Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Alotin tekee mavee kunnolla 90 kilosta 3x5 ja pääsin 125 kiloon kunnes alaselkä kipeyty melkolailla ja flunssa iski. Tänään tein mavea ekan kerran flunssan jälkeen 3x5 120 kilolla ja alaselkä taas hieman oudosti kipeä. Mulla ei pysy tanko koko toiston ajan lähellä jalkoja vaan siinä kohassa kun alotetaan selällä suoristaa niin tanko karkaa eli ei pysy jaloissa kiinni, voisko tossa olla selitys kun parina viimekertana alaselkä kipeyty oudosti? 2-jakonen ohjelma käytössä ja mavea on kerran viikkoon, miten mun kannattas tästä eteenpäin jatkaa kun stoppi tuli 125 kilon sarjapainoissa?

Mulla jumitti pitkään 180 kilossa, mutta 200 kg tuli lopulta ylös seuraavasti. Ihan normaalia peruskauden ja ykkösten vuorottelua, apuliikkeenä raudoilta vetoa vuoroviikoin normimaven kanssa (mulla ei lähtö ollut ongelma, vaan loppuvaihe), nopea lähtö (=tartutaan siihen tankoon vain kerran ja hyvillä paineilla eikä sählätä ala-asennossa) ja sitten rohkeutta viedä suoritus loppuun, vaikka nosto jumittaisikin jossain kohtaa. Yksi tärkeä juttu oli myös se, että kun otti niitä nousuja 200 kg:n ykköstä kohti, niin jätti 190 kg pois välistä. Eli kun 180 kg oli tullut hyvin ylös, niin heti 200 kg tankoon. Näin sain ennätysraudat ylös ja toistin tempun vielä seuraavallakin viikolla.

Edit: otteena oli sitten ristiote eikä remmejä ollut käytössä - muuten tuo nopea lähtö ei onnistu.

Mulla jumitti pitkään 180 kilossa, mutta 200 kg tuli lopulta ylös seuraavasti. Ihan normaalia peruskauden ja ykkösten vuorottelua, apuliikkeenä raudoilta vetoa vuoroviikoin normimaven kanssa (mulla ei lähtö ollut ongelma, vaan loppuvaihe), nopea lähtö (=tartutaan siihen tankoon vain kerran ja hyvillä paineilla eikä sählätä ala-asennossa) ja sitten rohkeutta viedä suoritus loppuun, vaikka nosto jumittaisikin jossain kohtaa. Yksi tärkeä juttu oli myös se, että kun otti niitä nousuja 200 kg:n ykköstä kohti, niin jätti 190 kg pois välistä. Eli kun 180 kg oli tullut hyvin ylös, niin heti 200 kg tankoon. Näin sain ennätysraudat ylös ja toistin tempun vielä seuraavallakin viikolla.

Edit: otteena oli sitten ristiote eikä remmejä ollut käytössä - muuten tuo nopea lähtö ei onnistu.
Enemmän sitä ihmiskehosta irtoaa voimaa hitaasti irrottaessa ja nostaessa kun rykäsemällä.

Enemmän sitä ihmiskehosta irtoaa voimaa hitaasti irrottaessa ja nostaessa kun rykäsemällä.
Kuten sanoin, kyse on siitä, että ei sählätä siellä alhaalla ja haeta otetta. Kerralla kiinni ja sitten nosto. Rykimällä rikkoo vain itsensä ja tuollainen diesel-vääntö oli itselle tarpeen vielä noston loppuvaiheessa - piti uskoa vain, että hitaastikin etenevä nosto etenee.

Edit: OK. Näen miten tuon "nopea lähtö" voi tosiaan käsittää väärin. Mulla lähtö lähtee siitä, kun mennään ala-asentoon, mutta lähtö voi tosiaan (ja useimmiten tarkoittaakin) ihan sitä noston alkuvaihetta. My bad. :)

Riuhtaisut ovat toki turhia, mutta maastavedossakin maksimaalinen voimantuotto alusta asti kannattaa. Tämä tarkoittaa sitä, että vedetään täysiä eli nopeasti. Mitä kovemmassa vauhdissa tanko on, sitä pienemmällä todennäköisyydellä se jää polviin. Taisitkin tarkoittaa hitaalla irroituksella hallittua irroitusta eli olet ihan oikeassa

Alotin tekee mavee kunnolla 90 kilosta 3x5 ja pääsin 125 kiloon kunnes alaselkä kipeyty melkolailla ja flunssa iski. Tänään tein mavea ekan kerran flunssan jälkeen 3x5 120 kilolla ja alaselkä taas hieman oudosti kipeä. Mulla ei pysy tanko koko toiston ajan lähellä jalkoja vaan siinä kohassa kun alotetaan selällä suoristaa niin tanko karkaa eli ei pysy jaloissa kiinni, voisko tossa olla selitys kun parina viimekertana alaselkä kipeyty oudosti? 2-jakonen ohjelma käytössä ja mavea on kerran viikkoon, miten mun kannattas tästä eteenpäin jatkaa kun stoppi tuli 125 kilon sarjapainoissa?

Miltäs se tekniikka näyttää?

Jos alaselkä pyöristyy, niin ei mikään ihme jos alaselkä kipeytyy.

Keskivartalon lihakset kunnossa? Kokeilepa treenata lisää sillä sektorilla. Toinen, mitä voisi koettaa niin pyydä jotain kaveria ottamaan vaikka kännykällä videopätkä nostosta sivulta ja kamera suurin piirtein lantion korkeudella. Kuulostaisi äkkiä sille, että kyseessä on tekniikkavirhe ja siitä on moni poika saanut selkänsä kipeäksi.

Kannattaisko toi maastaveto tehdä samana päivänä kuin selkä vai samana päivänä kuin jalat? Kun se kuitenkin ottaa kumpaankin aika hyvin.

Kannattaisko toi maastaveto tehdä samana päivänä kuin selkä vai samana päivänä kuin jalat? Kun se kuitenkin ottaa kumpaankin aika hyvin.
Riippuu vähän sun ohjelmasta, mutta sopii kyllä yleensä mainiosti kumpaan tahansa. Kokonaisvaltainen liikehän on kyseessä, joten mitään tiettyä osaa on vaikea eristää. Tosin eipä siitä ole mitään haittaa jos samoille lihasryhmille tulee useampi treeni viikossa, se on jopa ihan suositeltavaa.

Selkäpäivään MAVE ja jalkapäivään SJMV. Jos kaksjakosta vedät niin siinä on hyvä pitää etureisipäivänä etukyykky ja takareisipäivänä SJMV tai maastaveto. Enemmän se MAVE menee kyllä selälle ja pitäisin sen kyllä ensimmäisenä liikkeenä selälle, antaa hyvät pumperot valmiiks muihin liikkeisiin.

Soulfire, käytä siteitä ja myötäotetta. :D Nyt kun on oppinut tuolla tavoin reenaamaan niin ei paljon kiinosta palata vastaotteeseen... Alussa toki kannattaa sormivoimia kehitellä mutta en näe mitään pahaa siinä käyttää siteitä, jos siis treenaat bodypainotteisesti etkä voimapainotteisesti.

Ite oon tehny mavea kyykyn kanssa samana päivänä nyt parisen kuukautta. Teen enemmän voimapuoleista treeniä mikä on kausiluonteista joten sillon kun pitää ykkösiä vedellä niin on melkein mahdotonta vetää saman päivänä mutta muuten toimii ihan hyvin kuhan tekee kyykyn eka ettei ne jalat sitten hyydy ihan täydellisesti kyykyssä.

Ajattelin tässä ite kans ruveta maastavetoa tekemään, ni mitäs muita selkäliikkeitä ihmiset harrastaa samalla? Siis jos on selkäpäivä samana päivänä, niinkun itse ajattelin tehdä.. Ylä ja alataljaa meinasin veivata + leuat.

Ajattelin tässä ite kans ruveta maastavetoa tekemään, ni mitäs muita selkäliikkeitä ihmiset harrastaa samalla? Siis jos on selkäpäivä samana päivänä, niinkun itse ajattelin tehdä.. Ylä ja alataljaa meinasin veivata + leuat.

Maven lisäks, leuat eriotteilla, kulmasoutu erivariaatioilla kuten tangolla, kässäreillä tai t-kulmasoutuna. Muuta ei tarvittakkaan ;)

e. kun vedon kehitys alkaa tökkimään kannattaa tehdän vedon erivariaatioita (pukeilta, korokkeelta yms.) Sekä jalkojen, varsinkin takareisien osuutta ei kannata unohtaa. Eikä alaselkää. Tällöin apuun hyvää huomenta, ghr, u name it!

Voisiko joku kokeneempi maastavetäjä kertoa minulle ohjelman jolla on hyvä aloitella maastavetoa. oon nyt jonku aikaa tehny 5x5 ohjelmaa, onko se hyvä maastavetoon? Ja millä tavalla tuota ohjelmaa kannattaisi jaoitella esim. kuinka monta viikkoa peruskausi ja miten sitten maksimikaudet? Tällähetkellä maksimi jossain 160-170 paikkeilla, eli ei kovinkaan hyvä vielä. Maastavetoa teen yhdesti viikossa, kannattaisiko tehdä useammin? Teen kolmesti viikossa voimatreenin maanantai penkki, keskiviikko kyykky ja perjantai veto. välipäivinä teen kevyttä lihaskuntotreeniä.

Back
Ylös Bottom