Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkä merkkisiä paino/voimanostokenkiä muuten osaisitte suositella kyykkyä varten? En kyykkää mitenkään superleveältä, mutta hartioita leveämmältä kuitenkin. Converset ei oikein omalle tekniikalle sovellu, niin nyt ajattelin sijoittaa kunnon kenkiin. Aiemmin käytössä oli jotkut todella vanhat pn-kengät, mutta alkavat olemaan niin koinsyömät, ettei viitsi enää jalkaan vetää :D

edit:

View: https://www.youtube.com/watch?v=TByTrtQkPMg
tuossa joku reilu 3v takainen kyykky, tekniikka on suht samanlaisena pysynyt.

Minkä merkkisiä paino/voimanostokenkiä muuten osaisitte suositella kyykkyä varten? En kyykkää mitenkään superleveältä, mutta hartioita leveämmältä kuitenkin. Converset ei oikein omalle tekniikalle sovellu, niin nyt ajattelin sijoittaa kunnon kenkiin. Aiemmin käytössä oli jotkut todella vanhat pn-kengät, mutta alkavat olemaan niin koinsyömät, ettei viitsi enää jalkaan vetää :D

edit:

View: https://www.youtube.com/watch?v=TByTrtQkPMg
tuossa joku reilu 3v takainen kyykky, tekniikka on suht samanlaisena pysynyt.

Minusta sun tekniikalle ei tarvitse välttämättä painonnostokenkiä, mutta tietty ihan miten tuntuu parhaalta. Do-win ja adidaksen power perfect II lienee halvimmasta päästä hyviä kenkiä. Mulla on noi addut ja ei ole valittamista.

Viime aikoina jalassa on olleet tosiaan converset tai sitten jotkut ihan perus salitennarit ja kumpikaan ei tunnu kovinkaan hyvältä. Varsinkin etukyykyissä koen painonnostokengän olevan ehdottoman hyvä. Ei vain ole harmainta hajua, että millaiseen kenkään sijoittaisi.

Viime aikoina jalassa on olleet tosiaan converset tai sitten jotkut ihan perus salitennarit ja kumpikaan ei tunnu kovinkaan hyvältä. Varsinkin etukyykyissä koen painonnostokengän olevan ehdottoman hyvä. Ei vain ole harmainta hajua, että millaiseen kenkään sijoittaisi.

No etukyykky on aivan eri asia kuin toi sun normaali takakyykky. Jos ei ole rahasti kiinni niin kannattaa olla sekä painonnostokengät ja lättäpohjaiset painikengät.

No etukyykky on aivan eri asia kuin toi sun normaali takakyykky. Jos ei ole rahasti kiinni niin kannattaa olla sekä painonnostokengät ja lättäpohjaiset painikengät.
no eikös converse nyt ole melkein sama asia kuin painikenkä. :)

Viimeksi muokattu:
Parit melkein samanlaiset painonnostokengät.

Ok. Mutta jos tuntuu paremmalta pistää varpaat samaan suuntaan sivulle kuin polvet, niin eikö se sitten kannata tehdä niin, vai sattuiko se johonkin vai tuntui ettei saa voimaa?

Ilmeisesti tuollainen varpaat eteen polvet sivulle -tyyli noille sopii kun siinä tyytyväisinä istuskelevat, mutta kyllä kai yleensä silloin kun jalkaterät on eteen, on polvetkin enemmän eteen ja pohkeessa/jänteissä erittäin hyvä liikkuvuus plus korkokengät, tai sitten haara-asento ehkä leveämpi? Tosin kuvasta on minusta vaikea sanoa, onko niillä lopulta kovin leveällä polvet, vai voisiko avata enemmänkin jos nilkka ei vääntäisi vastaan?

Itse kyllä koen, että miellyttävämpi olla jos varpaat saa sojottaa luontevasti sivulle. Molempiin asentoihin kyllä taivun ainakin korkokengillä (ilman korkoa tuntuu varpaat eteen pahalta jalan päällä nilkan lähellä, ja myös lonkassa), mutta mukavampi ja tukevampi varpaat ulos kun paino ei ole niin rajusti ulkosyrjällä vaan ukkovarpaan puolella myös. Siinä asennossa voin olla vaikka paljain jaloin. :)

Viimeksi muokattu:
Minusta sun tekniikalle ei tarvitse välttämättä painonnostokenkiä, mutta tietty ihan miten tuntuu parhaalta. Do-win ja adidaksen power perfect II lienee halvimmasta päästä hyviä kenkiä. Mulla on noi addut ja ei ole valittamista.
Mulla on hyvin samantapainen tekniikka, nykyään ehkä vähän pystympi, mutta luovuin painonnostokengistä jo aikaa sitten kun ne tuntui olevan vain tiellä. Mutta onhan se paljon kiinni siitä mihin on tottunut. Koitin tuossa taannoin sovittaa painonnostokenkiä jalkaan ja kyykätä niillä. Oli voimat ihan hukassa niiden kanssa, kun pienikin muutos asentoon vaikuttaa paljon jos on johonkin muuhun tottunut.

Ok. Mutta jos tuntuu paremmalta pistää varpaat samaan suuntaan sivulle kuin polvet, niin eikö se sitten kannata tehdä niin, vai sattuiko se johonkin vai tuntui ettei saa voimaa?

No en mä enää jaksa tapella hirveen antaumuksella tuota ongelma vastaan. Kunhan taas kärsii kyykätä, niin laitan suosiolla asennon sellaiseksi että sen hetkisellä liikkuvuudella pystyy tekemään, vaikka jotain muuta tekisikin mieli. Pitää sitten tehdä liikkuvuustreenejä ja katsoa mihin asti se paranee.

No en mä enää jaksa tapella hirveen antaumuksella tuota ongelma vastaan. Kunhan taas kärsii kyykätä, niin laitan suosiolla asennon sellaiseksi että sen hetkisellä liikkuvuudella pystyy tekemään, vaikka jotain muuta tekisikin mieli. Pitää sitten tehdä liikkuvuustreenejä ja katsoa mihin asti se paranee.

Mutta siis miksi pitäisi olla varpaat suoraan eteen? Sitä en tajunnut miksi siihen pyritään, etenkin jos ulos tuntuu luontaiselta.

Tasapaino ja voimantuotto. Ei ihan suoraan eteen, mutta ei kovin aukikaan. "Tuntuu luontaiselta" voi olla välillä vähän harhaanjohtavakin ohje, koska selkä pyöreenä ja polvet sisään voi tuntua luontaiselta jos nivuset ja pakarat kiristää eikä kukaan kerro miten pitäisi tehdä. En nyt väitä, että jalat isossa kulmassa kyykkäävät tekevät väärin, mutta liikkuvuuden puutetta on aina helppo paikata liikeratamuutoksilla.

High barista -> low bar kyykkyyn siirtyneiltä kaipailisin vähän vinkkejä.

Olen oikeastaan aina tehnyt kyykyt high barina ja se onkin toiminut ihan hyvin joten en ole nähnyt syytä opetella low baria. Viime viikkoina olen kuitenkin testaillut low baria ja alun vaikeuksien jälkeen alkaisi vaikuttaa siltä että tuolla tyylillä olisi ilmaiset +10kg tarjolla kyykkymaksimiini. Joitain ongelmiakin on ikävä kyllä ilmennyt.

1) Tangon paikan löytäminen? - Takaolkapäiden päällä noin karkeasti pitäisi siis olla hyvä. Olen tottunut pitämään päätä aika ylhäällä ja katse jopa hieman ylöspäin ja tämä tuntuu mahdottomalta low bar kyykyissä. Tämä taas jostain syystä syö keskittymistäni ja tasapainoani, voi tietysti olla vain tottumiskysymys. Olen myöskin tottunut nostamaan ns rinta rottingilla ja tämä ei tunnu luonnolliselta low bar kyykyissä.

2) Oteleveys ja kyynärpäät? - Joudun käyttämään leveämpää otetta kuin high bar kyykyissä jottei olkapääni brakaisi ihan täysin. Siltikin olkapäät kipeytyvät tästä vaikka teen niille paljon huoltavaa treeniä ja liikkuvuusharjoittelua. Mitään vinkkejä tähän? Tuntuu siltä että joudun puristamaan ja pitämään tankoa paikallaan käsillä mikä ei voi olla tarkoitus.

3) Kengät? - Minkälaisia kenkiä te käytättä low bar kyykyssä? Rakastan mun painonnostokenkiä mutta noissa tuntuu olevan turhan korkea kanta low bar kyykkyihin. On tasapaino-ongelmaa ja kovat sarjat tuntuvat menevän jullen ja kyykyn välimuodoksi. Tasapohjaisilla kengillä taas tuntuu olevan mahdotonta päästä tarpeaksi syvälle, tämä tietysti on vain liikkuvuuskysymys ja korjattavissa mutta suurempi ongelma on ettei voimantuottokaan tunnu yhtä tehokkaalta noilla tasapohjaisilla, en saa samanlaista draivia lähtöön.

Tasapaino ja voimantuotto. Ei ihan suoraan eteen, mutta ei kovin aukikaan. "Tuntuu luontaiselta" voi olla välillä vähän harhaanjohtavakin ohje, koska selkä pyöreenä ja polvet sisään voi tuntua luontaiselta jos nivuset ja pakarat kiristää eikä kukaan kerro miten pitäisi tehdä. En nyt väitä, että jalat isossa kulmassa kyykkäävät tekevät väärin, mutta liikkuvuuden puutetta on aina helppo paikata liikeratamuutoksilla.

Totta on että luontaisuus on joskus huono vihje, mutta toisaalta jos oikeaoppinen jalkaterät ulos -tyyli tuntuu hyvältä, miksi vaihtaisi? Painonnostossa tasapaino ja varsinkin se voimantuotto on tärkeää, ja jalkaterät on ulos. Yritin etsiä kuvahaulla jotain nostajaa jolla olisi jalkaterät eteen, mutta en löytänyt yhtäkään. Raakarivessä voi olla varpaat eteen, ja muutenkin vedon voi tehdä varpaat eteen ja aika kapealla, mutta pakko ne on etukyykkyyn pudotessa kääntää ulos.

Lisään että voimantuottoa ja tasapainoa ajatellen jalkaterät eteen -tyylissä olisi enemmän pinta-alaa jaloilla peitettynä, mutta voimantuotto paino jalan ulkosyrjällä on heikompi, ja tasapaino menee pieleen kun polvet on enemmän eteen ja jalkojen väliin ei pääse selkä suorana, vaan kuorma kaatuu eteen. Eli pinta-ala ei tee autuaaksi.

Tästä tuli mieleen, että mikä olis hyvä tapa saada just tohon nivusten alueelle liikkuvuutta, jos haluisin opetella kyykkään vähän leveemmällä? En osaa juuri ite paikallistaa, mistä kiristää tarkalleen. Jostain nivusten alueelta nyt kuitenkin. Nilkkojen liikkkuvuus mulla sentään niin hyvä, että pääsen kapeella asennolla tosi syvälle, ku vaan vien polvia nilkkojen yli. Siks tolleen oonki tehnyt. Nivusia oon venytellyt jossai vaiheessa aktiivisesti, mut eipä se tossa liikaa jeesannut, eikä tuskin oo se olennaisin tekijä. Leveen kyykyn ala-asennossa oleskelua ja jtn perus uunon nivus venytyksiä tein.
Periaatteessa olis hyvä venytellä ihan koko lonkan seutua, eli pakarat, lonkankoukistajat, lähentäjät, etureidet, takareidet... Se kyykyn ala-asennossa istuminenkin on ihan hyvä kun menee vaan niin syvälle kuin pääsee ja painaa kyynärpäillä polvia oikein ylikorostetusti ulospäin. Tekee eri levyisillä asennoilla niin kyllä se siitä vähitellen alkaa aukeen. Sekin on ihan hyvä perusvenytys kun istuu lattialla jalkapohjat yhdessä ja vetää ne niin lähelle persettä kuin saa ja painaa taas kyynärpäillä polvia auki. Samalla taivuttaa eteenpäin niin paljon kuin pystyy niin lonkka on ihmeissään.

VM -liikkeet eivät ole järin haastavia liikkuvuuden kannalta, ja väittäisin, että valtaosalta löytyy tarvittava liikkuvuus. Useimmiten se on motoriikka joka on täysin hukassa, mutta jotenkin helpompi syyttää huonoa liikkuvuutta.
Toki löytyy tosi huonolla liikkuvuudella olevia tapauksia, sekä sekoituksia huonosta motoriikasta ja huonosta liikkuvuudesta.

Käytännössä tämä on huomattu niin useasti monen vm -ja pn -nostajan kanssa, jotka feilaavat suurimman osan normaaleista liikkuvuustesteistä, mutta lajiliikkeissä liikkuvuutta löytyy vähintään tarpeeksi.
Myös liikkuvuudessa on spesifisyys. Olen vahvasti sitä mieltä, että kyykkyyn ensisijaisesti paras liikkuvuusharjoitus on kyykky. Tällöin harjoitetaan myös sitä motoriikkaa.

Leveen kyykyn ala-asennossa oleskelua ja jtn perus uunon nivus venytyksiä tein.

Ota kevyt paino ja tanko niskaan kun teet tuota, laita sen verran että auttaa hyvin ala-asentoon. Hetki alhaalla, ylös ja takaisin alas. Tuohon voi sitten yhdistää vaikka kuminauhan polvien väliin, niin samalla tulee aktivoitua vahvemmin loitontajia. Liikkuvuushan on sekä venyvyyttä että kontrollia, joten pelkät passiiviset venytykset ei aina toimi yksinään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom