Kyykky- ja mavekyssäreitä

Olisiko kenelläkään hyviä ideoita, miten voisin parantaa maastavetotekniikkaani?

Tosta videota.

Olen kokeillut jo ”kaikkia” mahdollisia keinoja (purista perseellä, työnnä lantio eteen, ”kaadu” taaksepäin, paina kantapäät lattian läpi, vedä sumolla, vähemmän painoa, enemmän painoa, rinta ylös…). Mun tekniikkaani on katsottu läpi voimanostajan, painonnostajan ja SM-tason voimanostovalmentajan kanssa, mutta mikään ei tunnu auttavan. Lopputulos on aina sama, SJMV. :jahas:

Oonko vaan menetetty tapaus, vai onko tekniikkaani edes tarpeen korjata?

Hyvin etupainoinen veto. Sulla on tossa olkapäät tangon etupuolella. Tossa on siis hyvin varaa nojata lantiolla ja perseellä taaksepäin ja sen teet koukistamalla polvia. Sillä pitäis olla se seuraus, että selkä on pystympi. Onko tuo sun vahvin asentosi? Jos jalalla irrotus on niin heikko, että jalasta loppuu voima tuosta pienemmässä kulmassa niin voin käsittää, mistä tuo asento johtuu, mutta muuten oikein en. Koittaisin korjata tuota myös siten, että otat katseellesi pisteen vähän edempää etkä katso vetäessä siihen tankoon, jalkoihin vaan vaikka 5 m päähän eteesi. Voit lähteä siitä alkuun. Sitä mukaa, kun pää nousee pystyyn saattais se persuskin laskeutua. Eli olkapäät tangon päälle tai taakse ja pää pystympään. Eiköhän se veto siitä sitten...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko tuo sun vahvin asentosi? Jos jalalla irrotus on niin heikko, että jalasta loppuu voima tuosta pienemmässä kulmassa niin voin käsittää, mistä tuo asento johtuu, mutta muuten oikein en.

Kyllä, toi on mun vahvin asento.

Kun gobbe tossa aikaisemmin sanoi, ettei mun veto ole mavea nähnytkään, niin hokasin heti miksi mun mavesta on tullut sjmv. Pienemmällä polvikulmalla nostaminen on ollut mulle käytännössä mahdotonta viimeisen puolen vuoden aikana, joten on selvä, että vetoasento on muuttunut tollaseksi. Seuraavalla kerralla otan puolet painosta pois ja lasken ahteria. Kattoo sit miten veto lähtee sujumaan…

Kyllä, toi on mun vahvin asento.

Kun gobbe tossa aikaisemmin sanoi, ettei mun veto ole mavea nähnytkään, niin hokasin heti miksi mun mavesta on tullut sjmv. Pienemmällä polvikulmalla nostaminen on ollut mulle käytännössä mahdotonta viimeisen puolen vuoden aikana, joten on selvä, että vetoasento on muuttunut tollaseksi. Seuraavalla kerralla otan puolet painosta pois ja lasken ahteria. Kattoo sit miten veto lähtee sujumaan…

Miksi pienemmällä jalkakulmalla nostaminen on käytännössä mahdotonta? Onko sulla joku vamma, joka estää sen? Jos luulet, ettei olisi (enää) mitään estettä jalkojen voimien kasvattamiselle niin kyykkyä sekaan vaan. Ei ole tarkoituksenmukaista vetää maasta ATG-kyykkyasennosta vaan tulee kuunnella niin kropan välityksiä kans, mutta tuo videon tekniikka ei näytä optimaaliselta jo mainitsemieni pointtien takia. Tekisin jaloille voimaharjoittelua jotenkin muuten kuin vetämällä. Suosittelin kyykkyjä pienellä poikkeuksella. Jos kuitenkin on käytettävissä trapbar-tanko niin sillä on hyvä harjoitella vetoa niin, että saa jalkaa enempi mukaan ilman, että menee asento kovin oudoksi. Tolla pystyy treenaamaa jalkaa melko lailla vedonomaisesti.

Mulla on mavessa se ongelma, että noston alussa ensin tuppaa nousemaan yksin perse, ja liikkeen loppuosa muistuttaa vähän sjmv:a. Selkä pysyy koko ajan aivan suorana, mutta olen kuullut, että silti tämä olisi pahaksi selälle. Onko sjmv sitten pahaksi selälle myös?

Heikot etureidet. Ei toi sen enempää ole "pahaksi selälle" niin kauan kuin se kestää suorassa, huonompi asento vaan voimantuoton kannalta. Kuka ikinä ton selkäkommentin sanoikaan niin en kuuntelis sen neuvoja...

Miksi pienemmällä jalkakulmalla nostaminen on käytännössä mahdotonta? Onko sulla joku vamma, joka estää sen?

Kyllä mulla oli vamma, joka esti kyykkäämisen puoleksi vuodeksi ja vetämisenkin kolmeksi kuukaudeksi. Etukyykkyä oon pikkuhiljaa alkanut ottaa vedon kaveriksi. Täytyy kokeilla tota trapbariakin.

Noista välityksistä ja niiden optimoinnista oon kuullut ennenkin. :D En tiedä mikä vetotyyli mun välityksille on paras, mutta hiukan isommalla polvikulmalla vetäminen on aina tuntunut kevyimmältä.

Raskaissa maastavedoissa lähtö tuntuu vaikealta ja etureidet huutaa hoosiannaa. Tarkoittaako tämä todennäköisemmin sitä, että etureidet ovat heikot vai sitä, että 20 vuoden perse homeessa istuskelu on heikentänyt takareisiä ja pakaroita niin paljon, että kaikki työ tuossa lähdössä jää ikään kuin etureisien tehtäväksi ja niistä loppuu sen vuoksi puhti?

Lainauksen kysymykseen kaipaisin edelleen vastauksia... Ja toinen kysymys kyykystä: eilen piti laittaa "kovat raudat" takaisin tellinkiin ennen ensimmäistäkään toistoa kun forkut ja ranteet huusi hoosiannaa pidellessä tankoa olalla. Mikäs tuon voisi aiheuttaa ja miten siltä voisi välttyä?

Etukyykkyä ekaan vaivaan.

Kiristääkö olkapäät? Eli saatko kädet kunnolla vai vänkääkö ranteita. Tosin ite en pysty pitkään tekee raskasta low bar kyykkyä ilman rannesiteitä. Kyllä treeni tai pari menee, mutta pidemmän päälle menee ranteet totaallisesti.

Lainauksen kysymykseen kaipaisin edelleen vastauksia... Ja toinen kysymys kyykystä: eilen piti laittaa "kovat raudat" takaisin tellinkiin ennen ensimmäistäkään toistoa kun forkut ja ranteet huusi hoosiannaa pidellessä tankoa olalla. Mikäs tuon voisi aiheuttaa ja miten siltä voisi välttyä?

Aikaisempaan kysymykseen vastaus lienee vaan heikot etureidet. Istuminen nyt on tietysti pahasta kaikin puolin, mutta ei maastavedon työtä voi mitenkään siirtää täysin takareisiltä etureisille.

Toiseen kysymykseen vastaus lienee huono tangon tai käsien paikka. Painon pitäisi olla kokonaan selällä. Kädet vaan pitää sen paikallaan. Jos tuntuu, ettet saa yläselkää tarpeeksi tiukkaan niin, että paino pysyisi hyvin siellä, kokeile kaventaa otetta vähän. Jos taas kädet ovat liian kapealla ja joudut pitämään niillä liian tiukasti tangosta kiinni, kokeile leventää pikkusen. Apinaote (peukku samalle puolelle ku muut sormet) voi myös auttaa.

Mulla on nyt muutamalla kerralla vihlonut oikeaa polvea kyykätessä. Ekalla kerralla alkoi sattumaan niin kovasti, että piti jättää homma sikseen. Ei pystynyt menemään kyykkyyn sinä iltana edes ilman painoja. Kävin silloin (noin kuukausi sitten) ortopedilla sitä näyttämässä seuraavana päivänä, vaikka kipukin oli aamulla kokonaan poissa. Nyt eilen vihlaisi taas oikein perkeleesti, mutta vain kerran ja sain kyykkysarjat tehtyä mallikkaasti loppuun. Ainakin eilen vihlaisu siis tapahtui aivan "nousun alussa". Omasta mielestäni polvet eivät kääntyneet ainakaan sisäänpäin, mutta en voi varmaksi sanoa. Osaisko joku nyt kertoa mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota?

Mulla on nyt muutamalla kerralla vihlonut oikeaa polvea kyykätessä. Ekalla kerralla alkoi sattumaan niin kovasti, että piti jättää homma sikseen. Ei pystynyt menemään kyykkyyn sinä iltana edes ilman painoja. Kävin silloin (noin kuukausi sitten) ortopedilla sitä näyttämässä seuraavana päivänä, vaikka kipukin oli aamulla kokonaan poissa. Nyt eilen vihlaisi taas oikein perkeleesti, mutta vain kerran ja sain kyykkysarjat tehtyä mallikkaasti loppuun. Ainakin eilen vihlaisu siis tapahtui aivan "nousun alussa". Omasta mielestäni polvet eivät kääntyneet ainakaan sisäänpäin, mutta en voi varmaksi sanoa. Osaisko joku nyt kertoa mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota?

Kerrotko vielä vähän tarkemmin, mihin kohtaan polvea (lumpion kohdalle, ala- vai yläpuolelle, taakse?) sattui ja missä noston vaiheessa kipu tuntui. Siihen polven seutuville kiinnittyy lihaksia ja tukikudoksia eri suunnasta joten noi lisätiedot voi helpottaa nettitohtoreita.

Kerrotko vielä vähän tarkemmin, mihin kohtaan polvea (lumpion kohdalle, ala- vai yläpuolelle, taakse?) sattui ja missä noston vaiheessa kipu tuntui. Siihen polven seutuville kiinnittyy lihaksia ja tukikudoksia eri suunnasta joten noi lisätiedot voi helpottaa nettitohtoreita.

Jeps. Eli kipu tuntuu siis oikeassa polvessa lumpion kohdalla aivan nostovaiheen alussa (tai ainakin heti sen jälkeen). Ja mainittaakoon vielä, että toisen rajoitteen takia teen kyykyn vain noin 90asteen kulmaan.

Moikka.

Oon täys aloittelija tuon kyykyn kanssa, kuten painoistakin näkee. Miltä tuo näyttää teknisesti? OK vai täysin päin persettä? Viime kerroilla on tuntunut epämääräistä kipua alaselässä, etenkin kahdessa viimeisessä sarjassa. Arskan G6 eli 4x10 samalla painolla. Vaikea kuvailla kipua.. alaselkään yksinkertaisesti sattuu ja kipu/puutuminen jatkuu liikkeen jälkeenkin vielä 30-60min. Kärsin myös aika lailla voimakkaasta lordoosista eli notkoselästä ja lonkankoukistajat ovat kireät. Fysioterapeutti ei nähnyt mitään syytä miksei voisi kyykätä, kunhan painot pysyvät maltillisina ja pysyväthän ne, kun miinuskaloreilla sulattelen läskimahaani pois :) Kiitollisena otan vastaan kommentteja ja neuvoja & niksejä. Jatkanko samaan malliin vai onko tekniikkani aivan kamala?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alaselkä pyöristyy alhaalla joka toistolla. Mä oon pyrkinyt pääsemään eroon tosta pyöristymisestä rullailemalla takareisiä, pakaroita ja lonkankoukistajia.
Joku viisaampi saa kommentoida enempi tekniikkaa.

Raati haluais varmasti nähdä videon missä näkyy jalkaterät ja nilkat. Näkis vähän missä painopiste. Viistosta tai sivulta video missä näkyy koko ukko niin eiköhän joku ala kommentoimaan

Moikka.

Oon täys aloittelija tuon kyykyn kanssa, kuten painoistakin näkee. Miltä tuo näyttää teknisesti? OK vai täysin päin persettä? Viime kerroilla on tuntunut epämääräistä kipua alaselässä, etenkin kahdessa viimeisessä sarjassa. Arskan G6 eli 4x10 samalla painolla. Vaikea kuvailla kipua.. alaselkään yksinkertaisesti sattuu ja kipu/puutuminen jatkuu liikkeen jälkeenkin vielä 30-60min. Kärsin myös aika lailla voimakkaasta lordoosista eli notkoselästä ja lonkankoukistajat ovat kireät. Fysioterapeutti ei nähnyt mitään syytä miksei voisi kyykätä, kunhan painot pysyvät maltillisina ja pysyväthän ne, kun miinuskaloreilla sulattelen läskimahaani pois :) Kiitollisena otan vastaan kommentteja ja neuvoja & niksejä. Jatkanko samaan malliin vai onko tekniikkani aivan kamala?

En ota tekniikkaan kantaa, mutta liikkuvuutta sä ainakin tarvitset lisää. Lukase vaikka tuo Pakkotoiston kehonhuolto-opas (http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/108173-pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012-a/) läpi, jos hommat ei oo tuttuja.

Hommaa itelles putkirulla kotiin, ja rullaile varsinkin välipäivinä alaosastoa. Lämmittele jalat joka treenin alkuun, vaikka reenaisitkin jotain muuta. Dynaamisia ja staattisia venytyksiä ja liikkuvuusharjoituksia säännöllisesti. Kelly Starretin youtube-kanavalta löytyy hyviä sellaisia, tossa yks esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjY

edit: kyllä ne raudatki nousee vauhdilla laihiksesta huolimatta, ku laitat tekniikan ja liikkuvuuden kuntoon :)

edit2: jos kunto kestää, niin kevyt lenkkeily ei olis pahitteeks palautumista ja jumien ehkäisyä ajatellen. Rasvakin palaa, kun kulutus lisääntyy.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En ota tekniikkaan kantaa, mutta liikkuvuutta sä ainakin tarvitset lisää.

Tossa virkkeessä ei ollut mitään järkeä. Liikkuvuutta lisätään punttihommia varten lähes yksinomaan tekniikan parantamiseksi. Miten voi siis sanoa, että liikkuvuutta tarvitsee lisää ilman, että ottaa tekniikkaan kantaa?

Eniveis tuo Super Squat Hip Sequence pre-workout on erinomainen video.

Tossa virkkeessä ei ollut mitään järkeä. Liikkuvuutta lisätään punttihommia varten lähes yksinomaan tekniikan parantamiseksi. Miten voi siis sanoa, että liikkuvuutta tarvitsee lisää ilman, että ottaa tekniikkaan kantaa?

Eniveis tuo Super Squat Hip Sequence pre-workout on erinomainen video.

besserwisser ? Wikisanakirja

Sorrun nyt saman kuin sinä, ja postaan tarpeetonta paskaa hyvään ketjuun.

Tuohon mun kyykkäilyyn ja selkäkipuun kommenttia? Eli kaikki ok vai teenkö jotain väärin?

Syvyyttä pois kunnes liikkuvuus paranee. Alaselkä ei saa pyöristyä! Tekisin myös ilman vyötä koska painot on kevyet, jotta keskikroppa pääsee kunnolla mukaan hommaan, sitten mahdollisesti raskaammissa kyykyissä vyö myöhemmin käyttöön jos on aivan pakko.
Voit ja kannattaakin tehdä syväkyykkyä lämmittelyssä ja välipäivinä, eli täyttä liikelaajuutta ilman painoja noin niinkun liikkuvuusharjoituksena. Toki pyrkimyksenä pitää tässäkin selkä mahdollisimman ryhdikkäänä. Paljon venytyksiä (dynaamisia ja pitkäkestoisia) säärille, pohkeille, lonkille ja lantiolle eli käytännössä koko alakroppaan.
Selän ei kuulu kipeytyä kyykystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom