Kyykky- ja mavekyssäreitä

Itse sain vuosia sitten, kun kyykkyä ensimmäisiä kertoja reenailin ihan kunnolla, ohjeen silloiselta liikunnan opettajaltani tuohon kyykyn leveyteen. Ohje oli, että mene kyykkyyn (jalkojen leveydellä ei tässä vielä ole merkitystä) ja ponnista sieltä mahdollisimman korkealle ilmaan ja se leveys jolle jalkasi asettuvat, kun tulet tasajalkaa alas on hyvä. Tällä nyt menty tähän päivään asti helposti atg ja tuntuu toimivan kohdallani mainiosti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sori tyhmyyteni mutta ei toi kyllä ideaalisesta kyykkyasennosta yksilön voimantuoton kannalta voi millään kertoa juuri mitään. Ehkä tietyn leveyden liikkuvuudesta sitten, mutta vaikuttaako se nyt sitten mitään siihen minkä levyisessä seisonnassa keneltäkin tulee parhaiten voimaa laskemaan/nostamaan tankoa?

Eiks sitä optimaalista omaa leveyttä nyt voi kokeilla vaan yksinkertaisesti kyykkäämällä? Eikö se oo paljo yksinkertaisempaa ku maata lattialla ja kieriä siitä ylös :D Sitä paitsi, harva varmaan kyykkää ilman tankoa ja painoja täsmälleen samalla tavalla alas/ylös kuin maksimisarjapainot tai ykköset niskassa?
Mä olen viimeisen vuoden kokeillut kyykkäämällä sitä optimaalista leveyttä. Ei ole vielä löytynyt.:ROFLMAO:
Voimantuotto ehken parempi leveämmällä. Mutta sillä saan polveen kipua. Liikkuvuuden rajat toi testi näyttää ainakin omalla kohdalla hyvin.
Sen testaamiseen ainakin ihan pätevä.
Ssb-tangolla toi testin osoittama leveys tuntuu mulle optimaaliselta, sen testasin jo.
Takakyykky on sit toinen juttu, kokeillaan seuraavana kyykkypäivänä.

Ohje oli, että mene kyykkyyn (jalkojen leveydellä ei tässä vielä ole merkitystä) ja ponnista sieltä mahdollisimman korkealle ilmaan ja se leveys jolle jalkasi asettuvat, kun tulet tasajalkaa alas on hyvä. Tällä nyt menty tähän päivään asti helposti atg ja tuntuu toimivan kohdallani mainiosti.
Pakkohan se oli tämäkin kokeilla. :LOL:
Loppuasento on sama kuin tuossa seljinmakuuleikissä.

Pakkohan se oli tämäkin kokeilla. :LOL:
Loppuasento on sama kuin tuossa seljinmakuuleikissä.
Olisikohan tuossa selinmakuulla tehtävässä testissä ajatuksena hakea se kyykkyleveys mihin reiden ja lonkan välinen nivel luonnostaan hakeutuu. Tuon nivelen rakenne on eri ihmisillä erilainen ja tästä johtuen osa kykenee kyykkäämään vaikka alas asti kapealla ilman buttwinkkiä, kun taas toisilla se voi vaatia hyvinkin leveän asennon. Liikkuvuutta voi jokainen lisätä venyttelemällä, mutta lonkan nivelen rakennetta ei voi muuttaa.

Sama asia (siis luonnollinen nivelen asento) toteutuu todennäköisesti myös tuolla hyppytestillä.

Testien mukainen asento antaa ainakin mulle parhaimman voimantuoton. Luulisin. Ainakin eilen tuntui siltä.
Toki leveämmällä asennollakin on etunsa. Tuntuu tukevammalta, eikä tuntuis niin helposti kippaavan eteen jos tarkkaavaisuus herpaantuu. Kuten mulle tuntuu vielä harmillisen usein tapahtuvan.
Leveämmällä asennolla tuntuu myöskin saavan helposti polven sisäsyrjään kipuja.
Mursin(kai) eilen muksujen leikeissä varpaani ennen treenejä, on muuten hyvä keino havaita kippaako kyykky varpaille!:ROFLMAO:

BFF2698B-4D96-412F-8C76-349B49D2226C.jpeg

Mursin(kai) eilen muksujen leikeissä varpaani ennen treenejä, on muuten hyvä keino havaita kippaako kyykky varpaille!:ROFLMAO:
Jos on murtunut niin pitäis olla niin kipee ettei raaski peittoa pitää yöllä varpaiden päällä. Itellä oli vastaavan näköinen varvas tässä vuosi takaperin. Ei minkänlaisia kiputuntemuksia, muuta kuin, että "kutitti". Parani ajanmyötä eikä mitn ongelmia. Omalla kohdalla tuo sattu kun töiden lomassa oli kiinnipito yms. harjotuksia niin laahasin varpaita jossain tilanteessa maatapitkin kun pystypainittiin.

Paras takakyykkyä kehittävä apuliike?
Kun saa ton piikkauksen tehtyä vois paneutua kyykyn kehittämiseen enemmänkin. Lantion nostosta(hip thrust) hyötyä kyykkyyn?

Kyykkyä teen siis normaalisti 3krt viikkoon. Vuoroviikoin 2 takakyykkyä+1SSB/2SSB+1takakyykky.
Mihin väliin apuliike ois viisainta pukata, jos pukkaa? Vai kehitänkö vaan kyykkyä entiseen malliin kyykkäämällä? :P

Paraa apuliike riippuu kovin omista vahvuuksista ja heikkouksista. Pitää hieman analysoida omaa nostamista, mitkä ne omat vahvat tekniikat/variaatio, missä kohtaa nostot feilaa? Esimerkkinä itselläni vahvuudet low bar kyykky, sumoveto, medium leveä penkki. Parhaat apuliikkeet kehittämään näiden heikkouksia high bar kyykky, kapea veto, kapea penkki. Todella kaukana kisaa voisin vielä korvata näitä vähemmän spesifisillä variaatiolla, ssb kyykky, rdl, dippi... Yleisesti vyö kannattaa jättää välillä pois, alkaa löytyä keskikropastakin heikkouksia varsinkin esim vedon osanostoihin jossa keskikropan hallinta tärkeä.

Apuliikkeen sijoittamisessa treeniohjelmaan otettava huomioon missä vaiheessa ollaan jaksotusta. Eli käytännössä kauempana kisaa/testiä pääpaino voi ja kannattaa olla enemmän apuliikkeiden puolella. Ja kohti kisaa/testiä spesifisyys kasvaa, jolloin pääpaino kisanostoissa. Toki frekvrenssi vaikuttaa myös...

Laaja aihe :whistle:

Kun saa ton piikkauksen tehtyä vois paneutua kyykyn kehittämiseen enemmänkin. Lantion nostosta(hip thrust) hyötyä kyykkyyn?

Kyykkyä teen siis normaalisti 3krt viikkoon. Vuoroviikoin 2 takakyykkyä+1SSB/2SSB+1takakyykky.
Mihin väliin apuliike ois viisainta pukata, jos pukkaa? Vai kehitänkö vaan kyykkyä entiseen malliin kyykkäämällä? :P

Oletko koittanut kyykkäillä boxille? Itse teen sitä nyt toisena päivänä, toisena päivänä etukyykky atg.

Stoppeja suunnittelin tekeväni kyllä tulevaisuudessa. Vaikka yks sarja normisarjojen lopuksi?
Vai oisko viisainta tehdä yhtenä päivänä viikossa pelkkiä stoppeja?
Sopivan korkuista boxia mulla ei vielä ole. Vois kyllä hankkia.

Stoppeja suunnittelin tekeväni kyllä tulevaisuudessa. Vaikka yks sarja normisarjojen lopuksi?
Luepa tuo Thompan postaus nyt kunnolla. Et sä voi vain suunnitella tekeväsi stoppeja, vaan sun pitää analysoida sun heikot kohdat, niin tiedät ainakin minkä korkuisia stoppeja, vai olisiko joku muu apuliike ehkä parempi. Ja yksi sarja treenin lopuksi on ihan yhtä tyhjän kanssa. Sekin tuossa Thompan viestissä mainittiin, että peruskaudella pääpaino voi olla jopa siellä apuliikkeissä, niin päästään pureutumaan kunnolla sinne heikon kohdan vahvistamiseen. Toistan nyt vielä: Apuliikkeitä ei tehdä vain huvikseen ja vain jotain, vaan niillä on aina tarkoitus.

Siis itse teen nuo "boxi" kyykyt niin, että "boxina" toimii ihan normi säädettävä penkki. Sen korkeus osuu itselläni juuri siihen" reisi hitusen alle vaakatasossa" kohdalle jossa itselläni tuo ongelmakohta on.

Elikkä siis juuri niinkuin Powerhousu sanoikin, mennään niitten heikkouksien mukaan, itse treenaan sitä heikkoa kohtaani niillä boxikyykyillä. Ja takakyykky siis kokonaan pannassa tällä hetkellä ja tilalla tuo boxikyykky.

Kuten moni täällä on jo todennut niin paras apuliike kyykkyyn on se mikä vahvistaa juuri sun heikkouksia. Pelkästään pääliikkeelläkin pääsee kyllä pitkälle. Jos kyykky on alle 2x omapaino riittänee 2-3 normikyykkytreeniä viikossa ihan hyvin parantamaan kyykkyä. Jos kyykky on alle 1,5x omapaino sulla ei ole yhtä heikkoa kohtaa vaan kaikki kohdat ovat heikkoja ja kroppaa kannattaa vahvistaa monipuolisesti itselleen mielekkäällä tavalla eikä takertua yksityiskohtien kuten yhden tietyn apuliikkeen optimointiin.

Apuliikkeen sijoittaminenkin on aika paljon kiinni ohjelmasta. Muutama esimerkki jos treenaat koko kropan kolme kertaa viikossa läpi:

Kyykky
Pystypunnerrus

Penkki
Etukyykky (Kyykyn ja vedon apu)

Maastaveto
Kapea Penkki (Penkin ja pystärin apu)

...

Kyykky
Keskileveä penkki (Penkin apu)
Julle (Vedon apu)

Maastanosto
Penkki
Stoppikyykky (Kyykyn apu)

Kyykky
Kapea vinopenkki (Penkin apu)
+ Yläselkää, takahartioita ja vatsaa (apu kaikkiin kolmeen)

Viimeksi muokattu:
@Täysiii! muisti että ollaan aloittelijoiden osiolla. ;)

Kuten moni täällä on jo todennut niin paras apuliike kyykkyyn on se mikä vahvistaa juuri sun heikkouksia. Pelkästään pääliikkeelläkin pääsee kyllä pitkälle. Jos kyykky on alle 2x omapaino riittänee 2-3 normikyykkytreeniä viikossa ihan hyvin parantamaan kyykkyä. Jos kyykky on alle 1,5x omapaino sulla ei ole yhtä heikkoa kohtaa vaan kaikki kohdat ovat heikkoja ja kroppaa kannattaa vahvistaa monipuolisesti itselleen mielekkäällä tavalla eikä takertua yksityiskohtien kuten yhden tietyn apuliikkeen optimointiin.
Oma kyykky on nihkeästi 1,3x omapaino. Jatkan siis kyykkäämisen kehittämistä kyykkäämällä.:)
Mave kuitenkin on 2x omapaino, kummastuttaa vaan toi kyykyn surkeus. Mutta kai se maltilla sieltä lähtee nousuun.

Stopit omassa heikossa kohdassa / (~10 cm alhaalta tms) on aika varma valinta ilman suurempaa analyysia. Haaste omavalmennuksessa on sen annostelu, jos ei ole aikaisempaa kokemusta. mm. 1-3 toistoa, stop 2-3s on ollut itsellä käytössä. Harrastusmielellä menisin tekemisen mielekkyys edellä.

@Täysiii! muisti että ollaan aloittelijoiden osiolla. ;)

Oma kyykky on nihkeästi 1,3x omapaino. Jatkan siis kyykkäämisen kehittämistä kyykkäämällä.:)
Mave kuitenkin on 2x omapaino, kummastuttaa vaan toi kyykyn surkeus. Mutta kai se maltilla sieltä lähtee nousuun.
Onko sulla aina laahannut kyykky jäljessä? Itsellä myös noin 1.3x omapaino. Ollut koko treeni uran noin paljon jäljessä, vaikka olen tehnyt eniten kyykkyjä. Vaikka vähän edistyisi, yläkroppa kehittyy samalla. Suhde ei muutu mihinkään.

No mun tapauksessa ei kai voi käyttää sanaa aina, en mä ole kyykkänny kuin vuoden vasta. Mavea vähän kauemmin, ja mavessa vaan jostain syystä tullut enemmän tehtyä ykkösiä+vähemmän toistoja yleensäkin.
Josko toi ero tulee myös sieltä? Plus siitä että oon vaan yksinkertaisesti paska kyykkäämään.
Kyllä mä olen päättänyt kuroa tuota eroa kiinni. Penkkikin tällä hetkellä lähellä kyykkyä. :LOL:
Kyykky vaan vaati multa enemmän panostusta, kyllä se sieltä vielä kehittyy. (y)

Ekan treenivuodenhan mä hukkasin kaikenmaailman bodauskoneissa jalkojen suhteen.

@brilleaux: Onhan tuo varmaan helpompaa lähteä ykkösmaksimia kokeilemaan mavessa kuin kyykyssä, kun ilman varmistajaa treenaa. Vaikka häkissä kyykkäisikin. Ja toisaalta kokemukseni mukaan mavessa on alaselkä äkkiä tukossa, jos kovin paljon toistoja tekee.

Tykkään silti tehdä ykkösmaksimit niin, että alla on jo vähintään neljän toiston sarjvoja viisi kiloa pienemmillä painoilla. Että varmasti paikat on valmiit siihen uuteen maksimiin.

Minä olen nyt ensimmäisten kuukausien laitteiden nitkuttamisen jälkeen treenannut kyykkyä ja mavea suunnilleen vuodenvaihteesta lähtien. Kyykky on tällä hetkellä 1,1 x omapaino ja mave melkein 1,5 x. Kaipa tämä ihan ok alku on, mutta tavoitteet ovat kyllä korkeammalla.

Mavettaminen tuntuu hyvältä ja luontevalta, maksimipainoilla tosin alkavat näpit olemaan jo aika lujilla. Kaipa ne siinä vahvistuvat samalla kun raudat kasvavat. Takakyykky edistyy hitaasti, mutta nihkeästi. Syvyyttä olen siihen sentään saanut nyt alkuvaihetta paremmin pl. maksimia lähellä olevat painot. Eteenpäin tuntuu tuokin menevän, kun vaan jaksaa tahkota.

Etukyykky ei tullut vielä ohjelmaan vaikka meinasin, ranteet ja näpit eivät taivu siihen perusversioon ja vaihtoehto sille on vielä opettelematta. Teen nyt sitten takakyykkyä kolme kertaa viikkoon ja mavea kroppa tuntuu hyvin kestävän kaksi kertaa viikossa. Kevyellä viikolla jätän maven yhteen kertaan ja kyykyn kahteen.

Etukyykky ei multa onnistunut olkapään takia. Korvasin sen ssb-kyykyllä.
Toki taidan jättää sen nyt pois ja kokeilla tahkota pelkkää takakyykkyä 3krt/vko kunnes päästään sinne asti että apuliikkeitä kannattaa edes alkaa miettiä.
Etukyykkyä vois jossain välissä taas kyllä kokeilla, olkapää kun rupeaa olemaan kokolailla kunnossa.

@brilleaux: Onhan tuo varmaan helpompaa lähteä ykkösmaksimia kokeilemaan mavessa kuin kyykyssä, kun ilman varmistajaa treenaa. Vaikka häkissä kyykkäisikin. Ja toisaalta kokemukseni mukaan mavessa on alaselkä äkkiä tukossa, jos kovin paljon toistoja tekee.

Tykkään silti tehdä ykkösmaksimit niin, että alla on jo vähintään neljän toiston sarjvoja viisi kiloa pienemmillä painoilla. Että varmasti paikat on valmiit siihen uuteen maksimiin.

Minä olen nyt ensimmäisten kuukausien laitteiden nitkuttamisen jälkeen treenannut kyykkyä ja mavea suunnilleen vuodenvaihteesta lähtien. Kyykky on tällä hetkellä 1,1 x omapaino ja mave melkein 1,5 x. Kaipa tämä ihan ok alku on, mutta tavoitteet ovat kyllä korkeammalla.

Mavettaminen tuntuu hyvältä ja luontevalta, maksimipainoilla tosin alkavat näpit olemaan jo aika lujilla. Kaipa ne siinä vahvistuvat samalla kun raudat kasvavat. Takakyykky edistyy hitaasti, mutta nihkeästi. Syvyyttä olen siihen sentään saanut nyt alkuvaihetta paremmin pl. maksimia lähellä olevat painot. Eteenpäin tuntuu tuokin menevän, kun vaan jaksaa tahkota.

Etukyykky ei tullut vielä ohjelmaan vaikka meinasin, ranteet ja näpit eivät taivu siihen perusversioon ja vaihtoehto sille on vielä opettelematta. Teen nyt sitten takakyykkyä kolme kertaa viikkoon ja mavea kroppa tuntuu hyvin kestävän kaksi kertaa viikossa. Kevyellä viikolla jätän maven yhteen kertaan ja kyykyn kahteen.

Minullakaan ei taivu kaikki sormet sinne tangon alle etukyykyssä, ei toivoakaan. Itse kyykkään niin, että vain etu ja keskisormi ovat tangon alla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom