Mielipiteet Atkinsistä

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Lightweight sanoi:
Itse pidän yhtenä vaihtoehtona sitä, että kestävyysurheilijoiden kannattaisi syödä rasva ja proteiini painotteisemmin harjoituskaudella. Tälle en ole pitäviä perusteluja löytänyt, koska itse kestävyysharjoittelukin parantaa rasva-aineenvaihduntaa jo huomattavasti. Voitaisiinko oikein suunnitellulla dieetillä saada lisä parannusta?

Joillakin fillaristeilla oli itse asiassa tehty tutkimus jossa ne vedettiin matalahiilariselle (vai jopa ketolle?) juuri sen takia että rasvan mobilisointi ja käyttö energiaksi tehostuisi. Linkkiä en löydä, mutta tulokset taisi mennä jotenkin niin että osalla tulokset heikkeni, osalla saattoi jopa parantuakin. Veikkaisin että toi menee jotenkin yksiin sen havainnon kanssa että osa ihmisistä vaan porskuttaa paremmin hiilareilla, toiset taas voi paremmin lowcarbilla.

Lightweight sanoi:
Miksi? Insuliiniresistenssi on kuitenkin tietämykseni mukaan alhaisempi kuin normaalisti johtuen lihasten alentuneista glykogeenivarastoista ja treenin jälkeisestä hormoonien alentamasta insuliiniresistenssistä.
Lihasten insuliinisensitiivisyys on koholla vähenneiden glykogeenivarastojen takia -> suurempi osa hiilarista menee lihaskudokseen, vähempi osa energian käyttöön ja hyvin pieni osa rasvavarastoihin. Ei ole mitään tekemistä sen kanssa, paljon insua tulee vereen.
nko hieman tullut vedettyä opiaatti tai amfetamiini johdannaisia tai etanolia? Tekee mieli isotella? Ei vai? Ihan varma asiasta? No tämän jälkeen voisit hieman tarkistella kirjoittelujasi? Ihan vaikka lukea kerran tai kaksi mitä toinen on kirjoittanut.
Ei. Ei. Ei. Ei. Miksi? Näin tein. :haart:
Got me there? Neuroottiset harhat voisi tulla mieleen ensimmäiseksi diagnoosiksi. Kannattaa varmaan hakea joltakin ammattiauttajalta apua. Mä en pysty noihin sun hiljaisiin avun pyyntöihisi vastaamaan tätä kautta.
Niinpä, mutta miten tää kuuluu asiaan?
Yksi tapa on myös vastata kysymyksiin ja perustelu pyyntöihin Vinkki vinkki. Ketään ei varmaan haittaa jos sulla oikeasti on tietoa ja jaksat suuressa ylhäisyydessäsi jakaa sen meille... Ehkä minä yritin juuri sitä hakea noilla edellisillä kommenteilla. Rauhaa vaan muuten, mutta kakista tiedot ulos
Mihin perustelupyyntöihisi en ole vastannut?
Samaa mieltä. Suurin osa ylimääräisistä hiilareista menee oman lukemani mukaan suurimmaksi osaksi hiilihydraattivarastoihin. Sitten vasta, kun ne alkavat olemaan ääriään myöten täynnä osa hiilihydraateista aletaan muuttamaan merkittävässä suhteessa rasvoiksi. The Zonessa Barry Sears hieman yksinkertaistaa asioita.
Normaalissa tilanteessa hiilarivarastot ovat melkein täynnä. Riippuu enemmänkin sen hetken energiatarpeen täyttämisestä, että miten suuri osa hiilareista käytetään energiaksi ja miten suuri osa menee rasvavarastoihin. Pienempi osa menee normaalissa tilassa hiilarivarastoihin.

Atkinsin Dieetti toimii jonkun aikaa mutta siitä ei ole mielestäni pysyväksi ruokavalioksi. Sillä on hyvä ottaa laihdutukseen vauhtia alkuvaiheessa. Pahin virhe on se jos vedetään tahallaan jotain hirveitä eläinrasvapommeja, sitähän Atkins ei ole. Valitaan sellaista kalaa, kanaa ja punaista lihaa jossa ei ole älyttömiä määriä rasvaa. Hiilarit on se mistä leikataan vähemmäksi. Kasviksia voi syödä varsin vapaasti ja yllättävän suuria määriä.

Miksi Atkinsista ei ole pysyväksi ruokavalioksi? No sen takia että kun on laihdutettu ja siirrytään painonhallintavaiheeseen niin pitää lisätä hiilareita. Ja hiilareitten lisäämisen jälkeen ei olla enää dieetillä.

protsku sanoi:
Atkinsin Dieetti toimii jonkun aikaa mutta siitä ei ole mielestäni pysyväksi ruokavalioksi. Sillä on hyvä ottaa laihdutukseen vauhtia alkuvaiheessa.

Komppaan. Mulla ainakin alkoi treenaus kärsimään huomattavasti noin 6-8 viikon keton jälkeen.

EDIT: vaikkakin näyttäs siltä että kehittyneemmät dieettaajat vetää ensin lowcarbilla ja sit vasta lopussa ketolle, niinq "ässä hihasta".

Samoten näyttäs siltä, että standardi keto sopii kehittyneemmälle huonosti. Siispä, CKD on varmasti parempi vaihtoehto, eikä pitäis noita treenitehon totaalisia romahduksia tulla. Tästähän minä en tiedä, sillä /me != kehittynyt :)

Mitä cockton sanoi.

Kuten threadin ekasta vastauksesta näkee, itte en pidä ketosta ihmisille, jotka pystyvät liikkumaan ja sitä myös tekevät, ellei ole vielä hyvin paljon vararavintoa (kuten selkeästi cocktonin tilanteessa ollut, muistelisin sinun käyttäneesi (ja käyttäväsi?) juuri kyseistä menetelmää hyvällä menestyksellä).

Kuukkeli sanoi:
Ei ole mitään tekemistä sen kanssa, paljon insua tulee vereen.
Tästä olen eri mieltä, mutta jos sulla olisi antaa vaikka joku artikkeli tai kirja mistä väitteestäsi voisi lukea enemmän?

Kuukkeli sanoi:
Uusi tieto ja vanhan korjaaminen kiinnostaa aina, mutta miksi ei voi vastata yhtään järkevämmin.
Tuossa oli se perustelu pyyntö. Ensi kerralla yritän kirjoittaa selvemmin. Yhdessä lauseessa kehotat ektomorfia katsomaan peiliin ja toisessa syytät mua provoamisesta? Pitäisikö totella omia neuvoja.

Pääpointina ehkä se, että voisitko oikeasti laittaa jotain linkkejä, artikkeleita tai kirjoitella päästäsi tiedot tänne. Sanon sen uudestaan: väärin, hah ja ei näin sanojen kirjoittelu ei auta ketään.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Perustelin vastaukseni oikeastaan peruslogiikkaan, jonka pitäisi näkyä vastauksestani, mutta nyt kylläkin tuli mieleen sen niminen aine kuin glukagoni, jonka myötä sun väite oikeastaan saattaisi olla oikea, vaikkakin perustelusi näytti loogisesti järjettömältä, joka johtuu siitä että perustelusi on vain välillisesti oikea, jos (ja musta tuntuu että kun) tuolla glukagonilla nyt tosiaan on jotain vaikutusta asiaan.

En edes laita mitäään :nolo: -naamaa kun niinkuin sanoinkin jo aiemmin, niin mua ei kiinnosta kuka on oikeassa, vaan että mikä on oikein. Tämän takia olen niin provosoiva, kun se herättää porukkaa ja ei mua hävetä vaikka koko homma olisi täysin väärin, kuten on jo vaikka miten moneen kertaan tässä parin vuoden aikana ollutkin tänne postaillessani. Virheistä kato oppii aina parhaiten.

Kirjoittelen lisää huomenna.

Kuukkeli sanoi:
Kuten threadin ekasta vastauksesta näkee, itte en pidä ketosta ihmisille, jotka pystyvät liikkumaan ja sitä myös tekevät, ellei ole vielä hyvin paljon vararavintoa (kuten selkeästi cocktonin tilanteessa ollut, muistelisin sinun käyttäneesi (ja käyttäväsi?) juuri kyseistä menetelmää hyvällä menestyksellä).

Mnjoo, olen tässä kokeillut useampaa menetelmää, joille on kaikille ollut yhteistä hiilihydraattien syömisen rajoittaminen, tai joku ketogeenisen sovellus, kuten mainittu CKD. Ja on tässä edelleen vararavintoa varmaan parisen kymmentä kiloa, mutta katellaan tuolla 95:ssä tilannetta :)

Mut niin, liikunta sinänsä ei ole mikään tehokas tapa kuluttaa energiaa, eli lisätä kalorivajetta. Toki se tukee tätä hommaa, ja ite pidän nykyään yhden liikunnattoman päivän viikossa. Sen liikuntakyvyttömän/haluttoman sohvaperunan laihduttamisessa keto on yks vaihtoehto, jota ei ainakaan ennakkoluulojen takia pitäis jättää kokeilematta. Ihmisellä on kuitenkin parin miljoonan vuoden evoluution rakentama aineenvaihdunta, joka on suunniteltu toimimaan myös ketoosissa.

BTW, mun mielestä on hirveen hankalaa monesti keskustella just Atkinsin dieetistä, koska tuntuu että siitä on kaks ziljoonaa käsitystä, jotka ovat enemmän tai vähemmän vääriä. Esim. ne legendaariset, että Atkinssonnilla ei syödä kasviksia tai että siinä ei syödä hiilareita... Tää nyt ei liittyny näihin kommentteihin, mut tulipa vaan mieli avautua hiukkasen :piis:

Cockton sanoi:
BTW, mun mielestä on hirveen hankalaa monesti keskustella just Atkinsin dieetistä, koska tuntuu että siitä on kaks ziljoonaa käsitystä, jotka ovat enemmän tai vähemmän vääriä. Esim. ne legendaariset, että Atkinssonnilla ei syödä kasviksia tai että siinä ei syödä hiilareita... Tää nyt ei liittyny näihin kommentteihin, mut tulipa vaan mieli avautua hiukkasen :piis:

:offtopic: kävin hiljattain keskustelun työporukassa atkins dieetistä kun itse olin ketolla. työkaveri oli katsonu sen taannoisen dokumentin telkusta ja esiintyi sitten "atkinsonin" asiantuntijana. kerroin sitten asiasta että itse olen sillä "atkinsonin" dieetillä sillä erotuksella että en ole lukenut kenenkään tietyn gurun kirjaa vaan sovellan tietoa itse. ja että se ei tarkoita pelkän pekonin ja kermajuuston syömistä aamusta iltaan. kaveri kuunteli hetken epäluuloisena ja jatkoi sitten taas juttua siitä kun atkinsonilla syödään sitä ja tätä ja että mitäs sit tehdään kun pitää jättää riisi peruna ja pasta pois, että voikohan syödä vaikka leipää?

Juurikin näin... Tai vaikka sokeria - onx siinäki muka hiilareit??! (Tuo ei ollu mikään vitsi...)

Ihme homma kun noita asiantuntijoita tuntuu olevan 15 tusinassa joiden tieto perustuu lähinnä just joihinkin leväperäisiin "dokumentteihin" tai kuulopuheisiin.

OK, eli homma menee näin: treeni tosiaan stimuloi erilaisia kuljettaja-aineita samalla tavoin kuten insuliini tekee. Tätä kautta insuliinia voitaisiin ehkä arvella tarvitsevan vähemmän, mutta saattaa yhtä hyvin johtaa mun peruslogiikalla väsättyyn päätelmään. Tutkimuksia insuliinin aktiivisuudesta treenin jälkeen ei olla vielä tehty.

Kuukkeli sanoi:
En edes laita mitäään :nolo: -naamaa kun niinkuin sanoinkin jo aiemmin, niin mua ei kiinnosta kuka on oikeassa, vaan että mikä on oikein. Tämän takia olen niin provosoiva, kun se herättää porukkaa ja ei mua hävetä vaikka koko homma olisi täysin väärin, kuten on jo vaikka miten moneen kertaan tässä parin vuoden aikana ollutkin tänne postaillessani. Virheistä kato oppii aina parhaiten.

Eli siis roiskit sinnepäin-juttuja julkiselle palstalle totuutena, väität vastaan kun ihmiset korjaavat sanomisiasi ja lopuksi toteat että ihan sama vaikka ne olivat väärin. Sinä (ehkä) opit, tekstisi jäävät arkistoon muiden luettavaksi.

Mun pointti oli että yritän olla pelkäämättä huomata omia juttujani vääriksi. Turhaa itsensä ylistystä (tai itsestänsä luuloa, mistäs tiedän?). En sillä tarkoittanut, että heitän ihan jotain mutujuttua ilman minkäänlaista uskoa olevani oikeassa. Yritän parhaani olla täysin avoin suuntaan ja toiseen, ja tätä kautta huomasin, että vaikkei ektomorfin yhdellä väitteellä ollut pohjaa, niin ei myös mullakaan. (Joojoo, oonpa sankari ja avoin kaikelle. Huomaan jo itseriittoisuuden, jota tarkoitat)

Olet siinä suhteessa ihan oikeassa, ettei tarvitsisi ihan niin jyrkästi puhua omista jutuistaan, ellei ole hyvin täyttä varmuutta, toisin kuin tossa kohtaa mulla oli. Olisi pitänyt muotoilla vaikka että mun järki ja muisti sanoo näin, muttei nyt oo referenssiä.

Toisista kohdista, mihin olen kommentoinut aikaisemmin, tulen ehkä jossain kohtaa palaamaan referenssien kera, jos ei muuta jaksa tehdä.

Kuukkeli sanoi:
muttei nyt oo referenssiä.

Toisista kohdista, mihin olen kommentoinut aikaisemmin, tulen ehkä jossain kohtaa palaamaan referenssien kera, jos ei muuta jaksa tehdä.

shut8sj.gif

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom