Maastaveto junnaa paikoillaan!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jos se on sellaista perus jumi-kipua, niin se loppuu kun elimistö tottuu rasitukseen. Itselläni oli aika samanlaisia tunteita kun ekoja kertoja tein mavea.

Kipeytyykö selkälihakset vai selkärangan nikamat? Jos jälkimmäinen, niin lähtisin epäilemään tekniikkaa. Alussa vois vaikka yrittää vetää enemmän jaloilla selkä mahollisimman pystyssä (vähän kyykkytyyliin) ja lopussa vasta selällä. MSM-niminen lisäravinnekki kuulemma auttaa niveliin. Jos ongelma on siinä että selkälihakset kipeytyy, niin viivästynyt lihaskipu (DOMS) vähenee pikkuhiljaa kun kroppa tottuu treeniin.
Alaselkä kipeytyy, mutta nikamissa ei tunnu mitään erityistä. Saattaahan se olla, että tulee vedettyä liiaksi selällä. Kai tätä voi ihan jumikivuksikin sanoa, mutta ei kuitenka niin pahasti, ettei liikkeelle pääsis. Tilannetta ei kyllä yhtään auta se, että melkeen heti treenin jälkeen pitää lähteä pariksi tunniksi autoon istumaan. Meinaa tuo selkä kipeytyä ihan ilman minkäänlaista treeniäki noissa auton paskoissa penkeissä. Vedän sumolla, koska perustyylillä selkä pyöristyy aivan liikaa.

Heitän nyt itsekin kysymyksen liittyen maveen:

Johtuukohan jossain kohti paskasta tekniikasta vai mistä kun jos teen mavea enemmän kuin yhden sarjan kovemmilla painoilla, esim. 2x5 niin aina toisen sarjan lopussa toisella tai viimeisellä nostolla tuntuu kuin alaselässä joku "piikki" tai vastaava muljahtaisi alaselkää vasten?

Tekniikka mielestäni kunnossa, en ryi liikaa selällä ja ei pääse selkä ainakaan pyöristyyn. Hmh? Pelottaa vaan, että mikähän siellä joku kerta vielä napsahtaa.

toi burdenin ongelma kuullostaa tasan samanlaiselt ku mitä mul oli tos pari vuotta sitten. no, menin sitten fysiolle joka totesi että mun lonkankoukistajan on ihan jumissa. olin niin kankea että vedossa (ja kyykyssä) tuli liikaa painetta lonkan alueelle joka sitten johti alaselkä kipuihin. sain venyttelyohjeita joilla tuo sitten parani..

toi burdenin ongelma kuullostaa tasan samanlaiselt ku mitä mul oli tos pari vuotta sitten. no, menin sitten fysiolle joka totesi että mun lonkankoukistajan on ihan jumissa. olin niin kankea että vedossa (ja kyykyssä) tuli liikaa painetta lonkan alueelle joka sitten johti alaselkä kipuihin. sain venyttelyohjeita joilla tuo sitten parani..
No niin. Mullaki on nuo lonkankoukistajat ollu täydellisen jumissa niin kauan kuin jaksan muistaa. Muutoin olen, sanotaanko nyt vaikka, että semi-notkea. Antoko se fysio sulle jotain vähän erikoisempia vliikkeitä vai ihan näitä perusvenytyksiä?

Moi..

Nopea kysymys tähän, en viitti tehdä tälle mitään omaa triidiä.

Mikä / miten / miten eroaa nopeusveto normi maastavedosta?
Kiitos.

Lonkankoukistajien, takareisien ja pakaroiden kireydet heijastelee usein selkään. Varsinkin pakaroiden ja lonkankukistajien venyttely vaatii opettelua, sillä niissä on syvällä lihaksia, jotka venyvät vasta kun päällä olevat lihakset ovat venyneet. Kärsivällisen ihmisen puuhaa. Mutta palkitsevaa, jos/kun huomaa, että alaselkäkipuilut lähtee pois.

Moi..

Nopea kysymys tähän, en viitti tehdä tälle mitään omaa triidiä.

Mikä / miten / miten eroaa nopeusveto normi maastavedosta?
Kiitos.
Nopeusvedossa käytetään pienempiä painoja ku normaalisti ehkä n. 60-85 % maksimista ja nimensä mukaisesti siinä yritetään vetää tanko mahollisimman nopeasti ja räjähtävästi ylös. Muutenhan se on siis täysin sama liike.

Minkälaisia painoja ja millasta sarjaa käytätte kun teette maastavetoa pukeilta verrattuna normi vedon ykköseen ja menettekö painoissa joka kerta yli tuon normi vedon vai välillä kevyemmin? Kuinka monta viikkoa teette kyseistä liikettä? Tuolla saken sivuilla luki et vedä telineessä vain ykkösiä ei sarjoja? Miksi näin?

No niin. Mullaki on nuo lonkankoukistajat ollu täydellisen jumissa niin kauan kuin jaksan muistaa. Muutoin olen, sanotaanko nyt vaikka, että semi-notkea. Antoko se fysio sulle jotain vähän erikoisempia vliikkeitä vai ihan näitä perusvenytyksiä?

eipä se muistaakseni mitään erikoisia liikkeitä antanut. googlaamalla varmasti löytyy tärkeimmät. yhden "lajinomaisemman" venytyksen se näytti. tää oli sellanen joka simuloi kyykkyä melko hyvin. otettiin siis perus kyykky asento, kädet tossa lonkan kohdalla ja siitä sitten niin syvälle kyykkyyn kun pääsi ilman että lonkka karkaa liikaa taakse..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nopeusvedossa käytetään pienempiä painoja ku normaalisti ehkä n. 60-85 % maksimista ja nimensä mukaisesti siinä yritetään vetää tanko mahollisimman nopeasti ja räjähtävästi ylös. Muutenhan se on siis täysin sama liike.
Tai sitten kuminauhaa kaveriksi.

Minkälaisia painoja ja millasta sarjaa käytätte kun teette maastavetoa pukeilta verrattuna normi vedon ykköseen ja menettekö painoissa joka kerta yli tuon normi vedon vai välillä kevyemmin? Kuinka monta viikkoa teette kyseistä liikettä? Tuolla saken sivuilla luki et vedä telineessä vain ykkösiä ei sarjoja? Miksi näin?

Voisko joku vähän kertoo miten kannattaisi toimia tuon telineeltä vedon kanssa kun olen vasta nyt ruvennut tuota tekee? Siis nuo painot ja sarjat ym.:rolleyes:

Alotin tekee mavee kunnolla 90 kilosta 3x5 ja pääsin 125 kiloon kunnes alaselkä kipeyty melkolailla ja flunssa iski. Tänään tein mavea ekan kerran flunssan jälkeen 3x5 120 kilolla ja alaselkä taas hieman oudosti kipeä. Mulla ei pysy tanko koko toiston ajan lähellä jalkoja vaan siinä kohassa kun alotetaan selällä suoristaa niin tanko karkaa eli ei pysy jaloissa kiinni, voisko tossa olla selitys kun parina viimekertana alaselkä kipeyty oudosti? 2-jakonen ohjelma käytössä ja mavea on kerran viikkoon, miten mun kannattas tästä eteenpäin jatkaa kun stoppi tuli 125 kilon sarjapainoissa?

Mulla jumitti pitkään 180 kilossa, mutta 200 kg tuli lopulta ylös seuraavasti. Ihan normaalia peruskauden ja ykkösten vuorottelua, apuliikkeenä raudoilta vetoa vuoroviikoin normimaven kanssa (mulla ei lähtö ollut ongelma, vaan loppuvaihe), nopea lähtö (=tartutaan siihen tankoon vain kerran ja hyvillä paineilla eikä sählätä ala-asennossa) ja sitten rohkeutta viedä suoritus loppuun, vaikka nosto jumittaisikin jossain kohtaa. Yksi tärkeä juttu oli myös se, että kun otti niitä nousuja 200 kg:n ykköstä kohti, niin jätti 190 kg pois välistä. Eli kun 180 kg oli tullut hyvin ylös, niin heti 200 kg tankoon. Näin sain ennätysraudat ylös ja toistin tempun vielä seuraavallakin viikolla.

Edit: otteena oli sitten ristiote eikä remmejä ollut käytössä - muuten tuo nopea lähtö ei onnistu.

Mulla jumitti pitkään 180 kilossa, mutta 200 kg tuli lopulta ylös seuraavasti. Ihan normaalia peruskauden ja ykkösten vuorottelua, apuliikkeenä raudoilta vetoa vuoroviikoin normimaven kanssa (mulla ei lähtö ollut ongelma, vaan loppuvaihe), nopea lähtö (=tartutaan siihen tankoon vain kerran ja hyvillä paineilla eikä sählätä ala-asennossa) ja sitten rohkeutta viedä suoritus loppuun, vaikka nosto jumittaisikin jossain kohtaa. Yksi tärkeä juttu oli myös se, että kun otti niitä nousuja 200 kg:n ykköstä kohti, niin jätti 190 kg pois välistä. Eli kun 180 kg oli tullut hyvin ylös, niin heti 200 kg tankoon. Näin sain ennätysraudat ylös ja toistin tempun vielä seuraavallakin viikolla.

Edit: otteena oli sitten ristiote eikä remmejä ollut käytössä - muuten tuo nopea lähtö ei onnistu.
Enemmän sitä ihmiskehosta irtoaa voimaa hitaasti irrottaessa ja nostaessa kun rykäsemällä.

Enemmän sitä ihmiskehosta irtoaa voimaa hitaasti irrottaessa ja nostaessa kun rykäsemällä.
Kuten sanoin, kyse on siitä, että ei sählätä siellä alhaalla ja haeta otetta. Kerralla kiinni ja sitten nosto. Rykimällä rikkoo vain itsensä ja tuollainen diesel-vääntö oli itselle tarpeen vielä noston loppuvaiheessa - piti uskoa vain, että hitaastikin etenevä nosto etenee.

Edit: OK. Näen miten tuon "nopea lähtö" voi tosiaan käsittää väärin. Mulla lähtö lähtee siitä, kun mennään ala-asentoon, mutta lähtö voi tosiaan (ja useimmiten tarkoittaakin) ihan sitä noston alkuvaihetta. My bad. :)

Riuhtaisut ovat toki turhia, mutta maastavedossakin maksimaalinen voimantuotto alusta asti kannattaa. Tämä tarkoittaa sitä, että vedetään täysiä eli nopeasti. Mitä kovemmassa vauhdissa tanko on, sitä pienemmällä todennäköisyydellä se jää polviin. Taisitkin tarkoittaa hitaalla irroituksella hallittua irroitusta eli olet ihan oikeassa

Alotin tekee mavee kunnolla 90 kilosta 3x5 ja pääsin 125 kiloon kunnes alaselkä kipeyty melkolailla ja flunssa iski. Tänään tein mavea ekan kerran flunssan jälkeen 3x5 120 kilolla ja alaselkä taas hieman oudosti kipeä. Mulla ei pysy tanko koko toiston ajan lähellä jalkoja vaan siinä kohassa kun alotetaan selällä suoristaa niin tanko karkaa eli ei pysy jaloissa kiinni, voisko tossa olla selitys kun parina viimekertana alaselkä kipeyty oudosti? 2-jakonen ohjelma käytössä ja mavea on kerran viikkoon, miten mun kannattas tästä eteenpäin jatkaa kun stoppi tuli 125 kilon sarjapainoissa?

Miltäs se tekniikka näyttää?

Jos alaselkä pyöristyy, niin ei mikään ihme jos alaselkä kipeytyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom