Kyykky- ja mavekyssäreitä

Tuota itsekin ajattelin heti, että kyynärpäät on ehkä alas ja kädellä vetää tankoa alas ja selkä pyöristyy. Vaatii muutaman kerran että kädet taipuu luontevasti.

Tangon pitää pysyä putoamatta sormien päällä kevyesti ilman puristamista, ja kyynärpäät eteen. Yleensä moni aloittelija ottaa turhaan koko kämmenellä kiinni, ja johan tekee pitämisen ja liikkuvuuden vaikeammaksi heti.
Monen virhe on että tehdään ns painonnosto-otteella vaikka liikkuvuus ei mitenkään riitä siihen. Sitten valitetaan ku ranteet on kipeät. Ja syy tähän tekemiseen on ku joku viisas aina välillä sanoo "faarao-ote on väärin eikä sitä kannata käyttää".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
beginner: no onko muita syitä? taisin noi jopa ite mainita.

Kuten sanottu, on tää tekstiviestintä vähän vaikeaa ;) (ks. lainaukset alla). Tuossa nyt vaan osa porukasta jäi vielä suorittamaan tarkkuusammuntaa noiden osa-alueiden välillä, niin ajattelin painottaa etteivät ne ole toisiaan poissulkevia ja mitä heikompi kyykky, sitä todennäköisemmin kaikki on pielessä.

en usko, että kyse on liikkuvuudesta, koordinaatiokyvyn heikkoudesta tms edes sen kummemmin.

oon siis sitä mieltä, ettei se tekniikka voi olla kunnossa. ensisijaisesti niin :) lainaan itseäni: "mä en usko tässä vaiheessa, että kysyjän tekniikkakaan on hyvä."

voimaa ton kokosella miehellä pitäs olla rutkasti enemmän toki myös. mutta sitähän saa ku tekee yksinkertaset asiat oikein.

Etukyykyssä voi rajoittaa yllättävän paljon myös se miten "mukavasti" saa tangon hyvään paikkaan rinnalle.

Tää on muuten hyvä pointti. Vähän aikaa sitten katselin vierestä, kun eräs PT neuvoi iäkkäämpää naisihmistä pitämään etukyykyssä kyynärpäät tangon alla. Oli muuten ihan kamalaa katsottavaa ja vaikka minulla on erittäin suuri kynnys avata suuni jos mitään ei kysytä, niin oli lähellä etten mennyt sanomaan että mitähän sä nyt oiken teet. Jotenkin vaan tuntuu väärältä ainakin asiakkaan läsnäollessa mennä neuvomaan ohi maksetun PT:n.

Tää on muuten hyvä pointti. Vähän aikaa sitten katselin vierestä, kun eräs PT neuvoi iäkkäämpää naisihmistä pitämään etukyykyssä kyynärpäät tangon alla. Oli muuten ihan kamalaa katsottavaa ja vaikka minulla on erittäin suuri kynnys avata suuni jos mitään ei kysytä, niin oli lähellä etten mennyt sanomaan että mitähän sä nyt oiken teet. Jotenkin vaan tuntuu väärältä ainakin asiakkaan läsnäollessa mennä neuvomaan ohi maksetun PT:n.

Oon mä tuota neuvomista tehnyt silloin, kun PT ei tajua kyykyn suhteen edes sitä, mikä merkitys on tangon telinekorkeudella aloitusasennolle ja siten koko kyykylle tai kun kuulee aivopieruja kuten "maastaveto on kuin kyykky, mutta tanko vaan alhaalla".

Monen virhe on että tehdään ns painonnosto-otteella vaikka liikkuvuus ei mitenkään riitä siihen. Sitten valitetaan ku ranteet on kipeät. Ja syy tähän tekemiseen on ku joku viisas aina välillä sanoo "faarao-ote on väärin eikä sitä kannata käyttää".
Tai tanko on vaan ihan väärässä paikassa (jää liian kauas henkitorvesta tms) jolloin mikään liikkuvuus ei riitä. Jos ei oikeasti käsien mittasuhteet ole este, riittävän liikkuvuuden voi aina hankkia, se ei vain tapahdu yhdessä yössä.

Silloin kun asento on hyvä, voisi vaikka irrottaa koko kädet. Ei se tanko mihinkään siitä putoa. Itselläni taitaa olla vain etusormi ja keskisormi tangon alla, nimetön ehkä joten kuten. Painonnosto-ote ei siis välttämättä vaadi niin paljon liikkuvuutta sittenkään. Hämärästi muistan että alussa olisin ihmetellyt, että ei onnistu, mutta varmaan parissa viikossa kyynärpäät ja olkapäät oppivat jujun.

Vähän aikaa sitten katselin vierestä, kun eräs PT neuvoi iäkkäämpää naisihmistä pitämään etukyykyssä kyynärpäät tangon alla. Oli muuten ihan kamalaa katsottavaa ja vaikka minulla on erittäin suuri kynnys avata suuni jos mitään ei kysytä, niin oli lähellä etten mennyt sanomaan että mitähän sä nyt oiken teet. Jotenkin vaan tuntuu väärältä ainakin asiakkaan läsnäollessa mennä neuvomaan ohi maksetun PT:n.
Olinkohan mä beginner tossa tilanteessa kanssa paikalla? Kuuntelin myös kun PT opetti harjanvarrella etukyykkyä vanhemmalle naisihmiselle. Kyynärpäät tangon alle ja sokerina pohjalla neuvoi kyykkäämään reilusti taakse ja kallistamaan vartaloa rohkeasti eteenpäin. Mietin että kuinkahan tossa käy kun harjanvarsi vaihdetaan levytankoon.

Olinkohan mä beginner tossa tilanteessa kanssa paikalla? Kuuntelin myös kun PT opetti harjanvarrella etukyykkyä vanhemmalle naisihmiselle. Kyynärpäät tangon alle ja sokerina pohjalla neuvoi kyykkäämään reilusti taakse ja kallistamaan vartaloa rohkeasti eteenpäin. Mietin että kuinkahan tossa käy kun harjanvarsi vaihdetaan levytankoon.

Siinä oli jo ihan painot (tanko ainakin) käytössä, sama PT varmaan kuitenkin. Muistaakseni yksinäni tiirailin silloin. Nää on aina vähän sellasia juttuja, että ei tiedä mihin tarkoitukseen mitäkin variaatiota tehdään, jos vaikka siinä onkin joku juttu mitä ei itse tajua. Epäilen kuitenkin vahvasti. Parempi ottaa kuitenkin se asenne, ettei ala toista työssään neuvomaan asiakkaan kuullen.

Joo niin minäkin muistelin että yksin olin silloin. Enkä toki lähtenyt neuvomaan minäkään varsinkin kun en pysty mallisuoritusta näyttämään itsekään. :)

Nää on aina vähän sellasia juttuja, että ei tiedä mihin tarkoitukseen mitäkin variaatiota tehdään, jos vaikka siinä onkin joku juttu mitä ei itse tajua.
Kuulostaa siltä, että tällä kertaa siinä taisi olla pyrkimyksenä rikkoa fysiikan lakeja. Mitenköhän mahtoi onnistua?

Silloin kun asento on hyvä, voisi vaikka irrottaa koko kädet. Ei se tanko mihinkään siitä putoa. Itselläni taitaa olla vain etusormi ja keskisormi tangon alla, nimetön ehkä joten kuten. Painonnosto-ote ei siis välttämättä vaadi niin paljon liikkuvuutta sittenkään. Hämärästi muistan että alussa olisin ihmetellyt, että ei onnistu, mutta varmaan parissa viikossa kyynärpäät ja olkapäät oppivat jujun.
Mä pidän painonnosto-otteena sitä mistä painon voi sit työntää suorille. Kahdella sormella ei taida onnistua...?
Tietty joku painonnostaja voi onnistuakin. Siirtää siinä matkalla kädet oikeaan asentoon... ehkä?

Mä pidän painonnosto-otteena sitä mistä painon voi sit työntää suorille. Kahdella sormella ei taida onnistua...?
Tietty joku painonnostaja voi onnistuakin. Siirtää siinä matkalla kädet oikeaan asentoon... ehkä?

No taitaa minulla nimetön olla myös sormen päästä tangon alla. Edit. on se jostain ekan nivelen kohdalta.:) Kuitenkin tanko vain lepää sormilla, eikä ole puristusotetta. Saa ylöstyöntöä ennen vielä korjata käsiä, vaikka ei välttämättä tarvitse, kun potku lähtee jaloista ja kädet ehtii kyllä sinne alle tangon perään.

Aika harva painonnostaja taitaa kuitenkaan pitää kyykystä noustessa kättä kiinni, yleensä ote korjataan kun ollaan pystyssä samalla kun kyynärpäitä siirretään enemmän tangon alle. Olen kyllä nähnyt työntöjäkin, jotka lähtee rinnalta tanko sormilla ja käsi rullataan kiinni vasta matkalla. Chemerkin oli sitten oma lukunsa ;)

Itse olen paasannut näissä eturäkkiongelmissa olkanivelen ulkokierron tärkeydestä.

Loppujen lopuksi se on hyvin pieni liike millä tanko jo pyörähtää paremmin työnnettäväksi, eli korjaukseen ei sinänsä paljon vaadita. Oteleveys on se merkittävä syy pomputtaa painoa käsien korjaamiseksi ennen ylöstyöntöä.

Vaikka tämä ei ole painonnostoketju, niin tästä videosta voisi olla apua hahmottamaan käsien ja sormien asentoa etukyykyssäkin, kun on kuvattu monesta kuvakulmasta monta eri nostajaa, ja mukana on tosiaan sitä etukyykkyäkin ja sormia näkyy edestä ja takaa. Kelailemalla löytyy hyviä esimerkkejä, niin ei tarvitse koko pätkää tempauksineen tuijottaa. Siinä viiden ja puolen minuutin jälkeen ainakin oli hyviä käsikuvauksia.

Monet tekee kyykyssä(ja kaikessa muussakin) lämmittelysarjat vähän sinnepäin, mutta olisi tärkeätä kohdella sitä 30% kuormaa samalla tavalla kuin 90% kuormaa. Treenin jokainen toisto kun tehdään samalla tavalla, niin siitä tavasta tulee aina tehokkaampi ja parempi. Vakaviakin loukkaantumisia voi tulla lämmittelypainoissa, jotkut ovat rikkoneet selän pelkästään lastatessa painoja tankoon.

Myös Big Ray kunnioittaa rautaa, vaikka kyseessä on hänelle todella kevyt kuorma.

Polvet kulkee varpaiden suuntaisesti eli ihan oikein kyykkää. Tuo, että minkä verran niiden varpaiden kuuluu ulospäin osoittaa onkin sitten aika yksiläkohtaista. Yks tapa testata on se, että seisot sukat jalassa liukkaalla lattialla ja jännität pakarat voimakkaasti yhteen. Jalkaterät kääntyy sen minkä ovat kääntyäkseen ja jotain sen suuntaista se jalkaterien asento voisi kyykätessäkin sitten olla.

Polvet kulkee varpaiden suuntaisesti eli ihan oikein kyykkää. Tuo, että minkä verran niiden varpaiden kuuluu ulospäin osoittaa onkin sitten aika yksiläkohtaista. Yks tapa testata on se, että seisot sukat jalassa liukkaalla lattialla ja jännität pakarat voimakkaasti yhteen. Jalkaterät kääntyy sen minkä ovat kääntyäkseen ja jotain sen suuntaista se jalkaterien asento voisi kyykätessäkin sitten olla.

Mielestäni aika huono neuvo jalkaterien asennon määrittelyyn. Itellä moisella testillä lonkka lähes täydessä ulkokierrossa, johon se polvi-/lonkka suorana kääntyy, joilloin jalkaterien asento muistuttaa enemmän aku ankkaa. Aika kaukana hyvästä asennosta tuottaa voimaa pakaroista.

Mielestäni aika huono neuvo jalkaterien asennon määrittelyyn. Itellä moisella testillä lonkka lähes täydessä ulkokierrossa, johon se polvi-/lonkka suorana kääntyy, joilloin jalkaterien asento muistuttaa enemmän aku ankkaa. Aika kaukana hyvästä asennosta tuottaa voimaa pakaroista.

Niin, tuonhan voi tehdä joko kiertämättä jalkateriä tai sitten kiertämällä. Sinällään siis ei kummoinen testi. Tässä kuva siitä, mitä jalkaterät suorassa ja polvet ulkona kyykkääminen voi äärimmillään olla. Itsellä tuota yrittäessä tulee aina hitonmoinen vääntö polveen (jalkaterä tahtoo kiertyä ulos ja/tai holvi nousta), enkä ole osannut paikantaa onko ongelma enemmän lonkassa vai nilkassa.

Screen+Shot+2013-11-10+at+8.21.20+AM.png

Niin, tuonhan voi tehdä joko kiertämättä jalkateriä tai sitten kiertämällä. Sinällään siis ei kummoinen testi. Tässä kuva siitä, mitä jalkaterät suorassa ja polvet ulkona kyykkääminen voi äärimmillään olla. Itsellä tuota yrittäessä tulee aina hitonmoinen vääntö polveen (jalkaterä tahtoo kiertyä ulos ja/tai holvi nousta), enkä ole osannut paikantaa onko ongelma enemmän lonkassa vai nilkassa.

Screen+Shot+2013-11-10+at+8.21.20+AM.png

Onko sinulla painonnosto- vai voimanostokengät?

Se on yksi tapa. Muistaakseni Heinosen Tommin blogista joskus tuon muistan lukeneeni ja omalla kohdalla toimi hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom