Kuukkeli sanoi:Montas referenssiä on sitten omiin hommiisi tullut näytettyä?
Mistäs ektomorfin jutuista kaipailisit referenssiä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuukkeli sanoi:Montas referenssiä on sitten omiin hommiisi tullut näytettyä?
No hyvä, että se on rajallinen. Kuitenkin se sisältää ainakin n. 1600 kcal energiaa, joten eiköhän se johonkin riitä ;) Varsinkin jos samaan aikaan käytetään osaksi rasvaa.ektomorfi sanoi:Niin, kuten tiedämme glykogeenivarastot(ja maksan varastotila hiilareille)on erittäin RAJALLINEN. Pitkäkestoisissa suorituksissa keho siirtyy käyttämään energiaksi rasvaa n. 20-30 min. kuluessa RIIPPUMATTA siitä kuinka monta energiapatukkaa tai pastakulhoa siihen alle on vedetty.
Kuukkeli tuossa jo väitti vastaan, mutta totesin että jätän sen omaan arvoonsa. Suurin osa hiilihydraateista yritetään tunkea parhaamme mukaan hiilihydraatti varastoihin, sen todistaa esim. tutkimukset jossa lihasten glykogeenivarastot on saatu hiilihydraattitankkauksella nousemaan n. 100 -> 130. Nämä on todettu ottamalla lihasnäytteet urheilijoilta. Jos kaikki menee rasvavarastoihin niin miksi lihastenglykogeenivarastot kasvaa. Tosi järkevää hei tehdä päätelmiä ennen kuin on kaikki tieto.ektomorfi sanoi:Ja muutenkin, kaikki se hiilarimäärä, mikä ylittää kyseisen rajallisen varastotilan, menee insuliinin "käskystä" rasvavarastoihin. Eli tosi järkevää.![]()
Ihan hyvä kirja, mutta oletko koskaan tutkinut kuinka vanha se on ;) Itse luin tuon joskus vuonna miekka ja kivi ensimmäisenä valaistuksen kirjanani. Englanniksi. Silloin luulin kokeneeni valaistuksen, mutta nykyään palaan sen kirjan ääreen suurimmaksi osaksi vain naurahtelmaan osalle väitteistä. Kannattaa lukea vaikka Lyle McDonald: The Ketogenic diet tai suomalainen Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla niin saat vähän näkökantaa. Niin kuin olen tainnut useammille sanoa.ektomorfi sanoi:Mutta "The Zone"-kirjasta löytyy kaiken muun hyvän lisäks nämä tutkimukset.
Ihan kelpo hommahan toi on. Itse en sanoisi ainoaksi oikeaksi; riippuu vähän tavoitteista.ektomorfi sanoi:Kyllä se on niin, että ZONE on yksi ja ainoa oikea vaihtoehto.
Kunnon bulkkiin kyllä tosi hyviä. Jos treenaa kovaa, lepää hyvin ja lisäravinteet on kondiksessa, niin varsinkin nuoremmat voi vetää kyllä vaikka minkälaisia juttuja ilman hirveitä rasvakerrostumia.Atkins on silti parempi kuin perinteiset suositukset ja bodareille suositetut. Käsittämätöntä, että vieläkin bodareille hehkutellaan, et syökää pastaa,leipää,riisiä jne. Noiden ruokien syömiseen ei oo yhtään hyvää syytä.
Niillä on korkea GI, ja vitamiineja ja mineraaleja ei juuri lainkaan.
Esim. palkokasvit, pähkinät, kaurapuuro ja jonkin verran muutenkin kokojyväviljaa ovat kaikki myös oikein kelvollisia vaikka miten HC diettaajalle.Hiilarilähteinä pitäis olla vihannekset ja hedelmät. KYLLÄ, ne on hiilarilähteitä, eikä mitään pelkkiä vitamiinipaloja.
Hiilihydraattien manipuloiminen on tärkein juttu, agreed. Vähentäminen, kyllä, sitäkin on tehtävä.Miinuskaloridieettikin toimii lähinnä sen takia, että(ainakin bodarit)vähentää juuri hiilihydraatteja. Ei sen takia, että "nyt kulutan enemmän kaloreita kuin nautin".
Vuonna 1997 ilmestyi ensimmäinen painos. On se "tieteelliselle" kirjallisuudelle pitkä aika.ektomorfi sanoi:Tosi vanha kirja joo. Onhan siitä 90-luvun lopusta jo kulunut valovuosia. Ja sitäpaitsi B.Sears kyllä toimittaa koko ajan uutta materiaalia.
Kuinka lasket, että puoleen tuntiin ehtii ne varastot tyhjentämään? Sovitaan, että juostaan sopivalla maratonvauhdilla jolloin joillakin ihmisillä saattaa jopa palaa 70% energiasta hiilihydraateista ja 30% rasvoista. Tällöin tuo 1600 kcal/0,7=2300 kcal. Yleensä ne vielä tankkautuu tuota korkeammalle, hiilareita nautitaan rasituksen aikana ja niitä ei kulu noin paljon. Esim. energy netin laskureilla kun laskee niin keskiverto kaveri, joka juoksee maratonin 3.5h kuluttaa sinä aikana 3600 kcal. 2300/3600*3.5=2.24 tuntia. Yli neljä kertaa niin kauan kuin sinä ehdotit...ektomorfi sanoi:Okei, glykogeenivarastoihin mahtuu TODELLA PALJON hiilaria. Mutta mitä järkee ne on täyttää(muuta kuin, että aivot saa tarvitsemansa hiilarit)? Kuitenkin puoi tuntia riittää ne varastot tyhjentämään.
En tiedä uskotko itse, että näissä sun jutuissa on jotain maagista, mutta ihan peruskauraahan nämä on. Aloitteleva ja ei vielä hirveän alhaisissa rasvoissa oleva tyyppi voi ihan hyvin saada lihasta vaikka kuinka alhaisilla kaloreilla. Searskaan ei ole kumonnut fysiikan energian säilymislakia, joten jossain vaiheessa sun ainakin kannattaa ruveta syömään enemmän ettet kuihdu pois. Eikä sitäkään ole täydellisesti kumottu ettei kireenä voisi harjoitellutkin kaveri saada lihasta +-0 kaloreilla.ektomorfi sanoi:Ja jos mä pystyn samaan aikaan kasvattaan lihasta ja polttaan rasvaa(mikä ei tod. onnistu jollain perinteisel hiilaridieetil), niin mut on silloin vakuutettu. Samanaikasesti koko päivän aikana ei ole näläntunnetta, vaikka mun kokosen jätkän pitäs teidän monen mielestä varmaan nauttia yli tuhat kaloria enemmän päiväs. Tämä siis on mahdollista, koska keho käyttää enemmän rasvaa energiaksi. Vai onko jollain joku uus teoria tähän?
Oletko kuullut plasebo vaikutuksesta? Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että Zonessa ollaan jonkun hienon ja mullistavan lääketieteellisen läpimurron lähteellä. Yli 100 vuotta tieteellistä lääketiedettä romukoppaan vaan ja nyt ollaan keksitty miten ihmiskeho parannetaan :thumbs:. Pitkän aikaa on tiedetty, että proteiinit lisää kylläisyyttä, luultavasti parantaa aineenvaihduntaa, helpottaa säilyttämään lihasmassaa ja kuluttaa enemmän kaloreita. Lue vaikka jotain Anssi Mannisen juttuja, löytyy tuolta JHulmin sivuilta.ektomorfi sanoi:Ja Zonella ei pääpointti edes ole laihduttaminen(esim. ajamalla kroppa ketoosiin), vaan terveys. Ja rasvat lähtee vain "sivuoireena". Kuinka monella muulla dieetillä on ihmiset esim. kertonu, että unentarve ja hikoilu on vähentynyt? Ja nyt en puhu "muitten kertomuksista"TV-Shop-tyyliin, vaan omasta kokemuksesta.
Kauanko sitä diettiä on nyt sitten tullut noudatettua? Oletko oikeasti huomannut kuinka lähellä se on peruspakkislaisten tai kuntoilijoiden diettejä paitsi, että siinä on hieman enemmän rasvaa, mikä on järkevää. Syödään paljon hitaasti imeytyvää sapuskaa ja hieman normaalia enemmän proteiinia, lisäksi nautitaan iltasaduksi pari annosta kirjoista: "the zone", "omega zone" tai vaikka "zone viikko", että saadaan päivän plasebo annostus täyteen :whip:ektomorfi sanoi:Ei kerrassaan mitään miinusmerkkistä koko dieetissä jos multa kysytään.
:lol2: :kippis1:ektomorfi sanoi:No sweat, Kuukkeli. Huumoria noi mun kettuilutkin on enimmäkseen ollu.
Ja kyllähän sitä helposti näilla foorumeilla mielipiteet "muotoutuu" vähä jyrkemmiks.
Pitäs koittaa muistaa, että:
![]()
Lightweight sanoi:Vuonna 1997 ilmestyi ensimmäinen painos. On se "tieteelliselle" kirjallisuudelle pitkä aika.
Lightweight sanoi:ja koska ei ole yhtään järkevää selitystä hiilihydraattitankkausta vastaan: miksi ei harrastaa sitä?
Lightweight sanoi:En tiedä uskotko itse, että näissä sun jutuissa on jotain maagista, mutta ihan peruskauraahan nämä on. Aloitteleva ja ei vielä hirveän alhaisissa rasvoissa oleva tyyppi voi ihan hyvin saada lihasta vaikka kuinka alhaisilla kaloreilla. Searskaan ei ole kumonnut fysiikan energian säilymislakia, joten jossain vaiheessa sun ainakin kannattaa ruveta syömään enemmän ettet kuihdu pois. Eikä sitäkään ole täydellisesti kumottu ettei kireenä voisi harjoitellutkin kaveri saada lihasta +-0 kaloreilla.
Lightweight sanoi:Oletko kuullut plasebo vaikutuksesta?
Lightweight sanoi:Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että Zonessa ollaan jonkun hienon ja mullistavan lääketieteellisen läpimurron lähteellä. Yli 100 vuotta tieteellistä lääketiedettä romukoppaan vaan ja nyt ollaan keksitty miten ihmiskeho parannetaan :thumbs:. Pitkän aikaa on tiedetty, että proteiinit lisää kylläisyyttä, luultavasti parantaa aineenvaihduntaa, helpottaa säilyttämään lihasmassaa ja kuluttaa enemmän kaloreita. Lue vaikka jotain Anssi Mannisen juttuja, löytyy tuolta JHulmin sivuilta.
Lightweight sanoi:Kauanko sitä diettiä on nyt sitten tullut noudatettua? Oletko oikeasti huomannut kuinka lähellä se on peruspakkislaisten tai kuntoilijoiden diettejä paitsi, että siinä on hieman enemmän rasvaa, mikä on järkevää. Syödään paljon hitaasti imeytyvää sapuskaa ja hieman normaalia enemmän proteiinia, lisäksi nautitaan iltasaduksi pari annosta kirjoista: "the zone", "omega zone" tai vaikka "zone viikko", että saadaan päivän plasebo annostus täyteen :whip:
Tällä logiikalla siis kaikki keskiajalla keksitty oli 500 vuotta vanhaa, joten ei sekään kymmeneen tuhanteen vuoteen verrattuna paljon paina. Huonohko logiikka.ektomorfi sanoi:Niin, mutta ihmisen genetiikka on sama kuin kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Siinä mielessä vajaa kymmenen vuotta lienee vähän.
Sano yksi ja pistä tänne linkit tutkimuksiin/artikkeleihin jossa se todetaan.ektomorfi sanoi:Ei yhtään vai? Ei sit muuta ku maltoa kitusiin ja insuliinit kattoon.
Suosittelen vieläkin lukemaan vaikka kirjallisuutta, jota laitoin, koska jos vertaa vain zonea ja perinteisiä ravintosuosituksia olet aika hakoteillä. On paljon muitakin mielipiteitä. Erillaisista mielipiteistä saa hyvin pohjaa tuosta Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla kirjasta ja Lyle McDonaldin kirjoista saa ketogeenisille dieteille ja ravitsemukseen tieteellistä pohjaa. Kiinostavasti kirjoitettuna myös.ektomorfi sanoi:Olin itse asiassa erittäin skeptinen, niin kuin kaikki, koska perinteiset ravintosuositukset ovat mitä ovat.
Kyllähän nykyiset ravintosuositukset on aika erikoisia. Laihduttavien ravintosuositukset oikeastaan eniten. Metobolisesta oire yhtymästä kärsivät saisivat luultavasti huomattavasti paremmat tulokste laihdutuksessa ihan eri menetelmillä.ektomorfi sanoi:Kyllä. Nyt osuit naulan kantaan! Kuten olen aiemmin sanonut, on vain ajan kysymys, koska perinteiset ravintosuositukset lentää romukoppaan. Uskomatontahan se on. Tai oikeastaan uskomatonta on se, että vieläkin riisit, pastat ja perunat on "suositeltavia virallisesti".
Zonessa on mielestäni ihan hyvää kamaa, mutta loppujen lopuksi se ei ole mitään mullistavaa. Hieman liian vähän kaloreita ja selitykset dietin toiminnalle ovat niin populistisia, että heikompia hirvittää.kuukkeli sanoi:Ja zone on tooosi huono ja vanhentunut
ektomorfi sanoi:Lähinnä yrität ottaa kunniaa pois Zonelta: "ei se oo niin erilaista". Kyllä se vaan on 'ruokaympyrään' nähden TODELLA ERILAISTA.
AKV sanoi:Mitä heittoihisi viljan sopimattomuudesta ihmisravinnoksi tulee, niin huomattava on että nämä nykyiset pullamössö-tuotteet ovat olleet markkinoilla vasta about vuosisadan. Kokojyväviljatuotteet ovat varsin hyvää evästä. Ja monissa päin mualimoo ravinto on huomattavan hiilihydraattipitoista, eikä niitä liikalihavuus- sun muita ongelmia löydy. Kannattaa siis olla tarkkana ennen kuin ryhtyy latelemaan ehdottomuuksia.
Asiasta kolmantee, itse tulee noudattettua aikalailla tuota Zone-jako kokonaisenergiajakauman suhteen.
ektomorfi sanoi:Mitä esimerkkejä Sears heittää hiilaripitoisista ravintokulttuureista on
1. USA, syövät vähemmän rasvaa ja silti lihavempia kuin koskaan.
"2. Kiina, riisi jyllää ja samaten sydäntaudit. Uskoo yhteyteen korkean GIn ja sydäntautien välillä. Ja sydäntautien suhteenhan äijä taitaa olla aika guru ihan omien geeniensä takia".
3. Ja tais olla muinainen Egyptikin esimerkkinä.
Ei mulla sen perusperiaatteita vastaan mitään olekaan. Hieman liian vähän kaloreita ja ei ole optimaalisin varmastikaan ihan jokaiselle. Olemme yksitlöitä- Kirjoitat niin kuin mulla pitäisikin olla...ektomorfi sanoi:En ole edelleenkään juuri mitään negatiivista Zonea koskien sulta oo kuullu.
Enpä minä kunniaa zonelta ole pois ottamassa. Yritän vain saada sutkin tajuamaan miksi minun mielestäni se ei ole ihan niin paljon kunniaa ansainnut kuin sinä haluat väittää. Proteiini painotteiset dieetit on keksitty pitkän aikaa sitten. Sears ei ollut todellakaan ensimmäisiä, jotka keksi glykeemisen indeksin tai kuorman. Sears oli ensimmäisiä, jotka kirjoitti niistä riittävän populistisesti, että ihmisiä kiinnosti lähteä kokeilemaan. Osa aiheista on kirjoissakin perusteltu ihan järkevästi ja niille löytyy nykyään tieteellisetkin perustelut, osa on taas "hieman lennokasta". Tämä on siis mielipiteeni ja tähän ei tarvitse väittää vastaan. Osaksi Sears oli hyvä tiennäyttäjä ja mutta kyllä esim. Atkins ansaitsee suuremman kunnian ihmisten herättelyssä.ektomorfi sanoi:Muuta ku "teknisiä ja ilmaisullisia" valituksia. Kuinka selitykset populistisia sun muuta. Lähinnä yrität ottaa kunniaa pois Zonelta: "ei se oo niin erilaista". Kyllä se vaan on 'ruokaympyrään' nähden TODELLA ERILAISTA.
Jos puhutaan esim. hiilaritankkauksen yhteydessä niin tällöin on kyseessä parin päivän "insuliinirasitus", jos sellaisesta voi puhua, urheilijoilla joilla on muutenkin alhainen insuliiniresistenssi. Ei voi mielestäni tällöin puhua erityisemmin haitoista. En kiistä sen olevan varastointihormooni, mutta on se paljon muutakin. Esim. kasvuhormonin aiheuttamista lihasten kasvuärsykkeistä suurin osa tulee insuliinin kaltaistaisesta kasvuhormoonista (IGF-I), IGF-I synteesiin maksassa osallistuu niin insuliini kuin kasvuhormooni. Paljon insuliinista on kuitenkin "haittaa" varsinkin sohvaperunoille.ektomorfi sanoi:Kiistätkö siis insuliinin olevan ns. "varastointihormoni" tai vielä parempaa olevan harmitonta, en tiedä.
Oikeastaan toivon edes jonkinlaisia perusteluja. Halusin vain herätellä sut hakemaan tietoa jostain ja paneutumaan siihen. Näppi tuntumani on tällä hetkellä se, että lauot "totuuksia" vain yhden kirjan pohjalta. Itse pystyn kyllä kaivelemaan tutkimuksia, jos tarvis on, mutta enpä kyllä siihen itsekään mielelläni ryhtyisi.ektomorfi sanoi:Ja etpä oo säkään hirveesti perustellu ja kaivanu tutkimuksia väitteilles(lähinnä ite viittaat johonki ja pyydät mua kaivaan ne jostain).
Hups. Jatkoin vielä vähänektomorfi sanoi:Anyway, nyt polkee threadi sen verran paikallaan, et eiköhän unohdeta koko juttu. Mä voin jatkaa Zonella ja sä voit olla eri mieltä vaikka kaikkien dieettien kanssa ja pistää mun kehityksen placebon piikkiin.
Niinpä. Kunnon tutkimukset vaan maksaa ihan pirun paljon ja sitovat useita tutkijota. Ruokavalio tutkimuksissa on lisäksi hirveästi sekoittavia tekijöitä: tutkittavat alkaa tarkkailemaan omaa ruokavaliotaan normaalia enemmän, kaunistelee syömisiään ruokapäiväkirjaan, alkavat liikkumaan, eivät jaksa noudattaa loppuun asti jolloin poistippumisprosentti on suuri, placeboa on vaikea kehittää, rotu, metabolia, liikkuminen, insuliiniresistenssi jne. Monet tämän hetken tutkimukset puhuvat kuitu-, proteiini- ja rasvapitoisen ruuan puolesta laihdutuksessa. Myös monien ihmisten henkilökohtaiset kokemukset, kuten ektomorffin ;).laiskaluu sanoi:Ihan maallikkona sanoisin että solutason aineenvaihdunnan tarkastelu ei ole suoraan siirrettävissä ruokavalioon tai harjoitteluun. Se todellinen testi on vasta kun ihmisiä pistetään syömään tai harjoittelemaan eri tavoilla ja verrataan tuloksia. Dieettien suhteen tätä on tutkittu minusta hämmästyttävän vähän.