On tullut pidettyä muutama kuukausi paussia treenaamisesta, ja pari viikkoa sitten päätin vihdoinkin skarpata. Päätin ottaa käyttöön tuon "Starting Strength" nimisen 1-jakoisen perusohjelman aloittelijoille, joka myöskin löytyy näiltä keskustelupalstoilta. Tuohon ohjelmaan kuitenkin kuuluu maastaveto, jota en osaa kunnolla tehdä. Olen pidemmän aikaa välttänyt maastavetoa sekä kyykkyä, koska en ole osannut tehdä niitä oikein. Nyt kuitenkin olen oppinut tekemään kyykkyjä jotenkuten, ja pidän tuosta liikkeestä todella paljon enemmän kuin jalkaprässistä, ja tuo myös tuntuu tehokkaammalta. Toivoisin nyt että oppisin myös tekemään maastavetoja oikein, koska ymmärtääkseni tämä on toinen erittäin tehokas liike jos sen osaa tehdä oikein.
Tehdessäni maastavetoja, selkäni tuntuu jotenkin aina menevän väärään asentoon. Minulla on aika pitkät jalat, ja pelkään siksi sekä nosto- että laskuvaiheessa lyöväni tangon polviin. Tuo viekin suurimman osan keskittymisestä liikettä tehdessä, ja tunnen jopa liikkeen aikana että teen jotain väärin, sillä alaselkä menee lähes heti jumiin. Tein lauantaina maastavetoja, ja alaselkä on vielä niin herkkänä että en voi kumartaa syvään. Tein ensin muutaman sarjan pelkällä tangolla, ja sitten 5x50kg sekä 5x60kg, mutta vaikka painot ovatkin alhaiset niin onnistun kuitenkin telomaan selkäni. Olen pariin kertaan kysynyt muilta jos he osaisivat sanoa mikä minulla menee pieleen, mutta molemmilla kerroilla kyseiset henkilöt eivät ole tienneet maastavedoista sen enempää kuin minäkään. Olen myöskin katsellut parit deadlift videot youtube:stä, mutta nekään eivät kauheasti auta, koska minun on vaikea nähdä mitä teen väärin liikkeen aikana. Olisiko teillä mitään hyviä neuvoja miten tuota liikettä lähtisi harjoittelemaan, mitä tulisi välttää jne.?