Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mikähän olisi kyykylle hyvä vaihtoehto, kun kyykkytelinettä ei löydy kotoa? Tähän asti olen kyykännyt siten, että laitan tankoon sen verta painoja että jaksan sen nostaa maasta niskan taakse tehden 4x12 toistoa. Ei siinä muuta, mutta kun treenaan 1-jakoisella, niin perjantaina sitten olkapäät ei tahdo kestää sitä että nostan ylisuuria painoja pään yli niskan taakse. Pitäisikö vaihtaa 2-jakoiseen, vai onko muita ehdotuksia? Massaa on tarkoitus hankkia. Ja salille en mene, ei yksin kertaisesti ole aikaa saati kyytiä.

Rinnalleveto + etukyykky

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainahan sitä voi tehdä pidempää sarjaa. Ite reenailen kans kotona ja tuo kyykkytelineen puuttuminen kieltämättä vaikeuttaa kyykkäämistä. Jossain vaiheessa itselläni alkoi kummat huimauskohtaukset tangon niskaan laskemisen jälkeen, joten suosiolla tiputin painoja ja pidensin sarjaa. Jaloille tulee kuiten hyvää treeniä maastavedossa ja etukyykky+vauhtipunnerruksessa, joten turhaa siitä kyykystä niin paljoa stressaa. Jos tasapainoa riittää niin erilaisilla yhden jalan kyykyillä saa lisää vastusta kivasti.

Mitähän ihmettä nyt on vituillaan. Parilla viimesellä kerralla ku on kyykänny on alkanu päähän sattumaan ihan kunnolla, ei meinaa sarjaa saada loppuun asti. Kun hetken pitää taukoa niin kipu kyllä helpottaa, että voi aloittaa uuden sarjan, mutta siltikin semmonen pieni "tuntuma" on päässä koko päivän. Voiskohan toi olla tekniikasta kiinni tms. ? Sen verran vielä lisäystä, että tänään kun lämmittelin pelkällä tangolla niin jo silloin tuli kipua, eli liiasta painostakaan tms. en uskoisi tuon johtuvan.

Mitähän ihmettä nyt on vituillaan. Parilla viimesellä kerralla ku on kyykänny on alkanu päähän sattumaan ihan kunnolla, ei meinaa sarjaa saada loppuun asti. Kun hetken pitää taukoa niin kipu kyllä helpottaa, että voi aloittaa uuden sarjan, mutta siltikin semmonen pieni "tuntuma" on päässä koko päivän. Voiskohan toi olla tekniikasta kiinni tms. ? Sen verran vielä lisäystä, että tänään kun lämmittelin pelkällä tangolla niin jo silloin tuli kipua, eli liiasta painostakaan tms. en uskoisi tuon johtuvan.
Asetat varmaankin tangon hieman väärään paikkaan jolloin se painaa jotain hermoa. Itselläni parikertaa kyseinen vaiva tullut aloitteluaikoina. kokeile asettaa tankoa hieman eripaikkaan.

Mikähän olisi kyykylle hyvä vaihtoehto, kun kyykkytelinettä ei löydy kotoa? Tähän asti olen kyykännyt siten, että laitan tankoon sen verta painoja että jaksan sen nostaa maasta niskan taakse tehden 4x12 toistoa. Ei siinä muuta, mutta kun treenaan 1-jakoisella, niin perjantaina sitten olkapäät ei tahdo kestää sitä että nostan ylisuuria painoja pään yli niskan taakse. Pitäisikö vaihtaa 2-jakoiseen, vai onko muita ehdotuksia? Massaa on tarkoitus hankkia. Ja salille en mene, ei yksin kertaisesti ole aikaa saati kyytiä.

Askelkyykky... paikallaan tai vielä parempi (mielestäni) jos tilaa kävellä eteenpäin. Youtubeen Ronnie + walking lunges niin löytynee liikkuvaa kuvaa... peruskyykyn lisäks yksi parhaista liikkeistä reisille.

Lyhyempi askel niin painotus etujalan etureidellä, pitempi askel niin painotus takajalan takareisi/pakara. Askelkyykky kävellen (walking lunges) menee paremmin etureidelle ja paikallaan tehtynä takareisi/pakara-akselille.

Suosittelen kokeilemaan... tegee gutaa gintuille :)

Askelkyykky... paikallaan tai vielä parempi (mielestäni) jos tilaa kävellä eteenpäin. Youtubeen Ronnie + walking lunges niin löytynee liikkuvaa kuvaa... peruskyykyn lisäks yksi parhaista liikkeistä reisille.

Lyhyempi askel niin painotus etujalan etureidellä, pitempi askel niin painotus takajalan takareisi/pakara. Askelkyykky kävellen (walking lunges) menee paremmin etureidelle ja paikallaan tehtynä takareisi/pakara-akselille.

Suosittelen kokeilemaan... tegee gutaa gintuille :)
Joo askelkyykkyä paikallaan olen tehnytkin aina kyykyn jälkeen, tulee todella kiva pumppi. Tahtoo vain olla hieman hankala pitää tasapaino, mutta harjoituksella sekin paranee.

Asetat varmaankin tangon hieman väärään paikkaan jolloin se painaa jotain hermoa. Itselläni parikertaa kyseinen vaiva tullut aloitteluaikoina. kokeile asettaa tankoa hieman eripaikkaan.

Kiitoksia! Asetin tänään tangon hieman ylemmäksi niin ongelmat lähtivät ja kyykky maistui taas tosi hyvältä. :)

eihän sumo ja normiotteella mavessa oo eroja maximeis?

Mitähän ihmettä nyt on vituillaan. Parilla viimesellä kerralla ku on kyykänny on alkanu päähän sattumaan ihan kunnolla
Eikös tuo nyt ole ihan perinteinen ponnistuspäänsärky. Jäkität päätä taaksepäin, jännität hartioita ja keräät painetta keskikroppaan. Erinomainen resepti ponnistuspäänsärylle. Mulla tuli alkuaikoina prässissä ja punnerrusliikkeissä tuota. Homma ratkesi, kun otin hartioiden ja niskan venyttelyt normaaliin viikko-ohjelmaan (ja vaihdoin prässäyksen kyykkyyn).

Kädet ei meinaa taipuu kyykyssä asentoon, jossa tanko on takaolkapäiden päällä ja se tanko meinaa tippuu sielt koko ajan. Tai kädet taipuu siis asentoon, mutta tuntuu kipua. Mikä ois hyvä venytys/liike parantamaan tota käsien/olkapäiden liikkuvuutta, jotta pystyis kyykkää tanko takaolkapäiden päällä eikä trapsien päällä niinku tähä mennes?
kannattaa etsiä sopivia kuvia/videoita oikeasta kyykkäysasennosta yläkropan osalta ainakin aluksi. Uskon että paino makaa kämmenelläsi siten että kaikki kuorma tulee suoraan ranteelle.. ihmekkään että sattuu.
http://stronglifts.com/squat-bar-position/ <- tuossa nyt hyvähkö howto. Mark Rippetoen kirjat kertoo lisää.

Eikös tuo nyt ole ihan perinteinen ponnistuspäänsärky. Jäkität päätä taaksepäin, jännität hartioita ja keräät painetta keskikroppaan. Erinomainen resepti ponnistuspäänsärylle. Mulla tuli alkuaikoina prässissä ja punnerrusliikkeissä tuota. Homma ratkesi, kun otin hartioiden ja niskan venyttelyt normaaliin viikko-ohjelmaan (ja vaihdoin prässäyksen kyykkyyn).

Millasias venyttelyliikkeitä olet käyttänyt, ettei tuota ole esiintynyt? Itselläni ei ole mitään hajua, mitä pitäisi käyttää.

Tulipa tuossa hieman lunta lapioidessa mieleen, että olis kiva jos alaselässä olis jonkin näköistä kestävyyttäkin, kun melkein heti alaselkä oli leipää huutamassa. Olen kuitenkin lukenut ettei mavessa kannattaisi tehdä pitkiä sarjoja (max 8 toistoa). Onko siis tähän jotain erikoista syytä vai voiko tehdä 10-15 toistoa ihan hyvin, kunhan pitää painot riittävän pienenä?

Olen kyllä huomannut 8 sarjoja tehdessä, että lopussa alkaa oleen happi aika lopussa :D

Voit tehdä. Mulla huutaa selkä leipää aika kovaa, kun ottaa painoja esim. 50% maksimista ja tekee vaikkapa neljä sarjaa, 10-12 toistoa kussakin. Mukavaa vastapainoa raskaille max. viiden toiston sarjoille. Kokeile. :)

Voipihan sitä tehdä vaikka selänojennuksia pitkiä sarjoja. Pitkät sarjat maastavedossa vaan rupeaa ärsyttämään.

Venyttele lisäksi kunnolla niin ei jumita.

jos on sse ongelma, että jalat menee kykkynnousussa niin, että
alhaalla normaalisti,
vähän kun nousee niin polvet menee toisiaan kohti
ja ylöspäin taas normaalisti

niin tällä tavoin siis saan helpoiten tehtyä sarjojen vikat kyykyt, niin onko mulla ilmeisesti heikommat lähentäjät/loitontaja suhteessa ojentajiin

saako ongelman korjattua tekemällä vaan pakotetusti polvet kaukana toisistaan, vai pitääkö jotain reidenlähentäjä laitetta alkaa käyttämään, vai johtuukohan vaan huonosta tekniikasta

?

saako ongelman korjattua tekemällä vaan pakotetusti polvet kaukana toisistaan, vai pitääkö jotain reidenlähentäjä laitetta alkaa käyttämään, vai johtuukohan vaan huonosta tekniikasta
Itsellä oli sama homma joskus (on vieläkin isoilla painoilla maksimeja otettaessa). Pakota sarjoissa vaan ne polvet pysymään siellä sivuilla, otat vaikka vähän pienemmät painot kuin normaalisti. Keskityt siihen, että ne ei painu tuohon eteen.

Miten pääsisin kyykyssä suoralla selällä alas saakka? Vaatii ilmeisesti venyttelyä, mutta tarkemmin kyselisin minkälaisilla venytyksillä?

Oon nyt puol vuotta käynyt salilla, kyykky ollut mukana vasta 2kk ja mave tuli mukaan vasta viime viikolla. Olen vältellyt kumpaakin liikettä huonojen polvien takia, mutta nyt kun ovat kuntoutuneet niin otin liikkeet mukaan 4-jakoiseen ohjelmaan. Mietiskelin vaan että kun nyt kaikki ylistävät mavea ja kyykkyäkin(?) ultimaattisina massaliikkeinä, niin mietin mistä tämä johtuu. Ymmärrän toki että varsinkin mavessa, koko keho tekee töitä jollain tavalla, kädet pitävät kiinni, olkapäät ja hartiat kannattelevat painoa ja selkä on kokoajan jännityksessä, jaloista puhumattakaan. Tarkoittaako tämä siis sitä että koko kroppa kasvaa mavea tekemällä? Taino, tuskimpa hauis ja tissit kasvavat, eikä sitä siihen ollakkaan suunniteltu, mutta muuten liike on aika kokonaisvaltainen.

Ja toinen kysymys! Monet ovat tehneet mavea selkäpäivänä, mutta minä jalkapäivänä. Pitäisikö se siirtääkkin siis selkäpäivään kulmasoudun taistelupariksi ja ottaa jalkapäivälle sjmv?

Ja toinen kysymys! Monet ovat tehneet mavea selkäpäivänä, mutta minä jalkapäivänä. Pitäisikö se siirtääkkin siis selkäpäivään kulmasoudun taistelupariksi ja ottaa jalkapäivälle sjmv?

Mave on selkäliike, eli tottakai kannattaa siirtää se selkäpäivään! En tiedä, kuinka moni jaksaa tehdä sekä maastavetoa että kulmasoutua yhden treenin aikana - itse en ainakaan jaksaisi. Ennemmin teet vaikka vuoroviikoin noita pääliikkeenä, siihen sit päälle ylätalja/leuanvedot ja alatalja. Tää vaan mun mielipide :) Jalkapäivänä voit toki tehdä sjmv:n, mutta jos tuntuu ettei alaselkä palaudu viikon sisällä tehdystä mavesta ja sjmv:sta, niin voit tehdä sjmv:n esim. vain niinä viikkoina kun selän pääliike on kulmasoutu. Maveviikolla sit takareisille koukistuksia jne. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom