Kyykky- ja mavekyssäreitä

mä en kyllä koskaan lähtisi jollekin ihmiselle luonnolliselta tuntuvaa liikerataa muokkaamaan kohti mekaanista ideaalia ihan vaan sen perusteella, että joku kyseenalaista pedagogista mainetta niittänyt jamppa jossakin videolla on saanu tungettua jonkun nenään palkokasvia. joidenkin mielestä rippetoe on typerys ihan vaan sen takia, "koska niin kuuluu ajatella". itellä ei oo sen metodeista juuri mielipidettä.

---

jalkaprässeissä on suunnitteluvikoja. jos se penkki on liian syvällä siellä kiskojen alla, se alaselkä pyöristyy melkein mihin kulmaan laskiessa tahansa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaivelin vanhoja videoita ja tätä ketjuakin. Ohessa video toukokuulta 2018 jolloin opettelin Rippetoen tyylillä tekemään.
Hylkäsin sen koska kuulemma paska tyyli.
Näyttää toimivan mulle, ei ois pitäny aloittelijana sivuraiteille lähteä opettelemaan jotain muuta. :whistle:
Toi kyykky on paljon parempi kuin mitä teen tänä päivänä. Imo.

Toihan on ihan nätti salikyykyksi(y) Minusta ihan passeli syvyys. Ootko valakyykkyjä tehny?

mä en kyllä koskaan lähtisi jollekin ihmiselle luonnolliselta tuntuvaa liikerataa muokkaamaan kohti mekaanista ideaalia ihan vaan sen perusteella, että joku kyseenalaista pedagogista mainetta niittänyt jamppa jossakin videolla on saanu tungettua jonkun nenään palkokasvia. joidenkin mielestä rippetoe on typerys ihan vaan sen takia, "koska niin kuuluu ajatella". itellä ei oo sen metodeista juuri mielipidettä.

No mulle luonnolliselta tuntuva liikerata olis mennä pommilla pohjaan asti, miettimättä. Tuskin viisasta noudattaa sitä metodia? :whistle:

Toki sillä en saanut alaselkää ikinä kipeäksi. Alaselässä on edelleen tuntemuksia maanantain kyykyn jäljiltä. Jonka siis jätin voimanostosyvyyteen.
Liikeradan muokkaamista tai ei, toi mun videon kyykky näyttää musta hyvältä ja terveelliseltä. Vaikka silloin ei mentykään alas asti. Tossa keskityin ajatustasolla siihen hip driveen, en muuhun.

Mutta näähän on just näitä; yksilöllisiä juttuja. Mikä toimii kellekin. :)

Viimeksi muokattu:
Tuossa on riskinsä kun laskee prässissä pohjaan asti. Alaselkä pyöristyy. Meidän salilta vietiin yksi tyyppi lanssilla sairaalaan kun laski prässissä toistot pohjaan asti. Selkä pyöristy ja välilevy meni pahasti.

Kiitos varoituksesta. Olen tuosta riskistä joskus lukenutkin. Oma tuntumani on kuitenkin ollut, että minulla olisi selkä suorana koko suorituksen ajan. Keskityn oikein painamaan ristiselän tiiviisti selkätukea vasten. Pitääpä ottaa asia vielä kuitenkin kunnolla tarkasteluun ja harkita tekniikan korjaamista tarvittaessa.

jalkaprässeissä on suunnitteluvikoja. jos se penkki on liian syvällä siellä kiskojen alla, se alaselkä pyöristyy melkein mihin kulmaan laskiessa tahansa.

Hyvä tietää. Vakiosalillani on pari eri mallista perusprässiä, pitääkin tämän tiedon pohjalta tehdä vertailua niiden välillä.

No mulle luonnolliselta tuntuva liikerata olis mennä pommilla pohjaan asti, miettimättä. Tuskin viisasta noudattaa sitä metodia? :whistle:

Toki sillä en saanut alaselkää ikinä kipeäksi. Alaselässä on edelleen tuntemuksia maanantain kyykyn jäljiltä. Jonka siis jätin voimanostosyvyyteen.
Liikeradan muokkaamista tai ei, toi mun videon kyykky näyttää musta hyvältä ja terveelliseltä. Vaikka silloin ei mentykään alas asti. Tossa keskityin ajatustasolla siihen hip driveen, en muuhun.

Mutta näähän on just näitä; yksilöllisiä juttuja. Mikä toimii kellekin. :)

Suosittelen jättämään ylianalysoinnin vähemmälle ja keskittymään siihen luontevaan tekemiseen. esim. viime kyykyissä tein itse huomion, että kevyissä noususarjoissa oli helppoa tehdä syvempiä ja alaosa aika dynaamisesti, mutta vika ylirautanosto tuli luonnostaan kisasyvyyteen ja paremmalla kontrollilla. Viimeiseen en enää pystynyt miettimään mitään ylidynaamisia suunnanvaihtoja yms. hienouksia, vaan focus on täysin mennä alas-ylös. :) Tosin nyt ei kyykitä viikkoon, kun lekuri piikitti kortisonia polveen. :confused:

Itsellä ainakin tuntee selvästi milloin pakarat irtoavat prässin alustasta. Silloin ollaan pisteessä että myös alaselkä pyöristyy. Lasken hitaasti alas ja stoppaan ennen kuin pakarat irtoavat. Omille välityksille se meinaa noin 90 asteen kulmaa. Jalat ja selkänojan pidän alhaalla niin saan etureisille suurimman työn. Ne aika kauheita kun egoilijat pistää selkänojan ihan pystyyn ja jalat ylös levyyn. Hirmuset kilot, minimaalinen liikerata ja alaselkä pyöreenä joka toistolla.

Pin squat ja boxikyykky, sama asia? Ja sitten vielä ylikuorma. Voimaviikot nyt menossa ja kohta piikkaukset, näitä vois kai myös hyödyntää?

melkein sama. noilla pyritään poistaan niitä noston heikkoja kohtia. hyvää kamaa varsinkin peruskaudella. piikatessa voi käydä meno raskaaksi.

Sitten osaatkin varmaan kertoa, onko kakkosten ja kolmepisteykkösten kokomitoitus suunnilleen sama :)? Pitäisi pistää 3.1 tilaukseen ja olen juuri arponut, uskallanko suoraan tilata saman 44-koon kuin vanhassa 2-mallissa vai pitäisikö yrittää päästä sovittamaan jonnekin...

Ihan sama kokomitoitus on 2.0 vs 3.1. Niissä millilleen saman pitunen ja muodoltaan sama pohjallinen. Itse kengänpohja "sukan ulkopuolella" on 3.1:ssä joku 4 mm pidempi ja 3-7 mm leveempi (sitä leveempi mitä lähemmäs varpaita mennään), siks (plus paljo paksumpi tarranauha) on kenties tukevampi kyykys vs. 2.0 vaikka ihan sama kengän sisäkoko. Power Perfect 3 myös sama koko.

PL 2.0 joutu käyttään pari tuntii et nahat muovautu varpaiden kohalta vähä, PL3.1 oli heti justiinsa, PP3 pidin yhen illan himassa niin lakkas tuntumasta ne verkkokankaan nahkareunukset.

Mullaki tosiaan kokoa 44 noi kaikki, joten etköhän sä uskalla sokkonakin tilata. Tuskin petyt... Nyt ei lopu iteltä kengät, mut ostin ku halvalla sai. Katotaan sit Adipoweria tai Leistungia ku menee 250 kg kyykys :D

Viimeksi muokattu:
Mikä tässä on oikein ongelmana ja kuinka se voisi korjata? Kyykyssä tanko meinaa vetää vinoon (toinen puoli ylempänä) ja käsien kulma ei halua olla sama vaikka kuinka yrittäisi saada ne samanlaisiksi. Kuva vähän epätarkka eikä täysin edestä mutta idea näkyy jotenkin.
Kyykky.jpg

Lapaluut eri korkeudella, jolloin tanko asettuu vinoon? Ota kuva itsestäsi selän puolelta ilman paitaa ja katso onko epäsymmetriaa. Itselläni on samaa ongelmaa, ei tosin noin selvänä mitä sinulla ja tuossa mitä sanoin

Mun silmään näyttää, että tanko vaan ei ole keskellä.

Takaa tuonkin tosiaan paremmin näkisi, mutta ote näyttää merkkeihin symmetriseltä, mutta kädet on eri leveydellä.

ote.png

Yksinkertainen tapa testailla sitä "omaa ideaalista" kyykkyasentoa, ja syvyyttä, en ole vielä itse kokeillut.
Mutta kokeilen toimivuuden, koska levittämällä asentoa olen alkanut saada oikean polven sisäsivuun arkuutta.
Voiko se olla noin yksinkertaista?:

Viimeksi muokattu:
^Testattu. Toimii ainakin mulla. Syvyydenkin näkee hyvin, ei tartte mennä alas asti. Melko rajoittunut on.

Sori tyhmyyteni mutta ei toi kyllä ideaalisesta kyykkyasennosta yksilön voimantuoton kannalta voi millään kertoa juuri mitään. Ehkä tietyn leveyden liikkuvuudesta sitten, mutta vaikuttaako se nyt sitten mitään siihen minkä levyisessä seisonnassa keneltäkin tulee parhaiten voimaa laskemaan/nostamaan tankoa?

Eiks sitä optimaalista omaa leveyttä nyt voi kokeilla vaan yksinkertaisesti kyykkäämällä? Eikö se oo paljo yksinkertaisempaa ku maata lattialla ja kieriä siitä ylös :D Sitä paitsi, harva varmaan kyykkää ilman tankoa ja painoja täsmälleen samalla tavalla alas/ylös kuin maksimisarjapainot tai ykköset niskassa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom