Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Olenko ainut, joka pitää aloittelevalla 30-vuotiaalla todennäköisinä syinä heikkoon kyykkyyn sekä liikkuvuutta, voimatasoja että koordinaatiota? Ala nyt siinä sitten netissä opettamaan.

@Oranki jos joskus tunnistan siut punttipojilla, niin saako nykästä hihasta ja kysellä vähän maastavedosta ja/tai kyykystä? Ei tietenkään tarvitse mitään syvääluotaavaa, vaan jotain yleismallin pikkuvinkkejä. Joskus täällä sanoit että itselle vaikeat virheet on helppo toisen korjata ~viidessä minuutissa.

@Oranki jos joskus tunnistan siut punttipojilla, niin saako nykästä hihasta ja kysellä vähän maastavedosta ja/tai kyykystä? Ei tietenkään tarvitse mitään syvääluotaavaa, vaan jotain yleismallin pikkuvinkkejä. Joskus täällä sanoit että itselle vaikeat virheet on helppo toisen korjata ~viidessä minuutissa.

Joo, toki. Tosin en treenaa tuolla punttipoikien salilla Noljakassa vaan BB Gymillä. ma-ke-pe iltäpäivästä/alkuillasta ainakin tavoittaa tällä hetkellä.

Olenko ainut, joka pitää aloittelevalla 30-vuotiaalla todennäköisinä syinä heikkoon kyykkyyn sekä liikkuvuutta, voimatasoja että koordinaatiota? Ala nyt siinä sitten netissä opettamaan.

Melkein ainahan nuo kaikki ovat tekijöinä. Lisäksi, jos tekniikat ovat huonoja niin treenissä menee varsinkin kyykkyjen osalta helposti kaikki energia siihen, että ne kyykyiksi kutsutut jullet tai niiaukset yritetään pysyä pystyssä eikä siinä pystytä yllättävän pitkänkään ajan kuluessa saamaan kehon ja lihasten kuormitukselle sellaista proggressiota, joka mahdollistaisi mainittavan kehityksen edes niistä heikoista alkulähtökohdista. On näitä salilla nähty vuosien saatossa, kuinka ihmetellään miksei kyykky tai jokin muu liike kehity ja keskustellaan kaverien kanssa teknisistä yksityiskohdista, vaikka totuus on se, että niistä varttikyykkyhorjunnoista tms. puuttuu alkeellisinkin käsitys mistä kyykky-nimisessä liikkeessä on ylipäätään kyse. Ajattelin minäkin parikymppisenä, puoli vuotta salilla käytyäni osaavani kaikkien liikkeiden tekniikat hyvin. Olin väärässä, nyt tiedän että parannettavaa ja opeteltavaa on joka liikkeessä vieläkin puhumattakaan, missä silloin alussa mentiin. Aina jos ongelmia on, niin pitäisi vähintään ottaa suorituksia videolle että näkee itse sivusta miltä ne näyttävät, mielellään kysyy jonkun kokeneemmankin mielipidettä ja kaikista mieluiten saisi jonkun kokeneemman käymään liikkeitä pari kertaa läpi ns. kädestä pitäen.

En tietenkään voi sanoa, että tämänkertaisen kysyjän tekniikat olisivat ainakaan niin huonoja kuin kuvasin, mutta yleensä voimatasot kasvavat todella helposti nyt puhuttujen rautojen yli, jos treeni on luonteeltaan sellaista joka sen jotenkin mahdollistaa.

beginner: no onko muita syitä? taisin noi jopa ite mainita.

täällä on nyt aika turha piipittää siitä kuinka vahva joku voi olla alussa ja kuinka paljon rautaa kunkin pitäs pystyy nostamaan. ellei nosta, ei nosta. miten saadaan kehitystä aikaan on SE juttu. en oo vielä nähnyt esim. kyseisen narukäden videoo, joten en kommentoi asiaankaan sen enempää.

Etukyykyssä voi rajoittaa yllättävän paljon myös se miten "mukavasti" saa tangon hyvään paikkaan rinnalle. Itselläni etukyykyn haasteet eivät koskaan ole olleet jaloissa tai keskikropassa vaan juuri tuossa tangon pitämisessä. Siksi sitä on niin vähän tullut tehtyäkin, koska keksin liikkeelle vaihtoehtoja, jotka enemmän menevät niille alueille, joita tuntuu mielekkäältä kehittää jalka/keskivartalon treeneissä. Kuukauden intensiivijaksolla pääsin kyllä 5 x 125 kiloon.

En kyllä lähtisi harjoittelemaan etukyykkyä tasapohjaisilla kengillä. Kaikista kyykyn variaatioista etukyykky on juuri se, joka yleensä vaatii eniten painonnostotyyppistä kenkää eli korkeinta korkoa.

Mites ku 47-kiloinen nainen voi vetää 140kg maasta, mutta itse tiedän +90kg miehiä ketkä ei vedä 140kg maasta, vaikka tekniikka on riittävä?

Luulen, että moni vailla liikunta/punttitaustaa oleva ihminen ei vaan yksinkertaisesti uskalla vetää maasta täysillä. Toki on ne joilla välitykset on niin ihmeelliset, ettei tuo veto oikein näytäkään luonnolliselta, mutta nythän ei puhuttu niistä. Moni 30+ ikäisenä liikunnan ja puntit aloittava konttorirotta saattaa olla jo kokenut selkävaivoja ja silloin juuri maven kanssa saattaa olla kusisukassa. Se tuntuu aina keskivartalossa ja voi olla vaikeaa erottaa, mikä on hyvää tuntumista ja mikä pahaa joten otetaan sitten varman päälle. Mave on liikkeistä se, missä on eniten merkitystä sillä vittuperkele-asenteella, jos oikeasti halutaan päästä kiloihin kiinni. Tsygologinen juttu. Omat selkävaivat on vaikuttaneet omaan työskentelyyn juuri noin. Toki mulla on sen verran treenitaustaa, että se 90%, millä uskallan vetää on jo jotain. 140 kiloa mä vedin, kun ekaa kertaa koitin maastavetoa 17-vuotiaana.

lähtökohtaisestihan etukyykky ON ilkee liike. siitä on kyl vaikee tykätä sen takia, että "se on niin mukavan tuntunen".

Etukyykyssä voi rajoittaa yllättävän paljon myös se miten "mukavasti" saa tangon hyvään paikkaan rinnalle.

Tuota itsekin ajattelin heti, että kyynärpäät on ehkä alas ja kädellä vetää tankoa alas ja selkä pyöristyy. Vaatii muutaman kerran että kädet taipuu luontevasti.

Tangon pitää pysyä putoamatta sormien päällä kevyesti ilman puristamista, ja kyynärpäät eteen. Yleensä moni aloittelija ottaa turhaan koko kämmenellä kiinni, ja johan tekee pitämisen ja liikkuvuuden vaikeammaksi heti.

Itse rakastan etukyykkyä, koska olen persjalkainen ja välitykset sopii mainiosti etukyykkyyn. Yleensä luontevat etukyykkääjät on aika kääpiötä tai ainakin kääpiön mittasuhteilla. 187-senttiselle liike on todennäköisesti paljon vaikeampi, kun jalat on kuin heinäsirkalla, ellei sitten ole poikkeavan mallinen pitkäksi ihmiseksi. Tosin onhan superissa pitkiä miehiä, joten ei se pituus mikään poissulkeva este ole. :)

Tuota itsekin ajattelin heti, että kyynärpäät on ehkä alas ja kädellä vetää tankoa alas ja selkä pyöristyy. Vaatii muutaman kerran että kädet taipuu luontevasti.

Tangon pitää pysyä putoamatta sormien päällä kevyesti ilman puristamista, ja kyynärpäät eteen. Yleensä moni aloittelija ottaa turhaan koko kämmenellä kiinni, ja johan tekee pitämisen ja liikkuvuuden vaikeammaksi heti.
Monen virhe on että tehdään ns painonnosto-otteella vaikka liikkuvuus ei mitenkään riitä siihen. Sitten valitetaan ku ranteet on kipeät. Ja syy tähän tekemiseen on ku joku viisas aina välillä sanoo "faarao-ote on väärin eikä sitä kannata käyttää".

beginner: no onko muita syitä? taisin noi jopa ite mainita.

Kuten sanottu, on tää tekstiviestintä vähän vaikeaa ;) (ks. lainaukset alla). Tuossa nyt vaan osa porukasta jäi vielä suorittamaan tarkkuusammuntaa noiden osa-alueiden välillä, niin ajattelin painottaa etteivät ne ole toisiaan poissulkevia ja mitä heikompi kyykky, sitä todennäköisemmin kaikki on pielessä.

en usko, että kyse on liikkuvuudesta, koordinaatiokyvyn heikkoudesta tms edes sen kummemmin.

oon siis sitä mieltä, ettei se tekniikka voi olla kunnossa. ensisijaisesti niin :) lainaan itseäni: "mä en usko tässä vaiheessa, että kysyjän tekniikkakaan on hyvä."

voimaa ton kokosella miehellä pitäs olla rutkasti enemmän toki myös. mutta sitähän saa ku tekee yksinkertaset asiat oikein.

Etukyykyssä voi rajoittaa yllättävän paljon myös se miten "mukavasti" saa tangon hyvään paikkaan rinnalle.

Tää on muuten hyvä pointti. Vähän aikaa sitten katselin vierestä, kun eräs PT neuvoi iäkkäämpää naisihmistä pitämään etukyykyssä kyynärpäät tangon alla. Oli muuten ihan kamalaa katsottavaa ja vaikka minulla on erittäin suuri kynnys avata suuni jos mitään ei kysytä, niin oli lähellä etten mennyt sanomaan että mitähän sä nyt oiken teet. Jotenkin vaan tuntuu väärältä ainakin asiakkaan läsnäollessa mennä neuvomaan ohi maksetun PT:n.

Tää on muuten hyvä pointti. Vähän aikaa sitten katselin vierestä, kun eräs PT neuvoi iäkkäämpää naisihmistä pitämään etukyykyssä kyynärpäät tangon alla. Oli muuten ihan kamalaa katsottavaa ja vaikka minulla on erittäin suuri kynnys avata suuni jos mitään ei kysytä, niin oli lähellä etten mennyt sanomaan että mitähän sä nyt oiken teet. Jotenkin vaan tuntuu väärältä ainakin asiakkaan läsnäollessa mennä neuvomaan ohi maksetun PT:n.

Oon mä tuota neuvomista tehnyt silloin, kun PT ei tajua kyykyn suhteen edes sitä, mikä merkitys on tangon telinekorkeudella aloitusasennolle ja siten koko kyykylle tai kun kuulee aivopieruja kuten "maastaveto on kuin kyykky, mutta tanko vaan alhaalla".

Monen virhe on että tehdään ns painonnosto-otteella vaikka liikkuvuus ei mitenkään riitä siihen. Sitten valitetaan ku ranteet on kipeät. Ja syy tähän tekemiseen on ku joku viisas aina välillä sanoo "faarao-ote on väärin eikä sitä kannata käyttää".
Tai tanko on vaan ihan väärässä paikassa (jää liian kauas henkitorvesta tms) jolloin mikään liikkuvuus ei riitä. Jos ei oikeasti käsien mittasuhteet ole este, riittävän liikkuvuuden voi aina hankkia, se ei vain tapahdu yhdessä yössä.

Silloin kun asento on hyvä, voisi vaikka irrottaa koko kädet. Ei se tanko mihinkään siitä putoa. Itselläni taitaa olla vain etusormi ja keskisormi tangon alla, nimetön ehkä joten kuten. Painonnosto-ote ei siis välttämättä vaadi niin paljon liikkuvuutta sittenkään. Hämärästi muistan että alussa olisin ihmetellyt, että ei onnistu, mutta varmaan parissa viikossa kyynärpäät ja olkapäät oppivat jujun.

Vähän aikaa sitten katselin vierestä, kun eräs PT neuvoi iäkkäämpää naisihmistä pitämään etukyykyssä kyynärpäät tangon alla. Oli muuten ihan kamalaa katsottavaa ja vaikka minulla on erittäin suuri kynnys avata suuni jos mitään ei kysytä, niin oli lähellä etten mennyt sanomaan että mitähän sä nyt oiken teet. Jotenkin vaan tuntuu väärältä ainakin asiakkaan läsnäollessa mennä neuvomaan ohi maksetun PT:n.
Olinkohan mä beginner tossa tilanteessa kanssa paikalla? Kuuntelin myös kun PT opetti harjanvarrella etukyykkyä vanhemmalle naisihmiselle. Kyynärpäät tangon alle ja sokerina pohjalla neuvoi kyykkäämään reilusti taakse ja kallistamaan vartaloa rohkeasti eteenpäin. Mietin että kuinkahan tossa käy kun harjanvarsi vaihdetaan levytankoon.

Olinkohan mä beginner tossa tilanteessa kanssa paikalla? Kuuntelin myös kun PT opetti harjanvarrella etukyykkyä vanhemmalle naisihmiselle. Kyynärpäät tangon alle ja sokerina pohjalla neuvoi kyykkäämään reilusti taakse ja kallistamaan vartaloa rohkeasti eteenpäin. Mietin että kuinkahan tossa käy kun harjanvarsi vaihdetaan levytankoon.

Siinä oli jo ihan painot (tanko ainakin) käytössä, sama PT varmaan kuitenkin. Muistaakseni yksinäni tiirailin silloin. Nää on aina vähän sellasia juttuja, että ei tiedä mihin tarkoitukseen mitäkin variaatiota tehdään, jos vaikka siinä onkin joku juttu mitä ei itse tajua. Epäilen kuitenkin vahvasti. Parempi ottaa kuitenkin se asenne, ettei ala toista työssään neuvomaan asiakkaan kuullen.

Joo niin minäkin muistelin että yksin olin silloin. Enkä toki lähtenyt neuvomaan minäkään varsinkin kun en pysty mallisuoritusta näyttämään itsekään. :)

Nää on aina vähän sellasia juttuja, että ei tiedä mihin tarkoitukseen mitäkin variaatiota tehdään, jos vaikka siinä onkin joku juttu mitä ei itse tajua.
Kuulostaa siltä, että tällä kertaa siinä taisi olla pyrkimyksenä rikkoa fysiikan lakeja. Mitenköhän mahtoi onnistua?

Silloin kun asento on hyvä, voisi vaikka irrottaa koko kädet. Ei se tanko mihinkään siitä putoa. Itselläni taitaa olla vain etusormi ja keskisormi tangon alla, nimetön ehkä joten kuten. Painonnosto-ote ei siis välttämättä vaadi niin paljon liikkuvuutta sittenkään. Hämärästi muistan että alussa olisin ihmetellyt, että ei onnistu, mutta varmaan parissa viikossa kyynärpäät ja olkapäät oppivat jujun.
Mä pidän painonnosto-otteena sitä mistä painon voi sit työntää suorille. Kahdella sormella ei taida onnistua...?
Tietty joku painonnostaja voi onnistuakin. Siirtää siinä matkalla kädet oikeaan asentoon... ehkä?

Back
Ylös Bottom