Leuanveto

onnea vaan! aikalailla samoilla linjoilla. turha miettiä sitä ihan maksimitasoa. se ykkösen kakkosen onnistuminen on usein pienestä säkästäkin kiinni. moni asia pitää olla kohillaan.

tee hetki perusvoimasekaista maksimia. eli ainaki parilla toistoalueella per treeni tyyliin 3x3, 3x8. lyhyt aika seuraavaan kisaan kuitenki, joten suosittelisin keskittyyn voimasuuntaseen kestovoimaan intervalleilla suht ajoissa tässä jo. lisäpainoilla semmosia alle 20 toiston nättejä sarjoja myös.
Kiitti.
Millasilla sarjamäärillä ja toistoilla toi intervalli pitäisi tehdä? Palautukset varmaan jotain 10-30 sekunttia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo. alota pidemmillä ja lyhennä ku etenet. sun tasolla 8-12 toistoo sarjassa. sarjoja semmonen 5-8. keskity siihen rentoon rytmiin noissa ja muutenki. sillä saat tollaseen määrään kokonaistoistoja vähä lisää reserviä.

^ Sama, mutta 55kg. Sinne asti olikin aika helppoo, tosin vanha ennätyshän tuokin on, nyt vaan vähän painavampana otettu. Jopa tullu vähän alaspäin tässä noin puolen vuoden aikana.

Löytyykö täältä muita läskejä ukkoja, jotka vetää lisäpainoleukoja?

Omapaino on tällä hetkellä 130 kiloa ja viime maksimitestissä sain 7,5 kilon lisäpainoilla vedettyä hikisen vitosen. Puolustuksena mainittakoon, että liike on ollut kehissä vasta muutaman viikon. Edellisen kerran taisin vetää leukoja kunnolla alta satakiloisena.

Aattelin, että 5x20kg ois tommonen hyvä välitavoite ja jos tahti jatkuis samana mitä se on nyt ollu, niin ei ois mikään mahdottomuus vetää sitä vuodenvaihteessa.

Tästä oli jo kerran aiemmin, mutta en ymmärrä miksi mittailla kehitystä lisäpainon määrällä eikä kokonaismassalla mikä se oikeasti nostettu paino ja tehty työ. Punnitsen aina ennätystä yrittäessä itseni vyö tyhjänä ja siihen limput sitten tulee päälle ja kokonaispaino on se ennätys aina.

Tästä oli jo kerran aiemmin, mutta en ymmärrä miksi mittailla kehitystä lisäpainon määrällä eikä kokonaismassalla mikä se oikeasti nostettu paino ja tehty työ. Punnitsen aina ennätystä yrittäessä itseni vyö tyhjänä ja siihen limput sitten tulee päälle ja kokonaispaino on se ennätys aina.
Ite en ala niin kamalasti tän homman kanssa hifistelemään, varsinkin kun omapaino on tarkoitus pitää hyvin pitkälti samana. Toki se on ihan totta, että se omakin paino voi kilolla tai kahdella heittää päivästä ja syömisistä/juomisista riippuen. Mua ei henk.koht. kauheasti haittaa, vedänkö 20 kilon lisäpainoilla vitosen 129-kiloisena vai 131-kiloisena, kun tää on kuitenkin ihan yleis-/apuliike omissa jumpissa. Kuitenkin kehitys on selkeää, jos 7,5 kilon vitosesta tonne mennään, vaikka oma kehonpaino sahais tossa +-2 kiloa-haarukassa.

Ite en ala niin kamalasti tän homman kanssa hifistelemään, varsinkin kun omapaino on tarkoitus pitää hyvin pitkälti samana. Toki se on ihan totta, että se omakin paino voi kilolla tai kahdella heittää päivästä ja syömisistä/juomisista riippuen. Mua ei henk.koht. kauheasti haittaa, vedänkö 20 kilon lisäpainoilla vitosen 129-kiloisena vai 131-kiloisena, kun tää on kuitenkin ihan yleis-/apuliike omissa jumpissa. Kuitenkin kehitys on selkeää, jos 7,5 kilon vitosesta tonne mennään, vaikka oma kehonpaino sahais tossa +-2 kiloa-haarukassa.
En tarkoita tuollaista pientä vaihtelua vaan jos esim. 100 kiloisena vetää 40kg lisäpainolla ykkösen ja joskus myöhemmin 120kiloisena saman 40kg lisäpainon, niin kyllä siinä leuanvedon tulos on parantunut 20kg.

En tarkoita tuollaista pientä vaihtelua vaan jos esim. 100 kiloisena vetää 40kg lisäpainolla ykkösen ja joskus myöhemmin 120kiloisena saman 40kg lisäpainon, niin kyllä siinä leuanvedon tulos on parantunut 20kg.
Ah, aivan. Tottakai tollanen iso lisäys kehonpainossa on syytä noteerata. Muutenhan tässä sais pitää 180-kiloista voimamiestä heikkona, joka vetää muutaman leuan pelkällä omalla painolla. Todellisuudessa kuitenkin helvetin isoa massaa liikutellaan.

Viimeksi muokattu:

No kyllä se suhteellinen voima kuitenkin aina hakusessa on ainakin tän kokosena, eli ei mulle juuri riitä että pelkkä kehopaino nousee jos ei saa lyötyä lisää rautaa vyölle. Kyllähän mä sitä kokonaispainoennätystä osaan katsoa ja siitä kehitystäkin lukea, mutta ei se sillä lailla lämmitä.

Niin, nää on vähän hankalia hommia. Samalla tavalla se 200-kiloinen Brian Shaw vetää vaan 2,3 kertaa omapainon maasta tollasella 460 kilon mavella, siinä missä satakiloiselle riittää se 300 kilon mave 3x omapainon vetoon. Se nyt vaan menee niin, että se suhteellinen voima ei voi kasvaa korkean kehonpainon mukana käsi kädessä.

Ymmärrän ihan hyvin, että usein kevyitä kavereita kiinnostaa enemmän se suhteellinen voima koska ne on siinä pääsääntöisesti parempia ja isoja äijiä monesti absoluuttinen voima samasta syystä.

Ite osaan arvostaa sekä suhteellista ja absoluuttista voimaa ihan sillä, että ne on mun kirjoissa yksinkertaisesti eri asioita joita ei oo edes tarpeen vertailla keskenään.

Olikohan se Nuckols, jolla oli artikkeli joka sivuaa aihetta. Pitää googlata.

Edit: Artsu löyty
https://www.strongerbyscience.com/whos-the-most-impressive-powerlifter/

Entäs jos mun 160kg kaveri vetää yhen leuan(josta saa yhä multa rahapalkinnon), ja mä 70kg manlettina vedän vaikka ton 60kgx1=130kg yhteensä tai 30 toistoa omalla painolla? Oisko tää mun kaveri oikeesti vahvempi sun mielestä siis?
Vertailua jos haluaa niin se tehdään kisoissa ja siellä on painoluokat eli ette ees oo samassa luokassa joten molemmat ootte niin vahvoja kuin ootte. Mut samalla pakko sanoa että 160kg kokonaismassan veto vaatii jo kohtuu hyvin ruutia äijään.

Mun huomio oli enemmänkin sitä että yleisesti tässä ketjussa usein jää tuo kokonaismassa mainitsematta ja informaation lähteenä(minkä takia täällä ensisijaisesti lueskelen) vähän torsottaa ketjua. Etenkin joku aloittava jos lukee täältä ja ottaa mallia niin helposti päätyy tekemään treenejä jatkuvasti 85-95% alueella kokonaismassa/maksimi luvuista mikä vetää suurimman osan kyllä tukkoon ja uudet ennätykset jää haaveeksi. Siksi minusta myös ennätykset kannattaa pitää tiedossa kokonaismassasta, jolloin siitä pystyy järkevämmin suunnittelee treenejä eteenpäin seuraavaa ennätystä kohti.

a lisää soppaa hämmentämään ylätalja tulokset, joissa vedetään ihan samanmoisia painoja.
Ylätaljassa voi huijata esim lantiolla niin älyttömästi ja jokainen laite on erilainen että sen vertailukelpoisuus ei kelpaa ees vessapaperiksi p:een pyyhkintään imho. Esim mun leuka enkka on tällä hetkellä 145 ja ylätaljaa teen 60-90:lla lähisalilla, niiden välillä on tosi heikko korrelaatio.

Entäs jos mun 160kg kaveri vetää yhen leuan(josta saa yhä multa rahapalkinnon), ja mä 70kg manlettina vedän vaikka ton 60kgx1=130kg yhteensä tai 30 toistoa omalla painolla? Oisko tää mun kaveri oikeesti vahvempi sun mielestä siis? Tai siis onhan hän teoriassa, mut jos otetaan esim. semmonen tekijä huomioon, että ton painosenahan, häneltä puuttuu ihan se ns. ''taito'' vetää oma kroppansa ylös. Ja lisää soppaa hämmentämään ylätalja tulokset, joissa vedetään ihan samanmoisia painoja. Vähän jotenki must hankala aihe mitata voimaa, ellei molemmat henkilöt oo tyyliin suht normaalipainosia & fläsää ei oo helvetisti. Tai ainaki tällön vois molempien tapauksessa vaan todeta, että kevyempi hommaa vittu lisää massaa & painavampi dietille, ni lihas-läski-voima suhde tasottuu. Noh... ehkä siks on just absoluuttinen & suhteellinen voima keksitty.

Tää on mielenkiintonen aihe, mitä oon monestikki miettiny. Tiiän kyl miten tää yleisel tasolla ajatellaan, mut silti tulee mieleen, et tähän olis joku selkeempi vastaus, muuta ku noi absoluuttinen/suhteellinen voima.
Toisaalta muihin vertailu on lähinnä ajanhukkaa, ellei oo skaba meneillään.

EDIT: Luin väärin. Ethän sä väittänykkää mitään, mut kysymys on silti osotettu kelle tahansa.

Se muuten vaikuttaa paljon vedon raskauteen, miten omapaino + lisurit "jakaantuvat". Eli jos kaveri painaa 160kg, ja paino on jakaantunut tasaisesti "ympäri" kroppaa, niin mun mielestä yhden leuan saamisen pitäisi olla huomattavasti helpompaa, kuin esim. 100kg kaverin vetää ykkönen 60kg lisäpainolla. Tämä siksi, että jos lisurit roikkuvat dippivyöstä jossain polvien korkeudella, niin suurempi osa massasta ( jos lasketaan jalkojen paino mukaan ) on kauempana pisteestä ( tanko ), jonne pitää päästä. Eli suurempi momentti kohdistuu selälle ja käsille, ja sitä kautta " sticking pointin" yli pääseminen on vaikempaa, ja vaatii suuremman lähtönopeuden. Tämän saman efektin takia lyhytkätinen ja paksurintainen kaveri penkkaa helpommin 150kg, kuin pitkäkätinen ja kapeaharteinen tyyppi, vaikka periaatteessa kumpikin tuottaa saman verran voimaa.

Esim. itse sain 97kg painoisena lisureilla 40kgx4. Nyt kun painan vaan 92kg, niin sain silti tehdä huomattavasti enemmän töitä, että sain 45kgx4, ja 52,5kgx2. Toki vetotekniikka on mulla nykyään mallia lahna, eli jalat ja keskikroppa pysyvät aikalailla liikkumattomina ja staattisessa jännityksessä, toisin kuin ennen, jolloin polvet saattoivat vedon aikana nousta vatsan korkeudelle, ja kannatella osaa lisäpainoista. En muuten tiedä, onko em. tekniikka edes kisoissa sallittu.

momentti olka- ja kyynärnivelessä on kyllä sama, vaikka paino olisi rinnan korkeudella tai roikkuisi 10m pitkän narun päässä jossain alhaalla.

Se muuten vaikuttaa paljon vedon raskauteen, miten omapaino + lisurit "jakaantuvat". Eli jos kaveri painaa 160kg, ja paino on jakaantunut tasaisesti "ympäri" kroppaa, niin mun mielestä yhden leuan saamisen pitäisi olla huomattavasti helpompaa, kuin esim. 100kg kaverin vetää ykkönen 60kg lisäpainolla. Tämä siksi, että jos lisurit roikkuvat dippivyöstä jossain polvien korkeudella, niin suurempi osa massasta ( jos lasketaan jalkojen paino mukaan ) on kauempana pisteestä ( tanko ), jonne pitää päästä. Eli suurempi momentti kohdistuu selälle ja käsille, ja sitä kautta " sticking pointin" yli pääseminen on vaikempaa, ja vaatii suuremman lähtönopeuden. Tämän saman efektin takia lyhytkätinen ja paksurintainen kaveri penkkaa helpommin 150kg, kuin pitkäkätinen ja kapeaharteinen tyyppi, vaikka periaatteessa kumpikin tuottaa saman verran voimaa.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kuten jo aiemmin sanottiin, momentti pysyy täysin samana siitä riippumatta, kuinka kaukana se paino roikkuu.

Mitä tulee penavertailuun, niin ei se limppu liiku yhtään sen pidempää matkaa, vaikka se ois tosiaan sen kymmenen metrin narun päässä.

Lyhytkätinen ja paksurintainen kaveri tekee vähemmän työtä suhteessa siihen pitkäkätiseen luikkuun vaikka painomäärä pysyy samana, koska se nostettu massa ihan konkreettisesti liikkuu lyhyemmän matkan.

no oon ite pohtinut samaa, vaikken noita zombie-dokumentteja katsokaan. ei meillä suomessa semmosia. kuitenki pitää olla kaukokatseinen. siksi oma laji, eli kannattas kyllä vaihtaa laji kiipeilyksi ja unohtaa muidenki se kellareissa punttien kans vouhottaminen. kellareihin ne murdererit aina eka menee! kovatasonen kiipeilijä on taatusti parhaiten turvassa! sikäli ku kerkee juosta sen korkeen paikan luo.

leuoissa prossat lasketaan aina kokonaismassasta, jos haluaa niiden seuraavan logiikkaa penkin, hauiskäännön yms. tärkeiden liikkeiden kanssa.

Siis kai mä voin laskea noi prosentit ihan siitä pelkästä lisäpainostaki, eikä mikään muutu? Jos 60kg oli vaikka 100% mulle, ni sillo 54kg=90% ja nii edespäin.
Vai .liittyyks tähän jotenki se nyt, että omapaino voi muuttua radikaalisti?
Jos painat 70kg ja 1RM on 60kg, niin 54kg lisäpaino on 95%.

Vielä rautalankaesimerkki: jos mulla on lisäpainoykkönen (leikitään et oon 100kg vaikka oon oikeesti 98kg, hih) 10kg ja karkeesti ottaen 85% maksimista pitäis tulla vitonen, niin mä en todellakaan saa vedettyä vitosta 8,5kg lisäpainolla. Sit taas jos tää lasketaan kokonaismassan mukaan, ni 110kg ykkösestä 85% on 93,5kg. 5 x 93,5kg vs 5 x 108,5kg. On siinä pieni ero.

Vaginoosin suorituksilla toi olis 5 x 110kg vs 5 x 121kg

Laskin ton siis 60kg-90%=54kg. Eli 90% maksimista olis toi 54kg. Toisaalta mun matikka on aivan säälittävää, joten ehkä laskin tän päin vittua, ja tajuun sen viel myöhemmin, ku saan pääni pois perseestä. Silti en tiiä mistä/miten revit noi luvut :O?
Laskit ihan oikein prosentuaalisen osuuden siitä käytetystä lisäpainosta. Siinä on vaan se ongelma, että sä liikutat leuanvedossa sen lisäpainon lisäksi sitä omaa painoos. Prosentuaalinen osuus jonka nostat on pakko laskea siitä kokonaismassasta mitä liikutat, jos prosenttien varaan perustuvaa ohjelmaa aiot leuanvedoille tehdä.

Eli siis:

Jos sun omapaino 60 kg ja vedät 60 kg lisäpainoilla ykkösen, on kokonaismassa 60+60=120 kg.

Jos haluat vetää esim. 80% vitosen, lasket tietty 120x0,8=96kg.

Jos lasket sen pelkistä lisäpainoista, laskutoimitus menee näin:

60x0,8=48

Jos lasketaan toi 80% osuus sun 60 kilon lisäpainoykkösestä vasta jälkikäteen mukaan sun omapainoon, käy näin:

60+48=108.

Joten, koska sun on mahdotonta vetää leukoja pelkällä lisäpainolla, vaan joudut vetämään sen oman kroppas painon väkisin joka kerta siinä mukana (no shit right?), ei toi pelkistä lisäpainoista laskettu prosentuaalinen osuus pidä paikkaansa.

96 kg vs 108 kg kokonaismassa, ensimmäinen laskettu omapainon ja lisäpainojen summasta, jälkimmäinen laskettu pelkistä lisäpainoista joihin on lisätty vasta jälkikäteen se sun oman kropan massa.

Selkiskö nyt? :oujee:

Kaikki muu selkis kyllä, paitsi se, että mitä noista prosenttien laskemisesti hyötyy? Konkreettinen hyöty siis, mitä ei muuten saavuta. Ellet siis haluu jostain syystä lukee paperilta, mitä painoa käytät seuraavissa treeneissä yms. Oonko siinä siis kuitenki oikeessa, että saman voi toteuttaa ihan yhtä helposti, ku vaan tietään sen maksiminsa, ja alkaa kokeileen paljo milläki painolla menee toistoja? En mä mikään profeetta ainakaan ite oo, mut kyl mä pystyn sen todella tarkasti laskeen, ihan vaan fiilis & tuntemus pohjalta, vaikken esim. jossain penkissä tehny melkeen ikinä 100% painoilla.
Eipä tollasella oo mitään käytännön merkitystä jos on selkeä käsitys siitä, millä painoilla pystyy vetämään minkäkin määrän toistoja. Prosentteja ei IMO tarvii käyttää välttämättä ollenkaan vaan voi arvioida ennemmin kuorman sopivuutta sitä kautta, kuinka haastavalta se tuntuu. Kunhan kokonaiskuvaa tarkastellessa hommat menee eteenpäin, niin mitä niiden prosenttien on väliä.

Prosentteihin nojaavat ohjelmat kaatuu aika usein siihen ongelmaan, että ne ei pidä läheskään kaikkien kohdalla paikkaansa. Joku dieselkone-tyyppi saattaa tehdä 90% kuormalla maksimista useamman toiston, siinä missä joku toinen saa hikisen kakkosen. Sen takia jos ohjelmassa lukee esim. "vedä 3x90%", on se joillekin turhan kevyt ja joillekin liikaa, joillekin toki just sopivasti.

Mulle tekee ihan hyvää treenailla joko a) niin, että on valmentava taho kertomassa, että nyt menee vähän turhan tiukoiks treenit (terkkuja @jto) tai b) niin, että prosentit on antamassa suuntaa ja hillitsemässä niitä pahimpia haluja ahmia liikaa kuormia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom