Maastaveto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No sehän lienee ihan jokaisen mietittävä mitä siltä vedolta haluaa.. Tehdä sitä vain lihastenkasvatusmielessä, vaiko nostaa kovimpia rautoja? Fakta lienee kuitenkin ettei kukaan nosta maksimirautojaan täysin nätillä tekniikalla. Tottakai se kasvattaa loukkaantumisriskiä kun tekniikka alkaa särkymään. Kyllä mullaki välillä on varmaan hieman rumannäköstä touhua ku tiukimpia sarjoja teen tai maksimia koitan, mutta olen jotenkin alitajuisesti sen hyväksyny koska ensisijaisesti haen maastavedossa sitä rautaa sinne tankoon. En minä silti tietenkään tahallaan huonolla tekniikalla nostele.

Niin ja mavessa on painot liian isot omille voimille siinä vaiheessa kun ne eivät enää nouse maasta;)

Aika kaksipiipuinen juttu, että tekeekö vain bodausmielessä, vai haluaako nostaa maksimirautoja.. Lihaksethan kun kasvavat nimenomaan sillä, että nostaa enemmän painoa. Siinä mielessä ei pitäisi olla paljon eroa näiden kahden tavoitteen välillä. Itse en kyllä mitään ykkösmaksimia lähtis kokeilemaan, ehkä tässä on se ero.

Teettekö muuten pysäytyksillä sarjat, vai pelkästään koskettamalla tankoa maassa? Itse olen tehnyt tolla jälkimmäisellä tyylillä, tuntuu että näin pysyy lämpö päällä paremmin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Teen aina pysäytyksillä, ns. ykkösinä kaikki toistot. Menee muuten herkemmin pomputteluksi ja tekniikka kärsii vielä enemmän kuin pysäytyksillä ainakin itsellä ja vielä paremmin kehittää sitä maastalähtövaihetta joka itselläni on ainakin heikoin hetki vedossa. Pitää vaan osata pitää paineet tai ottaa ne uudelleen kunnolla jokaista nostoa ennen. Tuosta bodailu vs. voimailu -jutusta vielä että vaikka lihakset kasvaakin paremmin isommilla vastuksilla niin eihän ne painot kuitenkaan NIIN suuressa määrin ratkaise kuin voimanostomielellä tehdessä. Että kaipa sitä jos tavoitteet on puhtaasti bodailussa niin voi pitää sen tekemisen täysin puhtaanakin..

Toisaalta minä oon kyllä sitä mieltä että melkein kaikessa tekemisessä salilla voi välillä antaa mennä vähän ronskimmalla meiningillä kunhan pitää järjen päässään.

Totta munassa kasvaa, mutta jos laittais kaiken peliin sen puhtaalla tekniikalla tekemisen jälkeen maksimiyritykseen niin ykkönen olisi vielä enemmän kuin täysin puhtaalla tekniikalla tehtynä, veikkaan ma. Mutta edelleenkin se on siinä mitä siltä vedolta haluaa.. Ehkäpä ne rumimmat yritykset kannattaa jättää johonkin kisoihin, silloin kun sillä tekemisen asentella ratkotaan mitaleja.. Eipä siinä ehkä oo tavan treenaajalle kovin paljon järkeä.

Juu. Tossahan SivariKing kyselikin, että pitääkö normitreenaajan pitää tekniikka puhtaana. Mielestäni kannattaa aina pitää tekniikat mahd. puhtaina liikkeissä, jotka väärin tehtynä johtavat vakaviin loukkaantumisiin. Varsinkin kun kysyjä on ilmeisesti reeniuran alkuvaiheessa. Ainahan MR:t tulee huonommalla tekniikalla kun lämppärisarjat, ei siltä voi välttyä jos haluaa kehittyä ja kokeilla rajojaan. =)

Mun mielestä karkea jako hyvien ja ei niin hyvien maastavetojen välillä vois olla se, tuleeko selänojennus suoraan lantiosta vai rullataanko se kroppa silleen nikama nikamalta aaltomaisesti pystyyn lantiosta alkaen...

Mun mielestä karkea jako hyvien ja ei niin hyvien maastavetojen välillä vois olla se, tuleeko selänojennus suoraan lantiosta vai rullataanko se kroppa silleen nikama nikamalta aaltomaisesti pystyyn lantiosta alkaen...

Ei ole kyllä vähään aikaan tullut tehtyä tolla nikama-rulla tyylillä. Yleensä mieluummin jätän toiston vaan tekemättä, jos olo on liian epävarma. En vieläkään kyllä pysty käsittämään sitä, miten vaan alaselkä saa aina turpaansa paljon enemmän kun reidet. Kaipa kyse on siitä että reisistä loppuu puhti = nosto menee epäpuhtaasti liikaa alaselällä. Hämää vaan se, että muistan YHDEN kerran tehneeni maven siten, että seuraavana päivänä ei alaselässä tai epäkkäissä tuntunut mitään, pelkästään jaloissa. Oliko kyse siitä, että tekniikka meni tämän ainoan yhden kerran oikein, vai että maltoin lopettaa ajoissa, en tiedä. Silti, hämärää..

Hämää vaan se, että muistan YHDEN kerran tehneeni maven siten, että seuraavana päivänä ei alaselässä tai epäkkäissä tuntunut mitään, pelkästään jaloissa. Oliko kyse siitä, että tekniikka meni tämän ainoan yhden kerran oikein, vai että maltoin lopettaa ajoissa, en tiedä. Silti, hämärää..

No mulla ainakin on kovien mavetreenien jälkeen selkä pakaroiden ohella aika hellänä. Puhun nyt etenkin ristiselässä suoraan latsien vieressä/alapuolella olevista selänojentajien osista ja epäkkäistä en varsinaisesti lannenikamia ympäröivistä lihaksista. Ja mahdollinen kipu on nimenomaan lihaskipua. Että luottavaisin mielin oon vaikka DOMSit pääseekin välillä yllättämään kun aamulla kapuaa sängystä varsinkin nyt kun teen lämppärisetit korokkella seisoen. Pitäis kyllä saada vihdoin videot kaikista liikkeistä että sais jonkun muunkin mielipiteen kun vaan kehon oman palautteen :D

Mavehan on ennenkaikkea selänojentajia rankaiseva liike...

Zone-sarja -42%
Ainahan MR:t tulee huonommalla tekniikalla kun lämppärisarjat, ei siltä voi välttyä jos haluaa kehittyä ja kokeilla rajojaan. =)

Voimanostajan näkökulmasta tekniikkatreenit on sitä varten, että tekniikka pysyy kasassa myös ykkösmaksimeissa, koska A)parempi tekniikka --> enemmän rautaa (tai sit on jossain jotain vikaa, oikeat lihakset liian heikkoja tms.) B)parempi tekniikka --> pienempi loukkaantumisriski.

Hyvä tekniikka optimoi voimanostajan suoritustekniikan siten, että mahdollisimman vähällä työllä pystytään nostamaan mahdollisimman paljon rautaa. Bodarilla taas tavoitteena on kasvattaa lihaksia, mutta en mä näe että huono tekniikka mitenkään päin tarkasteltuna olisi hyvä tai tavoiteltava asia kenelläkään.

Oon huomannut että salilla näkee sellasia maastavetoja että selkä on suora tuolta niskasta ristiselkään saakka, mutta sitten ei osata työntää sitä persettä ulos ja ranka tekee sellisen noin 90 asteen mutkan siinä lonkkaluiden taitteessa. Teki pahaa kattoa mut äijä senku veteli.. ei kai se sitten pahalta tuntunu. pahalta se näytti!

Miten jengillä noi maksimit yleensä nousee? Tuleeko ne väkisinkin hirveän hitaasti ähkien ja puhkien, vai nopealla ja sulavalla liikkeellä? Aloin miettiä tätä, kun itse kokeilin paljon nousee. Paino nousi omasta mielestä suht nopeasti ( en tiedä, miltä se vierestä katsottuna näytti ), mutta tuntui kuitenkin aika häijyltä alaselässä. Eli nosto meni aika vituiksi, pelkällä selällä nostamiseksi. Aloin kelata että painoa oli varmaan liikaa, kun tekniikka särkyi, mutta toisaalta, jos painoa olisi oikeasti ollut liikaa, ei olisi varmaan noussut ollenkaan. Ja selän oikaisu noston loppuvaiheessa tuli myös ihan hyvin, hartiat ei jääneet lysyyn.

Olen muutenkin vähän kujalla jalkojen roolista maastavedossa. Kevyemmillä painoilla jaloilla nostaminen vielä skulaa, mutta mitä enemmän painoa laittaa, sitä enemmän liike menee selällä repimiseksi, vaikka selkä pysyisikin suorana.

Itse en meinaa saada vetoa tehtyä oikein. Kapealla tyylillä nostettaessa se menee väkisten siihen, että nosto tapahtuu selällä suurimmilta osin. Alkuasento on hyvä ja selkä suorana, hartiat rentoa, mutta sitten kun rauta pitäisi saada maasta irti, niin paino siirtyy jalkapohjan etuosalle ja kantapäät meinaa nousta ilmaan. Tiedän, että pitäisi tavallaan työntää jalat lattiasta läpi, mutta ei meinaa onnistua. Sumolla vedettäessä nostot onnistuu hienosti, tekniikka pysyy kasassa ja selkä kiittää.

Mikä neuvoksi tuohon kapeaan tyyliin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä täysin sama ongelma kun kepademus:lla. Jalat kapeella kun nostaa, nii tuntuu et meinaa kaatua eteenpäin koko mies. :D Mutta sumo-tyylillä taas selkä pysyy ryhdissä, paino kantapäillä ja tekniikka puhtaana.

Mulla on kyl kyykyssä kans sama ongelma, et tuntuu ku meinais kaatua eteenpäin, varsinkin jos menee liian alas. Niin mietin, et voisko se olla siitä kun on niin heikko alaselkä ja vatsat, et ei saa sieltä tukea ja sen takia sit toi tekniikka kaatuu jos on jalat kapealla, kun sumolla tehdessä se rasittaa vähemmän just noita lihaksia?

Itellä täysin sama ongelma kun kepademus:lla. Jalat kapeella kun nostaa, nii tuntuu et meinaa kaatua eteenpäin koko mies. :D Mutta sumo-tyylillä taas selkä pysyy ryhdissä, paino kantapäillä ja tekniikka puhtaana.

Mulla on kyl kyykyssä kans sama ongelma, et tuntuu ku meinais kaatua eteenpäin, varsinkin jos menee liian alas. Niin mietin, et voisko se olla siitä kun on niin heikko alaselkä ja vatsat, et ei saa sieltä tukea ja sen takia sit toi tekniikka kaatuu jos on jalat kapealla, kun sumolla tehdessä se rasittaa vähemmän just noita lihaksia?

Mulla oli jossain vaiheessa samaa ongelmaa, mutta se ratkesi, kun vaan vetää alussa tangon aivan sääriin kiinni.

Kyykky meinaa edelleen kaatua eteenpäin, mutta siinäkin helpotusta on tuonut takareisien, pohkeiden ja lonkankoukistajien venyttely.

Nää on vaan tälläsiä mutuiluja...

Mulla oli jossain vaiheessa samaa ongelmaa, mutta se ratkesi, kun vaan vetää alussa tangon aivan sääriin kiinni.

Kyykky meinaa edelleen kaatua eteenpäin, mutta siinäkin helpotusta on tuonut takareisien, pohkeiden ja lonkankoukistajien venyttely.

Nää on vaan tälläsiä mutuiluja...

Mulla on kyllä se tanko siinä säärissä kiinni, mut se ala-asento siitä mavesta vaan on jotenki niin luonnottoman tuntunen jalat kapeella tehdessä.

Toi kyykky mulla voi johtua muuten just tosta, koska oon kunnollisen venyttelyn alottanu vasta joku aika sitten ja just noi lihakset mulla on todella jäykät.

Minusta sumo ottaa kovemmin takareisiin jos laskee persettä riittävästi alas...

Kannattaa ihan tuntuman perusteella lähtee kokeilemaan. Lisäksi toinen tapa voi olla muutenkin huomattavasti parempi omalle vartalotyypille (selän asento, tasapaino, polvet yms.)

Eroaakos sumomave ja normimave mitenkään ratkaisevasti toisistaan, muuten kuin otteella ja jalkojen leveydellä?

Onko niillä muuta yhteistä kuin nimi ja negatiivisen vaiheen puuttuminen? Sumo ei oikein tehtynä ota lähes ollenkaan selkään, kapea taas ihan jonkin verran. Sumossa korostuu liikkuvuus, tekniikka ja pakarat ihan toisessa mittakaavassa kuin perusmavessa.

Tein tänään maastavetoa ja kaikki meni minusta hyvin, oli hyvä treenifiilis päällä ja tuli vedettyä (ehkä vähän liiankin) kovaa.

Nyt noin 10h treenin jälkeen on tullut voimakas niskakipu joka ilmenee kun käännän päätä vasempaan suuntaan. Kipua ei ole kun käännän päätä mihinkään muuhun suuntaan. Kipu on kuitenkin sen verran kova että olen miltei varma että se johtuu mavesta. Mitäköhän mahdollisesti tein väärin? Tällaista ei ole koskaan ennen ilmennyt. Käänsin päätä ja katsoin peiliin ainoastaan ennen sarjojen ensimmäistä vetoa, eli siis kun tanko vielä oli maassa (siis ei enää vetovaiheessa). Noin muuten katse oli eteenpäin, hieman ylöspäin. Pyrin pitämään päätä hieman ylöspäin suuntautuneena pitääkseni selän suorassa.

Nyt noin 10h treenin jälkeen on tullut voimakas niskakipu joka ilmenee kun käännän päätä vasempaan suuntaan. Kipua ei ole kun käännän päätä mihinkään muuhun suuntaan.

Mulle on tullut samaa oiretta ajoittain penkistä ja oon päätellyt, että jotenkin vaan tiedostamattomasti jännitän niskaa jotenkin oudosti. Menee ohi parissa päivässä, jos on sama lihasongelma ku mulla. Älä kääntele sitä päätä ja jos epäilyttää, käy lekurissa.

Back
Ylös Bottom