Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikähän helkkari on ku jalka treenit on tuntunu jo kuukauden päivät todella raskailta ja jopa vastenmielisiltä? ylirasitusta itse veikkaisin muuten mutta yläkropan osalta ei tunnu minkäänlaista tukkosuutta/ylirasitusta. Voiko tosiaan kerran viikkoon tehty 5x5 kyykyssä ajaa jalat näin totaali tukkoon? 4-5viikkoa taisin tehdä 5x5 ja joka sarja samoilla painoilla.

mitäs ehdotuksia pakkislaisilla ois kun sekä kyykyssä että vedossa on ongelma yliliikkuvat nivelet? painonnosto kengät kävin ostamassa tänään ja se helpotti pikkasen ainakin vedossa, kyykkyä en tehnyt kun tangolla lämmitellessä. paljon on tullut luettua, jopa vähän liikaakin niin nyt toi informaatiomäärä alkaa ylittää oman kapasiteetin ja ajatus ei oikein pysy kasassa. siksi haen apua täältä. arvostaisin suuresti jos joku vastaavista ongelmista kärsivä kertoisi omia kokemuksia tai jos joku ihmisen anatomiasta jotain ymmärtävä auttaisi pikkasen :)

Mikähän helkkari on ku jalka treenit on tuntunu jo kuukauden päivät todella raskailta ja jopa vastenmielisiltä? ylirasitusta itse veikkaisin muuten mutta yläkropan osalta ei tunnu minkäänlaista tukkosuutta/ylirasitusta. Voiko tosiaan kerran viikkoon tehty 5x5 kyykyssä ajaa jalat näin totaali tukkoon? 4-5viikkoa taisin tehdä 5x5 ja joka sarja samoilla painoilla.
Onko kevennykset ollu mukana? Jos et kevennä välillä (esim joka 4. viikko volyymia selkeesti alas) niin ei tommoset 5x5 setit toimi ollenkaan niin kuin olis tarkoitus.

No joo ei siinä tullu kevenneltyä ku kyykky tuntu vihdoinkin kulkevan, tosin nyt noin kuukauden jalkatreenit on ollu todella kevyitä ja tuntuu että jalkojen voimantuotto on aivan kateissa. Sillon ku tota tukkosuutta alkoi ilmetä pidin ylimääräistä taukoa neljä päivää ja sen jälkeen on ollu jalkojen osalta vaikeeta. Kai se vaan täytyy pitää totaalilepoa viikon näin alkuunsa.

Onko mitään järkevää/kevyttä progressio mallia suht aloittelijalle? Viimeinen ok treeni tais olla 5*5*85kyykyssä eli melkolailla lapsen kengissä on toi mun jalkaosasto.

Kyllä 5x5 potkii noviiseilla aika hyvin vielä, kunhan ottaa sen joka 4. viikon kevyemmin. Eli määrät tiputetaan vaikkapa 3*4:ään ja kiloja alas sen mukaan kuinka kova se edellinen viikko oli. Jos tuntui helpolta niin ei tarvi edes välttämättä pudottaa painoja.

Mutta voimapuolella on juttua tommosesta jto:n 3*4->6*6 progressiosta, johon kannattaa tutustua. Vaikka ei ihan vielä, niin jossain vaiheessa ainakin.

3x4-->6x6 on kyllä joka suhteessa parempi kuin mitkään 5x5 systeemit. Ainoa, että puolella porukasta on vaikeuksia, kun progressio ei ole rautalangasta väännetty ja joutuu ihan itse ajattelemaan. Iik!

Tottahan toi. Mutta kyllä sitä varmasti kehittyy 5x5 systeemilläkin, jos treenitaustaa ei hirveästi ole. Veivaahan sitä jotkut jotain 2x6 juttujakin failuren rajamailla koko ajan ja silti näyttää tulevan tulosta.

Paljonko on vielä terve painoero kyykky- ja mavepainoissa? Nivusloukkaantumisen jälkeen kyykkytulos on jäänyt heikoksi ja mavessa menee tällä hetkellä 50kg suuremmilla sarjapainoilla kuin kyykyssä. Tarvisiko panostaa enemmän kyykkyyn maven kustannuksella?

Paljonko on vielä terve painoero kyykky- ja mavepainoissa? Nivusloukkaantumisen jälkeen kyykkytulos on jäänyt heikoksi ja mavessa menee tällä hetkellä 50kg suuremmilla sarjapainoilla kuin kyykyssä. Tarvisiko panostaa enemmän kyykkyyn maven kustannuksella?

Mun mielestä ihan normaali ero. Juuri tällä viikolla otin mavessa 4x220 kun taas kyykyssä viime viikolla 3x170. Kyykky on mulla ehkä juurikin tuon 50kg vähemmän kuin mave.

riippuu täysin kyykky- ja vetotyyleistä. jos kyykyt jää korkeiksi, monilla on suhde toisinpäin (lempeä jouluprovo).

Ei lankku auta painon pitämisessä kantapäillä. Saattaa jopa haitata sitä. Lankkua tai painonnostokenkiä käytetään siihen että saadaan polvia enemmän ja helpommin eteen jos sellaista kyykyltä haetaan. Jos kyykätään vähän leveämmältä ja sääret pystymmässä niin mun mielestä painonnostokengistä tai lankusta on pelkkää haittaa. Jollain muulla saattaa olla eri mieltymykset. Mutta ei siihen painon kantapäillä pitämiseen oikein ole poppakonstia. Kokeilee eri kyykkytekniikoita ja lähtee siitä jalostamaan mikä tuntuu luonnollisimmalta ja missä painopiste on edes sinnepäin. Sit tietysti voi kokeilla sitä lankkua sillä tavalla, että se on sun kantapäiden alla ja pidät varpaat ilmassa. Silloin painon on pakko olla kantapäillä tai ottaa varpaat maahan. Vai tätäkö lankulla jopa tarkoitit? Sitä kun opettelee maltillisilla painoilla niin eiköhän se siitä.

Ihan tuli tuossa taas kyykätessä mieleen, että kun aina muistutellaan että painon pitäisi olla kyykätessä pääosin kantapäillä, niin mitäs siitä sitten oikeastaan seuraa jos paino onkin enemmänkin keskellä, tai jopa hieman enemmän päkijöillä?

Kysymys heräsi lähinnä siitä että kun on tullut tehtyä hieman pidempiä sarjoja(5x 12 toistoa esim) niin jossain kohtaa aina hiukan keskittyminen herpaantuu ja painopiste karkaa hiukan eteen => huomaa että päkijöillä on painetta enemmän, ja toisinaan tällaiset toistot tuntuu nousevan huomattavastikkin kevyemmin kuin edellinen "oikein" mennyt toisto..?

Jos painoa pitää enemmän keskellä/päkijöillä niin onko siinä todennäköisempää hajottaa paikkoja tms, vai treenataanko siinä vain siten eri lihaksia vrt. paino kantapäillä?

Toisekseen mahtaako tuo havaittu "keveys" olla vain silmänlumetta johtuen siitä että jotkin toiset, freesimmät lihakset tekee silloin työn?

Itse saan ainakin enemmän voimaa kyykkyyn kun pidän painon keskellä jalkaa, enkä korostetusti kantapäillä. Kuitenkin niin että kantapää pysyy maassa. Et sää sillä itteäs hajota sen enempää, kunhan paketti pysyy kasassa normaalisti.

ei kantapäillä, vaan lähempänä kantapäätä jalkaterällä kuin varpaita. päkiälle se ei saa mennä. sillon kyykky kaatuu helpolla eteen, jää syvyydestä vajaaksi ja tulee jullen kautta ylös.

Ookoo, eli se tulee sitten kaiketi enemmän "selällä" ylös nuo mitkä lähtee päkiöillä näennäisesti kevyemmin..?

edit: varmaan helpottaisi toki, myös itse-analyysiä, josko taltioisi tällaista räviköintiä ihan viideolle... :)

helpottais aika lujaa. hetkellisesti helpottaa sitä kuorman nostamista, mutta aikaa myöten heikko tekniikka tulee vaan rakentaan korkeempia muureja kehityksen eteen.

Tälläinen pulma: Olen nostanut SS-ohjelman mukaisesti kyykyn sarjapainoja tasaisen tappavaan tahtiin, ja nyt hiljattain on alkanut tapahtumaan jonkinasteista alaselän köyristymistä liikkeen loppuvaiheessa. Menen alas, nousen "kuopasta" ylös, ei mitään ongelmia, kunnes suunnilleen nousun keskivaiheilla tulee vastaan se itselleni vaikein kohta. Tässä kohdassa kyykky hidastuu merkittävästi. Samalla tuntuu, että alaselän neutraali asento pettää ja tapahtuu aivan pientä selän notkahdusta. Tästä huolimatta onnistun aina pusertamaan toistot loppuun.

Teen 3 x 5 toistoa, ja tuota notkahdusta tapahtuu erityisesti sarjan 1-2 viimeisellä toistolla. Esim. 95 kg sarjapainolla ongelmaa ei ole, mutta jos tangossa on 100 kg niin tämä notkahdus tulee. Tyylinä on Pertti-perustreenarin normikyykky, eli ei painonnostokyykky, sumo, tms. (jalat noin hartialevyisessä asennossa, tanko epäkkäillä - ei kovin matalalla - ja liikerata lantiolinjan alapuolelle). En käytä vyötä.

Olen järkeillyt, että kyseessä olisi joko tekniikkavirhe tai sitten keskivartalon heikkoutta. Vaikka kyykyn painot nousevat vielä toistaiseksi, niin nyt on alkanut mietityttämään, että rikonko selkäni tällä menolla. Vaikka kuinka yritän keskittyä siihen, että paketti pysyy kasassa, niin siitä huolimatta keskivartalon asento herpaantuu viimeisillä toistoilla.

Mitähän asialle kannattaisi tehdä? :confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom