Miten kofeiini vaikuttaa SINUUN?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla resistenssi kofeiiniin on jonkin verran jo kasvanut, mutta silti kupillinen kahvia (100mg kofeiinia) piristää kummasti. Ennen treeniä ladataan koneeseen tuplasti tuo määrä, niin johan svettaa!

Tämmösen muistan lukeneeni joskus liittyen siihen miksi ihmiset saavat kahvista erilaisia viboja. Nutrigenomiikka FTW!

Kofeiinia menee 200-300 mg/pv, ja erityisesti aamuisin siitä saa selvästi havaittavat kiksit. 23andMe-palvelun kautta tehdyn kartoituksen mukaan minun CYP1A2-geeni on hidasta mallia, mutta se vaikuttaa ilmeisesti lähinnä vain sydänsairauden riskiin, ei niinkään kofeiinin antamiin fyysisiin vaikutuksiin.

Mulla tuntuu olevan melko hyvä sietokyky kofeiiniin. En ole ikinä juonut kahvia muutamia kertoja vuodessa enempää, mutta teetä otan säännöllisesti noin kaksi kuppia päivässä. Netin mukaan se tekee ilmeisesti jotain 150mg kofeiinia. Teen tai energiajuomien juomisesta en oo koskaan huomannu mitään vaikutusta. Nyt kun olen testaillut niin 300-400mg kofeiinitabletteja saa aikaan sen, että hieman väsyneestä olosta tulee vähän skarpimpi eikä ole niin hidas olo. Muutos ei missään nimessä ole suuri ja aluksi epäilinkin placeboa. Nyt useammin raskaan työpäivän jälkeen kokeilleena vaikutus on olemassa. Mitään muuta erityistä en huomaa, ei hikoiluta yhtään enempää tai sellaista. Suurempia annoksia en viitti edes kokeilla. Tällä annoksella saa treenin kulkemaan miltei normaalisti, jos sattuu olemaan vähän väsyneempi olo.

Pahimpaan aamuväsymykseen se tehoaa mulla, mutta en koe päivän aikana juomista kupeista mitään todellista hyötyä. 3-4 kuppia menee päivässä, mutta luulempa että ihan turhaan edes sen verran. Liikajuonti taasen närästää.

Pahimpaan aamuväsymykseen se tehoaa mulla, mutta en koe päivän aikana juomista kupeista mitään todellista hyötyä. 3-4 kuppia menee päivässä, mutta luulempa että ihan turhaan edes sen verran. Liikajuonti taasen närästää.

Mul on ihan sama, jos meen esim. aamukuuteen duuniin niin pahin väsymys lähtee parilla kupilla kahvia, mutta koko päivän aikana tulee aina juotua yht. 4-5 kuppia kahvia. Kuitenkaan ei illalla ole mitään vaikutusta.

Eipä tuo tee enää mitään muuta kuin ehkäise päänsärkyä. Paitsi aamuisin pääsee sinne missä kuningatarkin käy yksin..
Liika käyttö tuo sitten vaan huonoa oloa mutta ei piristä elämää saati treeniä laisinkaan. Aamulla ja lounaan jälkeen melkeinpä pakko saada ainakin kuppi kahvia.

kyllähän tuo ahdistusta aiheuttaa, mutta toisaalta jaksaa valvoa :rolleyes:

Kahvia on lipitetty 2-5 kuppia päivässä n. 10v.

Nykyään en oikeestaan huomaa mitään mikäli juon kahvia paitsi toki sen ihanan maun.

Mikäli en juo kahvia niin en ole yleensä juuri sen väsyneempi, mutta hillitön hedari tulee ennen kello 15.
Hieman myös vannetta kiristää, mutta veikkaisin sen johtuvan vain siitä, että tiedän etten ole saanut kahvia.

Jos en juo, aiheutuu:
- pääkipu keskipäivään mennessä,
- infernaalinen väsymys ts. en herää ilman
- jos olen juomatta yli kaksi-kolme päivää, niin pääsen eroon hedarista, mutta tilalle tulee alakuloisuus ja loputon väsymys, johka kestävät ainakin joitain viikkoja. (olin viime talvena useamman kuukauden juomatta kahvia, se oli silkkaa tuskaa.)

Jos juon kahvia:
- herään,
- olen puheliaampi ja iloisempi (nimenomaan aamulla),
- vatsa toimii,

Jos juon paljon kahvia (yli 10 kuppia päivässä):
- tärinät,
- ahdistus,
- hermostuneisuutta,
- kusettaa älyttömästi,
- ja jos juon kupinkin viiden-kuuden jälkeen niin yöunet lykkääntyy usealla tunnilla.

= Vahvaa kamaa mulle. Tosin mun keskushermosto reagoi ilmeisen vahvasti kaikkiin myrkkyihin.

Pari kupillista nuppi vielä kestää, mutta sen yli kun menee niin alkaa vaikuttamaan yöuniin. Klo 19 jälkeen pyrin olemaan erossa kofeiinista.

Sellanen toleranssi kehittyny, että ei kofeiinit mitään vaikuta minun väsymykseen. Se osittain on huono juttu, esim. tilanteissa, kun haluan pysyä hereillä.

Kahvi... hmm, kyllä sitä se 5< kuppia päivässä tuppaa aina menemään. En mitään erityistä syytä tiedä siihen miksi pitää kokoajan litkiä kahvia, eihän se edes maistu kovin kumoiselle. Mutta vieroitusoireina, jos ei ole saanut kahvia, niin tuntuu siltä, kuin jotain puuttuisi ja tulee hiukan hermostunut olo :D Eipä mitään kummempaa. Univaikeuksia ei ole tullut, vaikka sillointällöin tulee juotua jopa klo 20 jälkeenkin :hyper:

Nykyään voi joskus kännissä yhden kupin tavallista juoda niin ei sammu, muuten olen siirtynyt kokonaan kofeiinittomaan. Vissiin kroppa hieman hurjien vuosien jälkeen tullut yliherkäksi piristeille.

Aamu alkaa vasta sen kahvikupposen jälkeen. Jollei sitä aamulla saa niin väsyttää perkeleesti ja jossain vaiheessa alkaa päänsärky. Voin juoda illallakin vaikka pari kolme kuppia ja se ei poista väsymystä enää silloin...

eipä paljoa tunnu.. pitäis muutenkin vissiin vähentää kofeiinin käyttöä.. sitä kun tulee vähän joka paikasta sellanen reilu 1l kahvia päivässä, joku energia juoma, light kolaa... ja koko ajan väsyttää silti.. :D

Siis mulleha riittää melkee se aamukahvi. Töissä en juo kahvia, mutta jos töiden jälkeen salille menen ni saatan siinä välissä kiskasta kupin. Nyt pari päivää tota tehneenä voi kyllä todeta että kyllä siellä salilla todellakin paremmin jaksaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom