Kyykky- ja mavekyssäreitä

Kiitoksia vaan. Pitänee tutkailla videoita tarkemmin.. Näissä opetusvideoissa on vaan se huono puoli että ne masentaa tällästä aloittelijaa. Kun saa taas ymmärtää ettei se riitä mihinkään että käy treenaamassa vaan pitäis tehä miljoonaa erillaista venytystä ja harjotusta perustreenin lisäksi säännöllisesti :rolleyes:

Älkää nyt ymmärtäkö väärin, oikeesti tosi jees kun tulee helppiä! :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos vaikka taas kysäisin... Kuinka kyykyssä täytyisi pitää selän muoto, asento on tämä: ")" (painot tällä puolen, etukyykky kyseessä) eli selkä "venyy" tuossa asennossa jos sen oikein tiukaksi vetää vai pitäisikö selän olla täysin tälläisessä asennossa: "I" eli aivan täysin suorana?

")" asennolla tarkoitan ensimmäistä kuvaa vasemmalta: http://koti.mbnet.fi/alasaja/kuvat/Koiravenytys.jpg mutta kumminkaan selkä ei veny.

Jos vaikka taas kysäisin... Kuinka kyykyssä täytyisi pitää selän muoto, asento on tämä: ")" (painot tällä puolen, etukyykky kyseessä) eli selkä "venyy" tuossa asennossa jos sen oikein tiukaksi vetää vai pitäisikö selän olla täysin tälläisessä asennossa: "I" eli aivan täysin suorana?
")" asennolla tarkoitan ensimmäistä kuvaa vasemmalta: http://koti.mbnet.fi/alasaja/kuvat/Koiravenytys.jpg mutta kumminkaan selkä ei veny.

Ongelma korjaantuu itsestään. Kun lisäät painoja, selkä ei enää ole takakaarella, vaan alkaa olemaan vaikea pitää sitä edes suorana. Muuten tuollainen joogaränni ei ole mikään tavoite kyykyssä. Pidä vain selkä tiukkana ja suorana, ja selän kulma vakiona kun nouset ylös. Eli suorista selkää heti ala-asennossa, etkä muuta kyykkyä julleksi.

Mulla tuntuu lähinnä suoraan polvien takana siinä vaiheessa kun ollaan kyyryssä, ei niinkään takareisissä missä pitäisi... eihän siinä kohtaa edes ole lihaksia? Sama juttu muutenkin venytellessä, itse asiassa.

Pitäisikö olla vähän polvet koukussa?

No just siellä. Takareidet ja perse ensisijaisesti. Nehän sen vetävän liikkeen tekevät, selkä itsessään tekee yllättävän vähän.

Täh??
Nyt meni mun biomekaniikka ja anatomia ihan uusiks.
Tutustuppa käsitteeseen posterior chain, ja yhdistä se maastavedon nivelkulmiin ja mieti selän roolia siinä.

Mäkin oon luullu, että mave on selkäliike, kun kovan vetopäivän jälkeen nuo selän ojentajalihakset (erector spinae) ovat kyllä niin saatanan kipeänä. Varsinkin jos ei oo vähään aikaan kovaan vetäny.

Mäkin oon luullu, että mave on selkäliike, kun kovan vetopäivän jälkeen nuo selän ojentajalihakset (erector spinae) ovat kyllä niin saatanan kipeänä. Varsinkin jos ei oo vähään aikaan kovaan vetäny.

Eikös normi mave ole selkäliike? Tai siis onhan penkkikin rintaliike vaikka ojentajat tekevät 70% työstä. Mavessa ekat ja viimeiset sentit tulee muistaakseni takareisillä, mutta muuten mennään kai selän ja jalkojen yhteistyöllä.

Itselläni ei ainakaan ole tuntunut jaloissa mave juuri nimeksikään, mutta selässä sitäkin enemmän. Toisaalta hitaasti tekemällä SJMV tuntuu vain takareisissä (ja alaselässä vähän).

Mave on varmaan paras liike siinä mielessä, että se työstää noin 85% koko kehon lihaksista. Näin olen monesti lukenut ja myös kokenut kutakuinkin oikeasti. Luulisin, että myös henkilökohtainen vetotekniikka ja ruumiinrakenne (pitkät/lyhyet kädet, keskivartalon pituus, jne) vaikuttavat paljolti mihin rasitus pääasiassa kohdistuu. Pääasia, että mavettaa :D

Pitäisikös sitten SJMV erilailla jos sattuu olemaan hujoppi?

Vähän lähinnä pelottaa tuo että selkä menee rikki jos tekee väärällä tavalla. En nimittäin yllättyisi jos näin sattuisi käymään.

Täh??
Nyt meni mun biomekaniikka ja anatomia ihan uusiks.
Tutustuppa käsitteeseen posterior chain, ja yhdistä se maastavedon nivelkulmiin ja mieti selän roolia siinä.

No en väittänytkään ettei selkä tekisi mitään, ainoastaan yllättävän vähän. Siksi takareidet ovat SJMVn jälkeen kipeät, eikä ainoastaan selkä (jos edes kipeytyy).

Mitähän tein MAVEssa väärin kun alkoi koskemaan niskaa?

Kulkiko pää samassa linjassa kropan kanssa kun vedit? Jos ei, niin siinä voi olla syy. Tällä tarkoitan siis sitä, että älä ala kuikuilemaan kattoa vedon aikana ja vedon alussa katse pitäisi olla maassa. Yleensä turha rinnan pullistaminen (tai sen yrittäminen) aiheuttaa pään kääntymisen liian ylös.

mitä apuja kun viimeksi mave ykköstä tehdessä kylki revähti, olen nyt ruvennut pumppailemaan tyyliin 50%-65& 5x10, 5/3/1 treenin päätteeksi. olisko joku vinkki miten vahvistella kylkiä.

Ei kyljen revähtäminen välttämättä tarkoita sitä että se olisi heikko,vaan oliko ennen maximin kokeilua kunnon lämmöt kropassa?

Eikös normi mave ole selkäliike? Tai siis onhan penkkikin rintaliike vaikka ojentajat tekevät 70% työstä.

Nuo on vaan joku typerys joskus määritellyt yhden lihasryhmän liikkeiksi. Se on typerää, koska noissa moninivelliikkeissa työskentelee niin monet lihasryhmät.

Kulkiko pää samassa linjassa kropan kanssa kun vedit? Jos ei, niin siinä voi olla syy. Tällä tarkoitan siis sitä, että älä ala kuikuilemaan kattoa vedon aikana ja vedon alussa katse pitäisi olla maassa. Yleensä turha rinnan pullistaminen (tai sen yrittäminen) aiheuttaa pään kääntymisen liian ylös.

Kiitos vastauksesta Massavaje! Rinnallevedossa ja kyykyssä katse on ainakin helposti katon rajassa. Kun en ole mavea yli 90% kuormalla tehnyt, niin voi olla, että pää on ollut väärässä asennossa. Muutan pään asentoa ensi kerralla.

Mitä kannattaisi tehdä kun kädet eivät yksinkertaisesti taivu takakyykkyyn?
Eli en saa käsiä taitettua niin taakse että saisin tangosta kiinni paitsi jos tanko on niskassa ja painaa aika ikävästi siellä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom