Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

^ taitaa efektiivisesti tehdä justiin pikkusen samaa asia mitä mutkatanko tekisi. Luulisin kyllä että mulla on jo toi hanskattuna jossain määrin. Olen huomannut että ote tuppaa menemään kapeammaksi, ehkä siinä just tuota sisäänpäin kääntöä kyynärpäille hakenut. Hyvä pointteri kuitenkin!

Olen kutsunut tuota neutraalia otetta sarviotteeksi. Leuanvetotanko, jossa tuo "neutraali" ote on mahdollista, maksoi muistaakseni 15€, tosin painorajoitus oli 110 kg. Olen siis vetänyt leukaa samassa treenissä sekä vasta, myötä, että neutraalilla otteella. Neutraalilla otteella leuanveto tuntuu helpoimmalta, mutta vastaote on mielestäni parempi liike noin kokonaisvaltaisesti. Kisoissa ei kai saa neutraalia otetta käyttääkään??
Onhan tuo kyynärtaipeen kipeytyminen (vastaotteella) tuttua. Sitä voi yrittää ehkäistä tekemällä alastulo aina hyvin hallitusti ja jättämällä kädet ala-asennossa aavistuksen koukkuun

Mulla on sileä metallinen leuanvetotanko kotona. Alkaa käymään vähän liukkaaksi gripille. Mites fiksailette? Maalarinteippiä vaan päälle vai onko sivistyneempiäkin tapoja?
Aikasempi marmatus käsien kipeytymisestä: oli tullu vähän jännetupin tulehdusta, lähti pillereillä ja viikon levolla. Vieläkin kyynärtaiden sisäosassa jotain kipuilua, mutta haittaa itse asiassa enempi penkkiä kuin vastaoteleukoja. Taitaa olla vaan näitä mun vaivoja, odottelen josko rauhoittuis ja pistän penkin minimiin. Mut ilmeisesti ei kuitenkaan nuo nivelkulmat/rasitus vastaoteleuanvedosta ole sitä aiheuttanut.

Eilinen Suomen cup Huittisissa. Ihan mukavasti kulki leuanveto ja tulos oli melko hyvä.

Jto:lle olisi esittää kysymys, että miten tästä nyt kannattaisi edetä kun SM-kisoihin on 11 viikkoa aikaa?
16 viikkoa on nyt tätä treenattu ja 25 leuasta päästy uuteen ennätykseen. Lisäpainoilla tehtynä treenienkat ovat myös parantuneet: -maksimi kutonen 17,5kg (15.5) ->22,5kg (7.8.)
-maksimi kolmonen 20kg (15.5) ->27,5kg (28.8)
maksimi kakkonen 25kg (15.5.) ->30kg (28.8.)
-Mutta maksimi ykkönen vain 30kg -> 31,5kg. Alhaalta saisin varmaan enemmänkin lähtemään mutta jo toi 31,5 kiloa jää karvan vajaaksi tangon päällä kisasäännöillä. Eli se ykkösmaksimi ei juurikaan ole kehittynyt (tosin eihän sillä näytä olevan väliä kun kuitenkin toi toistoleuanveto on kehittynyt noin hyvin).
Kuusi ekaa viikkoa tein pk1 3*8 -> 5*10 + ylirautaherättely systeemillä.
Neljä seuraavaa viikoa maksimivoima jaksoa (maksimi kutonen tuli testattua 29.6. ja se oli 20kg)
Viisi seuraavaa viikkoa pk2 3*4 -> 6*6 syteemillä ja tässäkin jaksossa oli viikon yhdessä treenissä toi ylirauta käytössä.
Sarjat ovat kehittyneet myös ihan kivasti eli esim. vetokumilla tehtävät 4*4 6kg -> 4*4 tulee nyt 14 kilolla ja kutosia pystyn tekemään 12 kilolla.

Oma ajatus oli, että olisin tehnyt nyt seuraavaksi maksimivoimaa ehkä noin kuukauden (sisältäen kerran viikossa myös muutaman (2-3) pitempää sarjaa pienellä (5kg) lisäpainolla). Ja sitten loput viikot varsinaista kestovoimaa. Ootko Jto samoilla linjoilla vai ehdottaisitko jotan muuta systeemiä?

onnea vaan! aikalailla samoilla linjoilla. turha miettiä sitä ihan maksimitasoa. se ykkösen kakkosen onnistuminen on usein pienestä säkästäkin kiinni. moni asia pitää olla kohillaan.

tee hetki perusvoimasekaista maksimia. eli ainaki parilla toistoalueella per treeni tyyliin 3x3, 3x8. lyhyt aika seuraavaan kisaan kuitenki, joten suosittelisin keskittyyn voimasuuntaseen kestovoimaan intervalleilla suht ajoissa tässä jo. lisäpainoilla semmosia alle 20 toiston nättejä sarjoja myös.

Mitä helvettiä :D? Vähänkö hyvin jaksoit vetää tossa. Vedit vaa joku 10+ toistoo lisää, vaik olin jo ihan varma, et peli oli menetetty. Myötäotteesta myös plussaa. Nii harvoin näkee myötäotteella vedeltävän, ja ite arvostan syystä tai toisesta sitä enemmän. Varmaan siks, et suurimmalle osalle ihmisistä se on paljo vaikeempi ote.
Heh, kiitti! Joo, kyllä moni muukin mulle sanoi ton kisan jälkeen et näytti siltä, että peli on pelattu jo 30 kohdalla. En kyllä itekkään tiedä miten sitä pysty napsimaan lisää niitä toistoja. Ote olisi kyllä vielä pitänyt paljon kauenminkin eli siitä ei ainakaan ole kiinni etteikö pystyisi parempaankin. Tän suorituksen jälkeen mä oon kyllä vakuuttunut siitä, että myötäote on ainakin mulle paljon parempi ote tähän toistoleuanvetoon.

onnea vaan! aikalailla samoilla linjoilla. turha miettiä sitä ihan maksimitasoa. se ykkösen kakkosen onnistuminen on usein pienestä säkästäkin kiinni. moni asia pitää olla kohillaan.

tee hetki perusvoimasekaista maksimia. eli ainaki parilla toistoalueella per treeni tyyliin 3x3, 3x8. lyhyt aika seuraavaan kisaan kuitenki, joten suosittelisin keskittyyn voimasuuntaseen kestovoimaan intervalleilla suht ajoissa tässä jo. lisäpainoilla semmosia alle 20 toiston nättejä sarjoja myös.
Kiitti.
Millasilla sarjamäärillä ja toistoilla toi intervalli pitäisi tehdä? Palautukset varmaan jotain 10-30 sekunttia?

joo. alota pidemmillä ja lyhennä ku etenet. sun tasolla 8-12 toistoo sarjassa. sarjoja semmonen 5-8. keskity siihen rentoon rytmiin noissa ja muutenki. sillä saat tollaseen määrään kokonaistoistoja vähä lisää reserviä.

^ Sama, mutta 55kg. Sinne asti olikin aika helppoo, tosin vanha ennätyshän tuokin on, nyt vaan vähän painavampana otettu. Jopa tullu vähän alaspäin tässä noin puolen vuoden aikana.

Löytyykö täältä muita läskejä ukkoja, jotka vetää lisäpainoleukoja?

Omapaino on tällä hetkellä 130 kiloa ja viime maksimitestissä sain 7,5 kilon lisäpainoilla vedettyä hikisen vitosen. Puolustuksena mainittakoon, että liike on ollut kehissä vasta muutaman viikon. Edellisen kerran taisin vetää leukoja kunnolla alta satakiloisena.

Aattelin, että 5x20kg ois tommonen hyvä välitavoite ja jos tahti jatkuis samana mitä se on nyt ollu, niin ei ois mikään mahdottomuus vetää sitä vuodenvaihteessa.

Tästä oli jo kerran aiemmin, mutta en ymmärrä miksi mittailla kehitystä lisäpainon määrällä eikä kokonaismassalla mikä se oikeasti nostettu paino ja tehty työ. Punnitsen aina ennätystä yrittäessä itseni vyö tyhjänä ja siihen limput sitten tulee päälle ja kokonaispaino on se ennätys aina.

Tästä oli jo kerran aiemmin, mutta en ymmärrä miksi mittailla kehitystä lisäpainon määrällä eikä kokonaismassalla mikä se oikeasti nostettu paino ja tehty työ. Punnitsen aina ennätystä yrittäessä itseni vyö tyhjänä ja siihen limput sitten tulee päälle ja kokonaispaino on se ennätys aina.
Ite en ala niin kamalasti tän homman kanssa hifistelemään, varsinkin kun omapaino on tarkoitus pitää hyvin pitkälti samana. Toki se on ihan totta, että se omakin paino voi kilolla tai kahdella heittää päivästä ja syömisistä/juomisista riippuen. Mua ei henk.koht. kauheasti haittaa, vedänkö 20 kilon lisäpainoilla vitosen 129-kiloisena vai 131-kiloisena, kun tää on kuitenkin ihan yleis-/apuliike omissa jumpissa. Kuitenkin kehitys on selkeää, jos 7,5 kilon vitosesta tonne mennään, vaikka oma kehonpaino sahais tossa +-2 kiloa-haarukassa.

Ite en ala niin kamalasti tän homman kanssa hifistelemään, varsinkin kun omapaino on tarkoitus pitää hyvin pitkälti samana. Toki se on ihan totta, että se omakin paino voi kilolla tai kahdella heittää päivästä ja syömisistä/juomisista riippuen. Mua ei henk.koht. kauheasti haittaa, vedänkö 20 kilon lisäpainoilla vitosen 129-kiloisena vai 131-kiloisena, kun tää on kuitenkin ihan yleis-/apuliike omissa jumpissa. Kuitenkin kehitys on selkeää, jos 7,5 kilon vitosesta tonne mennään, vaikka oma kehonpaino sahais tossa +-2 kiloa-haarukassa.
En tarkoita tuollaista pientä vaihtelua vaan jos esim. 100 kiloisena vetää 40kg lisäpainolla ykkösen ja joskus myöhemmin 120kiloisena saman 40kg lisäpainon, niin kyllä siinä leuanvedon tulos on parantunut 20kg.

En tarkoita tuollaista pientä vaihtelua vaan jos esim. 100 kiloisena vetää 40kg lisäpainolla ykkösen ja joskus myöhemmin 120kiloisena saman 40kg lisäpainon, niin kyllä siinä leuanvedon tulos on parantunut 20kg.
Ah, aivan. Tottakai tollanen iso lisäys kehonpainossa on syytä noteerata. Muutenhan tässä sais pitää 180-kiloista voimamiestä heikkona, joka vetää muutaman leuan pelkällä omalla painolla. Todellisuudessa kuitenkin helvetin isoa massaa liikutellaan.

Viimeksi muokattu:

No kyllä se suhteellinen voima kuitenkin aina hakusessa on ainakin tän kokosena, eli ei mulle juuri riitä että pelkkä kehopaino nousee jos ei saa lyötyä lisää rautaa vyölle. Kyllähän mä sitä kokonaispainoennätystä osaan katsoa ja siitä kehitystäkin lukea, mutta ei se sillä lailla lämmitä.

Niin, nää on vähän hankalia hommia. Samalla tavalla se 200-kiloinen Brian Shaw vetää vaan 2,3 kertaa omapainon maasta tollasella 460 kilon mavella, siinä missä satakiloiselle riittää se 300 kilon mave 3x omapainon vetoon. Se nyt vaan menee niin, että se suhteellinen voima ei voi kasvaa korkean kehonpainon mukana käsi kädessä.

Ymmärrän ihan hyvin, että usein kevyitä kavereita kiinnostaa enemmän se suhteellinen voima koska ne on siinä pääsääntöisesti parempia ja isoja äijiä monesti absoluuttinen voima samasta syystä.

Ite osaan arvostaa sekä suhteellista ja absoluuttista voimaa ihan sillä, että ne on mun kirjoissa yksinkertaisesti eri asioita joita ei oo edes tarpeen vertailla keskenään.

Olikohan se Nuckols, jolla oli artikkeli joka sivuaa aihetta. Pitää googlata.

Edit: Artsu löyty
https://www.strongerbyscience.com/whos-the-most-impressive-powerlifter/

kokonaismassan liikuttaminen pätee. fysiikkaahan se on. vielä jos sillä painavammalla on pidemmät kädet se siirtää isompaa massaa pidemmän matkaa.

Entäs jos mun 160kg kaveri vetää yhen leuan(josta saa yhä multa rahapalkinnon), ja mä 70kg manlettina vedän vaikka ton 60kgx1=130kg yhteensä tai 30 toistoa omalla painolla? Oisko tää mun kaveri oikeesti vahvempi sun mielestä siis?
Vertailua jos haluaa niin se tehdään kisoissa ja siellä on painoluokat eli ette ees oo samassa luokassa joten molemmat ootte niin vahvoja kuin ootte. Mut samalla pakko sanoa että 160kg kokonaismassan veto vaatii jo kohtuu hyvin ruutia äijään.

Mun huomio oli enemmänkin sitä että yleisesti tässä ketjussa usein jää tuo kokonaismassa mainitsematta ja informaation lähteenä(minkä takia täällä ensisijaisesti lueskelen) vähän torsottaa ketjua. Etenkin joku aloittava jos lukee täältä ja ottaa mallia niin helposti päätyy tekemään treenejä jatkuvasti 85-95% alueella kokonaismassa/maksimi luvuista mikä vetää suurimman osan kyllä tukkoon ja uudet ennätykset jää haaveeksi. Siksi minusta myös ennätykset kannattaa pitää tiedossa kokonaismassasta, jolloin siitä pystyy järkevämmin suunnittelee treenejä eteenpäin seuraavaa ennätystä kohti.

a lisää soppaa hämmentämään ylätalja tulokset, joissa vedetään ihan samanmoisia painoja.
Ylätaljassa voi huijata esim lantiolla niin älyttömästi ja jokainen laite on erilainen että sen vertailukelpoisuus ei kelpaa ees vessapaperiksi p:een pyyhkintään imho. Esim mun leuka enkka on tällä hetkellä 145 ja ylätaljaa teen 60-90:lla lähisalilla, niiden välillä on tosi heikko korrelaatio.

Back
Ylös Bottom