Kyykky- ja mavekyssäreitä

Siis itselläni on se kuva, että yksinkertaistetusti etukyykky etureisille ja takakyykky takareisille, mutta saadaanko tähän asiaan jotain varmennusta? Jos takakyykyn on tarkoitus ottaa etureisiin, niin sittenhän kaikki olisi kohdallaan, etureidet ovat aina mukavassa pumpissa kyykkysarjojen jälkeen. Vai voiko sitä nyt sitten käyttää kumpaan tahansa/molempiin paikkoihin tekniikkaa vaihdellen?

Mä en fysiologisesti ymmärrä miten takakyykky (jos tässä nyt puhutaan takakyykystä takakyykkynä eli sellaisena liikkeenä kun minä olen sen ymmärtänyt) voisi ottaa varsinaisesti takareisille? Liikkeenhän suorittavat pakaralihas ja etureiskat muiden lihasryhmien ehkä avustaessa (Esim. sisäreidet jos asento leveä), mutta kyllä pääsuorittajat ovat nuo ensin mainitut, piste.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän pitkälti välityksistä riippune, ottaako minkä verran takareisiin. Takareisiin se kyykky mullakin ottaa enemmän, kun etureisiin.

Itse nyt olen ajatellut asian näin, että Niskalaaki, sinulla on liian heikot etureidet verrattuna takareisiin. Eli takakyykky tuntuu etureisissä voimakkaammin, koska ne ovat heikommat kuin takareidet. mututuntumalta puhun kuitenkin. Mutta itsellä tulisi mieleeni tuollainen, koska mitä nyt olen kyykkyjäsi nähnyt niin kyllä se varmasti takareisiinkin ottaa. mutta se tuntuma voi olla "pelkästään" etureisillä, koska ne ovat heikommat.

Te, kenellä liike ottaa enemmän takareisiin: Joko olette totaalisen jumissa (takareidet) tai tekniikkanna on päin puuta. Kandee tarkistuttaa.
Minulla ainakin takakyykky (ns. voimanostotyylillä) ottaa helvetisti takareisiin, enkä näe että tekniikassa olisi hirveämmin vikoja.

Mä en fysiologisesti ymmärrä miten takakyykky (jos tässä nyt puhutaan takakyykystä takakyykkynä eli sellaisena liikkeenä kun minä olen sen ymmärtänyt) voisi ottaa varsinaisesti takareisille? Liikkeenhän suorittavat pakaralihas ja etureiskat muiden lihasryhmien ehkä avustaessa (Esim. sisäreidet jos asento leveä), mutta kyllä pääsuorittajat ovat nuo ensin mainitut, piste.
Jos istuu oikein voimakkaasti taakse eli tekee sellasen voimanostotyylisen takakyykyn, niin siinä on kyllä lantion ojennus aika suuressa roolissa ja sen takia ottaa hyvinkin paljon takareisiin. Mitä enemmän taakse istuu, sitä vähemmät tarvii pudottaa myöskään sitä persettä alaspäin, jotta saavuttaa sen kisoissa vaadittavan syvyyden joka ei ole kyllä kovin syvä. Eli etureiden yläpinta lonkkanivelen kohdalta laskeutuu alemmaksi kuin polvi. Tolla tyylillä se takakyykky rupee muistuttamaan liikeradaltaan enemmän romanialaista vetoa, maastavetoa tai jullea. Nämä kaikki kuitenkin on todella kovia takareisiliikkeitä. Takareiden funktiohan ei ole pelkästään koukistaa jalkaa vaan myös ojentaa lantiota mikä on ehkäpä se tehokkain tapa harjoittaa takareisiä.

Fysiologiaa: Etureidet tuottavat polviniveltä ja takareidet sekä perse lonkkaa ojentavan momentin.

Mekaniikkaa: Nivelen yli syntyvä momentti on kuorma kertaa painovoimakenttää vasten kohtisuora etäisyys painopisteestä niveleen. Painopisteen sijaitessa polven ja lonkan välillä mainitussa tasossa, vaaditut voimat jakaantuvat etäisyyksien suhteessa.

Toisin sanoen nojaa eteenpäin niin, että painopiste on suoraan polven yläpuolella, mainittu etäisyys polvinivelen kannalta on nolla ja voimaa ei etureideltä tarvita. Ja niin päin pois...

Tästä kuvasta näppärästi hahmotettavissa. Puhe oli siis pystysuorien viivojen etäisyydestä. Kuvassa lonkkaan kohdistuu jonkin verran isompi vääntömomentti kuin polviniveleen.:
http://www.myoquip.com.au/images/Barbell squat free body diagram 002.jpg

Koko artikkeli tässä:
http://www.myoquip.com.au/Biomechanical_model_squat_article.htm

Mekaniikkaa: Nivelen yli syntyvä momentti on kuorma kertaa painovoimakenttää vasten kohtisuora etäisyys painopisteestä niveleen. Painopisteen sijaitessa polven ja lonkan välillä mainitussa tasossa, vaaditut voimat jakaantuvat etäisyyksien suhteessa.

Toisin sanoen nojaa eteenpäin niin, että painopiste on suoraan polven yläpuolella, mainittu etäisyys polvinivelen kannalta on nolla ja voimaa ei etureideltä tarvita. Ja niin päin pois...

Eli nojaa eteenpäin? Kuinka paljon pitäisi nojata? Nyt heräsi kyllä todella mielenkiinto tähän "voimannostotyyliseen" takakyykkyyn.

Eli nojaa eteenpäin? Kuinka paljon pitäisi nojata? Nyt heräsi kyllä todella mielenkiinto tähän "voimannostotyyliseen" takakyykkyyn.

Se paljonko pitäisi on ihan omista välityksistä kiinni. Käytännössä kannattaa hakea asento, jossa sääri on pystysuorassa eli polvet varpaiden takana. Tällöin reidet saadaan vaadittuun vaakatasoon siten, että perse on mahdollisimman korkealla maasta.

Mitä kapeampi jalka-asento, sen enemmän saat nojata eteenpäin, sillä perse sijaitsee tällöin kauempana tukipisteiden, eli jalkapohjien takana.

pakko tähän heittää kommentti,vaikka itellä ei kyykkyä olkaan ku 2kk takana,ni ei ol kyllä kertaaka tullu takareidet kipeeks!etureidet ja perse ollu melkeen viikon kipeet,hyvä ku istumaan pysty.nytki pakko pitää pidempi tauko ku viikko.ei ollu oikeen palautunu viimetreenistä,vaikkei mitään kauheen kovia kyykkyjä vielä ollukka.

Se paljonko pitäisi on ihan omista välityksistä kiinni. Käytännössä kannattaa hakea asento, jossa sääri on pystysuorassa eli polvet varpaiden takana. Tällöin reidet saadaan vaadittuun vaakatasoon siten, että perse on mahdollisimman korkealla maasta.

Mitä kapeampi jalka-asento, sen enemmän saat nojata eteenpäin, sillä perse sijaitsee tällöin kauempana tukipisteiden, eli jalkapohjien takana.

Perse jää korkealle ja selkä tulee alas? Jotain hyvänhuomenen ja oikeaoppisen kyykyn välimaastosta?!?

Perse jää korkealle ja selkä tulee alas? Jotain hyvänhuomenen ja oikeaoppisen kyykyn välimaastosta?!?

No näinhän se on suoraan sanottuna ;)

Jos välitykset ovat erinomaiset, eli omaa lyhyet reisiluut, niin selkäkin jää mukavan pystyyn. Kaveripiirissä yksi tällainen tapaus ja kyykkyraudatkin ihan mukavat :)

pakko tähän heittää kommentti,vaikka itellä ei kyykkyä olkaan ku 2kk takana,ni ei ol kyllä kertaaka tullu takareidet kipeeks!etureidet ja perse ollu melkeen viikon kipeet,hyvä ku istumaan pysty.nytki pakko pitää pidempi tauko ku viikko.ei ollu oikeen palautunu viimetreenistä,vaikkei mitään kauheen kovia kyykkyjä vielä ollukka.

Onhan se henkilökohtaista, itsellä on ollut pientä aristusta sisätakareisissä. Nuo lihaskivut muuten pysyvätkin tuolla tasolla, jos aina odotat viikon, puolitoista ennen seuraavaa treeniä. Ne tulee tottumattomuudesta ja itse olen katkaissut treenitauon aiheuttaman lihaskipukierteen menemällä raakasti kyykkäämään kipeillä lihoilla.

Jep. Tehköön kukakin mitä haluaa, mutta en mä kyllä alkaisi (varsinkaan aloittelijalle!!) neuvomaan takakyykkyä nimenomaan takareisiliikkeenä, vaan kyllä se kyykky kannattaa opetella ensin ihan kyykkynä, ennenkun alkaa vääntämään jotain variaatioita.

http://images2.wikia.nocookie.net/startingstrength/images//8/8b/Squat_Bar_Placement.jpg

Tuossa on noita eroavaisuuksia eri asennoilla ilman säärien täysin suorana pitämistä. Ite tulee kyykittyä tuolla low-bar ja polvet eteen -tyylillä. Ottaa kokonaisvaltaisesti molempiin reisiin sekä hanuriin.
Mekaanisestihan tuo säärten suorana pitäminen olisi hyvä jos voimanostossa haluaa pärjätä, mutta eikö tavallisille reenailijoille olisi fiksumpi tehdä liike niin, että se kehittää mahdollisimman paljon isointa lihasmassamäärää verrattuna siihen että yrittää suorittaa liikkeen minimoimalla nostettu matka ym vippaskonsteilla? Nostetun raudan määrä ei välttämättä korreloi siis halutun kehityksen kanssa.

Viimeksi muokattu:
Mekaanisestihan tuo säärten suorana pitäminen olisi hyvä jos voimanostossa haluaa pärjätä, mutta eikö tavallisille reenailijoille olisi fiksumpi tehdä liike niin, että se kehittää mahdollisimman paljon isointa lihasmassamäärää verrattuna siihen että yrittää suorittaa liikkeen minimoimalla nostettu matka ym vippaskonsteilla?

Voimanostotyyppinen taaksekyykkiminen ottaa enimmäkseen takareisiin ja pakaroihin, jotka ovat varsin suuria lihasryhmiä. Bodareilla kuitenkin etureidet on usein ehkä pakaroita paremmin kehittyneet, joten ehkä vn-tyylinen kyykky yhdistettynä esim. etukyykkyyn voisi olla oiva yhdistelmä tasapuolisen kehityksen aikaansaamiseksi? Vai onko jollain ongelmia nimenomaan etureisien kehittämisen kanssa?

Edit: monet nojaavat aivan turhan paljon eteen kyykätessä --> alaselkä joutuu töihin (turhaan). Yläselkä tiukkana, niin selkä pysyy pystymmässä ja näin ollen tanko pysyy ylempänä ja kyykky kevenee, eikä rasita alaselkää niin paljon.

Se, miten kyykkää, tulisi näkyä suoraan siinä mitä haluaa kyykyltä. Jos tavoitteena on puhtaasti maksimaalinen kilomäärä, on sanomattakin selvää että VN-tyylinen kyykky on paras.
Jos taas jalkojen paksuus on päähuolenaihe niin kannattaa sen mukaan varioida leveyksiä yms. missä on eniten puutetta.
Monet täällä eivät tunnu ymmärtävän sitä että takakyykky ei ole paras etureisiliikee, johuten juurikin nivelkulmista. Jos haluat kasvattaa etureisiä niin silloin polven kuuluukin kaatua eteenpäin toiston aikana, jos taas jälleen kerran maksimikilot kiinnostavat niin se on todella iso tekniikkavirhe ellet ole vanha venäläinen painonnostaja.
Säären tulee olla mahd.pystysuorassa juurikin sen takia että silloin liikutat tankoa takareisillä ja pakaroilla, joilla ne suurimmat raudat tuodaan.
Vai ottaako joku etukyykystä kovemman ykkösen kuin maastavedossa?

Sit taas jos olet joku muu kuin voimaurheilija niin suosittelisin itse kapeampaa kyykkyä jossa polvi menee vähän eteen koska lajeissakin voiman tarvitsee siirtyä eteenpäin.

E: yksi hyvä kikka on ottaa mahd. kapea ote tangosta ja kääntää kyynerpäitä niin paljon tangon alle kuin pystyt, ja yrittää vääntä tankoa mutkalle selän ympäri.
Tämä veto tangossa pitäisi kestää irrotuksesta kiinnitykseen. Missään vaiheessa tanko ei saisi elää yhtään selässä, koska se rikkoo tekniikan ja kaataa nostajan eteenpäin, jolloin polven sivulle vieminen ja polven oikean kulman pitäminen vaikeutuu. Aina kun olet yläasennossa pitäisi tuntua että kaatuu melkein taaksepäin, koska silloin tanko on kantapäiden päällä, kun et nojaa eteenpäin jotta tanko pysyisi "tukevammin" niskassa.

powerlifting_squat_small.jpg

Tossa on hyvä vn-kyykky;
sääriluut osoittavat melko pystyyn vaikka selällä ei nojata eteenpäin. Noin pitäisi kyykätä, ei niin että nojataan tahalleen selällä melkein julleen ja pyllistetään pinnasta ja toivotaan kolmea valkoista valoa. Mullakin on selkä huomattavasti vahvempi kuin mikään muu ruuminosa joten mulle on helppo kyykätä isommat raudat niin että nojaan eteenpäin mutta silti yritän väkisin pitää tangon kantapäiden päällä ja selän pystyssä.

Ja yksi isoimpia virheitä on se että polvi pääsee imaisemaan sisäänpäin, yleensä ala-asennossa, jolloin paine siirtyy pois työtätekeviltä lihaksilta, eli takareisi/pakara-osastolta. Tätä pitäisi välttää enemmän kuin jopa polven liikkumista.

Hyvä posti Fuhreriltä. Pitää kokeilla tuota kyynärpääkikkaa seuraavassa treenissä, saahan sillä ainakin sitä painopistettä aavistuksen eteenpäin ja sitä kautta selkää pystymmäksi. Ja jos nyt muistuisi se kamerakin mukaan..

Mitä itse kuvaan tulee, niin varmasti riippuu kuka sitä katsoo. Minun silmään selkä on varsin etunojassa, etenkin kun huomaa kuinka tiukasti se on väännetty notkolle. Tehokkaan näköinen asento kuitenkin, tuollaista koitan itsekin hakea. Saapa nähdä..

kyseessä oleva etukeno on kyllä lähes pakollinen. Ihan pystysuorassa on vaikea kyykätä, varsinkin kun pannaan esim kuvan +750 paunaa päälle :D
Mutta tärkeimpänä on se että tanko ei mene kantapäiltä kovin kauas jolloin pystys työntämään hanurilla ja takareisillä ja tekemään hip-driven, joka on aika vaikeaa etureisillä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom