Kyykky- ja mavekyssäreitä

Hyviä syvyyksiä molemmat. Ensimmäinen taitaa olla liikkuvuuden rajoilla, sillä näyttää että lantio dippaa tuolla ala-asennossa, eikä alaselkä pysy suorana. Yleinen ongelma, joka itseänikin jossain määrin vaivaa. Lääke löytyy liikkuvuuden harjoittelusta. Toisessakin kuvassa ollaan vielä voimanostosyvyydessä, eli aivan ok.

Joo näin vähän itsekkin arvelin, mutta kovan sarjan otin tolla syvemmällä tyylillä ja ihan hyvältä tuntu kaikissa paikoissa silti. Mutta liikkuvuuteni on kyllä aina ollut todella huono että siinä on varmasti parantamisen varaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeilin tuossa perjantaina mavessa maagista 200kg. Jäi loppuojennusta vajaaksi veto. Selästäkö tuossa loppuu voima silloin, vai veto tekniikasta?
Veto ollu vasta 4kk, kerrankuukaudessa mukana, joten noviiseja ollaan.
Ensi perjantaina uudestaan kokeilen ja aijon ottaa vetovideota, niin voitte antaa vinkkejä vetoon..(haukkua ;) )

Minkälaisella lämppäri sarjoilla tuo 200kg veto kannattaisi tehdä? Taisin tehdä viimeksi 120x5, 140x2, 150x1, 170x1

Kokeilin tuossa perjantaina mavessa maagista 200kg. Jäi loppuojennusta vajaaksi veto. Selästäkö tuossa loppuu voima silloin, vai veto tekniikasta?
Veto ollu vasta 4kk, kerrankuukaudessa mukana, joten noviiseja ollaan.
Ensi perjantaina uudestaan kokeilen ja aijon ottaa vetovideota, niin voitte antaa vinkkejä vetoon..(haukkua ;) )

Vedon positiivisen vaiheen loppu menee käsittääkseni aikalailla takareisien ja perseen voimin.. Perseellä pidetään(kuuluisi pitää) ainakin paketti asennossa lopussa, eli luultavammin perse on se heikoin lenkki tässä.. Riippuen toki siitä, että missä kohtaa vetoa sulla homma kusi..

Vaikea myöskään täysin sanoa mikä kohta kusee, koska ihmisillä on niin eripituisia ruumiinosia. Eli pitäis melkeen nähdä veto..

Vinkkejä:

Lavat taakse alas ennenkun kumarrut alas tankoon kiinni, sekä keuhkoihin ilmaa ja nielaisu. Sitten vauhdilla alas, tagosta kiinni ja veto! Ilmaa kannattaa vetää niin paljon että kumminkin pääsee alas asti ottamaan tangosta kiinni.. Näin saat hyvin tukevuutta vetoon lisää.. Eli älä hiero sitä otetta tankoon, vaan alas -> ote -> veto!
Sitten, esim. jos sulla on pitkät jalat, niin voi olla helpompi nostaa leveämmällä asennolla(SUMO)..
Jos selkä taas on se heikoin lenkki, niin dippaa persettä alotuksessa alemmas, niin saat selän alotuksessa suoremmaksi..
Lähde nostamaan aina tankoa suoraan ylöspäin, tai ihan ihan vähän taakse..

Onko otteen leveydellä paljonkin väliä? Nykyään on tullu pidettyä kiinni just siitä jalkojen vierestä (Jalkojen välissä tilaa 30-40cm)

+

Osaatteko nimetä ketään 190cm deadliftaajia joiden videoita löytyis youtubesta

Vedon positiivisen vaiheen loppu menee käsittääkseni aikalailla takareisien ja perseen voimin.. Perseellä pidetään(kuuluisi pitää) ainakin paketti asennossa lopussa, eli luultavammin perse on se heikoin lenkki tässä.. Riippuen toki siitä, että missä kohtaa vetoa sulla homma kusi..

Vaikea myöskään täysin sanoa mikä kohta kusee, koska ihmisillä on niin eripituisia ruumiinosia. Eli pitäis melkeen nähdä veto..

Vinkkejä:

Lavat taakse alas ennenkun kumarrut alas tankoon kiinni, sekä keuhkoihin ilmaa ja nielaisu. Sitten vauhdilla alas, tagosta kiinni ja veto! Ilmaa kannattaa vetää niin paljon että kumminkin pääsee alas asti ottamaan tangosta kiinni.. Näin saat hyvin tukevuutta vetoon lisää.. Eli älä hiero sitä otetta tankoon, vaan alas -> ote -> veto!
Sitten, esim. jos sulla on pitkät jalat, niin voi olla helpompi nostaa leveämmällä asennolla(SUMO)..
Jos selkä taas on se heikoin lenkki, niin dippaa persettä alotuksessa alemmas, niin saat selän alotuksessa suoremmaksi..
Lähde nostamaan aina tankoa suoraan ylöspäin, tai ihan ihan vähän taakse..

Kiitos vinkeistä! Täytyy ottaa videota vedosta, niin näkee tosiaan mikä kohta kusee.

Millaisilla lämmitysarjoilla tuo 200kg olisi viisain ottaa?

Kiitos vinkeistä! Täytyy ottaa videota vedosta, niin näkee tosiaan mikä kohta kusee.

Millaisilla lämmitysarjoilla tuo 200kg olisi viisain ottaa?

Esim.

1x15 20kg
1x5 60kg
1x3 100kg
1x3 140kg
1x1 160kg
1x1 180kg
1x1 200kg

Eli otteesta.. Onko pakko, tai eihän koskaan ole pakko, mutta siinä mielessä, että olen vetänyt vastaotteella aina, lukuunottamatta paria kertaa kun aloittelin, niin koitin ristiotteella. Eli painot on siinä 80kg paikkeilla, eli ei mitkään hirveän suuret, niin voiko vetää vastaotteella hyvinkin?
Toinen, olen huomannut, että minulla on hitusen alempana oikea olkapää kuin toinen. Tätä ei muuten huomaa, mutta kun kyykkäsin niin se tanko oli aina vähän vinossa. Ei tietenkään olkapäitten päällä, mutta sen huomasi.. Onko vedolla tähän mitään asiaa, kun en ole kuin kerran pari ristiotetta käyttänyt?

Eli otteesta.. Onko pakko, tai eihän koskaan ole pakko, mutta siinä mielessä, että olen vetänyt vastaotteella aina, lukuunottamatta paria kertaa kun aloittelin, niin koitin ristiotteella. Eli painot on siinä 80kg paikkeilla, eli ei mitkään hirveän suuret, niin voiko vetää vastaotteella hyvinkin?
Toinen, olen huomannut, että minulla on hitusen alempana oikea olkapää kuin toinen. Tätä ei muuten huomaa, mutta kun kyykkäsin niin se tanko oli aina vähän vinossa. Ei tietenkään olkapäitten päällä, mutta sen huomasi.. Onko vedolla tähän mitään asiaa, kun en ole kuin kerran pari ristiotetta käyttänyt?

Tarkoitat varmaan myötäotetta? En ole kenenkään nähnyt tosissaan vastaotteella mavettavan. (rystyset nostajaan päin)

Kyllä se niinkin onnistuu. Mutta propsit jokatapauksessa jos 200kg ottaa myötäotteella ilman mankkua tai remmejä...

Helposti.

Olisi kysymys tangon paikasta, eli miten tangon paikka eroaa ns. "low bar" kyykyssä verrattuna ns. "high bar" kyykkyyn? Tietysti selvää on että toisessa tanko on ylempänä, mutta missä suunnilleen tanko pitäisi olla näissä molemmissa tyyleissä? Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin monet vetävät juuri tuolla high bar tyylillä, mutta alkoi vaan kiinnostamaan nyt tämä asia kun seuraava ohjelma olisi SS, jossa kyykky on tarkoitus tehdä tuolla matalalla versiolla.. joten jos viisaammat voisi hieman opastaa.

En tajuu tost sun jutusta oikee mitää. Mut siis ite teen takakyykkyä ja niskakyykkyä.

Takakyykyssä tanko on selässä, taka-olkapäiden päällä kun taas niskakyykyssä tanko on epäkkäiden päällä.

Aika monet kehonrakentaja veijarit tekee just tota niskakyykkyä, se ottaa jalkoihi paljo enemmä ku takakyykky.

No siis ainakin tuolla SS ketjussa puhutaan "low bar" kyykystä.. eli siis tanko on alempana kuin siinä toisessa, mutta niin koittakaa ymmärtää. :D

Mites kun tänään kyykätessä tuntu että alaselkä meni ihan törkeeseen pumppiin. Tuntu siis alaselässä vitusti mutta ei mun mielestä sellasella "huonolla" tavalla.. Johtuuko se vaan siitä että keskivartalo on jopa mun jalkoja paskemmassa kunnossa? Tekniikasta nyt en osaa sanoa oikeen kun vasta muutaman kuukauden kyykkäilly. Koittanut kuitenkin tehdä kuten täällä ja videoissa neuvottu, ja omasta mielestä ei mitään Älyttömiä teknisiä virheitä pitäis olla. Tuntu vaan typerältä kun jalat ois jaksanu vielä mutta alaselkä ei ois enää kyenny viimiseen, eli neljänteen 10 sarjaan. Tein sitten prässissä viimiset että sai jalatkin vähän runtua..

Mites kun tänään kyykätessä tuntu että alaselkä meni ihan törkeeseen pumppiin. Tuntu siis alaselässä vitusti mutta ei mun mielestä sellasella "huonolla" tavalla.. Johtuuko se vaan siitä että keskivartalo on jopa mun jalkoja paskemmassa kunnossa? Tekniikasta nyt en osaa sanoa oikeen kun vasta muutaman kuukauden kyykkäilly. Koittanut kuitenkin tehdä kuten täällä ja videoissa neuvottu, ja omasta mielestä ei mitään Älyttömiä teknisiä virheitä pitäis olla. Tuntu vaan typerältä kun jalat ois jaksanu vielä mutta alaselkä ei ois enää kyenny viimiseen, eli neljänteen 10 sarjaan. Tein sitten prässissä viimiset että sai jalatkin vähän runtua..

Todennäkösesti alaselkä vähän dippaa, eli pyöristyy alas mentäessä. Kokeile jättää kyykky vähän vajaammaksi mitä normaalisti oot tottunu tekemään. Voi myös olla, että jos teet esim. maven eri päivänä tai muuten vaan alaselkä ottanut hittiä vaikka selkätreenissä, niin alaselkä on vielä vähän jäykkänä.. VENYTTELYÄ/LIHASHUOLTOA!

Tekniikkaneuvoa, mikä itelläni on auttanu helvetistä noihinKIN ongelmiin:

Kun meet tengon alle, vedä lavat jo valmiiksi yhteen.. Sitten riittävä kapea ote tangosta että lavat menevät kunnolla puristuksiin, eli puristat ittes kunnolla sinne tangon alle.. Jonka jälkeen rinta/katse yläviistoon ja kyykkäilemään..

Edit: Myös pinnakyykky on auttanut kyykkäyksessä aika reippaasti. Eli vajaita kyykkyjä, lähtöasento alhaalta. Painoja voi laittaa melkeenpä 100kg lisää normaaleihin takakyykyn sarjapainoihin, jolloin saa vähän ärsykettä miltä ne isommat romut tuntuu.. = hermottamista? ;)

Ai niin no ton mä olin unohtanut kokonaan ton alaselän pyöristymisen. Siitä lueskelin kyllä joskus mutta päässy unohtuu.. Mutta äskön kun tossa peilin eessä koitin sivuprofiilistä kattella ja mennä kyykkyyn niin se alaselkä kyllä alkaa jo pyöristyy vähän ennen 90 astetta. Eli enkö sen alemmas sais mennä? :eek: Musta tuntuu ettei perseeseen saa tuntumaa olleskaan jos ei mee alemmas. Etureidet muutoinkii tuntuu eniten ottavan hittiä..

Mites tota liikkuvuutta sais sitten kehitettyä? Eikös se jostain lantion liikkuvuudesta ollu kiinni toi alaselän pyöristyminen? Niin muistan jostain lukeneeni, mutta en tolla haulla löydä koskaan mitään niin olisi mukava saada sepostusta/linkkejä vanhoihin keskusteluihin missä asiaa käsitellään.

Kapeampaa otetta kokeilin kyllä heti seuraavassa treenissä :puntti:

Iso kiitos neuvoista :worship:

http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Alaselän pyöristymisestä. Ja kuten SPB jo aikaisemmin mainitsikin, niin ehdottomasti kannattaa vilkaista kyseisen herran loputkin kyykkyvideot.

1:04 kohdalla olevalla venytysohjeella sain oman alaselän pyöritymisen kuriin. Ei tarvinut kuin muutamana iltana venytellä, niin kyykkäminen luonnistui huomattavasti paremmin. Joku kyykyn jättäminen vajaaksi taitaa olla huonoin ohje mitä voi antaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom