Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mikähän voisi kyykyssä olla vialla kun kantapäät meinaa nousta ilmaan kun nousen kyykystä ylös? En pysty kyykkäämään paino kantapäillä vaan paino pysyy pysyy päkiöillä, jos yritän olla ihan kantapäillä ja varpaat vähän ilmassa niin kaadun taaksepäin. Olen kokeillut kaikkia tangon paikkoja selässä ja kaikkia jalkojen leveyksiä, parhaiten onnistuu todella leveällä asennolla ja jalkaterät 45 astetta auki sivulle, onko tällä tekniikalla kyykkääminen haitallista? Pääsen siis kyllä ihan pohjaan kyykyssä mutta se painopiste on vaan edessä.
Etukyykyssä taas ei mitään ongelmaa, pääsen ihan pohjaan ja paino jakautuu tasaisesti koko jalkapohjalle ja liike pysyy suorana koko ajan. Minulla on notkoselkä voiko se vaikuttaa asiaan? Nilkkojen liikkuvuutta testasin semmoisella harjotteella että varpaat laitetaan ensin seinään kiinni ja siinä taivutetaan polvi seinää kohti, testataan paljonko jalkaa saa irti seinästä että polvi taipuu vielä seinään kiinni. Nyrkin mitta on kuulemma normaali liikkuvuus, itse sain 3 nyrkin mittaa niin liikkuvuus pitäisi ilmeisesti olla tosi hyvä.
Maastavedossa myös samanlaista ongelmaa etten saa oikein takareisistä voimaa vaan vedän hyvin pitkälti alaselällä ja etureisillä? Onkos tämä haitallista? Keskivartalossa kyllä riittää voima pitää selkä suorana ihan maksimivedoissakin ja kyykyissä, ei mitään ongelmaa. Jalat myös ylivoimaisesti vahvin lihasryhmä itsellä.
Kokeilin muuten vielä tuossa korjata notkoa eli jännittää vatsat ja pakarat ja työntää lantio eteenpäin ja sitten yrittää mennä kyykkyyn niin ei mitään mahollisuutta siinä asennossa, kaadun suoraan maahan. Etukyykyssä onnistuu paremmin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liikkuvuudesta harvoin on kyykky kiinni. Näkemättä tekemistäsi, uskosin tilanteen olevan enemmän pedagoginen ja mielikuvatason ongelma. Jostain syystä teet siitä hankalampaa, kuin on tarpeellista. Kantapäillä sen paineen ei tarvi olla, mutta kantapää ei kyllä nousta saisi.

Video helpottais, vaikka paikanpäällä nää tuppaa ratkeemaan parhaiten. Penkille/laatikolle kyykkiminen on yks hyvä opettelumuoto. Samoin jullekyykky eli eka julleen ja sitten lantio alas. Jne. Pelkkää tekstiä lukien toi sun ongelma ei kuitenkaan ratkea.

Maastavedon lähdössä etureidet voi olla hommissa, mutta vaikea niitä takareisiä on pois kytkeä. Ei sinne mitään pumppia silti tule.

Liikkuvuudesta harvoin on kyykky kiinni. Näkemättä tekemistäsi, uskosin tilanteen olevan enemmän pedagoginen ja mielikuvatason ongelma. Jostain syystä teet siitä hankalampaa, kuin on tarpeellista. Kantapäillä sen paineen ei tarvi olla, mutta kantapää ei kyllä nousta saisi.

Video helpottais, vaikka paikanpäällä nää tuppaa ratkeemaan parhaiten. Penkille/laatikolle kyykkiminen on yks hyvä opettelumuoto. Samoin jullekyykky eli eka julleen ja sitten lantio alas. Jne. Pelkkää tekstiä lukien toi sun ongelma ei kuitenkaan ratkea.

Maastavedon lähdössä etureidet voi olla hommissa, mutta vaikea niitä takareisiä on pois kytkeä. Ei sinne mitään pumppia silti tule.
Juu, kiitos! Olen saanut päähän jostain että painon täytyisi pysyä kantapäillä, ei kyllä onnistu missään asennossa. Olen viikon hionut tässä tekniikkaa, nyt saan kyykättyä kantapäät maassa mutta etupainoinen se on ja etureidet kipeytyy eniten kyykystä. Luonnollisin asento tuntus olevan jalat suht leveällä ei kuitenkaan ihan sumo tyyliin, jalkaterät noin 30-45 astetta auki, tanko low barin ja high barin välistä ja melkein pohjaan asti. Tämä lienee ihan hyvä asento kyykätä? Etukyykkyä teen taas suht kapealla ja jalkaterät vähemmän auki ja ihan pohjaan. Maastavetoa myös tarkkailin niin siinä tekniikka olikin tosi hyvä, ei vaan taida jaloissa riittää voimat isommilla painoilla niin vedän sitten enimmäkseen selällä isommat painot, onko tästä haittaa jos selkä pysyy kuitenkin suorana vai kannattaisiko vetää sen verran pienillä raudoilla että pääsen lähtemään pystymmästä asennosta?

Juu, kiitos! Olen saanut päähän jostain että painon täytyisi pysyä kantapäillä, ei kyllä onnistu missään asennossa. Olen viikon hionut tässä tekniikkaa, nyt saan kyykättyä kantapäät maassa mutta etupainoinen se on ja etureidet kipeytyy eniten kyykystä. Luonnollisin asento tuntus olevan jalat suht leveällä ei kuitenkaan ihan sumo tyyliin, jalkaterät noin 30-45 astetta auki, tanko low barin ja high barin välistä ja melkein pohjaan asti. Tämä lienee ihan hyvä asento kyykätä? Etukyykkyä teen taas suht kapealla ja jalkaterät vähemmän auki ja ihan pohjaan. Maastavetoa myös tarkkailin niin siinä tekniikka olikin tosi hyvä, ei vaan taida jaloissa riittää voimat isommilla painoilla niin vedän sitten enimmäkseen selällä isommat painot, onko tästä haittaa jos selkä pysyy kuitenkin suorana vai kannattaisiko vetää sen verran pienillä raudoilla että pääsen lähtemään pystymmästä asennosta?
Paino koko jalalla tasasesti. Ei vaan kantapäällä. Paino kantapäällä on tyyliin vaan joku liioteltu mielikuva.

Etukyykyssä voisit tehdä ihan samalla tyylillä ku takakyykyssäkin. Parempi apukin sille. Paine sais olla siinä kantapään ja päkiän välissä. Sen takia ei päkiällä sais olla pääpainetta, ettei se kyykky mee etupainoiseksi tankolinjan osalta. Sieltä edestä sitä ei kukaan kuoki isommilla raudoilla. Maastavedossa "selällä" nostaminen ei mitenkään paha moka ole, mutta näkemättä hieman hankala sanoa. Vetoa ei kyykätä ylös.

Kiitos todella paljon avuista! Minäpä muutan etukyykynkin samanlaiseksi ja lukitsen nuo tekniikat nyt vaikka muutamaksi kuukaudeksi ja katon miten se rupeaa sujumaan! Maastavetoo tosiaan just kokeilin niin pääsen pienemmillä raudoilla nousemaan melkein selkä suorana ylös eli niinkuin kyykky. Lähellä maksimipainoja sitten selkä taittuu melkein 90 asteen kulmaan ennenkun rauta alkaa nousta maasta. Eli optimi ois varmaan jossain puoli välissä, ehkä siinäkin jatkan vaan tekemistä ja pyrin isommilla painoillakin vaan vetämään jaloilla enemmän jos se siitä kehittyisi sitten. Selkä kyllä tosiaan pysyy hyvin suorana lähti se veto mistä asennosta hyvänsä.

Kiitos todella paljon avuista! Minäpä muutan etukyykynkin samanlaiseksi ja lukitsen nuo tekniikat nyt vaikka muutamaksi kuukaudeksi ja katon miten se rupeaa sujumaan! Maastavetoo tosiaan just kokeilin niin pääsen pienemmillä raudoilla nousemaan melkein selkä suorana ylös eli niinkuin kyykky. Lähellä maksimipainoja sitten selkä taittuu melkein 90 asteen kulmaan ennenkun rauta alkaa nousta maasta. Eli optimi ois varmaan jossain puoli välissä, ehkä siinäkin jatkan vaan tekemistä ja pyrin isommilla painoillakin vaan vetämään jaloilla enemmän jos se siitä kehittyisi sitten. Selkä kyllä tosiaan pysyy hyvin suorana lähti se veto mistä asennosta hyvänsä.
Älä nyt ihmeessä edes yritä opetella maastavetoa selkä pystysuorassa. Se on yksinkertaisesti väärin ellet nyt leveää sumovetoa tee. Lueskele tuo artikkeli ajatuksella. Minun mielestä siinä aika hyvin ja selkeästi vedon mekaniikkaa selitetty.

Juu en ajatellutkaan täysin suorassa mutta luulin että selkä täytyisi olla pystymmässä, paino kantapäillä ja yrittää vetää jaloilla. Mulla olikin just oikeanlainen tekniikka mitä artikkelissa sanottiin, oli tosi hyvä artikkeli kiitos paljon linkkaamisesta! Just raskailla painoilla olen yrittänyt väkisin saada selkää pystympään mutta sitten lantio nousee itsestään just tuohon artikkelissa mainittuun oikeanlaiseen nostoasentoon eli melkein 90 asteen kulmaan ja tanko irtoaa maasta. Sitten olen siitä päätellyt että nostan pelkällä selällä ja täytyisi yrittää keskittyä pystympään asentoon. Alaselkä mulla kyllä eniten kipeytyy ja menee pumppiin maastavedosta, siis normaalia lihaskipua. Oon näköjään lukenut / kuullut virheellistä tietoa kyykystä ja maastavedosta ja turhaan ruennut stressaamaan ja miettimään nostoasentoja vaikka ne on ollut kunnossa. Huippu juttu että tekniikat selveni ja voi jatkaa nostelua. :)

Juu en ajatellutkaan täysin suorassa mutta luulin että selkä täytyisi olla pystymmässä, paino kantapäillä ja yrittää vetää jaloilla. Mulla olikin just oikeanlainen tekniikka mitä artikkelissa sanottiin, oli tosi hyvä artikkeli kiitos paljon linkkaamisesta! Just raskailla painoilla olen yrittänyt väkisin saada selkää pystympään mutta sitten lantio nousee itsestään just tuohon artikkelissa mainittuun oikeanlaiseen nostoasentoon eli melkein 90 asteen kulmaan ja tanko irtoaa maasta. Sitten olen siitä päätellyt että nostan pelkällä selällä ja täytyisi yrittää keskittyä pystympään asentoon. Alaselkä mulla kyllä eniten kipeytyy ja menee pumppiin maastavedosta, siis normaalia lihaskipua. Oon näköjään lukenut / kuullut virheellistä tietoa kyykystä ja maastavedosta ja turhaan ruennut stressaamaan ja miettimään nostoasentoja vaikka ne on ollut kunnossa. Huippu juttu että tekniikat selveni ja voi jatkaa nostelua. :)
Niin selän lihaksiston rooli siinä vedossa lihastyön osalta on pääosin staattinen, mikäli ranka ei voimakkaasti pyöristy (joka ei lannerangan osalta ole toivottua). Lantio (lonkkanivel) ojentuu ihan muilla lihaksilla.

Et sä edes yksinkertasesti pysty kyykätä sitä tankoa mavessa, ellei tangossa oo jtn ihan hilupainoja sulle. Voit koittaa vääntää, ankkuroida ittes tangon avulla vaikka johki syväkyykyn asentoon, ni huomaat aika äkkiä, kuinka kiusalliseen painopisteeseen se sut vetää. Koko maastavetoki on vaan niin demonisoitu liike, et porukka pelkää selkäänsä like no tomorrow.

Onko kengillä väliä kyykyssä? Ostin uudet sisäpelikengät, mutta ne on nopeisiin palloilulajeihin tarkoitetut. Geelivaimennus ja kannassa nouseva ulkopohja, mikä pehmentää laskeutumista.

Onko noista ominaisuuksista haittaa kyykyssä? Pikkasen taipumusta siihen että kantapäät nousee laskeutuessa kyykkysyvyyteen.

Ei se kengän kantapää joustaa saa. Menee samaksi, ku lenkkareilla eli muljuu. Kantapäiden nousu on tekniikkavirhe ja korjautuu pääasiassa asiaan keskittymällä. Monesti asennon fiksaaminen auttaa eli jalat ainakin hartialeveydelle ja jalkaterät hieman ulospäin.

Onko kengillä väliä kyykyssä? Ostin uudet sisäpelikengät, mutta ne on nopeisiin palloilulajeihin tarkoitetut. Geelivaimennus ja kannassa nouseva ulkopohja, mikä pehmentää laskeutumista.

Onko noista ominaisuuksista haittaa kyykyssä? Pikkasen taipumusta siihen että kantapäät nousee laskeutuessa kyykkysyvyyteen.
Huonoimmat mahdolliset kengät kyykkyyn. Mieluummin vaikka ilman kenkiä. Painonnostokengät joissa on siis kiilamainen pohja, korkoa kantapään alla, on omaan makuun ihan huiput.

Ok, pitää varmaan ostaa toiset kengät. Oisko hyviä vaihtoehtoja ehdottaa? En kuitenkaa mitään erillisiä korokkeellisia painonnostokenkiä halua, mielummin semmoset mitä voi pitää koko salireenin.

Ok, pitää varmaan ostaa toiset kengät. Oisko hyviä vaihtoehtoja ehdottaa? En kuitenkaa mitään erillisiä korokkeellisia painonnostokenkiä halua, mielummin semmoset mitä voi pitää koko salireenin.
Painonnostokengillä voi hyvin treenata kaikki muut lajit paitsi maastavedon. Jos ne on no go niin katsele esimerkiksi ohutpohjaisia nyrkkeilykenkiä ja vastaavia.

Ilman kenkiä on oikein hyvä ja vaikka semmoset ohuet jumppatossut, ellei sukkasillaan sovi olla.

Huonoimmat mahdolliset kengät kyykkyyn. Mieluummin vaikka ilman kenkiä. Painonnostokengät joissa on siis kiilamainen pohja, korkoa kantapään alla, on omaan makuun ihan huiput.
Riippuu kyykkytekniikasta. Jos kyykkää leveältä, niin nuo kannalliset on siihen ihan paskat.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka raskaana/vaikeempana koette suorin jaloin maven? Tein tota tänään vaihtelun vuoks tokaa kertaa ikinä, ja itelle toi on kyllä selkeesti vaikein maven variaatio. Saan varmaan max kolmosen painolla, mikä normivedossa on joku 12+ toiston sarja. Kaikki korkeet korokevedot, tempausotteet, paussimavet yms. hyvin iisiä verrattuna tohon. Tein ton tosin silleen, että jalat oli oikeesti suorina tai 1% koukussa. Selkä käytännössä täysin lattiansuuntasena, ja toistot lattiaan asti. Vähänki jos koukistaa jalkoja, ni keventää heti reilusti. Aikalailla myös varmaan ainoo mave, mikä oikeesti tuntuu itellä ees selässä(hyvällä, stimuloivalla tavalla).

Teen kyllä takaosastolle, & varsinki alaselälle niin paljo kaikkea, ettei kyseinen liike välttämättä tarjoo oikeen mitään spesiaalia. Ehkä jonkun ihan jees liikkuvuuselementin, ja sitä vaihtelua. Jalat & selkä suorana riittää just liikkuvuus vetää lattiasta asti.

Suorin jaloin veto tehdään maasta asti. Romanialainen versio jätetään siihen puoleen sääreen. Se, miksi toi on sulle niin hankalaa on takareiden työpituus. Toi korostaa sitä alaosaa. Tottumiskysymys, ku et oo tehny, mutta aina ne ääripäät lihaspituuksissa tuppaa olemaan heikompia voimantuotoltaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom