Itte teen leuanvetoja nykysin suurimmaksi osaksi tyyliin pull up eli myötäotteella, vastaotteella meni kesällä vielä 18 puhtaasti (kädet suoriksi alhaalla, ei mitään jaloilla tempoilua/ihme venkoilua), nyt olen päässyt myötäotteella jo 16 kesken kovan viikon, mutta en kokeile kuin harvakseltaan maksimeja. Sen vuoksi nykyään myötäotetta koska se kehittää yläselkää paremmin joka on ollut ongelma ja epätasapainossa. Joudun tavallaan vetämään ilman oikeaa pikkurilliä, muuten vanha jännetulehdus ärtyy, varsinkin vastaotteella. Mutta sama vaiva ollut toisessakin kädessä ja kävin lääkärissä ja sain kortisonit, ei auttanut, sitten ortopedille joka otti kuvat ja sanoi että aika parantaa, ja ärsyttäviä liikkeitä välttäen, niin se piti paikkansa. Lisäpainoilla en tee, ainakaan vielä. Ja teen liikkeet hitaasti, on tehokkaampaa, eikä mene riuhtomiseksi huonolla tekniikalla. Paitsi nuo maksimit on pakko vetää nopeammin, mutta ei samaan tapaan riuhtomalla kuin ennen. 5 toiston sarjoja teen yleensä, minuutin palautuksella. Lopetan ennen kuin menee liian hapokkaaksi. 4-5x5 on normisetti nykykunnolla.
Olen muuten huomannut / tuntenut yläselässäni ja lapaluitten alueella kuinka vasta lähiviikikoina olen alkanut tuntemaan jotain tiettyjä lihaksia paremmin ja kokenut ahaa elämyksiä tekniikassa. Tuntuu että on tärkeää vetää loppuun asti kunnolla ylös eikä vain venyttää leuka nipin napin tangon ylle, ja laskeutua rauhallisesti alas kädet suoriksi, rauhallisemmin kuin ylösmenon (jonka voi vetää nopeastikin jos kykenee ja tekniikka on ok). Tuon loppuvedon kannattaa pyrkiä tietoisesti tekemään yläselällä jne, jos menee tavallaan hauiksilla/hauiksen alaosilla väkisin vääntämiseksi on parempi jättää siihen. Moni joka tuskailee vetämisen kanssa että ei nouse (olisi silmäniskuhymiön paikka, mutta olkoon) tarpeeksi niin luulisin että kannattaisi keskittyä etenkin tuossa vedon loppuvaiheessa tekemään oikein, niin väkisinkin nousee leuka reippaasti. Lapoja tiukasti yhteen ja tavallaan kohti häntäluuta, olkapäät täten "alhaalla". Ja laatu ennen määrää että pikkuhiljaa hermotus ja suoritustekniikka paranee, ja huomaa omaavansa uusia lihaksia. Olkapäät jos on kunnossa ja tasapainossa niin auttaa myös asiassa, vammojen välttämisen lisäksi.
Juutubesta olen paljon katsellut Jeff Cavalierin vinkkejä mm. leuanvedoista, ATHLEAN-X nimellä löytyy.