Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

56 kg olis jos painaa 80kg
kuulostaa reee alistiselta

+ei siinä pelkästään haukkaa käytetä

vai kuinka päi persettä teen ne jos hauis ja ojentaan ottaa kun tekee leukoja
( joo ote ja leveys vaikuttaa )

Tossa nyt esimerkkinä Tuomas Rytköseltä 75kg kääntö. En tiedä, mikä miehen kisakunto on ollut on videon aikaan, mutta kisaenkka lisäpainoilla on joku lähemmäs 100kg ja mies ite painaa kans sen lähemmäs 100kg, eli se absoluuttinen maksimi hipoo 200kg (oisko se ollu jotain 193-194kg). Toi nyt on ääripää tietysti, mutta ei niitä hauiskääntölukuja oikeen voi vertailla leuanvetotuloksiin.

Enny hirviästi vertaalisi leuanvetoa ja hauiskääntöä mutta jos ny jotaki niin pitkästä kyynärvarresta (vivusta) on käännös haittaa mikäli voima mitatahan kiloona tangos eikä kuarmituksena lihakses. Vastaoteleuas taas lyhyt olokavarsi tuaa erullisemman välityksen kun kuarma pysyy sivusuunnas lähempänä tankua.

Omat kokemukset reenis on että kun lopettaa käännöt kokonansa ja lisää leukoja entisestänsä niiren tilalle niin tuloo tavoottehet täytehen ja saa aikaa miättiä mitä muuta täs elämäs tekis.

56 kg olis jos painaa 80kg
kuulostaa reee alistiselta

+ei siinä pelkästään haukkaa käytetä

vai kuinka päi persettä teen ne jos hauis ja ojentaan ottaa kun tekee leukoja
( joo ote ja leveys vaikuttaa )
Ei todellakaan mene tuolla kaavalla. Puhdas hauiskääntö 56 kilolla on ihan kohtalainen rauta, mutta 80 kiloiselle miehelle yksi leuka taasen surkea tulos, ja kertoo lähinnä susipaskasta lihaskunnosta yläkropassa. Tuo on vähän sama kuin pohtisi, että paljon nousee penkistä jos jaksaa tehdä yhden punnerruksen. Vastaus: Ei paljon paskaakaan ja turha edes yrittää laskea tuota kautta. Itse painan 97 kiloa ja leuanvetoennätys on 22 toistoa. Luulisi siis hauiskäännön olevan maailmanennätysluokkaa tuolla kaavalla? Ei, se on varmaankin noin 60-65 kiloa.

Mutta joo, otappa itseäsi niskasta kiinni ja mene sinne salille vaan itse kokeilemaan.

Mitä mieltä porukka on osatoistoista leuoissa? Itsellä on sarjapainot jumittaneet pitkään, mutta ykkösmaksimi on kehittynyt. Eli 60kg on ykkönen, pääsin siihen tekemällä osatoistoja, kunnes sain yhden toiston. Outoa tossa on, että sarjapainoihin ei oillut mitään vaikutusta. Kehitin tätä ideaa, ja kokeilin 65kg:ta. Saan painon liikkeelle, mutta homma hytyy johinkin puoleenväliin. Mietin, että olisko tämä täysin hyvä tapa treenata ykkösmaksimia, varsinkin, kun itsellä noi sarjapainot eivät tunnu enää tietyn pisteen jälkeen korreloivan ykköseen.

Eli siis ota ylirauta, ja vedä hirveällä ragella, kunnes joku treeni pääset tangon päälle. Tällä tavallahan porukka yleensä alkaa vetämään kehonpainollakin: tehdään negoja ja vajaita toistoja, kunnes menee yksi. Miksei siis lisureillakin? Sarjoissa siis jumittanut 50kgx3 ikuisuuden, joten aloin leikkimään noilla ykösillä ja osatoistoilla. Onpahan vaihtelua, jos ei muuta.

Yksi ongelma on tietty, jos toisto jää niin vajaaksi, että sillä ei ole mitään "kehittävää" vaikutusta lihaksistoon. Mutta toikaan ei voi järjellä ajatellen pitää paikkaansa, koska kyllähän ne lihakset liikuttaa sen raudan siihen pisteeseen, jossa liike hyytyy.

se yläosa on useimmille se vaikein paikka. jokaiselle ne rajat joskus tulee. osatoistot ja stopit on hyvä apu, jos siellä nostossa on hyvin selkeitä heikkoja kohtia. sarjapainot korreloi kyllä käytännössä aina, jos ne tehdään samalla tavalla kuin ykköset. ei niillä oikein muuta mahdollisuutta ole. lihakset tekee osatoistoissakin töitä, mutta painottaen tiettyjä osia. siellä ylhäällä lopussa esim ojentajat on aika isossa roolissa.

ei se "täysi liikerata" ole mikään edellytys lihaksen kasvulle. muutenhan esim. hauiskääntö pitäs alottaa käsi taakse ojennettuna ja lopettaa kädet epäkkäille. nää on ihan mutua ja höpöhöpöö. semmonen 5cm liikeratakaan ei sitten kyl sitä paremmin kehitä niinku joskus oli näitä power factor -pelleilyjä (jenkeissä yllätys).

se yläosa on useimmille se vaikein paikka. jokaiselle ne rajat joskus tulee. osatoistot ja stopit on hyvä apu, jos siellä nostossa on hyvin selkeitä heikkoja kohtia. sarjapainot korreloi kyllä käytännössä aina, jos ne tehdään samalla tavalla kuin ykköset. ei niillä oikein muuta mahdollisuutta ole. lihakset tekee osatoistoissakin töitä, mutta painottaen tiettyjä osia. siellä ylhäällä lopussa esim ojentajat on aika isossa roolissa.

ei se "täysi liikerata" ole mikään edellytys lihaksen kasvulle. muutenhan esim. hauiskääntö pitäs alottaa käsi taakse ojennettuna ja lopettaa kädet epäkkäille. nää on ihan mutua ja höpöhöpöö. semmonen 5cm liikeratakaan ei sitten kyl sitä paremmin kehitä niinku joskus oli näitä power factor -pelleilyjä (jenkeissä yllätys).

Ok, se heikko kohta on yläosa. En sitten tiedä, johtuuko käsien heikkoudesta, vai selän. Mulla on tosi pitkät kyynärvarret,eli tarkoittaakohan se sitten sitä, että hauis ei ainakaan siellä ylhäällä enää mitään tee, kun olkavarsi on niin takana suhteessa kroppaan loppuasennossa. Tosin se räjähtävyys pitää olla lähdössä, tai homma hyytyy. Tein monen kuukauden ajan sarjoja toistoihaarukassa 2-8, painot vaihtelivat kehonpainosta 55 kiloon. Sitten huomasin, että samoilla painoilla menee aina ne samat toistot, tyyliin, 45kgx4, 30kgx7 jne. Eivätkä toistot kehittyneet, kroppa vaan tukotti. Voi olla, että noi ykköskokeilut toimivat myös volyymikevennyksenä jumiselle kropalle, jonka takia homma pelitti taas vähän aikaa.

Kieltämättä kiusaus fuskata liikeradan kanssa on suuri leuoissa. Usein olen tehnyt sarjoja, joissa esim. 2 ekaa toistoa on puhtaita, ja kolmas on grinderi, joka ei mene tangon yli. Mutta volyymiä nekin toistot ovat. Tiedä sitten, meneekö kroppa tukkoon noista, mutta ainakaan mitään riskiä niissä ei ole, vrt. tyyliin sarjat tappiin levytankoliiikkeissä.

Miä muuten tarkoitat rajojen tulemisella vastaan? Ei kai sentään legendaarista NATUMAKSIMIA? Ihan menee iho kanalihalle, hui kauhistus!!!

hehe... sellaista ei ookkaan. just jossaki siitä höpötin. mutta reunat ne on jokasen kupissa. leuoissa se hankaluus useimmiten on siel lopussa.

En tiiä mut oon kateellinen sun maksimin & sarjojen suhtanteesta. 30kg on mulle ollu parhaimmillaan semmonen 15 toiston maksimi, mut ihan sama maksimi ku sullaki. 40kg parhaimmillaan kasi, 45kgx6, & 50kg:lla 1x4 tai useempi kolmonen.

Käsien/selän heikkoudesta yms. tiiän ainaki itellä sen, et jos alan leikkii jonkun latsien tuntuman kaa tai jtn muuta turhaa paskaa(osuu sinne kyl ihan hyvin muutenki), ni tulee selkeesti heikompi leuaveto. Sen sijaan ite käytän erittäin paljo kyynärvarsia omassa leuanveto tekniikassa. Kyynärpäät aika tiukassa linjassa, eikä levii sivuille juuri yhtään. Lisäpaino leuoissa siis. Jos himassa teen jtn hapotus settiä sillon tällön tai muuten vaa pienillä painoilla salilla, ni sit keskityn enemmä johki ''tuntumaan'' yms. yliarvostettua shittiä.

Osatoistot & staattiset pidot on kaikki must tärkeitä ihan omina itsinään, vaikkei ne kehittäiskää jtn ykkösmaksimia sun muuta. Mun filosofia on semmonen, et jos pystyn tekeen liikkeen X helvetin räjähtävästi & nopeesti, ni pystyn myös tekeen sen superhitaasti ja kaikkee siltä väliltä. Pyrin kaikis liikkeeis samaan melkeenpä. Leuoissa tarkottaa esim sitä. et pystyn tekee todella nopeita toistoja, ja kosketan lähes kikkelillä tankoa :D. Mut pystyn tekeen myös erittäin hitaan leuan(minuutti ylös, minuutti alas) ja pysäyttämään liikkeen mihin tahansa kohtaan melkeenpä.
Ajattelen vähän niinku, et treenaan tiettyä lihaksen ominaisuutta, millon jtn teen.

Joku kyröläänen varmaan tehny leukansa aina tosi puhtaasti ilman mitään kippiä sun muuta ja kehittynyt hyvin. Tai näin oletan videoiden perusteella.
Ite sen sijaan luontasesti paljo heikompana, vääntäisin varmaan vieläki kympin sarjaa jollain 10kg kiekolla, jossen ois uskaltanu treenata omalla tyylillä & käyttää ronskimpia otteita monessaki liikkeessä. En puhu mistään niveleten kustannuksella repimisisestä kuitenkaan, mut kyl mulla voima kehittyy parhaiten, ku ei liikaa hifistele tuntuman sun muun kaa.

Varmaan noihin suhteisiin vaikuttaa kehonpainokin. Mä painan 90kg, eli itsellä 30kgx7=120kgx7, 60kgx1=150kgx1 jne. Mä luulen, että toistokuntoon vaikuttaa suhteessa enemmän käsien pituus, kuin maksimeihin. Ykkönen ei kauhean pitkään kestä, tulee se sitten, tai ei, mutta mulle joku 40kgx5 sarja alkaa jo vaatia vähän staminaa, sen verran "pitkään" siinä tangossa joutuu roikkumaan. Tohon voi vaikuttaa myös hermoston tila, mitä tukkosempi kroppa, sitä enemmän sarjat jää vajaiksi, varsinkin "loppuveto", jossa leuka riuhtaistaan tangon yli, tuntuu tosi nihkeältä, jos ei ole palautunut.

Mä mietin tota käsien vs selän heikkoutta siitä näkökulmasta, että mitä pitäisi vahvistaa. Suurimmalla osalla ihmisiä kuitenkin varmaan latsit ovat vahvuus, eli se loppuveto, joka tulee sitten enemmän käsillä ja yläselän pienemmillä lihaksilla, olisi heikkous. Saan itsekin 65kg vedettyä siihen pisteeseen, missä suurin piirtein päälaki on tangon korkeudella, johon liike stoppaa, kuin seinään.

Mun kokemuksen perusteella osatoistot toimivat tosi hyvin kohdennettuun, lishasmassahakuiseen treeniin. Esim. vajaat dipit egoraudoilla, ojentajat ja rinta turposivat itsellä, vaikka mitään siirtymävaikutusta esim.penkkiin, ei ollutkaan.

Mä luulen, että Kyröläinen on jonkinlainen poikkeusyksilö. Kuinka moni kova lisäpainoleuanvetäjä vetää strictisti ja ilman mitään kippiä jonkun 2xop? Varmaan aika harvassa ovat..

Tuskin se kontrollootu suaritustekniikka mitää kehitystä hirastaa / lopettaa vaan syyt yleensä muualla. Yks kaveri mulla uskoo peruskautehen, piikkauksehen ja nuatten lisäksi viälä kevyehen palauttavahan kautehen. Ainut asia mihinä ollahan oltu erimiältä on yksilölliset reenimäärät koska mulla ne joskus leuanveros on ennemmän ku terve ihiminen kuulemma kestää. Tuan oman kehon kuuntelun oppii siinä vuasien kulues ja turha ainakaa alle 38 vuatiaan puhua mistää natumaksimista. Yleensä mitä näjen salilla on se että reenatahan päin persettä eikä olla oikeen millää jaksolla nuasta erellä mainituusta vaan haetahan viikosta toisehen failuren kans sarija enkkoja.

Yleensä mitä näjen salilla on se että reenatahan päin persettä eikä olla oikeen millää jaksolla nuasta erellä mainituusta vaan haetahan viikosta toisehen failuren kans sarija enkkoja.
Kuvailit just meikäläisen kolme ja puoli ekaa treenivuotta aika osuvasti. Viimeisen vuoden oon pyrkinyt opettelemaan tuosta pois, mutta välillä vieläkin lipsuu. :nolo:

sen enkan tavoittelun ymmärtää kyllä hyvin ja siihenhän treeni perustuu, että tehdään enemmän ja suuremmilla vastuksilla. pelkästään niiden lisätoistojen ja -kilojen metsästys on kuitenki aika suppea ja hankala tie pitää pitkään jatkuvaa kehitystä päällä. ei 400m juoksijakaan joka treenissä yritä enkkoja.

Tarkotan ehkä että, ite tein LIIAN kontrolloidusti jossain vaiheessa. Ujosti, lussusti, anteekspyytelevästi.
Oot onneksi viälä nuari kaveri ja tuut oppimahan lisää. Mitenkähän tämän selittääs.. ..no joo.. ..100 metrin juaksu on täysin kontrollootua tekemistä jos sen osaa ja kovaa mennähän mutta jos homma hajuaa käsihin niin ei tuu mitää. Leukaa voi vetää lujaa ja kontrolloorusti ja aina on tärkiää pyytää rauralta anteheksi jos sille on antanu kovasti kyytiä :)

Eilisissä toistoleuanvedon SM-kisoissa pystyin muutaman toiston rutistamaan lisää vanhaan enkkaan. Odotin kyllä, että lähemmäksi 50:tä olisin päässyt mutta se jäi nyt kuitenkin seuraavaan kertaan. No, on tääkin ihan ookoo tulos kun meni toi viime viikko ihan huiliessa flunssan takia. Toi yksi hylsy (41 leuka) tuli jaloista koska tuomari tulkitsi, että potkaisin pleksistä vauhtia. Hyvät ja hienot kisat oli jälleen kerran järjestetty joten kiitokset järjestäjille ja kaikille muillekkin paikalla oleville.

Eilisissä toistoleuanvedon SM-kisoissa pystyin muutaman toiston rutistamaan lisää vanhaan enkkaan. Odotin kyllä, että lähemmäksi 50:tä olisin päässyt mutta se jäi nyt kuitenkin seuraavaan kertaan. No, on tääkin ihan ookoo tulos kun meni toi viime viikko ihan huiliessa flunssan takia. Toi yksi hylsy (41 leuka) tuli jaloista koska tuomari tulkitsi, että potkaisin pleksistä vauhtia. Hyvät ja hienot kisat oli jälleen kerran järjestetty joten kiitokset järjestäjille ja kaikille muillekkin paikalla oleville.

Hianoa!

Heti lähties näki jotta kova sarja tulos, meinaan kun Konsta lämmitteli olokapäitä vaikka oli vaan tuamaroomas :) Aivan älytöön kestovoima sulla tuas ottehes kans.

Hianoa!

Heti lähties näki jotta kova sarja tulos, meinaan kun Konsta lämmitteli olokapäitä vaikka oli vaan tuamaroomas :) Aivan älytöön kestovoima sulla tuas ottehes kans.
Kiitti Timo! Joo, ei ollut otteen kanssa mitään ongelmaa joten sen puoleen olisi vielä voinut vaikka jäädä roikkumaankin tohon. Oon saanut ton otevoiman suhteen niin hyvät treeniohjeet jto:lta et ei tosikaan -kiitosta vaan jto:lle!

Back
Ylös Bottom