Maastaveto kehonrakennuksessa.

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kaupunki
Helsinki
Pidättekö te muut Pakkislaiset maastavetoa mukana ohjelmissanne?
Itse en ole tehnyt perus(-lattiasta)vetoa varmaan 3-4 vuoteen.
Eikä ole aikomusta tehdä jatkossakaan.
Vältän liikettä ennenkaikkea keskivartaloa paksuntavan vaikutuksen takia.
SJMV:n kohtuullisilla painoilla otin pitkästä aikaa viimeiseksi
takareisiliikkeeksi.

Tätä olen itsekin miettinyt... Mielestäni se kuitenkin kannattaa pitää mukana, ellei ole jotain erityistä esimerkiksi loukkaantumisesta aiheutuvaa syytä jättää liikettä pois. Itse en tee liikettä joka viikko, sillä ohjelmassani on myös kaksi eri kyykkyä ja sjmv.

huumor: ei paksu alaselkä suhteessa hartialinjaan ei todellakaan ole se mitä bb:ssä arvostetaan.

Ei ole mulla selkäongelmia ollut koskaan, mutta ei ole tullut maastavetoakaan tehtyä kuin aniharvoin ja hetken mielijohteesta. Kaipa se hyvä liike on monille lihaksille mutta on vaan aina tullut niitä lihaksia treenattua muilla liikeillä. Varmaankin kokeilen kohtapuolin ottaa mavenkin ohjelmistoon, kun siitä kaikki aina jaksaa niin scorettaa. Pitäähän sitä koittaa, että tietää mistä on jäänyt paitsi.

Mitä lisähyötyä maasta asti tehty veto sitten antaa esim. polvistavetoon? Eikö voisi jopa kuvitella, että maasta asti tekeminen lisää turhaan hermostollista rasitusta ja loukkaantumisriskiä. Eikä jalkojen palautuminenkaan ole ongelmatonta, jos tekee esim. SJMV:n jalkareenissä ja selkäpäivänä normivedon. Itse en ole käytännössä ikinä tehnyt lattiatasosta vetoa.

pakkomielle.com sanoi:
Pidättekö te muut Pakkislaiset maastavetoa mukana ohjelmissanne?
Itse en ole tehnyt perus(-lattiasta)vetoa varmaan 3-4 vuoteen.
Eikä ole aikomusta tehdä jatkossakaan.
Vältän liikettä ennenkaikkea keskivartaloa paksuntavan vaikutuksen takia.
Ei mave mikään välttämättömyys ole, se vain sattuu olemaan yksi parhaista massaliikkeistä niin selälle kuin oikeastaan koko kropallekin. Tuo keskivartaloa paksuuntava vaikutus on vähän niin tai näin, jotkut uskovat siihen ja jotkut eivät, mutta mitään tutkimusaineistoa asiasta ei oikein ole. Jos mikään liike nyt oikeasti keskikroppaa paksuuntaa, olisi se mielestäni paljon suuremmalla todennäköisyydellä kyykky kuin maastaveto.
Jusander sanoi:
Mitä lisähyötyä maasta asti tehty veto sitten antaa esim. polvistavetoon? Eikö voisi jopa kuvitella, että maasta asti tekeminen lisää turhaan hermostollista rasitusta ja loukkaantumisriskiä.
Näinhän sitä kuvittelisi, mutta ainakin omalla kohdallani nimenomaan pukiltaveto tuntuu paljon riskikkäämmältä liikkeeltä, koska siinä joutuu käyttämään selkeästi isompia painoja kuin normimavessa. Lisäksi itselläni lattiasta asti tehty mave ottaa jostain kumman syystä paremmin koko selkään kuin puolikas veto.

Hulkki sanoi:
Jos mikään liike nyt oikeasti keskikroppaa paksuuntaa, olisi se mielestäni paljon suuremmalla todennäköisyydellä kyykky kuin maastaveto.
kylkien ja vatsojen hinkkaaminen kovilla lisäpainoilla kyllä paksuntaa rajusti keskivartaloa. j,ahola on oiva esimerkki siitä.

Jusander sanoi:
Mitä lisähyötyä maasta asti tehty veto sitten antaa esim. polvistavetoon? Eikö voisi jopa kuvitella, että maasta asti tekeminen lisää turhaan hermostollista rasitusta ja loukkaantumisriskiä. Eikä jalkojen palautuminenkaan ole ongelmatonta, jos tekee esim. SJMV:n jalkareenissä ja selkäpäivänä normivedon. Itse en ole käytännössä ikinä tehnyt lattiatasosta vetoa.
Tuonhan voisi kääntää myös niin että mave auttaa kehittämään hermostollisen rasituksen sietoa? Kaiketi paras perusvoimaliike. Keskushermostoa rasittavien liikkeiden tekeminen saattaa nimittäin tehostaa myös muuta treeniä, olettaen että hermoston kokonaisrasitus ei mene yli sietokyvyn. Toisaalta, aina kun käväistään hiukan ylitreenin puolella, elimistö oppii sietämään sitä entistä paremmin ja ylikunnon raja siirtyy kauemmas.

Ei ainakaan mulla mave ole keskivartaloa paksuunnuttanut.Mitä paremmin mave on kulkenut,sitä paremmin esim.kulmasoutu kulkenut,joka johtuu ilmeisesti siitä,että saan maven kanssa ottamaan koko selkään kuten
hulkkikin.
Mave on musta hyvä kokonaisvaltainen liike,eikä siinä pääse pahemmin huijaan eli se paino joko nousee sieltä lattiasta tai ei.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Sumomave on ollut aina mun suosikkireeniliike leuanvedon ohella, enkä ole huomannut vyötäröä paksuntavan. Läski sitä harrastelijan vyötäröä paksuntaa ja ammattilaiskehoilijoilla liiallinen kasvuhormonin käyttö. Uskon, että maven tai kyykyn vyötäröä paksuntava vaikutus on vain taas yksi vitnes/kehoilumyytti, eli ei pidä paikkaansa.

Nyt tosin ei ole mave kunnon painoilla (ei edes SJMV, olen tehnyt jullea sen tilalla) ollut mukana ohjelmassa kuukausiin, koska on ollut alaselän kanssa aika ajoin ongelmia. Viime reenissä meni kumminkin sumomave hyvin (nostin hyvällä tekniikalla samoja kiloja ilman vyötä, mitä aiemmin vyön kanssa :) ). Tuli hieno fiilis ja tein päätöksen, että pakko sitä on rueta nyt taas säännöllisesti tekemään. Mikään liike ei tuo mulle reisiin samanlaista tuskaa, kuin sumomave.

Mä pidän normimavesta suunnattoman paljon. Ottaa hyvin koko selkään, sekä itselläni myös takareisiin. Teen maven melkein joka selkätreenissä, ja treenaan selän yhteydessä myös takareidet.

Porukka jauhaa tuosta keskivartalon paksuuntumisesta mielestäni vähän liikaakin. Tuntuu kuin ajateltaisiin suunnilleen niin että kun tekee kerrankin mavea niin seuraavana aamuna on vyötärö paisunut muodottomaksi. No, itse en oo ainakaan huomannut mitään negatiivisia vaikutuksia mavessa. Päinvastoin, raskas ja tehokas perusliike mielestäni.

S0874 sanoi:
Porukka jauhaa tuosta keskivartalon paksuuntumisesta mielestäni vähän liikaakin.
Jep. Tuntuu usein, kuin monet käyttäisivät tuota keskivartalon paksuuntumisteoriaa pelkkänä tekosyynä olla tekemättä mavea vain koska se on helvetin raskas ja vaativa liike. :D

No joo, provoilu sikseen. Aivan varmasti on mahdollista kasvattaa kova selkä tekemättä ikinä minkäänlaista maastavetoa; itse tosin pidän mavea niin kovan luokan massaliikkeenä etten siitä vapaaehtoisesti luopuisi.

andor sanoi:
Mitä kapeampi keskivartalo, sitä leveämmältä näyttää.
Totta. Leveyttä voi löytyä valmiiksikin.. mutta jos äijällä on paksuutta selässä niin silloinhan sen näkee, että on käyty siellä salilla.

Tekosyyt nyt sikseen ja vetämään maasta. Ihankuin jotain Jippiin-foorumia kohta lukisi. :D
"Noku mun keskivartalo leviää jos vejän maasta..."

Vähemmän ajattelua, enemmän rautaa. :D

Mulla on tuo SJMV takareisille (tai oikeammin mun tekniikalla romanialainen) ja sen teen kovaa, eli en tee erikseen selälle tavallista mavea ollenkaan.

Tuossa tulee kyllä selkääkin käytettyä ja saa hyvän epäsuoran treenin selälle.

Itse en kyllä ole edes ajatellut mitään keskivartalon paksuuntumista, vaan että en keksi mitään yhtä tehokasta liikeparia takareisille kuin SJMV ja koukistukset ja en siis halua tuota SJMV:tä pois jättää. Ja nyt on jo alaselkä palautumiskyvyn rajoilla, että ei tähän enää kovin helpolla mitään tavallista mavea mukaan otettaisi.

Onko kukaan kokeillut sellaista liikekummajaista kuin maastavetoa käsipainoilla? Itse olen tehnyt tätä liikettä lievien alaselkäongelmien takia muutaman kerran korvaamaan tavallista mavea, ja vain pelkästään hyviä kokemuksia toistaiseksi. Tuntuma siirtyy ainakin minulla pakara- ja alaselkäalueelta enemmän etureisiin ja yläselkään.

Jos maastanosto paksuunnuttaa keskivartaloa x senttiä, paksuunnuttaa se ylävartaloakin (ja takareisiä) x-xx senttiä. Jotakin vikaa on muuten kehonrakennuksen arvostelukriteereissä, kun vartalon todellinen voimakeskus, tosielämässä tärkein lihasalue ei saa näyttää vahvalta.

maastaveto ei itessään vatsan seutua paksunna mitenkään erityisesti. se on geeneissä. veto tarvii kyl hyvät vatsalihakset ja kyljet, joten jos niitä pelkää ja on taipumusta kasvattaa kylkilihoja helpolla, sitten kannattaa välttää :)

ilmankin sitä siis toimeen tulee, kuten sanottua, mutta on sillä niin paljon etujakin, että ainakin sillon tällön muutaman viikon satsi tekis aika nannaa koko selälle. sais ne anakondat pintaan. selänojennukset on vedon rinnalla hipsuttelua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom