Maastaveto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mites nää hommelit olikaan nyt vedon loppuvaiheessa, kun ollaan jo vedetty tanko lattiasta ja seisotaan suorassa. Sitten:

1) Vedetään alaselkään kunnon loppurutistus
tai
2) Rutistetaan yläselkä yhteen, näkyy kun lapaluut liikkuu

Itse en tee kumpaakaan, koska ne eivät näytä kovin luonnollisilta...

Dear Eki, olenko normaali?

No siinä iässä kuin pituuskasvu on loppunut kai jos pelottaa tuo pituuskasvun loppuminen? Btw et sinä maastavetoa tekemällä sitä V selkää muutenkaan saa. Liike ottaa pääosin reisiin ja keskivartaloon.
Minusta se käypi todella hyvin keskiselän (erector spinae-lihaksen) kohteelle. Maastavedolla olen saanut siihen paikkaan enemmän lihasta kuin vaikkappa jullella ja sen semmosilla.

Omalla kohdalla maastaveto on toiminut kiilan tapaan jota hakataan puuhun ja levitetetään jotta tilaa olisi toiselle kiilalle ja sama uudelleen.

Esimerkkinä vanhoina hyvinä aikoina kun oli nuoruuden voimissaan, silloin kun tein maastavetoa, selkä oli suuri ja mahtava, mutta kun kuulin näistä kauheista tarinoista ja siitä että maastaveto ei sovi ikäiselleni. Lopetin sen jälkeen maastavedon ja yritin tehdä korvaavia liikkeitä, mutta ne eivät vetäneet vertoja tälle ah, niin mahtavalle ja kokonaisvaltaiselle liikkeelle. Tunsin kuinka selkäni kuihtui ja se näkyi selvästi, selkäni pieneni puoleen ja selän paksuus muuttui dramaattisesti surullisempaan suuntaan ja minulla oli kauhea ikävä maastavetoa (lempiliike). Viimeinen pisara oli kun kylkiluut ja selkäranka alkoivat paistaa lihasten alta.

Silloin mittani tuli täyteen ja hain neuvoja pakkikselta. Tekniikka oli ollut aina kunnossa joten ei siitä ole ollut kysymys. Ja vähät pituus kasvusta minulla oli kauhea ikävä maastavetoa, joten aloin tekemään liikettä uudestaan.

Pitkästä aikaa tunsin tuon saman ihanan liikkeen purevan juuri sinne minne pitääkin. Jo ensimmäisen kerran jälkeen tapahtui jo muutosta parempaan ja selkä alkoi kasvaa ja paksuuntua ja sitä myötä luutkin hävitä lihasten alle ja nyt pikkuhiljaa kunto paranee ja mielen hyvinvointi kasvaa, eikä pituuskasvua ole haitannut (paljoa).

Eli yhteen(maasta)vetona maastaveto tuo leveyttä ja paksuutta selälle ja muuallekkin.

Maastaveto<3

Viimeksi muokattu:
Kyllä mullakin vain mave ottaa keskiselästä latseihin asti. Leveämmällä (käsi)otteella ottanee enempi latseihin?

Kuuluuko maastaveto tehdä pelkällä selällä vai pitääkö jalkoja koukistamalla nostaa se maasta?
En ole muistaakseni koskaan tätä liikettä tehnyt ja nyt ajattelinkin lisätä sen treeniini..

Selkää ei myöskään pidä oikaista selkälihaksilla vaan pikemminkin pakaroilla. Eli puskee pakaroilla eteen/ylös, ns. panolihaksilla niin menee hyvin. Eli niinkuin kummelissakin sanotaan: Purista perseellä jne.

Ei kuitenkaan kannata puskea pakaroilla yli siitä loppuasennosta eli ei lantiota liian pitkälle "yli". Muuten voi sattua pahasti.

Eli, mä oon ajatellut sen niin etä keskivartalo pitää paketin kasassa, takareidet irroittavat lattiasta ja pakarat puskevat loppuasentoon. noin niinkuin yksinkertaistettuna.

Sekin riippuu siitä minkälaista sarjaa on tekemässä, eli missä on eniten voimaa. Jos otat maksimiykköstä niin esim ite suoristan selällä koska siellä on heittämällä enemmän voimaa kuin jaloissa/lantiossa. Ja jos kunnolla vetää niin etureisillä se lattiasta irrotus ;)
Mutta joo, jos lantio toimii niin sillä kannattaa tuupata tankoa, ihan ku yrittäis periaatteessa panna sitä loppuojennuksessa.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nooh, jos tietää mihin kroppa pystyy ja mitä kestää niin kaipa sille selällekkin voi antaa enemmän osuutta. Monien lihasten yhteispeliä se jokatapauksessa vaatii. Eikös se Jouko Aholakin sanonut että vetää mieluummin enemmän selällä tuon maastavedon.

Mutta aloittelijalle saattaa olla valaiseva kokemus noiden pakaroiden "löytäminen" mavessa omana osanaan, vaikka hieman liioittelemalla niiden osuutta testausmielessä.

Sanokaas, mielestäni teen maastavedon oikealla tekniikalla ylös.. Mutta miten laskette tangon alas? Voi olla tyhmä kysymys mut eihän tuo tangon lasku kuulu enää liikkeeseen periaatteessa? Mulla tuppaa ottaan alaselkään kun lasken sen maahan jotenkin väärällä tekniikalla.

Sanokaas, mielestäni teen maastavedon oikealla tekniikalla ylös.. Mutta miten laskette tangon alas? Voi olla tyhmä kysymys mut eihän tuo tangon lasku kuulu enää liikkeeseen periaatteessa? Mulla tuppaa ottaan alaselkään kun lasken sen maahan jotenkin väärällä tekniikalla.
No kyllä se laskukin siihen tavallaan kuuluu. Tai ainakaan voimanostokisoissa ei tankoa saa vaan pudottaa alas. Pidät vaan siitä tangosta kiinni ja annat sen tulla lähes painovoimalla alas, mutta samalla myötäilet vartalon liikkeilläsi samalla tavalla kuin nostaessakin. Niin ainakin itse olen tehnyt eikä ongelmia ole ilmennyt. Tossa joku pätkä siitä miten itse sen lasken alas: http://www.youtube.com/watch?v=eIoYe14ixOg

Yksinkertaisen näköinen liike, mutta kauan tarvii hieroa, että tekniikka alkaa luistamaan. Kolmisen kuukautta jo tehnyt tätä 2x viikossa ja taas tuli ahaa elämys. Olin jo vähän aikaa ihmetellyt mistä johtui, että ensimmäinen toisto (teen kutosen sarjoja) tuntuu hieman ikävältä selässä (ei varsinaista kipua), kun alaselkä kyllä pysy neutraalina vaikka mistä kulmasta katottuna. Sarjan loput toistot eivät tuntuneet ollenkaan ikäviltä (siis tästä syystä :) ). En päästä paineita pois toistojen välissä, toisaalta en myöskään "pompauta" lattiasta.

En vaan yksinkertaisesti ollut ottanut niin paljon paineita sisään, kun pystyi, eli hengittänyt "mahaan". Lisäksi oli aina lähtenyt pienellä rykäyksellä liikkeelle. Noihin kun kiinnitin tänään extra huomiota niin ei ongelmia :dance:

Huomasin viime viikolla kehittäneeni "vian" maastavetooni. Olen alkanut leventämään haara-asentoa päästäkseni alemmas. Siitä seurasi otteenkin leveneminen. Täytyypä katsella lepoviikon jälkeen, miten kulkee laittamalla jalat kapeammalle. Otekin saattaa kestää paremmin, kun saa laajemmin painon kämmenen alueelle.

Mitenkös jengi mavea tehdessä saa tekniikan pysymään kasassa isommilla painoilla? Jotain maksimi 5 sarjaa ajatellen esimerkiksi? Vai meneekö tekniikka väkisinkin rumaksi ja skeidaksi, jos kyseessä on oikeasti maksimi sarja? Liikkeessähän on mahdollista halutessaan käyttää aika isoja painoja ( verrattuna muihin liikkeisiin ) , ja tämä sai minut miettimään, että mistä tietää, onko paino LIIAN iso omille voimille?

Itse olen huomannut, että jossain vaiheessa sarjaa käy yleensä niin, että hartiat kallistuvat vedon alkuvaiheessa lattiaa kohti. Selän suoristaminen vedon lopussa sujuu kyllä yleensä ihan ongelmitta, mutta periaatteessahan hartiat eivät saisi missään vaiheessa liikkua mihinkään asemastaan suoraan tangon yläpuolella, koska tällöin alaselkä alkaa pyöristyä. Periaatteessa alaselässä pitäisi säilyä luonnollinen notko koko suorituksen ajan, tai voi käydä hassusti. Tässä on vaan se ongelma, että jos pyrkii koko ajan pitämään tekniikan superpuhtaana ( missä ei ole sinänsä mitään vikaa, päinvastoin ) , niin se rajoittaa aika tuntuvasti sarjapainoja.

Eli pitäisikö normitreenajan aina mavea tehdessä pitää painot sellaisina, että tekniikka pysyy varmasti koko ajan oppikirjamaisesti kuosissa?

No sehän lienee ihan jokaisen mietittävä mitä siltä vedolta haluaa.. Tehdä sitä vain lihastenkasvatusmielessä, vaiko nostaa kovimpia rautoja? Fakta lienee kuitenkin ettei kukaan nosta maksimirautojaan täysin nätillä tekniikalla. Tottakai se kasvattaa loukkaantumisriskiä kun tekniikka alkaa särkymään. Kyllä mullaki välillä on varmaan hieman rumannäköstä touhua ku tiukimpia sarjoja teen tai maksimia koitan, mutta olen jotenkin alitajuisesti sen hyväksyny koska ensisijaisesti haen maastavedossa sitä rautaa sinne tankoon. En minä silti tietenkään tahallaan huonolla tekniikalla nostele.

Niin ja mavessa on painot liian isot omille voimille siinä vaiheessa kun ne eivät enää nouse maasta;)

...ja tämä sai minut miettimään, että mistä tietää, onko paino LIIAN iso omille voimille?

No liian iso se on sitten, niin kuin jo tossa edellisessä sanottiin, mutta jos 5RM (viiden toiston maksimi) tehdessä toistot hidastuu, riski tekniikan rikkoutumiseen kasvaa. Kun rauta on kevyttä se nousee nopeasti ja tekniikkakin pysyy helpommin kasassa. Itse en lähtisi tekniikan kustannuksella rautoja kasvattelemaan. Kyllä se maksimi sieltä pikkuhiljaa nousee vaikka puhtaasti veteleekin.

No liian iso se on sitten, niin kuin jo tossa edellisessä sanottiin, mutta jos 5RM (viiden toiston maksimi) tehdessä toistot hidastuu, riski tekniikan rikkoutumiseen kasvaa. Kun rauta on kevyttä se nousee nopeasti ja tekniikkakin pysyy helpommin kasassa. Itse en lähtisi tekniikan kustannuksella rautoja kasvattelemaan. Kyllä se maksimi sieltä pikkuhiljaa nousee vaikka puhtaasti veteleekin.

Totta munassa kasvaa, mutta jos laittais kaiken peliin sen puhtaalla tekniikalla tekemisen jälkeen maksimiyritykseen niin ykkönen olisi vielä enemmän kuin täysin puhtaalla tekniikalla tehtynä, veikkaan ma. Mutta edelleenkin se on siinä mitä siltä vedolta haluaa.. Ehkäpä ne rumimmat yritykset kannattaa jättää johonkin kisoihin, silloin kun sillä tekemisen asentella ratkotaan mitaleja.. Eipä siinä ehkä oo tavan treenaajalle kovin paljon järkeä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom