Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Monesti 2 jakoisissa suositellaan veto päivinä kyykyn avut ja kyykkypäivänä vedon avut, niin mitä ne yleensä on?

No vedon apu esim. julle, sjmv tai osanostot pinnoilta. Kyykyn apuja usein etukyykky, puolikyykky boksikyykky jne. Jos voimaa treenailee niin kannattaa myös kokeilla 2-jakoista niin, että kaksi kyykkypäivää joissa ensimmäisessä kova kyykky+vedon variaatio ja toisessa nopeuskyykky+veto/variaatio. Molemmille päiville vielä 2-3 liikettä keskikroppaa.

Mietin runkona tällästä mitä jto on suositellut muistaakseeni kans

Yläkroppa A

Penkki
Leuanveto
Penkin apu
Leveä soutu
Hartiat
Kiertäjät

Alakroppa A

Kyykky
Vedon apu
Keskikroppa 2-3 liikettä
Grippi

Yläkroppa B

Kapea penkkivariaatio
Yläselkä
penkin apu
Hartiat
Kiertäjät

Alakroppa B

Veto
Etukyykky
Keskikroppa 2-3 liikettä
Grippi

Toi näyttäs siltä ettei pahemmin lihasmassan hankintaan sovi vaan enempi voimahommiin? Vituttaa itteeni suoraan sanottuna ku penkki, kyykky ja mave on surkeita ja tahkonu päätä seinään jo jonkin aikaa. Pitää varmaa ottaa joku valmennus..

Jos tällä hetkellä kyykky on 1x5x100 nii kauanko noin arviolta sais sen 150kg tienoille? Sama mavessa 110kg -> 150kg
Mistä tuota tietää? Siihen vaikuttaa ihan kaikki ihan siitä lähtien miten kauan nyt on treenattu ja onko aiempaa treenihistoriaa ja millainen ohjelma on jne jne ja vaikka ne olisikin selvillä niin se on silti ihan täysi arvaus. Jos oikein hyvin sattuu niin et kyykkää tuota ikinä.

No vähän näyttää siltä ettei koskaan tule tuota kyykättyä. Pitää lähtee jonkun osaavan valmennuksen nii pääsee vähä jyvälle tässä hommassa.

Tänään salilla oli tarkoitus hakea kyykyssä "melkein-maksimikolmosta" 1RM-testiin vähitellen valmistautuen. Pieleen meni: viime viikolla meni sarjassakin 3x4(62.5), mutta kun nyt laitoin lämmittelypainojen jälkeen rautaa 65 kg niin heitin romut nousuvaiheessa niskan yli varmistusraudoille. Ja jotenkin jo 60 kiloakin tuntui tiukalta.

Tietysti kyse voi olla henkimaailman jutuista, kun joudun nyt käymään vieraalla salilla joululoma-ajan ja lisäksi kokeilin vyötäkin ensimmäistä kertaa kyykkyyn (ajattelin ettei siitä sentään haittaa voi olla, enintään lisätukea?). Tai sitten siitä, että eilen oli vuoden pisin luisteluhiihtosessio (reilu tunti).

Paha tietysti arvailla missä se oikea vika oli, vyökokeilu/hiihto/muuten huono päivä/psyyke. Mutta miten tästä kannattais nyt jatkaa, jotta vuoden lopussa sais otettua sen hetken maksimit ilman tällaisia typeriä failureita? Kevyesti välissä ja ilman mitään piikkauksia maksimitestiin, vaiko sittenkin uudestaan rohkeasti ilman keventelyjä kokeilemaan tuota 65 kilon rautaa (mutta nyt ilman vyökikkailuja), koska kyllä sen pitäisi mennä (jopa 2-3 toiston kera) aika helpostikin hyvänä päivänä?

Yleensä ennen maksimihakua on hyvä ottaa hetken aikaa kevyemmin, eli älä nyt ainakaan edellisenä päivänä mitään kovaa sarjaa aja alle.

Jos mavessa haluaa pitää hyvän formin ettei veto lähde pelkällä selällä ja pyöristy niin millä tavalla vedot kannattaa tehdä. Ite saan mavessa aina yhen toiston hyvällä formilla mut sit ku kyseessä on vaikka 5 toiston sarja nii paketti hajoo.

Jos mavessa haluaa pitää hyvän formin ettei veto lähde pelkällä selällä ja pyöristy niin millä tavalla vedot kannattaa tehdä. Ite saan mavessa aina yhen toiston hyvällä formilla mut sit ku kyseessä on vaikka 5 toiston sarja nii paketti hajoo.
Ota joka toisto ykkösinä. Mä otan joka toistoon uudet hapet seisaaltaan.

Älä nosta ikinä huonolla formilla yhtään toistoa. Hermosto pitäisi opettaa kerta kaikkiaan pois sellaisesta, joten niitä ei saisi säännöllisesti tulla. Tarpeeksi kevyet painot auttavat tekniikan vakioinnissa, samoin sun pitäis tietää mitä muutenkin kropallas teet (aktivointijärjestys, paineet yms.)

Olisiko kenelläkään hyviä ideoita, miten voisin parantaa maastavetotekniikkaani?

Tosta videota.

Olen kokeillut jo ”kaikkia” mahdollisia keinoja (purista perseellä, työnnä lantio eteen, ”kaadu” taaksepäin, paina kantapäät lattian läpi, vedä sumolla, vähemmän painoa, enemmän painoa, rinta ylös…). Mun tekniikkaani on katsottu läpi voimanostajan, painonnostajan ja SM-tason voimanostovalmentajan kanssa, mutta mikään ei tunnu auttavan. Lopputulos on aina sama, SJMV. :jahas:

Oonko vaan menetetty tapaus, vai onko tekniikkaani edes tarpeen korjata?

Omasta mielestä tuossa yhä saisi jotenkin nojata taakse, eli kiilaa ittes tangon avulla kantapäistä lattiaan ja veto vähän taakse. Voi olla että oot jo kuullu nämä mutta sanoinpa nyt kuitenki. :D

Olisiko kenelläkään hyviä ideoita, miten voisin parantaa maastavetotekniikkaani?

Tosta videota.

Olen kokeillut jo ”kaikkia” mahdollisia keinoja (purista perseellä, työnnä lantio eteen, ”kaadu” taaksepäin, paina kantapäät lattian läpi, vedä sumolla, vähemmän painoa, enemmän painoa, rinta ylös…). Mun tekniikkaani on katsottu läpi voimanostajan, painonnostajan ja SM-tason voimanostovalmentajan kanssa, mutta mikään ei tunnu auttavan. Lopputulos on aina sama, SJMV. :jahas:

Mene alemmas. Toihan on ihan puhtaasti SJMV eikä se muutu normiksi maveksi jos et mene alemmas, eli koukista polvista. Aloita menemällä vaikka ATG-kyykkyyn tangon viereen ja nappaa kiinni tangoata, jonka jälkeen nosta hanuri sopivalle korkeudelle. Tai sitten vaan laske hanuria enemän maata kohden. Mahdoton sanoa mitään tuon perusteella, muuta kuin että normia mavea et tuossa edes yritä.

Tosta videota.

Toihan on sjmv, muuten ei mitään vikaa. Istu alussa vähän taakse/alas, että polvikulma menee lähelle 90 astetta.

Tuossa on tankokin lähdössä todennäköisesti väärässä paikassa. Sellainen on ollut ihan hyvä yleisohje, että laittaa tangon jalkaterien puoliväliin ja siitä kun lähtee kyykistymään, niin nosto lähtee siitä kohtaa kun sääret ottaa tankoon kiinni. Ei mikään kaiken kattava neuvo, mutta siitä on hyvä lähteä jalostamaan.

Mulla on mavessa se ongelma, että noston alussa ensin tuppaa nousemaan yksin perse, ja liikkeen loppuosa muistuttaa vähän sjmv:a. Selkä pysyy koko ajan aivan suorana, mutta olen kuullut, että silti tämä olisi pahaksi selälle. Onko sjmv sitten pahaksi selälle myös?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom