nämäkin on, mutta itsellä ainakin vaikuttaa todella herkästi juotu kahvi uneen ja nukahtamiseen ja en juo kahvia enään klo16 jälkeen. Tuttuni taas juo aina iltakahvit vielä siinä klo 21-22 aikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom