Kyykky- ja mavekyssäreitä

VM -liikkeet eivät ole järin haastavia liikkuvuuden kannalta, ja väittäisin, että valtaosalta löytyy tarvittava liikkuvuus. Useimmiten se on motoriikka joka on täysin hukassa, mutta jotenkin helpompi syyttää huonoa liikkuvuutta.
Toki löytyy tosi huonolla liikkuvuudella olevia tapauksia, sekä sekoituksia huonosta motoriikasta ja huonosta liikkuvuudesta.
Joo mun vanha treenikaveri oli notkea kuin näkkileipä ja fysioterapeutti oli sille sanonut että jäbä on niin tukossa että ei saa edes yrittää kyykätä syvemmälle ennen kuin saa kroonisen jumituksen auki. Kovalla liikkuvuusharjoittelulla ja tietysti kyykkäämällä se pääsi vähitellen voimanostosyvyyteen ja vielä alle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo mun vanha treenikaveri oli notkea kuin näkkileipä ja fysioterapeutti oli sille sanonut että jäbä on niin tukossa että ei saa edes yrittää kyykätä syvemmälle ennen kuin saa kroonisen jumituksen auki. Kovalla liikkuvuusharjoittelulla ja tietysti kyykkäämällä se pääsi vähitellen voimanostosyvyyteen ja vielä alle.

Kuten sanoin, tapauksia on laidasta laitaan.

On tullut huomattua, että usein nämä hyvin jäykät henkilöt saattavat tehdä tosi paljon liikkuvuutta parantavia harjoituksia ja hierontaa yms. Mutta siirtovaikutus esim nyt voimanostoon on tosi huono. Puuttuu kokonaan se uusien liikemallien hyödyntäminen kuorman alla, koska kuten esimerkkisi tapaus ettei saada edes yrittää kyykätä syvemmälle koska jumi. Huoh... No siinähän taas venytellään ja ihmitellään ettei päästä kyykkyyn. Vaikka muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jokainen terve ihminen pääsee voimanostosyvyiseen kyykkyyn parin viikon aikana, kun käytetään jo pientä kuormaakin.

High barista -> low bar kyykkyyn siirtyneiltä kaipailisin vähän vinkkejä.

Olen oikeastaan aina tehnyt kyykyt high barina ja se onkin toiminut ihan hyvin joten en ole nähnyt syytä opetella low baria. Viime viikkoina olen kuitenkin testaillut low baria ja alun vaikeuksien jälkeen alkaisi vaikuttaa siltä että tuolla tyylillä olisi ilmaiset +10kg tarjolla kyykkymaksimiini. Joitain ongelmiakin on ikävä kyllä ilmennyt.

1) Tangon paikan löytäminen? - Takaolkapäiden päällä noin karkeasti pitäisi siis olla hyvä. Olen tottunut pitämään päätä aika ylhäällä ja katse jopa hieman ylöspäin ja tämä tuntuu mahdottomalta low bar kyykyissä. Tämä taas jostain syystä syö keskittymistäni ja tasapainoani, voi tietysti olla vain tottumiskysymys. Olen myöskin tottunut nostamaan ns rinta rottingilla ja tämä ei tunnu luonnolliselta low bar kyykyissä.

2) Oteleveys ja kyynärpäät? - Joudun käyttämään leveämpää otetta kuin high bar kyykyissä jottei olkapääni brakaisi ihan täysin. Siltikin olkapäät kipeytyvät tästä vaikka teen niille paljon huoltavaa treeniä ja liikkuvuusharjoittelua. Mitään vinkkejä tähän? Tuntuu siltä että joudun puristamaan ja pitämään tankoa paikallaan käsillä mikä ei voi olla tarkoitus.

3) Kengät? - Minkälaisia kenkiä te käytättä low bar kyykyssä? Rakastan mun painonnostokenkiä mutta noissa tuntuu olevan turhan korkea kanta low bar kyykkyihin. On tasapaino-ongelmaa ja kovat sarjat tuntuvat menevän jullen ja kyykyn välimuodoksi. Tasapohjaisilla kengillä taas tuntuu olevan mahdotonta päästä tarpeaksi syvälle, tämä tietysti on vain liikkuvuuskysymys ja korjattavissa mutta suurempi ongelma on ettei voimantuottokaan tunnu yhtä tehokkaalta noilla tasapohjaisilla, en saa samanlaista draivia lähtöön.

Itselläni ollut hyvinkin samankaltaisia ongelmia ja kaikkia en ole vieläkään ratkaissut.
Ensinnäkin, kyykyn lähtöasento on väkisin low-bar kyykyssä erilainen. Lähtöasennosta tulee hieman etukumara koska kuorman painopiste siirtyy taaksepäin. Tangon irroitus kannattaa tehdä tarkasti. Mielessä kannattaa ihan miettiä että alkaa puristaa selkää tankoa vasten niin että selkärangan molemminpuolisia, epäkkäiden alaosia painetaan tankoa vasten niin että tanko irtoaa niillä eikä hartioilla kannattelulla. Tangon oikeasta paikasta vielä sen verran että jos irroituksen jälkeen saan tuntuman että taka-askeleet tulevat lähes automaattisesti niin silloin tanko on oikealla paikalla.
Oteleveys pitää ainakin itsellä olla leveä, Kuitenkin niin että en ota telineiden ulkopuolelta otetta. Olkapäitteni liikkuvuus ei riitä kapeampaan asentoon. Tässä on ollut paljon ongelmia myöskin siinä että minkälainen ote pitäisi olla. Normaali ote, apinaote vain se että käännetään käsiä ulospäin niin että pikkurilli ei ole tangossa kiinni. Tuo helpottaa kyllä olkapäiden kipuilua, mutta ylävartalon jämäkkyyteen sillä on negatiivinen vaikutus. Itse olen päätynyt apinaotteeseen. Otan otteen tangosta niin että tanko on edessä ja kädet suorana. Sitten menen tangon alle ja keskityn siihen että kyynärpäät menee taakse. Ote tangosta on vielä kevyt niin että saan tandon oikealle paikalle ja että se irroitus tulee tapahtumaan siten että suurin osa painosta tuntuu olevan siinä selkärangan lähellä. Tuo asento vääntää kuitenkin hieman ranteita joten joudun käyttämään rannesiteitä. Kuten aiemmin kirjoitin niin saan kyllä käsiä kääntämällä tuon paineen ranteilta pois mutta se vie puristuksia ylävartalosta.
Kyykkäsin aiemmin tasapohjaisilla painikengillä ja aikani kyykkyjä videoitua, pakko oli myöntää että korkeintaan vaakaan pääsen. Tuosta on nyt vuosi aikaa ja sen jälkeen olen opetellut hieman kapeammalla asennolla kyykkyä ja samalla hommasin pn-kengät joissa on 2cm korko. Edelleen kyykky on ajoittain hakemista tasapohjaisilla kyykkäämiseen verrattuna mutta hetkittäin kyykyt menee aika hyvin jengoilleen. Mitä nyt olen katsonyt isojen poikien kyykkyjä arvokisoissa niin yhtä formua ei löydy sielläkään, On kapeaa otetta ja kapeaa jalka-asentoa. On korollista kenkää ja tasapohjaista ja sitten vielä niitäkin jotka kyykkää kapealta tasapohjaisilla. Leveältä kyykkääviä pn-kengillä jne.

No siis mä en ole edes mikään kankea, ni en haluiskaan näin uskoa, että siitä olis kiinni. Motoriikasta tai vastaavasta siis varmastikkin myös kii, ei epäilystäkään.
Silti näkisin, et myös noi mainitsemani asiat vaikuttaa sen verran, ettei haittais ainakaan parantaa niitä.

Jos liikkuvuus esim nyt kyykkyyn on riittävä, ei lisäliikkuvuudella saavuteta mitään lisäarvoa. Päinvastoin, voipi mennä epästabiliteetin puolelle, joka puolestaan altistaa loukkaantumisille enemmän kuin pienet jäykkyydet.

Aiemmassa viestissä siis piti olla vn, ei vm :)

Jep. Ja niin siis meinasin, et jos tota leveempää asentoa opettelis, ni se vaatis sit varmastikki ihan sitä ''liikkuvuudenki'' parantamista.
Tai emt. mitä mieltä oot itse, jos otan semmosen ei nyt mikään yliluonnollisen leveen asennon ja polvet tuntuu siltä, et kääntyy koko lumpio ympäri, ku ei vaan nivusista veny oikeella tavalla, paitsi väkisin pakottamalla? Tulee siis ihan ite polveen liikaa vaarallisen tuntusta kiertoa.

En oikee saa kiinni tunteesta, jossa lumpiot kääntyy ympäri :D Mahoton sanoa pelkän kirjotuksen perusteella, tarvis nähä edes videota aiemmista ja tästä uudesta leveämmästä asennosta.

En mäkään mut siltä se tuntuu :D. Käytännössä polvia mahoton pitää vakaina & varpaiden suuntasina tossa. Pitää yrityksen & erehdyksen kautta selvittää i guess.
Sumomavessa vähän samaa vikaa, mut se nyt on paljo helpompaa teknisesti IMO.

Tuota epävakautta ilmenee enemmän ala-asennossa? Voi auttaa kun tietoisesti "ruuvaa ulkokiertoon" jalkateriä kyykyn aikana. Lisäks voi yrittää pitää polvet syvyyssuunnassa siinä kohtaan jossa ne ala-asennossa on. Ei siten polvet suoristu liian nopsaa jolloin polviin syntyy ns "tyhjää".

Sekä tietysti se yleinen tiukkuus keskikropassa on edelleen hyvin tärkeä. Huonot paineet keskikropassa vaikuttaa koko nostoon.

Joo mitä alemmas menee, ni vaikeutuu huomattavasti pitää polvet ryhdissä. ''Lisäks voi yrittää pitää polvet syvyyssuunnassa siinä kohtaan jossa ne ala-asennossa on''. Tää kohta meni ohi vähäsen.

Eli kun alas mennessä polvet kulkee eteenpäin. Suunnan vaihdossa pyrkii myös pitää polvia siellä edessä. Saa enempi etureisiä nostoon, ehkäisee polvien liian nopeaa suoriutumista alussa ja lantio ei ampaise heti ylös. Ja myös saa enempi vakautta polviin kun sinne ei synny löysää.

Tuo tietysti riippuu kovasti yksilön kyykkytekniukasta. Hyvin leveällä asennolla jossa ala-asennossa sääri suorassa, tuota hankalempi toteuttaa. Kun taas hieman kapeammassa, jossa polvet liikkuu eteenpäin, niin onnistuu hyvin.

Varsinkin painonnistajien kyykyistä tämä in helppo pongata.

Vaikeeta tuo itse nivusten availu tossa asennossa ja samalla polvien työntö sivuille. .... Mave lähentelee 200kg:ta, enkä oo eläissäni kehannu kokeilla kyykyssä edes 100kg:lla :D. Hieno suhde.

Kyllä 200 vedolla >150 kyykyt pitäis tulla noin keskimäärin melko helposti. Helpoiten pääsisit eteenpäin jos joku oikeasti pätevä livenä neuvoo ja tökkii sormella niin hahmottuu paremmin mihin mikäkin pitää mennä. Ootko koittanut vetoa täsmälleen samalla jalka-asennolla kuin kyykky (semi-sumo / squat stance deadlift) ?

Kaivakaa joku se linkki niistä erilaisista röntgenkuvatuista lonkista. Jos esim. leveä kyykky ei sovi niin voi olla että se vain ei sovi vaikka voissa paistaisi.

Kaivakaa joku se linkki niistä erilaisista röntgenkuvatuista lonkista. Jos esim. leveä kyykky ei sovi niin voi olla että se vain ei sovi vaikka voissa paistaisi.

Joo sehän on hyvin yksilöllistä mihin suuntaan se lonkkamalja "aukeaa" itse kullakin ja kyykkytyyli pitää sovittaa sen mukaan.

no niissä puhutaan usein ihan oikeesti leveistä kyykyistä, missä sääri pysyy joka suunnasta katellen pystyssä. harvalla yleisvoimailijalla semmosiin on kykyjä ja tarvettakaan. hartioita leveemmäksi ja syviksi on kyl saatu semmosiakin rautakankia, ettei paljo pahemmiksi pääse. näkemättä ja etänä en noita kuitenkaan tee. sen verran pedagogista hommaa.

toi on oikein hyvä leveen kyykyn leveys. jos liikkuvuus riittää kannattaa ottaa ainakin apuliikkeeksi kapeemmalle versiolle.

vaginaattori: helpointa alottaa tekemällä boksille ja selkeesti korkeina, ettei nivuset ärsyynny. ja vaikka siitä yks välimuoto leveyden suhteen mukaan myös. mekaanisestihan toi on tosi tehokas, mutta luonnollisuus ja yksilölliset kyvyt/ taipumukset/ mittasuhteet jne merkkaa paljon. hartioita kapeemmallakin on kyykätty karmeen paljon.

kierojalka: askelkyykkykävely tai taakse astuminen sillä vapaalla jalalla. eli sen työtä tekevän jalan tarkotus on vetää sitä kroppaa eteen-ylös, eikä painaa taakse-ylös, kuten useimmat askelkyykyn tekee etureisille. aikalailla mitä pidempi askel sitä rankemmin pakara tekee hommia.

hyvä musa :) juu olen mä availaabeli. video ok, mutta jatkossa kuvauta polven korkeudelta ja suoraan sivulta. tosta on hieman hankala sanoa sen kummemmin ja varsinkin sen takia, ku oot niin herkäksi ton tekniikan ja kehittymättömyyden maininnut. yks minkä tietysti vois kyseenalaistaa on toi syvyys. sille pohjaan menemiselle ei oikein oo perustetta ja sullakin selkee heikko kohta on siinä puolikyykyn paikkeilla.

hyvä musa :) juu olen mä availaabeli. video ok, mutta jatkossa kuvauta polven korkeudelta ja suoraan sivulta. tosta on hieman hankala sanoa sen kummemmin ja varsinkin sen takia, ku oot niin herkäksi ton tekniikan ja kehittymättömyyden maininnut. yks minkä tietysti vois kyseenalaistaa on toi syvyys. sille pohjaan menemiselle ei oikein oo perustetta ja sullakin selkee heikko kohta on siinä puolikyykyn paikkeilla.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi et näe pohjaan asti menolle ts.mahdollisimman ison liikelaajuuden käytölle perustetta? Onko taustalla ajatus siitä, että pitää käyttää vain liikelaajuutta. jolla yksilöllä on kontrolli koko matkalta? Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

onhan se kontrolli koko matkalla syväkyykyssäkin. ei sieltä pohjasta saa lihaksistolle enää semmosta lisähyötyä, mitä ei voimanostosyvyisestä kyykystä saisi. se on tosi syvä jo sekin. buttwinkit jne lisääntyy pohjakyykyissä ja loukkaantuneena ei kukaan kyykkää mitään, vaikka kuinka haluis olla liikeratafanaattinen.

lajina oikeastaan vain painonnosto kaipaa syvää kyykkyä, mutta siinäkin se selän asento on merkitsevä. se tehdään myös ajatuksena olla nimenomaan apuliike kisalajeille eikä kuriositeetti. aika monet painonnostajat jättää myös apukyykyt korkeemmiksi kuin rinnallevedon ja tempauksen kisatyyliset kyykyt.

liikelaajuuden osalta syväkyykky ilman buttwinkiä on hyvä tavoite, mutta ei sekään painoja tarvi. pikkupainoilla kaikki on "mukavaa" ja jos sillä linjalla haluaa pysyä, musta on aika vähän apua.

sulla on se nostoo rajottava kohta ihan muualla kuin pohjassa, joten siihen kannattaa kiinnittää huomioo.

en mä mitenkään pohjakyykkyä vastaan ole fundamentalistisesti. tiedän tyyppejä, jotka on kyykänneet niin koko ikänsä ja ei vian vikaa. näillä se liikkuvuus jne on kuitenkin kohdallaan kyseiseen suoritukseen. sillon kaikki on ok jos ei oo oireita.

sä kuitenkin harmittelet, ettei kyykky kulje. siihen mun neuvot liittyy.

90 astetta polvessa eli puolikyykky sattuu? entäs voimanostosyvyys tai 10cm korkeampi? ootko tehny penkille tms koskaan apuna? tee mieluummin paljon sarjoja mutta vähä lyhyempiä. saat enemmän laatutoistoja isommalla raudalla. varaa saa jäädä selkeesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom