Kyykky- ja mavekyssäreitä

Kuinka polvien jumiutumista voisi välttää, vai "kuuluuko se lajiin"? Pieniä kipuja on polvissa aina kyykyn jälkeen ja seuraavana päivänä. Olen yrittänyt venytellä hyvin, mutta ei näytä auttavan. Ehkä venyttelen väärin, millaisia venytyksiä pitäisi tehdä? Ja missä vaiheessa: ennen kyykkäämistä, sen jälkeen vai myöhemmin treenin jälkeen kotona?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko mitään haittaa jos etukyykyssä on yläkroppa vähän etunojassa, jos en tee sitä etunojassa niin silloin ei kantapäät ja päkiät pysy maassa vaan olen melkein varpaillani.

Mikä on pielessä vai onko mikään.

Onko mitään haittaa jos etukyykyssä on yläkroppa vähän etunojassa, jos en tee sitä etunojassa niin silloin ei kantapäät ja päkiät pysy maassa vaan olen melkein varpaillani

:confused: Siis joudut nojaamaan eteenpäin, jotta kantapäät pysyisivät lattiassa??? Yleensähän etunoja johtaa nimenomaan varpaisille tai jopa nenälleen. Venyttele lonkat ja nivuset kunnolla ja levit enemmän polvia nostossa. Jos polvet ovat lähekkäin, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nojata eteenpäin. Ja tällöin kuorma siirtyy alaselälle.

Pystympi parempi.

Kuinka polvien jumiutumista voisi välttää, vai "kuuluuko se lajiin"? Pieniä kipuja on polvissa aina kyykyn jälkeen ja seuraavana päivänä.
Nyrkkisääntönä vois kai sanoa, että mitä enemmän liike ottaa etureisiin, sitä enemmän se myös rasittaa polvia. Eli jos polvet menevät eteen (esim. painonnostotyylinen takakyykky / etukyykky) liike kehittää etureisiä, mutta samalla rankka polville. Ja päinvastoin: jos sääret pysyvät pystysuorassa (=voimanostokyykky) polviin ei juuri tule painetta, mutta ei myöskään ota etureisiin.

En ota kantaa venyttelyyn, mutta perusteellista lämmittelyä suosittelen ennen kyyykkyä. Ja niin että polvet varmasti lämpiää.

Oon nyt alkanut tota kyykkyä tekemään enemmän ja enemmän ja korvannut sillä treeniohjelmasta jalkaprässin, mutta silti tarvisin vähän tekniikkakonsultointia.

Mulla on siis ongelmana se, että en ole aivan varma, pitäisikö kyykyssä ottaa ala-asennossa tarkoituksellinen pieni etukeno vai pyrkiä pitämään selkä suorassa ja melkein pystyasennossa. Pystyasennossa itsellä tulee ongelmaksi vain se, että monesti viimeisillä toistoilla jalat jää n. 90° kulmaan pysähdyksiin ja siinä saa vääntää oikein kunnolla, että saa liikkeen jatkumaan. Jos taas ottaa lievän etukenon, niin sitä ei tapahdu. Tiedän kyllä, että kyykyssä voi ns. kusettaa ottamalla järkyttävän etukenon siinä nousun alkuvaiheessa hei'aamalla, mutta mun tapauksessa siitä ei ole kyse. Tarkoitus olisi vain oppia tekemään liike oikein.

Mun mielestä se on täysin selvää, että , varsinkin taka, kyykky ottaa takareisiin ja perseeseen. Jos yläkroppa kallistuu eteenpäin vetää takareisi ja perse sen suoraan linjaan takaisin. Kun miettii vaikka esimerkiksi Jullea siinä tapahtuu sama juttu, yläkroppa suoristuu jolloin takareisi ja perse vetävät kropan suoraksi. Sama tosiaan tapahtuu kyykyssä, ellei kroppa ole täysin tikkusuorana. Mun tekemät kyykyt on kyllä pääasiallisesti etureisiliike, mutta teenkin melkein suorana ne.

Jos yläkroppa kallistuu eteenpäin vetää takareisi ja perse sen suoraan linjaan takaisin.

Niin, näinhän se menee. Mulle on vaan opetettu/olen opetellut/opetan itse kyykkyä niin että selkä_pysyy_suorana. Tehdään maastavedot maastavetoina ja hyvät huomenet hyvinä huomenina sitten erikseen.

mistä mahtaa johtuu ku tossa kvyen kyykkytreenin vedin ni pientä kipuu molemmissa reisissä?tuntu ettei kintut ois oikee palautunu,ei ollu aianaka viimekerralla palautunu edellisestä treenistä.siks nytki otin aika pienillä painoilla 3x15 sarjat.ensin piti jättää kokonaan pois tältä viikolta mut aattelin silti tehä.eilen kuntopyörällä ku koitin polkee 10min poljin ja reidet oli ihan jumissa sen jälkeen.

Niin, näinhän se menee. Mulle on vaan opetettu/olen opetellut/opetan itse kyykkyä niin että selkä_pysyy_suorana.

Jolloin polvet lähes väkisin työntyy varpaitten yli. ei hyvä. Ei hyvä polville, eikä myöskään sääriluille.

Välimalli on hyvä ja sellaisia pääosin VN-kyykytkin ovat.

VN-kyykky jos menee jullen puolelle, kannattaa kiinnittää venyttelyyn huomiota ja tangon paikkaan selässä.

Kädet ei meinaa taipuu kyykyssä asentoon, jossa tanko on takaolkapäiden päällä ja se tanko meinaa tippuu sielt koko ajan. Tai kädet taipuu siis asentoon, mutta tuntuu kipua. Mikä ois hyvä venytys/liike parantamaan tota käsien/olkapäiden liikkuvuutta, jotta pystyis kyykkää tanko takaolkapäiden päällä eikä trapsien päällä niinku tähä mennes?

Kädet ei meinaa taipuu kyykyssä asentoon, jossa tanko on takaolkapäiden päällä ja se tanko meinaa tippuu sielt koko ajan. Tai kädet taipuu siis asentoon, mutta tuntuu kipua. Mikä ois hyvä venytys/liike parantamaan tota käsien/olkapäiden liikkuvuutta, jotta pystyis kyykkää tanko takaolkapäiden päällä eikä trapsien päällä niinku tähä mennes?

Kuinka leveällä yrität käsiä pitää?

Oon koittanu eri leveyksil mut mikää ei tunnu oikee hyvältä, jos tuolla takaolkapäiden päällä siis yritän pitää. Täällä pakkiksel lähinnä vaan mainostettu aina, että kyykyssä tanko pitä olla takaolkapäistä muodostuvassa kuopassa nii ajattelin koittaa sitä tekniikkaa. Jos tolla ei ole välii missä sitä tankoo pitää nii taidan pitää sitä siel niskas epäkkäiden päällä.

Keppijumppa. Eli keppi kropan edessä, siitä pään yli selän taakse. Rinta ulos ja lapoja vedetään kovaa yhteen. Mitä kapeammalla otteella menee, sen notkeampi.

Jolloin polvet lähes väkisin työntyy varpaitten yli. ei hyvä. Ei hyvä polville, eikä myöskään sääriluille.

Välimalli on hyvä ja sellaisia pääosin VN-kyykytkin ovat.

Eipä sitä kannata suoralta kädeltä tyrmätä. Terveille polville sopii aivan mainiosti polvet eteen ja kantapäät pakaroihin-tyyppinen painonnostajan kyykky.

Polvet varpaiden takana pitävä kyykky ei myöskään ole mikään välimalli vaan se toinen ääripää. Paljoa sitä taaemmas kun niitä ei saa.

mistä mahtaa johtuu ku tossa kvyen kyykkytreenin vedin ni pientä kipuu molemmissa reisissä?tuntu ettei kintut ois oikee palautunu,ei ollu aianaka viimekerralla palautunu edellisestä treenistä.siks nytki otin aika pienillä painoilla 3x15 sarjat.ensin piti jättää kokonaan pois tältä viikolta mut aattelin silti tehä.eilen kuntopyörällä ku koitin polkee 10min ja reidet oli ihan jumissa sen jälkeen.

nonii nyt on näköjään kintut kippeet vaikka melko kevyesti eilen otin.ihme homma.pitäsköhän rupee käveleen tai jotai?ei tul pahemmin käppäiltyy.luulis et rupeis jo kintut tottumaan kyykkyyn 2kk nyt suunnilleen kyykänny.aika naisten painoissa vielä,tai taitaa suurinosa muijjistaki kyykätä isommilla raudoilla ;) ehkä 10kg noussu max täs ajassa.tosiaan ei kyl tul oikeestaan yhtään käveltyy,autolla tulee aina mentyy.kaipa noi reidet vaan on nii tukkeessa et pitäs pittää 2 viikonpaussi?vai oisko se parempi et jokapäivä kävis pienellä lävelylenkillä tai kuntopyörää polkis hetken?(outoo se eilinen kipuki kyykätessä)

Oon koittanu eri leveyksil mut mikää ei tunnu oikee hyvältä, jos tuolla takaolkapäiden päällä siis yritän pitää. Täällä pakkiksel lähinnä vaan mainostettu aina, että kyykyssä tanko pitä olla takaolkapäistä muodostuvassa kuopassa nii ajattelin koittaa sitä tekniikkaa. Jos tolla ei ole välii missä sitä tankoo pitää nii taidan pitää sitä siel niskas epäkkäiden päällä.

No itse ainakin pidän kädet niin että about peukalot osuu olkapähin. Eli mahdollisimman kapeana. Ja kyynärpäät melkein kyljissä kiinni. Tämä tuntuisi pitävän paketin tiukempana ja selän suorana. Tanko jossain niskan ja keksiselän puolessa välissä.

kodari76: Toi on hyvä tapa jos liikkuvuus riittää.

Ite pidän tankoa ihan ylhäällä epäkkäiden päällä vaikka kyykkään VN-tyylillä ja olen pitkäjalkanen tyyppi.

Täällä näköjään kiistellää vieläkin kiihkeästi kyykkyasennoista :D

Eikös nää yleensä kulje silleen, että ensin jokainen kertoo oman mielipiteensä. Sitten muutama jaksaa vielä perustella ne mielipiteensä. Sitten joku jaksaa kaivaa faktaa/tutkimustietoo/hienojakuvia/muitatodisteita kuinka kyykky pitäisi oikeasti tehdä. Sitten joku huomaa että hei, kaikille ei sovikkaan yksi ja sama tyyli, vaan rakenteissa ja tavoitteissa on eroja ja asennot valitaan/opetellaan niiden mukaan. Sitten ollaan hetki tyytyväisiä kaikki, kunnes uusi keskustelija löytää ketjun ja vastaa vanhaan viestiin sivulta X ja taas mennään siitä, että muutama taas kertoo omia mielipiteitään... :)

"Täällä näköjään kiistellää vieläkin kiihkeästi kyykkyasennoista"

Mikähän olisi kyykylle hyvä vaihtoehto, kun kyykkytelinettä ei löydy kotoa? Tähän asti olen kyykännyt siten, että laitan tankoon sen verta painoja että jaksan sen nostaa maasta niskan taakse tehden 4x12 toistoa. Ei siinä muuta, mutta kun treenaan 1-jakoisella, niin perjantaina sitten olkapäät ei tahdo kestää sitä että nostan ylisuuria painoja pään yli niskan taakse. Pitäisikö vaihtaa 2-jakoiseen, vai onko muita ehdotuksia? Massaa on tarkoitus hankkia. Ja salille en mene, ei yksin kertaisesti ole aikaa saati kyytiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom