Kyykky- ja mavekyssäreitä

Onnistuu se Smithissäkin, muttei niin hyvin Hackissä tai prässissä.

Toki alku kannattaa ottaa iisisti aina, vaikka intoa oliskin. Selkeet merkithän siel alipalautumisesta oli, jos kireyskin kasvoi. Pientä traumaakin on voinu tulla ja se vaan ei ehtiny tuolla tahdilla paraneen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
https://instagram.com/stories/marlo...e=ig_story_item_share&igshid=MTc4MmM1YmI2Ng== Etukyykky. Liike jossa oon aina ollu tosi huono, ja mikään selkee progressio tuntunu mahdottomalta saavuttaa. Halu on kuitenki ollu joskus tässä kehittyä, koska liike olis niin hyödyllinen. Alkaa painaa vaan niin paljo ranteilla, että syntyy ketjureaktio lopulta, jossa kyynärpäät tippuu, & yläselkä pyöristyy. Vaikeuttaa ite kyykkäämistä sikana luonnollisesti. Ei oo etureisistä kiinni, vaikka saattaa siltä vähän näyttää. Pieni sticking point aina samas kohtaa, josta pystyy silti helposti vääntään yli. Videolla clean grip+sormilukko käytössä, jolla tanko ainaki pysyy tukeviten. Tanko kaulassa asti kiinni. Faarao, & Zombieote ihan mahdottomia. Koska koen, ettei oo vaan ollenkaan liikaa pinta-alaa tangolle. Toinen olkapää snadisti ylempänä mulla myös, mikä ehkä häiritsee Faaraossa. Aikoinaan yritin ihan ahkerasti mobilisoida yläselkää yms. Mut aika vaikeeta oli. Latsit sun muut on mulla päivänselvästi kireet. En siis tee liikettä edes aktiivisesti enää, mut joskus oli yritystä. Oishan tota kiva vääntää. En tiiä onko noi videon toistot vaan maailman kehittävimpiä, ellei ongelma-alueita oikeesti saa mobilisoitua lopulta. Etureisille menee ihan kivasti toki noinkin.

Olkoot tämä viimeinen kerta ku Etukyykyn edes mainitsen. Useamman kerran meinaan aikoinaan selittäny tästä samasta. Nyt on kova kyykky/vetointo päällä vaan, ni voishan tohon yrittää panostaa vähäsen. Video on stoori btw, eli jos haluaa neuvoa, päteä, vittuilla, niin n. 24h aikaa.

No kyllä se etureisistä kiinni on. Et jaksa niillä painaa ja takapuoli ampuu ylös ja tankolinja kaatuu eteen. Lähdössä kyynärpäitä pitää ohjata kohti kattoa ja sitä kautta lantio lähtee eteen paremmin. Käsillä ei etukyykyssä paineen juuri pitäis olla.

No kyllä se etureisistä kiinni on. Et jaksa niillä painaa ja takapuoli ampuu ylös ja tankolinja kaatuu eteen. Lähdössä kyynärpäitä pitää ohjata kohti kattoa ja sitä kautta lantio lähtee eteen paremmin. Käsillä ei etukyykyssä paineen juuri pitäis olla.
Oon eri mieltä kuitenki. Tai siis vaikuttaa myös, koska ei oo mikään vahvuuskaan etureidet. Mut ei oo olennaisin juttu. Liikkuvuus riittää kammeta tohon asentoon, mut ei yhtään yli sen. Eli ei oikeen pysty työntään noita kyynäriä ylös, vaan maksimissaan ne jää tohon vaakatasoon. Yritän tietenki silti, mut lavoissa tuntuu paha kiristys eikä anna periks. Paha liike, koska oikeesti jos noi kyynärpäät tippuu edes sentin, ni ykski toisto muuttuu heti raskaammaks. Remmeillä tehdessä toi pysyy paremmin kurissa, mut siinä on sit muita ongelmia. Mut kuitenki ollu sama kaava tossa aina: tietyn pisteen jälkeen ottaa ranteisiin vaan niin paljo yms. ettei jaksa kannatella. Ja joo, ei kuuluis olla paino ranteilla, mut ihan +-samalta se tuntuu vaikka olis vaan pari sormea tangossa kiinni. Annan pari kuukautta aikaa liikkeelle, ja totean sit vaan olevani liian paska, jossei ala onnaa lol.

Viimeksi muokattu:
No oot väärässä etureisien suhteen. Ne on heikot. Kyynärpäitä ei tarvi nostaa, mutta ikäänku pyrkiä siihen, ettei ne laske. Yläselkä köyristyy ja tankolinja menee liikaa eteen. Sitä ei sais käydä. Yks olis kyykätä jalkateriä leveemmälle. Sillä voi vähän pelata pitkää reittä pois haittaamasta.

No oot väärässä etureisien suhteen. Ne on heikot. Kyynärpäitä ei tarvi nostaa, mutta ikäänku pyrkiä siihen, ettei ne laske. Yläselkä köyristyy ja tankolinja menee liikaa eteen. Sitä ei sais käydä. Yks olis kyykätä jalkateriä leveemmälle. Sillä voi vähän pelata pitkää reittä pois haittaamasta.
No jos olis paljo paremmat etureidet, ni se helpottais tietenki. Enemmän resurssia, ja ei väliä vaikka tanko olis hampailla hetken. Väitän silti 100%, että pelkkä etureisien voima ei tätä yhtälöä ratkasis, ja pyyhkis noita muita ongelmia. Painais silti ranteilla ennemmin tai myöhemmin, ja kireyttä löytyis ihan samanlailla. Mun mielestä se kertoo jo jtn, että 30kg tanko melkeen tippuu, jos lähen yrittään tota Zombiekyykkyä. Ei pysy siellä solisluilla, jos liikahtaa millinkään. Mun yläselkä näyttää pyöreeltä jo alotusasennossa :d. Noi setit tuntu kuitenki just siltä, ettei ne voi alunperinkään onnistua erityisen smoothisti, ku kyynärpäät pyrkii tippuun jo pelkästään seistessä. Tota pitäis pystyy tekeen silleen imo, että voi keskittyä pelkkään kyykkäämiseen, eikä johki sivujuttuun mikä kusee hetkenä minä hyvänsä.

Keskitys hetki siihen yläselän asentoon ja vaikka just zombeilemaan. Pakko sillon pitää se ruoto pystysuorassa. Älä mee pohjaan asti, vaan stoppaa reisi vaateriin muutamaksi sekunniksi. Sit ylös ilman pomppua. Saat samalla jerkkua sinne pohjaan ja pääset eroon tosta sticking pointista. Jalkaterät ulospäin ja kantapäiden välissä 40cm.

Keskitys hetki siihen yläselän asentoon ja vaikka just zombeilemaan. Pakko sillon pitää se ruoto pystysuorassa. Älä mee pohjaan asti, vaan stoppaa reisi vaateriin muutamaksi sekunniksi. Sit ylös ilman pomppua. Saat samalla jerkkua sinne pohjaan ja pääset eroon tosta sticking pointista. Jalkaterät ulospäin ja kantapäiden välissä 40cm.
Jees, täytyy tesmata. Yläkropan liikkuvuus on tässä must aika hankalaa kehittää, mut hyvin suotavaa. Varmaan siis jollain kymmenillä tuhansilla leuoilla yms. kireytyny graduaalisti. Ainoot venytykset mitkä oon keksiny on a), että ottaa lastatun tangon tohon rack-asentoon, ja painaa kyynärpäitä toista tankoa vasten, joka on vaikka kyykkytelineessä. Tai b) makaat yläselkä tuettuna jollain penkillä, ja viet käsiä selän taakke. Pullover tyyliin. Eri variaatioita identtisillä teemoilla keksinee helposti. Varsinki jälkimmäisessä huomaa, kuinka paljo siellä olis varaa paikkojen aueta. Tota pullover hommaa tein oikeestaan pystypunnerrusta ajatellen enemmän(sama yläselän liikkuvuus siinäki vähän vaikeuttaa).

En videoo nähny, mutta ratkutan ihmisille aina olkavarren ulkokierrosta etukyykyssä, jos räkkiasentoa valittavat. Ootko miten kiertäjiä treenannu?

En videoo nähny, mutta ratkutan ihmisille aina olkavarren ulkokierrosta etukyykyssä, jos räkkiasentoa valittavat. Ootko miten kiertäjiä treenannu?
Facepullit(kierrolla) on melkeen joka yläkropan treeneissä joko lopussa, tai settien väleissä lämpönä. Himassa harvoin vastuskumeilla jtn. Ihan vaan prehabbina noi, eikä mitään sen syvällisempää funtioo. Tota ulkokiertoo tuli kyl tossa etukyykyssä ihan automaattisesti tehtyä, et joku järki siinä on. Silleen ruuvaamaan kyynärpäitä sivuille vähän niinku.

Entäs etukyykyt vetoremmien kanssa? Tuntuisiko yhtään paremmalta?
Front-Squat-With-Straps-What-Is-It.jpg

Entäs etukyykyt vetoremmien kanssa? Tuntuisiko yhtään paremmalta?
Front-Squat-With-Straps-What-Is-It.jpg
Ei puudu ranteet ainakaan. Joskus ollu pakko tolleen, ku vihlonu liikaa. Häviää sit tangon tukevuudessa. Mun ranteet on ollu aina tällaset herkät. Ihan sama onko pelkät sormenpäät tangossa, vai koko ranne, ni reagoivat jos taipuvat. Ja taipua niiden täytyy, koska tangon alla. Hyvillä remmeillä toi vois olla ihan 6/10 optio.

Mitäs vinkkejä polvien säästämiseks takakyykyssä? Otan lämmöt ensin 5min kuntopyörä ja lisäksi sellasia verrytteleviä lämmittelyjä. Teen myös aina maksimissaan 90 asteen kulmaan, aiemmin kokeilin vähän mennä ns normisyvyyteen, mutta toinen polvi alkoi tykkäämään huonoa. Epäilen että polvilinja menee turhan eteen varpaisiin nähden, miten tuota sais korjattua?

Harvemmin se syvempi kyykky polvivaivoja aiheuttaa, mutta yksilöitä kaikki on silti. Vaikee sanoa näkemättä sun tekemisiä. Eli videoo kehiin. Kääntyykö polvet sisään, ku nouset? Meneekö paine päkiälle?

Ihan sokkona sanoisin lantion liikkuvuuden ja toimintakyvyn parantaminen, mutta sielläkin voi olla niin paljon vialla että eipä siitä sen enempää tässä vaiheessa.

Ei oo videoo. No oon yrittänyt ainaki pikkasen kääntää polvia tietosesti ulospäin jotta ne menis jalkaterien suuntaan. Paino tuntuu enemmän ala-asennossa menemään päkiälle kuin kantapäälle. Iteasiassa hoksasin että aiemmin meni paremmin kun levensin asentoa ja käänsin jalkaterät enemmän auki. Silloin paino tuntuu menevän enemmän kantapäille alhaalla, onko se oikein? Ainakin tuntuu paremmalta ihan ilman painoakin.

No se paine pitäs lähempänä kantapäätä kyllä olla. Lähinnä sieltä päkiältä pitäs paineen pysyä poissa sen takia, että monesti tankolinjakin siirtyy eteen ja sieltä niitä isompia rautoja on aika hankala kuokkia.

Aika hyvä perusleveys on kantapäät hartialeveydellä tai hieman kapeemmalla. Jos ei mitään lonkkanivelen liikkuvuusongelmia oo, jalkaterät pikkusen ulospäin.

Onko selkävaivaisen ihmisen järkevää edes yrittää tehdä mavea? Mua pelottaa että paskon selkäni entistä pahemmaksi, jos teen väärällä tekniikalla.

Mikähän voisi kyykyssä olla vialla kun kantapäät meinaa nousta ilmaan kun nousen kyykystä ylös? En pysty kyykkäämään paino kantapäillä vaan paino pysyy pysyy päkiöillä, jos yritän olla ihan kantapäillä ja varpaat vähän ilmassa niin kaadun taaksepäin. Olen kokeillut kaikkia tangon paikkoja selässä ja kaikkia jalkojen leveyksiä, parhaiten onnistuu todella leveällä asennolla ja jalkaterät 45 astetta auki sivulle, onko tällä tekniikalla kyykkääminen haitallista? Pääsen siis kyllä ihan pohjaan kyykyssä mutta se painopiste on vaan edessä.
Etukyykyssä taas ei mitään ongelmaa, pääsen ihan pohjaan ja paino jakautuu tasaisesti koko jalkapohjalle ja liike pysyy suorana koko ajan. Minulla on notkoselkä voiko se vaikuttaa asiaan? Nilkkojen liikkuvuutta testasin semmoisella harjotteella että varpaat laitetaan ensin seinään kiinni ja siinä taivutetaan polvi seinää kohti, testataan paljonko jalkaa saa irti seinästä että polvi taipuu vielä seinään kiinni. Nyrkin mitta on kuulemma normaali liikkuvuus, itse sain 3 nyrkin mittaa niin liikkuvuus pitäisi ilmeisesti olla tosi hyvä.
Maastavedossa myös samanlaista ongelmaa etten saa oikein takareisistä voimaa vaan vedän hyvin pitkälti alaselällä ja etureisillä? Onkos tämä haitallista? Keskivartalossa kyllä riittää voima pitää selkä suorana ihan maksimivedoissakin ja kyykyissä, ei mitään ongelmaa. Jalat myös ylivoimaisesti vahvin lihasryhmä itsellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom