Mitä se ylikunto onkaan??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Raudan puute on mahdollinen, tai alhainen verenpaine. Voithan kokeilla rautakuuria, tepsii ainakin mulla. Apteekista saa ostettua esim. Retaferia. Toinen seikka, jos on alhaista verenpainetta, niin suosittelen uutettua ja tiivistettyä lakritsijuuren tankoa: saa luontaistuotekaupoista tai viimeistään luomuliikkeistä. Tai sitten ihan peruslakupekkaa poskeen. :D

Pitänee käydä ens viikon alussa mitauttamassa nuo hemoglobiinit :D Peruslakuu voiski napata, ei oo tullu syötyyks sitä pitkää aikaan. :rolleyes:

perskele, taitaa itelläki ylikuntoa olla, ja ollu pidemmän aikaa :eek: väsymystä vaikka nukkuukin pitkät yöunet, ruokahaluttomuus(nälkä on kyllä mutta meinaa tulla heti ylös kun syö ja on vaikea niellä), huimausta, tuloksia ei kyllä oo tullu pitkään aikaan ja viimisetki lihakset tuntuu olevan kutistunu. mitäs kannattais tehä ? lääkäriin ? pientä taukoa salista ny jonkin aikaa ainakin ? :zzzz: tuntuis et olis testotki aika alhaalla.

Pitänee käydä ens viikon alussa mitauttamassa nuo hemoglobiinit :D Peruslakuu voiski napata, ei oo tullu syötyyks sitä pitkää aikaan. :rolleyes:
Joo, ja sitten voisi nyt jo nauttia rautaa esim. maksalaatikon tai jauhemaksapihvien muodossa. :thumbs:

Voi VI**U! Mulla on 10 oiretta noista.Vitutus kohtuullinen,kulkikin reeni pitkästä aikaa.:curs: :curs: :curs: :curs: Alotin nyt sitten diettailun ja vähensin salireenit olemattomiin 5-10 sarjaa kevyesti per päivä.Enempää ei tosin varmaan jaksaiskaan.Katotaan koska helpottaa.:david:

Täytynee vielä muistuttaa, että vaikka olisi 5 oiretta noista, se ei vielä todista että olisi ylikunnossa. Oireet saattavat liittyä moniin muihinkin vaivoihin kuin ylikuntoon.

Nuita ylikuntojuttuja on niin vaikea todeta. Oireet vaihtelee miten sattuu ja sitä ei tiedä johtuuko se jostain pöpöstä vai mistä, mutta niille jotka kysyy: jos teitä tympäsee ja väsyttää eikä reeni tunnu kulkevan niin elkää treenatko. Sillon siitä harjoittelusta on jotain iloa, kun sinne haluaa mennä ja haluaa sitä tehdä. Väsymys ja v*tutus kertoo vaan siitä, että kroppa tarvii lepoa.

Kuunnelkaa sitä kroppaanne. Siinä vaiheessa, kun aletaan olla tosissaan ylikunnossa ja masennus on aika ylitsepääsemätön niin olotila ei oo häävi. Tuntuu et haluu vaan maata ja kuolla pois.

Tämän fiksumpaa neuvoa en tiedä. On eri asia, jos joku jättää treeninsä väliin kaverin tupareiden, koiranäyttelyn tai muun ryyppyreissun takia. Mutta sen kyllä tietää kun on oikeasti vetänyt yli, silloin on syytä pitää se lepopäivä, jos toinenkin.

Teille, joita aihe kiinnostaa ja jaksatte lukea englanninkielistä tekstiä, niin tässä on hyvä juttu stressistä ja ylikunnosta.

-hikoileminen yöllä

AEOM89 sanoi:
- yölliset painajaistilat

Ei prkl, tämä selvittikin mulle paljon. Luulin että on kuumetta tai jotain kun parina yönä olen herännyt selkä melko märkänä hiestä. Aika kovasti on tullut treenailtua viime aikoina, mutta enpä arvannut että tuo voisi johtua ylikunnosta.

Pitänee parin päivän lepo ottaa ihan suosiolla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itsellä kesti vuoden päivät ja nyt käyn vaiheet nopeasti läpi...
Alku: ihmisuhde ongelmia, 5- jakoinen ohjelma + viikonloppuna juoksulenkki eli kuusi treeniä viikossa. Motivaatio alkoi laskemaan, tulos nousu oli pysähtynyt.Alkoi olemaan pientä lämpö, ei nukuttanut...Tätä jatkui pitkään...Sen jälkeen tuli kovat lihas-säryt ja masennus... Yksi rytmihäiriö, en tiedä oliko sitten tämmänen ihan harmiton mitä tulee terveillekin ihmisille...
Turkuun mehiläiseen O. Heinosen juttusille: Ongelma todettiin ylikunnoksi...
Neuvot oli typistettynä: Älä stressaa, mene salille jos tekee mieli tai aloita uusi harrastus jotta siis masennus helpottaa...Ja lääkkeettä sain eli miranaxia, erittäin hyvin autto särkyihin... Ja meni noin puoli vuotta niin aloin käymään salilla ja palautiminen on lähtenyt toimimaan normaalisti...Eli pääsiin vasta noin kk sitten ylikunnosta eroon, mutta olis se yhtä helvettiä että kyllä tiedät jos olet ylikunnossa...

Vuosi meni siis hukkaan mutta nyt sujuu!

Ei prkl, tämä selvittikin mulle paljon. Luulin että on kuumetta tai jotain kun parina yönä olen herännyt selkä melko märkänä hiestä. Aika kovasti on tullut treenailtua viime aikoina, mutta enpä arvannut että tuo voisi johtua ylikunnosta.

Pitänee parin päivän lepo ottaa ihan suosiolla.

Aika nopean diagnoosin vedit hihasta.

ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET KUVITELKO MITÄÄN YLIKUNTOJA

Voi tulla noita "ylikunnon oireita" tms. mutta se on vain merkki siitä, että nyt ollaan menossa tolpan ympäri, ja kovaa. Siinä vaiheessa painetaan jarrua ja ohjataan auto takasin tielle. Jos joku on niin hölmö, että ei niin tee, ajaa hän todennäköisesti siihen tolppaan ja sen kyllä huomaa ilman, että tarvitsee edes lukea mitään mistään ylikunnon oireista.

Pistetäänpä tähän samaan ketjuun.

Eli oon nyt treenannu semmoset 8 viikkoa intensiivisisesti ja samalla -500 kcalorin dietillä. Ohjelma on 2-jakoinen ja treenaan ma, ke, pe. Lisäksi olen vedellyt aerobista lähes joka päivä matalalalla sykkeellä (<140) n. tunnin. Sarjoja oli neljä suurimmassa osassa liikkeitä ja liikkeitä on 9 per treeni ja sarjat tuli lähes aina tehtyä loppuun asti. Proteiinia olen syönyt sen reilut 2g per painokilo.

Ylikuntoa aloin epäillä, kun tulokset oli junnannu paikallaan sellaset kolmisen viikkoa ja treenin jälkeen oli yleensä aina ihan kuollut ja uupunut olo. Ei jaksanut venytellä, tehä kouluhommia ja vaan vitutti se väsymys. Eilen huomasin kävellessäni kouluun että pulssi on aivan helvetin korkea vaikka kävelynopeus ei ollut mikään päätähuimaava. Eilen tässä oli vähän lämpöä (37,4) ja nyt sitte alilämpöä (36,5). Ennen treeniä olen ottanut 300mg kofeiinia, 5g tauriinia, 5g glutamiinia ja 5 leusiinia. Palkkariksi olen ottanut 30g heraa, 30g maltoo, 10g glutaa ja 10g kreatiinia. Eli oisko tämä sitten ylikuntoa ja jos on niin miten tätä kannattais hoitaa?

Pistetäänpä tähän samaan ketjuun.

Eli oon nyt treenannu semmoset 8 viikkoa intensiivisisesti ja samalla -500 kcalorin dietillä. Ohjelma on 2-jakoinen ja treenaan ma, ke, pe. Lisäksi olen vedellyt aerobista lähes joka päivä matalalalla sykkeellä (<140) n. tunnin. Sarjoja oli neljä suurimmassa osassa liikkeitä ja liikkeitä on 9 per treeni ja sarjat tuli lähes aina tehtyä loppuun asti. Proteiinia olen syönyt sen reilut 2g per painokilo.

Ylikuntoa aloin epäillä, kun tulokset oli junnannu paikallaan sellaset kolmisen viikkoa ja treenin jälkeen oli yleensä aina ihan kuollut ja uupunut olo. Ei jaksanut venytellä, tehä kouluhommia ja vaan vitutti se väsymys. Eilen huomasin kävellessäni kouluun että pulssi on aivan helvetin korkea vaikka kävelynopeus ei ollut mikään päätähuimaava. Eilen tässä oli vähän lämpöä (37,4) ja nyt sitte alilämpöä (36,5). Ennen treeniä olen ottanut 300mg kofeiinia, 5g tauriinia, 5g glutamiinia ja 5 leusiinia. Palkkariksi olen ottanut 30g heraa, 30g maltoo, 10g glutaa ja 10g kreatiinia. Eli oisko tämä sitten ylikuntoa ja jos on niin miten tätä kannattais hoitaa?

Kuulostais vähän ylikunnolta. Kannattaa varmaan pitää vähän aikaa totaalilepoa salilta. Nostat sen ajaks kaloritkin ainakin sun kulutuksen tasolle ja kuuntelet kroppaas.

Voi tulla noita "ylikunnon oireita" tms. mutta se on vain merkki siitä, että nyt ollaan menossa tolpan ympäri, ja kovaa. Siinä vaiheessa painetaan jarrua ja ohjataan auto takasin tielle. Jos joku on niin hölmö, että ei niin tee, ajaa hän todennäköisesti siihen tolppaan ja sen kyllä huomaa ilman, että tarvitsee edes lukea mitään mistään ylikunnon oireista.

Mitä paremmassa kunnossa urheilija on niin sitä pahemmin sinne ylikuntoon voi ittensä tunkea. Varsinkin kestävyyslajeissa ongelmana, kun niitä tasasen sykkeen lenkkejä voi aika helposti tehdä huomaamatta paljoakaan muutoksia suorituskyvyssä eli sitä tilannetta voi vaan huomaamattaan pahentaa.

Myöskin voi käydä niin, että luulee huomaavansa ne oireet hyvissä ajoin ja vaikka koittais pysäyttää sen auton niin renkaat lukossa vedetään tolppaan pahki ja lujaa, auto kierii ympäri pientareelle ja tipahtaa rotkoon. Toivoa sopii ettei se räjähdä sinne vielä elokuvatyyliin.

Kuitenkin normaaliin säännöllisesti treenaavan arkeen kuuluu nousut ja laskut. Kaikki laskut ei välttämättä ole ylikuntoa vaan voi olla väsymystä/stressiä, joka voi johtua työstä, koulusta, parisuhteesta, perheasioista jne. Sillon pitäisi vaan osata ottaa rennommin sen treenin suhteen, koska jos se ei kulje niin ei se väkisin kulje yhtään sen paremmin. Vuodesta kuukausikin on lyhyt aika.

Cyvi sanoi:
Eli oisko tämä sitten ylikuntoa ja jos on niin miten tätä kannattais hoitaa?

Sitä ei voi tietää onko se ylikuntoa. Oli tai ei niin hoitokeino on kuitenkin sama: lepoa, kevyttä liikuntaa, tehdä jotain muuta mielenkiintoista (jonka ei tarvitse välttämättä olla liikunnallista). Monesti voi olla, että täys stoppi liikunnan suhteen on huono ratkasu. Siksi kannattaisikin tehdä kevyttä aerobista liikuntaa. Mielellään sen oman hellun kans; käsi kädessä, peiton alla tai pihalla.

:piis: ja :haart:

Eli minkäs pituinen totaalitauko puntilta olisi hyvä ottaa ennen ku lähtee kokeilee? Ja mites tuon liikunnan laita? Oisko noi tunnin matalan sykkeen aerobiset ok?

Eli minkäs pituinen totaalitauko puntilta olisi hyvä ottaa ennen ku lähtee kokeilee? Ja mites tuon liikunnan laita? Oisko noi tunnin matalan sykkeen aerobiset ok?

Tohon tokaan kysymykseen en osaa vastata, mutta ekaan kysymykseen on vastaus jo mun edellisessä postissa. Eli kukaan ei voi kertoa sitä sulle, se selviää vain kuuntelemalla sun omaa kroppaas. Meet sitte takas salille ku tuntuu siltä.

Ja vielä palaan siihen että itsellä meni sillon kiinnostus tohon puntti hommaan kun alkoi tuleen se niin sanottu ylikunto, että jos on kauhee into edelleenkin mennä sinne salille niin en usko että on ylikuntoa...

Ja vielä palaan siihen että itsellä meni sillon kiinnostus tohon puntti hommaan kun alkoi tuleen se niin sanottu ylikunto, että jos on kauhee into edelleenkin mennä sinne salille niin en usko että on ylikuntoa...

Oi kuule... mut saatiin about sitoa sänkyyn kiinni etten menny salille ku olin ylikunnossa. :D Eli en ihan noinkaan sanois...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom