Kyykky- ja mavekyssäreitä

Ihmetyttää vaan kun netissä tuntuu jokainen 15v 60kg kaveri kyykkäävän vähintään sen sata kiloa. Eipä niitä kyllä tosin niin usein salilla näe kuin netissä, ainakaan pohjaan tehtynä...
Käyt kyllä huonolla salilla :rolleyes: ei vaan. Youtubesta löytyy hitosti tekniikkavideoita ja mobilisaatio-ohjeita. Niistä mie aikanaan (ja edelleen) sain apua kyykkytekniikkaa opetellessa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos kommenteista. Mulla on ehkä maksimissaan noin seitsemän viime vuoden aikana pitkien taukojen välissä suht aktiivista salillakäyntiä kertynyt yhteensä noin vuosi ja siitäkin oli alkuosa jotain älytöntä nelijakoisella härväämistä ennen kuin ymmärsin Starting Strengthin ja isojen perusliikkeiden hienouden, eli pidän kyllä itseäni aivan aloittelijana. Ruokavalio edustaa peruskelvollista linjaa eli monipuolista perusruokaa, ja mulla on kyllä ihan suht hyvä usko siihen että kun nyt vaan jaksaa käydä niin kyllä se siitä lähtee kehittymään. Uskon mielestäni neuvoja ja koetan vältellä tekosyitä.

Ei kai tässä suuremmin muuta ongelmaa ole kuin se, että on niin saatanan heikko, mutta siihenhän onneksi on jo lääke tiedossa... Voimapyörällä en pääse edes polviltani lähellekään lattiaa, leukoja menee viisi, penkissä menee 3x5 sarjaa jollain öbaut 60 kilolla ja rinnalle vedin viime treenissä raakana sarjaa 55 kilolla, joten eipä tuo voimataso muutenkaan tosiaan kaksinen näinkin isolle miehelle ole :/

Noh, jos nyt kävisi kolistelemassa hyvällä tsempillä pari kertaa viikossa ja pitäis levosta ja ruoastakin huolen edes ensi kesään asti ja kovettais sydämensä kestämään pikkutyttöjen raudoista seuraavan häpeän. Luulen että etukyykyssä loppuu voimat sekä keskikropasta että reisistä. Kai sitä voimaa sieltä alkaa kertyä kun vaan tekee hommia sen eteen.

Kyykky
Ihmetyttää ja vituttaa nää mun kyykkytouhut. En oikein ole ikinä saanut takakyykkyä kulkemaan hyvin, mutta sen sijaan etukyykky tuntuu ihan kohtalaisen hyvältä. Ei mitään ongelma tangon pitämisen kanssa, ja myöskin saan pidettyä ruodon paljon paremmin suorana.

Mutta miten helvetissä voi näinkin iso mies olla niin heikko, että kun ottaa 50 kiloa rautaa niin tahtoo tekniikka hajota? Meinaa viimeisillä toistoilla käydä niin, että paino siirtyy päkiöille ja yläkroppa horjahtaa hiukan eteen ja menee niukasti Julleksi eli ikään kuin etukautta kiertäen. Jos onnistuu pitämään tiukasti painon kantapäillä ja selän suorassa, niin tuo viitisenkymmentä kiloa nousee just ja just 3x5 settiä. Tekniikan puhdasoppisuudesta en mene vannomaan, mutta ainakin käyn kyllä oikeasti pohjassa.

No koetan keksiä jotain mietittävää. :)

Millaiset kengät omistat? Juoksulenkkarit on suunniteltu viemään paino päkiöille, et kai sellaisilla treenaa?

Paljonko etukyykyssä on painoa, se 50?

Jos kyykky kaatuu aina nenilleen, ei kyseessä välttämättä ole mikään jalkavoimien heikkous, vaan ehkä et vain osaa käyttää oikeita lihaksia. Onko sinulla keskikropassa hyvä pito ja paineet? Vatsalihaksiin tulee kyllä pian voimaa, mutta pitää niitä vähän tietoisesti harjoitella aktivoimaan kyykyssä. Pystyisitkö kyykyssä ala-asennossa heiluttamaan ukkovarvasta ylös? Oletko kokeillut eri leveyttä jaloille? Löytyisikö pakaran tuntuma jos tekisi askelkyykkyä taakse astuen vaikka alkuun ennen kyykyn harjoittelua? Auttaisiko, pelkän tangon kanssa, jos hakisit asentoa mistä hyppäisit ylöspäin, ei siis eteen vaan suoraan ylös? Käytätkö peiliä hyödyksi?

Kaatuuko etukyykky myös eteen? Voiko sittenkin olla käsien liikkuvuushaaste ja tanko ei pysy olkavarren päällä rentona? Mihin suuntaan katse?

No koetan keksiä jotain mietittävää. :)

Kiitos :P En mä oleta että kukaan mun ongelmiani ratkaisee, viestin pääasiallinen tavoite oli purkaa harmitusta ja toissijaisesti toivoin jotain fiksua kommenttiakin saavani. Molemmat tapahtuivat :P

Millaiset kengät omistat? Juoksulenkkarit on suunniteltu viemään paino päkiöille, et kai sellaisilla treenaa?

En, vaan nyrkkeilykengillä. Ei pahemmin pehmustetta ja tasainen pohja, ymmärtääkseni ihan OK kengät tähän hommaan.

Paljonko etukyykyssä on painoa, se 50?

Tänään oli 50 kun koetan tauon jälkeen taas saada vähän muisteltua miten tää homma toimi. Parhaimmillaan on ollut vähän yli 60 kg mutta alkaa liikkeen syvyys ja tekniikka kärsiä. Kyllä ne sieltä jotenkin ylös saa, mutta nostaessa tahtoo tulla melkein aina sellainen pieni horjahdus eteen.

Jos kyykky kaatuu aina nenilleen, ei kyseessä välttämättä ole mikään jalkavoimien heikkous, vaan ehkä et vain osaa käyttää oikeita lihaksia. Onko sinulla keskikropassa hyvä pito ja paineet? Vatsalihaksiin tulee kyllä pian voimaa, mutta pitää niitä vähän tietoisesti harjoitella aktivoimaan kyykyssä. Pystyisitkö kyykyssä ala-asennossa heiluttamaan ukkovarvasta ylös? Oletko kokeillut eri leveyttä jaloille? Löytyisikö pakaran tuntuma jos tekisi askelkyykkyä taakse astuen vaikka alkuun ennen kyykyn harjoittelua? Auttaisiko, pelkän tangon kanssa, jos hakisit asentoa mistä hyppäisit ylöspäin, ei siis eteen vaan suoraan ylös? Käytätkö peiliä hyödyksi?

• Voi olla osittain koordinaation puutettakin, mutta kyllä mun mielestä meinaa ihan vaan voimatkin loppua. Sitten kun reidet ei jaksa työntää ukkoa ja rautoja ylös, niin hommaa tekee mieli helpottaa hommaa päästämällä painoa eteenpäin, jolloin tulee tuo eteenpäin horjahtaminen. Saan kyllä painot ylös silloin kun paino siirtyy liian eteen, mutta hiukan selkävaivaisena koettaisin panostaa oikeaan tekniikkaan.
  • Vedän hapet sisään aina yläasennossa ja koetan parhaani mukaan pitää paineet ja kropan tiukkana.
  • Olen huomannut että ala-asento tuntuu helpommalta jos on suht leveä haara ja suht vahva V-kulma jaloilla. Pääsee alemmas eikä eteenkaatumistaipumus tule niin pahasti esiin.
  • En ole kokeillut pystynkö heiluttamaan varvasta kyykyssä painojen kanssa. Tuossa kun ilman painoja paljain jaloin kokeilin niin en saa ainakaan nousemaan varvasta kunnolla irti lattiasta. Pitäisikö pystyä vai olla pystymättä, ja miksi?
  • Askelkyykkyä taakse täytyy kokeilla, vaikkakaan ei täysin ymmärtänyt miksi :D
  • Ylöshyppyasento on mielestäni suht eri asia kuin kyykkyasento. Maastavedossa käytän tuota ylöshyppylogiikkaa asennon hakemisessa, mutta kyykyn ala-asento on sillä jalkojen asennolla aika vaivalloinen.
  • Peili on edessä ja tuijotan itseäni peilistä suorituksen ajan.

Kaatuuko etukyykky myös eteen? Voiko sittenkin olla käsien liikkuvuushaaste ja tanko ei pysy olkavarren päällä rentona? Mihin suuntaan katse?

En ole takakyykkyä edes tehnyt nyt pitkiin aikoihin, puhun siis koko ajan nimenomaan etukyykystä. Tätä olisi ehkä voinut tuoda vielä paremminkin esiin. Etukyykyssä tanko tuntuu ihan hyvältä etuolkapäillä.

En, vaan nyrkkeilykengillä. Ei pahemmin pehmustetta ja tasainen pohja, ymmärtääkseni ihan OK kengät tähän hommaan...

En ole takakyykkyä edes tehnyt nyt pitkiin aikoihin, puhun siis koko ajan nimenomaan etukyykystä.

Etukyykyn tekeminen tasapohjaisilla kengillä käy kyllä pienestä liikkuvuushaasteesta useimmille. Tasapohjakengät ovat monille hyvät vn-tyyliseen kyykkyyn leveähköllä jalkoasennolla, mutta painonnostotyylinen, selkä suorassa pohjasta tehtävä kyykky jollainen etukyykkykin on, helpottuu kummasti pienellä kantakorotuksella. Etukyykyssä pitää saada kyykättyä melko suoraan alas, jalkojen väliin, ja se vaatii polvien tuomista eteen. Tasapohjaiset kengät vaativat silloin mm. poikkeuksellisen hyvää nilkan liikkuvuutta.

narukasi86: noi ongelmat ratkaistaan paikanpäällä muutamassa minuutissa. se ite suoritus kun ei täällä näy ja tunnu, on aika hankalaa mutuilla suuntaan tai toiseen. yleisesti kuitenkin:
- päkiälle se paine ei saa mennä (varpaita pystyy kyllä heiluttelemaan vaikka meniskin). tukipaineen tulee olla lähempänä kantapäätä kuin varpaita.
- jalkaterät ei saa osottaa suoraan eteen eikä olla liian kapeella.
- sama vedossa.
ton painosen herran tulis nostella ainakin kaks kertaa suurempia rautoja, joten ota yhteyttä tai tee muuten asialla aidosti jotakin. en usko, että kyse on liikkuvuudesta, koordinaatiokyvyn heikkoudesta tms edes sen kummemmin.

leeka: mikä tahansa "nobrandname" käy. biltemasta vaikka parilla kympillä haulla kiillotuskone.

• En ole kokeillut pystynkö heiluttamaan varvasta kyykyssä painojen kanssa. Tuossa kun ilman painoja paljain jaloin kokeilin niin en saa ainakaan nousemaan varvasta kunnolla irti lattiasta. Pitäisikö pystyä vai olla pystymättä, ja miksi?
  • Askelkyykkyä taakse täytyy kokeilla, vaikkakaan ei täysin ymmärtänyt miksi :D
  • Ylöshyppyasento on mielestäni suht eri asia kuin kyykkyasento. Maastavedossa käytän tuota ylöshyppylogiikkaa asennon hakemisessa, mutta kyykyn ala-asento on sillä jalkojen asennolla aika vaivalloinen.

Harvalla riittää liikkuvuus ilman korkoa. Painonnostokengissä on korkeampi korko kuin voimanostokyykkyyn tarkoitetuissa.

Varvasta heiluttamalla voi testata onko paino liikaa päkiällä. Pitäisi pystyä vaikka kävelemään kyykyssä painot rinnalla silloin kun asento on mukava ja tukeva.

Askelkyykkyä ajattelin siihen että oppii luottamaan pakaraan. Ettei nojaa vain etureisien varaan. Mutta luulen että vika on nyt kengissä eikä pakaran päällä istumisen haasteissa.

Hyppäämällä ylös voi hakea asentoa mikä suuntaa ylös eikä eteen. Jos jaloissa tuntuu pahalta ponnistaa, jalat on silloin kummallisesti etukyykkyä ajatellen. Auttaako jos ajattelee pään päälle kirjan mitä puskee kattoon pudottamatta sitä alas?

Vielä tulee mieleen rintaranka. Eihän yläselkä ole pyöreä? Nosta rintamaa ylös niin painokin ehkä kevenee ja painopiste ei kaadu eteen. Vatsalihaksilla saat tuen siihen.

kyllähän sen paineen siirtymisen jalkapohjassa tulis huomata muutenkin kuin varpaita nostelemalla :) kyykkäämisen pedagogia on aina yksilökohtanen.

kyllähän sen paineen siirtymisen jalkapohjassa tulis huomata muutenkin kuin varpaita nostelemalla :) kyykkäämisen pedagogia on aina yksilökohtanen.

Kysyjä arveli että tekniikka on hyvä ja voimissa vika. Yritin miettiä mistä konkreettisesta testeistä hän voisi päätellä, että vika onkin tekniikassa tai kengissä. Tietenkin asiat ratkeaa ja opitaan livenä eikä netissä, mutta ajattelin vain että tästä ketjusta voisi olla edes jotain hyötyä siihen että hoksaa lähteä kehittämään tekniikkaa sen sijaan että raivolla vain yrittäisi lisätä voimia kovemmalla treenillä.

arvelu on eri. äläkä nyt kisko palkokasveja sieraimiin ;) siitä tässä ei ollut kyse, enkä mitenkään hyökänny sua kohtaan. allerginen mä kissoille oon, mutta onhan sitä zetiritsiiniä. mä en usko tässä vaiheessa, että kysyjän tekniikkakaan on hyvä.

arvelu on eri. äläkä nyt kisko palkokasveja sieraimiin ;) siitä tässä ei ollut kyse, enkä mitenkään hyökänny sua kohtaan. allerginen mä kissoille oon, mutta onhan sitä zetiritsiiniä. mä en usko tässä vaiheessa, että kysyjän tekniikkakaan on hyvä.

50 kilolla tekee etukyykkysarjaa noin 50-kiloinen nainen ilman erityisen kovaa treeniputkea, mutta hyvällä tekniikalla. Miehillä kun on enemmän kokoa ja voimaa, niin aika äkkiä puhutaan ihan eri luokan kuormauksesta jos vain tekniikka ei kuse.

no sanotaan vaikka, että pieni aavistus näistä asioista mulle on kertynyt...

Siis olet sitä mieltä että kyse on lähinnä voimanpuutteesta? En ehkä täysin ymmärrä viestejäsi.

No mutta toivottavasti kysyjä saa kyykyn kuntoon keinolla tai toisella. :)

damn... et ymmärrä siis. kirjoittaessa viestinnässä on näköjään aina haasteita. lisää erilaisia hymiöitä please.

oon siis sitä mieltä, ettei se tekniikka voi olla kunnossa. ensisijaisesti niin :) lainaan itseäni: "mä en usko tässä vaiheessa, että kysyjän tekniikkakaan on hyvä."

voimaa ton kokosella miehellä pitäs olla rutkasti enemmän toki myös. mutta sitähän saa ku tekee yksinkertaset asiat oikein.

Kiitoksia kovasti kommenteista. Kyllä se täytynee ottaa ainakin yksi sessio noita mun ohjelmasta löytyviä liikkeitä (etu- tai takakyykky, rinnalleveto, maastaveto, pystypunnerrus, penkki) jonkun asiaa edes jollain tasolla tuntevan valmentajan/fysioterapeutin/vast kanssa. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia ammattitaitoisista ihmisistä jotka kohtuullista korvausta kohtaan pystyisivät tsekkaamaan mun tekniikkaani näissä.

voimaa ton kokosella miehellä pitäs olla rutkasti enemmän toki myös. mutta sitähän saa ku tekee yksinkertaset asiat oikein.

Mutta me ei varmaksi tiedetä, onko voimaa. Se kuitenkin jo tiedetään että tekniikasta voisi saada lisää levypainoja tankoon.

tietenkin. narukasi voiskin laittaa videoo kehiin jos haluaa jotain opastusta tai sitten ajella tänne imatralle. tuun kurkkaan treenit ilmaseksi.

Se mitä nostaa ja se mitä oikeasti pystyy nostamaan on kaksi eri asiaa. Jälkimmäisessä pitää olla pää mukana ja perustekniikat hallussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom