Mitä se ylikunto onkaan??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tässä vieltä ylikunnosta yleisesti:
Oireita:

- treeni ei maistu, lihasta ei rasiteta tarpeeksi kovaa koska et jaksa
- voimatasot ovat laskeneet
- lihakset hapottuu helposti
- unensaanti vaikeudet tai yliuneliaisuus
- voimakas hikoilu levossa tai hikoilun puuttuminen kokonaan
- palautuminen treenistä kestää kauan
- ruokahalu on valtava tai tosi heikko
- voimakas jano tai janottomuus
- psyyke käy ylikierroksilla tai on masentuneisuutta ja flegmaattisuutta
- elimistössä on pientä kuumetta koko ajan
- tulee outoja syömätottumuksia
- yölliset painajaistilat
- pelokas ja säikky olemus

Voi VI**U! Mulla on 10 oiretta noista.Vitutus kohtuullinen,kulkikin reeni pitkästä aikaa.:curs: :curs: :curs: :curs: Alotin nyt sitten diettailun ja vähensin salireenit olemattomiin 5-10 sarjaa kevyesti per päivä.Enempää ei tosin varmaan jaksaiskaan.Katotaan koska helpottaa.:david:

Lopeta se roinaaminen ;)

:lol2: Joo, tästä lähin vedän korkeintaan soijajauhoa! :rolleyes:

No mutta joo, ihan asiallisia oireitahan nuo olivat. Tai siis itsellekin tuttuja.
Painoharjoittelussa olen tainnut välttyä ylikunnolta tyystin, mutta futisaikoina se kyllä iski loppukaudesta ja tuntui helvetin ikävältä.
Sama vika Rahikaisella; painonnostolla en niinkään saa ylikuntoa aikaiseksi (sen osaa ikäänkuin pitää inhimillisissä sfääreissä), mutta aerobinen autarmias, SE on se pahin. ;) ...mutta kun se on niin kivaa!

Otti yhden spurtin ja jalat tuntu siltä ku niillä olisi juostu maraton. Luonnollisestikaan en ole juossut maratonia, joten tuo oli pelkkä olettamus.
Fudis vielä on parhaimmillaan jaloille ja oikeastaan koko kropalle kovaa kyytiä. Pelasin kanssa 10 vuotta, ja välillä teki kieltämäti tiukkaa.:eek:

Ja tosi juttu toi motivaatiohommakin.

:lol2: Joo, tästä lähin vedän korkeintaan soijajauhoa! :rolleyes:
:offtopic: En oo ees ikinä kokeillu soijajauhoa :O
En tiiä, johtuuko herasta, mutta mulla on iho täynnä jotai ihmeen punaisia laikkuja/näppyjä. Tai no ehkei nyt ihan täynnä...
Kaikki vitamiinit _pitäis_ olla ihan kondikses ja niin...

Sama vika Rahikaisella; painonnostolla en niinkään saa ylikuntoa aikaiseksi (sen osaa ikäänkuin pitää inhimillisissä sfääreissä), mutta aerobinen autarmias, SE on se pahin. ;) ...mutta kun se on niin kivaa!
Tuota painonnostoa en olekaan harrastanut. Tähän mennessä ihan vaan bodaus/voimaharjoittelua.

Fudis vielä on parhaimmillaan jaloille ja oikeastaan koko kropalle kovaa kyytiä. Pelasin kanssa 10 vuotta, ja välillä teki kieltämäti tiukkaa.:eek:
Onhan se kyllä.

Ja tosi juttu toi motivaatiohommakin.
Jep se ylikunnon ja motivaation suhde on hämmästyttävä. Kyllähän se syö miestä (tai naista) jos haluaisi, mutta kun ei vaan pysty. Tämä siis tarkoitti urheilua...:rolleyes:

En ole kokenut ylikuntoa mutta tuntuisi viestijen perusteella että olo tila jossain määrin vertautuisi alkoholisista aihauetuneisiin olotiloihin. Siis mun teorian mukaan rankasti treenaava kaveri jää koukkuun endorfiini (miten nyt sana kirjoitetaankaan?) humalaan ja sitä halutaan aina vain lisää ja lisää. Mutta sitten samoin kuin alkoholistilla (jolla maksa/haima sanoo poks) kehonrakentajalla paikat sanovat poks, ei voida treenata kunnolla, eikä saada enää lisää endorfiinia ja mieliala muuttuu matalaksi. En meinaa että menisi siis vaikka selkä mäsäksi vaan että ruumiis ei pysty saamaan tarvittavaa energiaa. Reeni on sen verran rankkaa että ei sitä pysty saamaan ellei totaalisesti huolendi ravinnosta (ja toisaalta keho ei pysty käyttämään parastakaan ravintoa tarpeeksii nopsaa palautuakseen) . Eli tavallaan kyse on alisyömistä.

Nuita ylikuntojuttuja on niin vaikea todeta. Oireet vaihtelee miten sattuu ja sitä ei tiedä johtuuko se jostain pöpöstä vai mistä, mutta niille jotka kysyy: jos teitä tympäsee ja väsyttää eikä reeni tunnu kulkevan niin elkää treenatko. Sillon siitä harjoittelusta on jotain iloa, kun sinne haluaa mennä ja haluaa sitä tehdä. Väsymys ja v*tutus kertoo vaan siitä, että kroppa tarvii lepoa.

Kuunnelkaa sitä kroppaanne. Siinä vaiheessa, kun aletaan olla tosissaan ylikunnossa ja masennus on aika ylitsepääsemätön niin olotila ei oo häävi. Tuntuu et haluu vaan maata ja kuolla pois.

:kuola: Mulla on ainakin sitä keuhkojen kohdalla ahdistusta ja hapettomuutta ja ollut pientä lämpöä,nukun hyvin,vähän liiankin hyvin,hikoilen amiksen rappusten kävelystä ja motivaatiota löytyy,mutta kun salille menee ni alkaa semmonen vitutus ku mikää ei nouse:curs: :itku:

Mä pidän joka viides viikko totaalitauon, tai no parit aerobiset tulee vedettyä, syön samanlailla kuin treenatessa, niin luulis että ennalta ehkäisee aika hyvin tuota ylikunnon muodostumista.

Mulla on nyt viimeisen viikon ollut salitreenin jälkeen outo vaiva. Nimittäin, kun tulen salilta, kuumetta ei ole, mutta kun odottaa tehden jotain muuta (esim. läksyjä) niin alkaa kuumottaa. 2 tuntia treenistä kuume on kovimmillaan, noin 38 astetta. Sitten kuume alkaa hissukseen laskea.

Esim. eilen. Mittasin lämmön ennen salille menoa, näytti 36,4. Olin salilla klo 15:00, olin kotona takaisin klo 16:45. Ruumiinlämpö kainalosta mitattuna 36,8. Klo 18:00 kuume oli 37,8, klo 18:30 oli jo 37,9. Sitten tuli hiki, ja kello 20:00 oli ruumiinlämpö taas 36,7.

Välipäivinä kuumetta ei ole. Kuume iskee melkein kellontarkasti kaksi tuntia treenin jälkeen riippumatta menenkö salille aamulla, illalla vai siltä väliltä. Nyt sitten menen iltapäivällä niin ei tarvi kuumeessa olla töissä/opiskelemassa.

Muutoin ei mitään ongelmaa, sarjapainot nousee mukavaa vauhtia taas pitkästä aikaa. Tulee vaan höntti olo treenin jälkeen ja kuumettahan se perkeles olikin. :)

:offtopic:

jonazn,

jos noita näppyjä on, niin (mulla ei ole kokemusta herasta niin en tiedä varmaksi sanoa, voiko näpyt tulla niistä) kokeile lisätä hedelmiä ja vihanneksia. Mm. porkkana auttaa mulla iho-ongelmiin.

Toinen on runsas nesteen nauttiminen, mieluiten vetenä.

Tai sitten sulla on puberteetti. :lol2:

Hyvä postaus Joni K.Lta.

Ja koittakaa erottaa työstressi ylikunnon oireista. Itseä ainakin josku masentaa, vituttaa ja väsyttää duunissa ihan kympillä, eikä huvittais tehdä yhtään mitään ja kaikki tuntuu raskaalta. Mutta kummasti kun pääsee töistä salille, niin rauta kulkee hyvin ja nuo em. olotilat häviävät johonkin.

Eli ei todellakaan ole helppo homma sitä ylikuntoa todeta kuten Joni K. sanoi ja taukoa vaan peliin jos ei homma kulje.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Olipas hyvä, että tulin näitä sivuja lueskelemaan. HST-treeniä 6 viikkoa takana ja huomenna viimeinen treenikerta (en tee negatiivisia, kun treenaan yksin). Unentarve on noussut noin 2h/vrk ja illalla, kun siihen kotisohvalle tummun, niin herään tunnin päästä aivan hikisenä. Otsalta suorastaan hiki tippuu. Mielikin on hieman maassa ja ei tulisi mieleenkään tulla rappusia työpaikalle kolmea kerrosta.

On se HST ainakin kovaa sälää. Lisäksi voi vaikuttaa, että tätä ennen treenasin aina 4 vkoa neljän kierrolla ja sitten 1-2 vkoa taukoa/kevyttä. Nyt siis pidempi jakso takana ja koskaan en ole noita iltahiilareja vältellyt niin paljoa paljoa kuin nyt olen tehnyt. Mistään vakavasta tuskin on kyse, kun treenatessa painot nousee mukavasti ja ei mitään rinta/hengitysahdistuksia ole. SIlti täytyy sanoa, että on tuleva tauko paikallaan!

Olipas hyvä, että tulin näitä sivuja lueskelemaan. HST-treeniä 6 viikkoa takana ja huomenna viimeinen treenikerta (en tee negatiivisia, kun treenaan yksin). Unentarve on noussut noin 2h/vrk ja illalla, kun siihen kotisohvalle tummun, niin herään tunnin päästä aivan hikisenä. Otsalta suorastaan hiki tippuu. Mielikin on hieman maassa ja ei tulisi mieleenkään tulla rappusia työpaikalle kolmea kerrosta.

On se HST ainakin kovaa sälää. Lisäksi voi vaikuttaa, että tätä ennen treenasin aina 4 vkoa neljän kierrolla ja sitten 1-2 vkoa taukoa/kevyttä. Nyt siis pidempi jakso takana ja koskaan en ole noita iltahiilareja vältellyt niin paljoa paljoa kuin nyt olen tehnyt. Mistään vakavasta tuskin on kyse, kun treenatessa painot nousee mukavasti ja ei mitään rinta/hengitysahdistuksia ole. SIlti täytyy sanoa, että on tuleva tauko paikallaan!

Ei tämä mitään ylikuntoa olekkaan kuten epäilit, vaan ylirasitustila josta pääsee yleensä muutaman päivän levolla tai keveämmällä treenillä eroon. Mutta jos tällaisista oireista huolimatta jättää levot väliin ja treenaa esim. piristeiden ja särkylääkkeiden voimalla, niin varmasti saa sen pahan ylikunnonkin päälle. Muuten ihan ylikuntoon asti on aika hiton vaikea päästä.

Juu, ei tosiaan varsinaisen ylikunnon merkit täyty ja sehän on hyvä se!

Olo on kuitenkin tällä hetkellä suoraan sanottuna ihan perseestä. Välillä on niin kuin lentoon lähtisi ja välillä taas ihan kuitti. Ja tota v**un hikeä alkaa välillä puskemaan ihan sikana. Voisikohan tätä oloa helpottaa jollain tietyntyyppisellä ruualla tai jollain muulla? Voiko liika proteiinin saanti aiheuttaa tällaista? Nestettä otan koko ajan melko paljon ja treeneissä luonnollisesti pidän nyt taukoa. Torstaina oli viimeinen treeni HST:tä. Tosiaan täysin natu treenailija olen.

Mulla just salilla, joka sarjan välissä hurja puuskutus ja alkaa jossain vaiheessa pyöryttää, ku vetää viimesetkin toistot loppuun. Jotkut sanoo,(nää tietämättömät, jotka ei koske ees palariin) et mun väsymys ja puuskutus salilla johtuu noista mun mömmöistä. Enpä usko, mutta voiko olla mahdollista? tai sitten raudan puutteesta?

Mulla just salilla, joka sarjan välissä hurja puuskutus ja alkaa jossain vaiheessa pyöryttää, ku vetää viimesetkin toistot loppuun. Jotkut sanoo,(nää tietämättömät, jotka ei koske ees palariin) et mun väsymys ja puuskutus salilla johtuu noista mun mömmöistä. Enpä usko, mutta voiko olla mahdollista? tai sitten raudan puutteesta?

Hapenottokyvyn puutteesta ;)

hmm..sekin voi kyllä olla mahdollista ;D mutta mites, kun ei ennen ole ollut salilla tommoista puuskuttamista ja huimaus kohtauksia :(

Tuo on niin totta, allekirjoitan!

Vaika söisi kuinka paljon, niin elimistö ei esim punttitreenistä 12 tunnissa palaudu. Jos siis tehdään 1 jakosta ohjelmaa 12 tunnin välein, niin ylikunto tulee vastaan vaikka syötäisi rekkalastillinen Mass Blastia joka päivä.

Jos olen väärässä ni korjatkaa ihmeessä.

hmm..sekin voi kyllä olla mahdollista ;D mutta mites, kun ei ennen ole ollut salilla tommoista puuskuttamista ja huimaus kohtauksia :(

Raudan puute on mahdollinen, tai alhainen verenpaine. Voithan kokeilla rautakuuria, tepsii ainakin mulla. Apteekista saa ostettua esim. Retaferia. Toinen seikka, jos on alhaista verenpainetta, niin suosittelen uutettua ja tiivistettyä lakritsijuuren tankoa: saa luontaistuotekaupoista tai viimeistään luomuliikkeistä. Tai sitten ihan peruslakupekkaa poskeen. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom