Entäs jos mun 160kg kaveri vetää yhen leuan(josta saa yhä multa rahapalkinnon), ja mä 70kg manlettina vedän vaikka ton 60kgx1=130kg yhteensä tai 30 toistoa omalla painolla? Oisko tää mun kaveri oikeesti vahvempi sun mielestä siis? Tai siis onhan hän teoriassa, mut jos otetaan esim. semmonen tekijä huomioon, että ton painosenahan, häneltä puuttuu ihan se ns. ''taito'' vetää oma kroppansa ylös. Ja lisää soppaa hämmentämään ylätalja tulokset, joissa vedetään ihan samanmoisia painoja. Vähän jotenki must hankala aihe mitata voimaa, ellei molemmat henkilöt oo tyyliin suht normaalipainosia & fläsää ei oo helvetisti. Tai ainaki tällön vois molempien tapauksessa vaan todeta, että kevyempi hommaa vittu lisää massaa & painavampi dietille, ni lihas-läski-voima suhde tasottuu. Noh... ehkä siks on just absoluuttinen & suhteellinen voima keksitty.
Tää on mielenkiintonen aihe, mitä oon monestikki miettiny. Tiiän kyl miten tää yleisel tasolla ajatellaan, mut silti tulee mieleen, et tähän olis joku selkeempi vastaus, muuta ku noi absoluuttinen/suhteellinen voima.
Toisaalta muihin vertailu on lähinnä ajanhukkaa, ellei oo skaba meneillään.
EDIT: Luin väärin. Ethän sä väittänykkää mitään, mut kysymys on silti osotettu kelle tahansa.
Se muuten vaikuttaa paljon vedon raskauteen, miten omapaino + lisurit "jakaantuvat". Eli jos kaveri painaa 160kg, ja paino on jakaantunut tasaisesti "ympäri" kroppaa, niin mun mielestä yhden leuan saamisen pitäisi olla huomattavasti helpompaa, kuin esim. 100kg kaverin vetää ykkönen 60kg lisäpainolla. Tämä siksi, että jos lisurit roikkuvat dippivyöstä jossain polvien korkeudella, niin suurempi osa massasta ( jos lasketaan jalkojen paino mukaan ) on kauempana pisteestä ( tanko ), jonne pitää päästä. Eli suurempi momentti kohdistuu selälle ja käsille, ja sitä kautta " sticking pointin" yli pääseminen on vaikempaa, ja vaatii suuremman lähtönopeuden. Tämän saman efektin takia lyhytkätinen ja paksurintainen kaveri penkkaa helpommin 150kg, kuin pitkäkätinen ja kapeaharteinen tyyppi, vaikka periaatteessa kumpikin tuottaa saman verran voimaa.
Esim. itse sain 97kg painoisena lisureilla 40kgx4. Nyt kun painan vaan 92kg, niin sain silti tehdä huomattavasti enemmän töitä, että sain 45kgx4, ja 52,5kgx2. Toki vetotekniikka on mulla nykyään mallia lahna, eli jalat ja keskikroppa pysyvät aikalailla liikkumattomina ja staattisessa jännityksessä, toisin kuin ennen, jolloin polvet saattoivat vedon aikana nousta vatsan korkeudelle, ja kannatella osaa lisäpainoista. En muuten tiedä, onko em. tekniikka edes kisoissa sallittu.