Kyykky- ja mavekyssäreitä

Jalkoja ja keskikroppaa voi vahvistaa aluksi myös muilla liikkeillä ja kyykyn voi ottaa mukaan ohjelmaan sitten kun se tanko liikkuu jo kevyesti. Ei pitäisi ottaa aikaa kovinkaan pitkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ No niin no. Ehkäpä se että on pienikokoinen nainen, jolla ei ole juurikaan urheilullista taustaa aikaisemmin ja salilla kyykännyt ehkä kymmenen kertaa yhteensä. Kehon hallinnasta ja liikkuvuudesta se varmaan enemmän on kiinni. Kiitos kuitenkin arvioinnista.

Jalkoja ja keskikroppaa voi vahvistaa aluksi myös muilla liikkeillä ja kyykyn voi ottaa mukaan ohjelmaan sitten kun se tanko liikkuu jo kevyesti. Ei pitäisi ottaa aikaa kovinkaan pitkään.

Samaa mieltä Mahasalon kanssa. Jos et jaksa kyykätä pelkällä tangollakaan (20kg), niin unohda kyykky ja tee kaikkea muuta samoille lihaksille. Askel-kyykkyä käsipainoilla, prässiä, reisiojennuksia, reisikoukistuksia, keskivartaloa (rutistuksia, taivutuksia, ojennuksia).

Ja sitten etsit jonkun ainakin 250kg kyykkäävän näyttämään sulle miten se tekniikka suunnilleen menee... sen takia 250kg, että 150kg onnistuu vielä susipaskalla tekniikalla, mutta 250kg ei... ainakaan montaa kertaa :D Liikkuvuusongelmat on 97,64 %:ssa tapauksissa oikeasti vaan tekniikkaongelmia.

Liikkuvuusongelmat on 97,64 %:ssa tapauksissa oikeasti vaan tekniikkaongelmia.

Mistä näin päättelet? Itse en ole ainakaan tähän mennessä pystynyt pelkällä tekniikkaharjoittelulla parantamaan esim lonkankoukistajian, lonkan ulko-sisäkiertäjien aliliikkuvuutta.

Ps. Elenyalle, ei polvenojennuksia, se ei tee polvelle hyvää. Askelkyykky on ehkä paras vaihtoehto. Muutenkin huippuliike.

Joo tosiaan en ainakaan itse suosittele reidenojennuksia ( muuta kuin erittäin pienillä painoilla esim. polven kuntoutuksessa ). Kyykky - jalkojen kuningasliike

Kiitos avusta. :) Sen takia otin tuon kyykyn ohjelmaani, koska halusin saada useamman kärpäsen yhdellä iskulla. Teen siis yksijakoista ja noiden isojen liikkeiden kanssa siellä ei mene tuntitolkulla aikaa. Löysin tänään salilta kevyemmän tangon, 18 kg:n, ja sillä meni pikkuisen paremmin. Sain jo puolikyykystä alaspäin reippaasti, mutta tein vaan lyhyemmän sarjan, eli kuusi toistoa. Mun lähtötason kuntoni on ollut suorastaan paska, kun olen harrastanut lähinnä kirjojen lukemista viime vuodet, joten se että jaksan edes ylipäätään syväkyykätä noinkin pienellä tangolla 10 kertaa, on jo saavutus sinällään. Keskivartaloa luonnollisesti treenaan muutenkin, eli teen polven nostoja, vatsarutistuksia, kulmasoutua/alataljaa ja maastanostoa. Ehkä kuitenkin otan tuon askelkyykyn nyt sitten ohjelmaan, mutta en sitä kyykkyäkään halua täysin unohtaa. :)

P.S. Voiko tavallista kyykkyä tehdä käsipainoilla?

Mistä näin päättelet? Itse en ole ainakaan tähän mennessä pystynyt pelkällä tekniikkaharjoittelulla parantamaan esim lonkankoukistajian, lonkan ulko-sisäkiertäjien aliliikkuvuutta.

Ps. Elenyalle, ei polvenojennuksia, se ei tee polvelle hyvää. Askelkyykky on ehkä paras vaihtoehto. Muutenkin huippuliike.

Sun kanta takareisien venyttelyyn ja liikkuvuus-systeemeihin sun muihin vastaaviin on tässäkin ketjussa tullut jo monta kertaa selville. Älä vihaa, vaikka kaikki ei olekaan samaa mieltä :piis:

Ihan yleinen huomio salilta. Siellä kun vietän paljon enemmän aikaa kuin nettifoorumeilla. Sällit ihmettelee, että tarvii olla liikkuvuudessa vikaa kun kantapäät nousee ilmaan kun menee kyykkyyn [tai muuta vastaavaa]. Kai ne nyt s**tana nousee jos tuuppaa polvia eteen ja kurkottaa munilla kohti varpaita... KUN PITÄISI istua taakse eikä vaan alas ja pitää sääri pystysuorassa eikä päästää polvia eteen ja työntää polvia ulos eikä linkuttaa niitä sisään ja pitää rinta korkeella eikä tehdä puolikasta selänojennus samalla jne jne.

Opettelisivat v*ttu kyykkyymään eivätkä itkisi mobilisaatio-ongelmista.

(ok, onhan niitäkin, mutta kyllä USEIMMITEN kyse on vaan paskasta tekniikasta... sä kuulut siihen jäljelle jäävään 2,36% väestöstä joka muodostaa poikkeuksen ;))

Kyykky on kunkku ja askel-kyykkykin huippu, mutta ihan hyvä liike se reisiojennuskin on [jos lihasvoima / koordinaatio ei muuhun riitä]. Jokaisen liikkeen pystyy tekemään niin että ongelmia siitä tulee tai ei tule.

P.S. Voiko tavallista kyykkyä tehdä käsipainoilla?

Periaatteessa joo. Tosin kehon painopiste menee vähän hassuksi, joten esim yhden jalan kyykky siten että takajalka on penkin päällä onnistuu mun mielestä paremmin käsipainojen kanssa. Tubesta löytyy kuvaa "bulgarian split squat" tai jotain sinne päin nimellä.

^ Soveltuisikohan pallokyykky käsipainoilla Elenyalle?
Eli jumppapallo seinää vasten ja sitä vasten nojaten tekee kyykkyä?

Kyllä mä lähtisin siitä, että kyykkäämään oppii kyykkäämällä eikä korvaavia harjoituksia kannata edes harkita, jos tuo kyykkäämiseen oppiminen on tavoite. Jossei 20kg:n tangolla onnistu, niin ensin harjoitellaan liikkeen motoriikkaa vaikkapa harjan varrella ja siitä pikkuhiljaa painavampaa keppiä/tankoa niskaan ja persausta kohti lattiaa vaan.

En usko että voimanpuute olisi este syväkyykylle Elenyan(kaan) kyykkäämisessä 20kg:n tangolla, vaan enempi liikkeen hallinan puutetta. Ja milläs kyseiseen liikkeeseen saa muutoin hallintaa kuin kyykkäämällä paljon ja sitä kautta totuttaa kroppa uuteen harjoitukseen? Toki nuita prässejä ja keskikropan harjoituksia voi ja kannattaakin tehdä alkuunsa, mutta ei niitä tekemällä kyykkäämään opi.

Elenya: -Nuihin keskivartaloharjoituksiin suosittelisin lisempää monipuolisuutta. Nuo puhtaat keskikropan harjkoitukset näyttäs molemmat olevan vain suoralle vatsalihakselle (+lonkankoukistajille), joka yleensä on jo valmiiksi suhteessa "liian" vahva verrattuna muihin vatsa/keskivartalon lihaksiin. Eli lisäisin mukaan harjoituksia kiertäville vatsoille, kyljille ja mukaan myös jokunen harjoitus sinne syvemmille lihoille. Maastavedon lisäki myös joku alaselkäpainotteinen liike olisi hyvä olla mukana, kuten selän ojennukset ja/tai reverse hypers. Ja oikein, kyykkyä ei kannata unhoittaa, vaikka askelkyykky olisikin mukana.

"Keskivartaloa luonnollisesti treenaan muutenkin, eli teen polven nostoja, vatsarutistuksia, kulmasoutua/alataljaa ja maastanostoa. Ehkä kuitenkin otan tuon askelkyykyn nyt sitten ohjelmaan, mutta en sitä kyykkyäkään halua täysin unohtaa"

Näin siis henk. koht. mielipiteenä. Eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Noissa aloittelevissa kyykyissä yleisin ongelma tuntuu olevan se jalkojen asento. Jostain syystä varsinkin naiset ottavat mallia jane fonda aerobic videoista, ja pitävät jalkaterät tikkusuorina eteenpäin. Jos asiaa enemmän miettii, niin on päivänselvää ettei siitä asennosta pääse täysin kyykkyyn mitenkään ilman polvilinjan muuttamista ja kantapäiden nostamista (ellei ole ihan friikki venynyys nikoissa). Kyykky on väkisinkin pelkkä puolikas pyllistys. Näin ainakin meidän salilla.

Eli kokeilkaas avata jalkaterät vaikkapa 90-asteen kulmaan toisiinsa nähden ja menkää kyykkyyn. Kulma toki vaihtelee, mutta äkkiä sen oikean löytää. Toinen tapa on mennä ihan kunnolla kyykkyyn ja sen jälkeen laitat kädet rukoukseen ja kyynärpäät polvien väliin. Sitten työnnät kyynärpäillä polveat auki. Ja kas kummaa kun kantapää alkaakin kantamaan ja sitä kautta selän kulmakin pienenee.

Sun kanta takareisien venyttelyyn ja liikkuvuus-systeemeihin sun muihin vastaaviin on tässäkin ketjussa tullut jo monta kertaa selville. Älä vihaa, vaikka kaikki ei olekaan samaa mieltä :piis:

Ihan yleinen huomio salilta. Siellä kun vietän paljon enemmän aikaa kuin nettifoorumeilla. Sällit ihmettelee, että tarvii olla liikkuvuudessa vikaa kun kantapäät nousee ilmaan kun menee kyykkyyn [tai muuta vastaavaa]. Kai ne nyt s**tana nousee jos tuuppaa polvia eteen ja kurkottaa munilla kohti varpaita... KUN PITÄISI istua taakse eikä vaan alas ja pitää sääri pystysuorassa eikä päästää polvia eteen ja työntää polvia ulos eikä linkuttaa niitä sisään ja pitää rinta korkeella eikä tehdä puolikasta selänojennus samalla jne jne.

Opettelisivat v*ttu kyykkyymään eivätkä itkisi mobilisaatio-ongelmista.

(ok, onhan niitäkin, mutta kyllä USEIMMITEN kyse on vaan paskasta tekniikasta... sä kuulut siihen jäljelle jäävään 2,36% väestöstä joka muodostaa poikkeuksen ;))

Kyykky on kunkku ja askel-kyykkykin huippu, mutta ihan hyvä liike se reisiojennuskin on [jos lihasvoima / koordinaatio ei muuhun riitä]. Jokaisen liikkeen pystyy tekemään niin että ongelmia siitä tulee tai ei tule.

Peruuttaminenhan on ainoa tapa kyykätä? :rolleyes:
Tottakai jos kyykkää tanko korkealla niskassa polvet eteen painonnostotyylillä niin se vaatii enemmän liikkuvuutta mm. nilkoista kuin VN-kyykky.

Peruuttaminenhan on ainoa tapa kyykätä?
Tottakai jos kyykkää tanko korkealla niskassa polvet eteen painonnostotyylillä niin se vaatii enemmän liikkuvuutta mm. nilkoista kuin VN-kyykky.

Niin no... tuo nyt oli vaan YKSI esimerkki asiasta.
Mutta toisaalta: Jos kyykky sujuu tavalla X, mutta ei tavalla Y, niin miksei vaan kyykkäisi sillä tavalla X ja revi siitä hyödyt irti sen sijaan, että yrittäis väkisin vääntää kyykkyä Y.

Siis tarkoitin tota selän asentoa Näyttää vaan, että on kaarella koko selkä näin: ( mutta onko siis pelkkää lihasta, että näyttää vaan?

Alaselkä tiukkana, yläselkä pyöreenä... ihan niin kuin isoissa vedoissa aina on / kuuluukin olla. Tuo on se voimanostajien tapa vetää, kun nostomatkan saa mahdollisimman taloudelliseksi.
Ja vaikka millä selän asennolla vetäis [370kgx3] niin en menisi huomauttamaan tekniikasta ;)

Siis tarkoitin tota selän asentoa :D Näyttää vaan, että on kaarella koko selkä näin: ( mutta onko siis pelkkää lihasta, että näyttää vaan? :D

Jooh, no en menis ottamaan mallia ainakaan ihan heti näin kokemattomana. Kyllähän sillä alaselkä pysyy suorana, ja toi yläselän pyöreys ei sitten niin vaarallista ole, mutta kokemattomana voi mennä vähän persiilleen jos lähtee hakemaan samaa tekniikkaa.
Taikka mistäs sitä tietää, kun en ole kokeillut. Mutta kyllä mä uskoisin että toi vaatii jo aika hyvää lihaskontrollia selästä. Ja varmaan toi valtava määrä lihaa selässä luo myös sitä illuusiota siihen päälle. En usko että ranka on kuitenkaan edes paljoa pyöreenä.

Vai oliskohan täällä jotain tietäjää kertomassa faktoja, kun minä en mee vannomaan näistä mutuista. :rolleyes:

Ok, näyttää vaan vähäsen "vaaralliselta" kun selkä noin kaarella. Kyllä sen verran tiän että yläselkä saa olla noin kaarella, mutta kysyin tota alaselän asentoa tarkemmin sanottuna. Mutta kyllä Karlsenilla on tekniikat aika hyväs kunnos, en ala väittää että sillä on paska tekniikka. :D

Jotenki vaan yksinkertaisesti näyttää että selkä menee perseestä epäkkäisiin asti kauheella kaarella.

Pakko kysyä tätä joillekkin itsestään selvää asiaa koska itselläni on ollut käytössä vain yksi kiekko per koko (+pieniä monia).
Eli työnnättekö te kylmästi jo maassa olevaan tankoon niitä standardikoon kiekkoja? Siis yleensähän jotkut 20 kiloset on jo päissä kun tangon lattialle vie, mutta mitä minä olen nyt pari kertaa nähnyt kun olen julkisella salilla taas käynyt niin aika moista taistelua niiden pois vetäminenkin näyttäisi olevan...

Toisella kädellä kun tankoa ei ilmassa samaan aikaan pidetä enää mave raudoissakaan :)

Riippuu tangoista ja kiekoista kuinka helposti ne menee paikalleen. Mutta jos tiukkaa tekee niin yleensä alan salilla on nostovipunen jolla mave tangon saa nostettua pari senttiä ylemmäksi. Toki vielä pitää kädellä vähän auttaa kun painoja alkaa olemaan 300kg tienoilla. Tanko taipuu tällöin sen verran, ettei parin sentin nosto auta.

Perseestähän se on, kun itse on aivan rikkipoikkipuhki ja vielä pitää alkaa limppuja rempomaan irti tangosta ja kantamaan telineisiin.

Pakko kysyä tätä joillekkin itsestään selvää asiaa koska itselläni on ollut käytössä vain yksi kiekko per koko (+pieniä monia).
Eli työnnättekö te kylmästi jo maassa olevaan tankoon niitä standardikoon kiekkoja? Siis yleensähän jotkut 20 kiloset on jo päissä kun tangon lattialle vie, mutta mitä minä olen nyt pari kertaa nähnyt kun olen julkisella salilla taas käynyt niin aika moista taistelua niiden pois vetäminenkin näyttäisi olevan...

Toisella kädellä kun tankoa ei ilmassa samaan aikaan pidetä enää mave raudoissakaan :)

Sitten kun tangossa alkaa olemaan paljon painoa ja saman koon levyjä, niin vierittämällä painot vedon jälkeen esim. 1,25 tai 2,5kg mikrolevyjen päälle lisääminen/poisto helpottuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom