Kyykky- ja mavekyssäreitä

Laiton polvikipu ketjuun, mutta laitetaan nyt tännekin. Apua kaivataan suuresti, en halua lopettaa jalkatreenausta kokonaan näin nuorena.

Tuore polvivamma, apua kaivataan!

Eli, olen tehnyt nyt etu- sekä takakyykkyjä pitkän aikaa melko kivuttomasti. Kuitenkin polvet ovat välillä sisäänpäin kääntyneet, etenkin takakyykyssä, ja nyt tuloksena on se, että oikean polven sisäosa sattuu ja kovasti. Tuntuu kuin etukyykky ei rasittaisi polven sisäosaa ollenkaan, kun taas takakyykky jo 40kg painoilla aiheuttaa hyvinkin pistävän ja naksuvan kivun polven sisäosaan. Eli polvet ovat kääntyilleet sisäänpäin ja paino on tullut päkiöille takakyykyssä, ovat omat veikkaukseni vaivaan. Joten nyt kysyn ja pyydän jos joku osaisi auttaa mitä tehdä ja miten kuntouttaa polvi? Käytän myös painonnosto kenkiä ( korotettuja ) jos sillä on jotain tekemistä asian kanssa.

Jos joku jaksaisi auttaa, olisin kovasti kiitollinen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko siis kipeä kyykätessä vaikka kyykkäät niin ettei polvet käänny sisäänpäin? Jos sattuu oikeallakin tekniikalla niin hankala se netin välityksellä on sanoa mikä vaivaa. Fyssarilla käynti on yleensä hyvä vaihtoehto.

Raskaissa maastavedoissa lähtö tuntuu vaikealta ja etureidet huutaa hoosiannaa. Tarkoittaako tämä todennäköisemmin sitä, että etureidet ovat heikot vai sitä, että 20 vuoden perse homeessa istuskelu on heikentänyt takareisiä ja pakaroita niin paljon, että kaikki työ tuossa lähdössä jää ikään kuin etureisien tehtäväksi ja niistä loppuu sen vuoksi puhti?

Toinen kysymys maveen liittyen, mikä olisi hyvä nostovyö vatsakkaalle herrasmiehelle maveen? Nykyinen 4" nahkavyö junttaa ikävästi läskimakkarat vyön ja lonkan väliin joka murskaa etenkin kylkeni aivan vereslihalle raskaissa nostoissa, ja vaikka "no pain - no gain", niin ei sillä vissiin tätä kuitenkaan tarkoiteta...? Olisiko tuollainen pehmeämpi kangasvyö parempi?

http://www.roguefitness.com/2-ply-deadlift-belt

Onko siis kipeä kyykätessä vaikka kyykkäät niin ettei polvet käänny sisäänpäin? Jos sattuu oikeallakin tekniikalla niin hankala se netin välityksellä on sanoa mikä vaivaa. Fyssarilla käynti on yleensä hyvä vaihtoehto.
Jep, tuntuu ikävältä pelkällä tangolla ja sattuu jo 40kg painoilla vaikka kuinka hitaasti ja täydellisesti menisin kyykkyyn pitäen asennon täydellisenä. Oma veikkaus on että oly-kengät eivät sovi minulle takakyykkyyn sillä niiden takia en saa pidettyä painopistettä takana ja tämän takia laskuvaiheessa paino menee hieman varpaille josta kipu johtuu. Myös polvien raju sisäänpäin kääntyminen on ollut minulla tapana koska aikaisemmin en ole tajunnut luovuttaa sarjaa kesken, vaan paino on pitänyt saada ylös, oli tekniikka mikä tahansa, ja tämä tietenkin rasittaa polven sisäosia ( kierukan aluetta ) kovasti.

Jep, tuntuu ikävältä pelkällä tangolla ja sattuu jo 40kg painoilla vaikka kuinka hitaasti ja täydellisesti menisin kyykkyyn pitäen asennon täydellisenä. Oma veikkaus on että oly-kengät eivät sovi minulle takakyykkyyn sillä niiden takia en saa pidettyä painopistettä takana ja tämän takia laskuvaiheessa paino menee hieman varpaille josta kipu johtuu. Myös polvien raju sisäänpäin kääntyminen on ollut minulla tapana koska aikaisemmin en ole tajunnut luovuttaa sarjaa kesken, vaan paino on pitänyt saada ylös, oli tekniikka mikä tahansa, ja tämä tietenkin rasittaa polven sisäosia ( kierukan aluetta ) kovasti.

Kenkien sopimattomuuden sijaan oikea syy lienee kyllä huono liikkuvuus. Polvet kääntyvät sisäänpäin mikäli jalkaterät eivät ole ulospäin kääntyneinä, kuten ne kyykkyä tehdessä pitäisi olla.

Tekniikkaa näkemättä siis vika lienee tekniikassa ja/tai liikkuvuudessa.

Kenkien sopimattomuuden sijaan oikea syy lienee kyllä huono liikkuvuus. Polvet kääntyvät sisäänpäin mikäli jalkaterät eivät ole ulospäin kääntyneinä, kuten ne kyykkyä tehdessä pitäisi olla.

Tekniikkaa näkemättä siis vika lienee tekniikassa ja/tai liikkuvuudessa.
Polvet kääntyvät sisäänpäin vain raskaan takakyykky sarjan viimeisessä/viimeisissä toistoissa. Etukyykyssä vastaavaa ei tapahdu. Polvi sattuu myös pienillä painoilla painoilla takakyykyssä mentäessä kyykkyyn vaikka kuinka pitäisin polvet auki.

Polvet kääntyvät sisäänpäin vain raskaan takakyykky sarjan viimeisessä/viimeisissä toistoissa. Etukyykyssä vastaavaa ei tapahdu. Polvi sattuu myös pienillä painoilla painoilla takakyykyssä mentäessä kyykkyyn vaikka kuinka pitäisin polvet auki.

Etukyykyssä ja takakyykyssä on myös yleensä kilomäärissä eroa, ts. etukyykyllä saadaan vähemmän malmia liikkeelle joka voi myös vaikuttaa. Kuitenkin näkemättä mitään videota on aika vaikea sanoa missä vika todellisuudessa on (liikkuvuus, tekniikka, varusteet tms).

No ei kyllä todellakaan. Polvet ei seuraa itsestään varvaslinjaa. Jos jalkaterät ovat ulospäin, kääntyvät polvet vaan paljon helpommin sisään. Jos jalat on suorassa (tai ihan muutaman asteen ulospäin), riittää, että polvetkin menevät lähes suoraan eteenpäin, eikä silloinkaan polvet mene vielä sisään.

No ei kyllä todellakaan. Polvet ei seuraa itsestään varvaslinjaa. Jos jalkaterät ovat ulospäin, kääntyvät polvet vaan paljon helpommin sisään. Jos jalat on suorassa (tai ihan muutaman asteen ulospäin), riittää, että polvetkin menevät lähes suoraan eteenpäin, eikä silloinkaan polvet mene vielä sisään.

No luonnollisen liikkuvuuden kannalta kyllä menee niin, että mikäli jalkaterät on riittävästi ulospäin - mutta ei tietysti liikaa - ja mikäli tekniikka on kunnossa, eli kyykkyyn mennessä polvia työnnetään nimenomaan ulospäin - eivät ne kyllä käänny sisään ellei nyt mennä aivan perse maahan asti kiinni. Vapaalla tangolla tehtynä ja suoraan varpaat eteenpäin suurin osa ihmisistä ei liikkuvuuden puolesta pääse kunnolla alas.

Polvet eivät tietenkään mitenkään automaattisesti seuraa varvaslinjaa - enkä niin mielestäni sanonutkaan. Mutta olennaista olisikin nähdä itse suoritus videolla kun muuten voidaan vaan huudella mutuja ilmoille. Tottakai jos jalkaterät sojottaa vasemmalle ja oikealle niin aivan varmasti polvet painuu sisäänpäin.

No luonnollisen liikkuvuuden kannalta kyllä menee niin, että mikäli jalkaterät on riittävästi ulospäin - mutta ei tietysti liikaa - ja mikäli tekniikka on kunnossa, eli kyykkyyn mennessä polvia työnnetään nimenomaan ulospäin - eivät ne kyllä käänny sisään ellei nyt mennä aivan perse maahan asti kiinni. Vapaalla tangolla tehtynä ja suoraan varpaat eteenpäin suurin osa ihmisistä ei liikkuvuuden puolesta pääse kunnolla alas.

Polvet eivät tietenkään mitenkään automaattisesti seuraa varvaslinjaa - enkä niin mielestäni sanonutkaan. Mutta olennaista olisikin nähdä itse suoritus videolla kun muuten voidaan vaan huudella mutuja ilmoille. Tottakai jos jalkaterät sojottaa vasemmalle ja oikealle niin aivan varmasti polvet painuu sisäänpäin.

Ulospäin kääntämällä saa kyllä "huijattua" liikkuvuudessa vähäsen (kunhan se huijaus ei tapahdu nilkoissa), mutta toisaalta mitä enemmän niitä kääntää ulos, sitä heikommassa asennossa ulkokiertäjät on ja sitä vaikeampaa polvia on pitää ulkona. Oikein leveällä asennolla jalkaterien liika kääntäminen voi tuoda myös tasapaino-ongelmia. Liikkuvuus pitäis tietty korjata, jos se ei riitä tarpeeksi hyvään kyykkyyn (jalkaterät korkeintaan n. 10° ulospäin). Tässä tapauksessa video ois tietty hyvä, mutta noi jalkateristä ihan noin yleisesti kyykyssä.

Moro.
Nyt kun oon saanu ton kyykyn jollainlailla pelittään syvyyden puolesta yms. Niin mites mä pystyisin opetella tota taakse istumista? Meinaa olla etukenoa. Ei nyt vielä varsinaisesti haittaa ku oon alottanu alusta painojen suhteen, mut jossain kohtaa varmasti tulee ongelmaksi!

Vaikuttaakos tohon liikkuvuustekijät? Vai heikko keskivartalo? Voimapyörää oon ruvennu tekee.

Se vaan yksinkertaisesti kaatuu taakse jos yritän ottaa pystymmän asennon.

Sitte tohon jalkojen asentoon. Mulla auttoi nuoden lonkankoukistajien kipuiluun että käänsin jalkaterät suoremmaksi. Jännä homma oli ku jalkaterät menee luonnollisesti aika paljon auki ja tuntuu normaalimmalta ja kevyempi kyykätä, kipu vaan oli niin perseestä ettei pystyny kyykätä reittä vaakatasoon sitte millään. Nyt mulla on jalat Melki suoras ja ei ota kipeetä enään.

Ulospäin kääntämällä saa kyllä "huijattua" liikkuvuudessa vähäsen (kunhan se huijaus ei tapahdu nilkoissa), mutta toisaalta mitä enemmän niitä kääntää ulos, sitä heikommassa asennossa ulkokiertäjät on ja sitä vaikeampaa polvia on pitää ulkona. Oikein leveällä asennolla jalkaterien liika kääntäminen voi tuoda myös tasapaino-ongelmia. Liikkuvuus pitäis tietty korjata, jos se ei riitä tarpeeksi hyvään kyykkyyn (jalkaterät korkeintaan n. 10° ulospäin). Tässä tapauksessa video ois tietty hyvä, mutta noi jalkateristä ihan noin yleisesti kyykyssä.

Eiköhän leveällä asennolla kyykätessä ole aika luonnollista että jalkaterät osoittaa ulospäin. Itsellä polvet lähtee nimenomaan sisäänpäin jos yrittäisin kyykätä jalkaterät eteenpäin, mikä tuntuu muutenkin väärältä koska mulla jalkaterät osoittaa luonnostaan ulos.

Moro.
Vaikuttaakos tohon liikkuvuustekijät? Vai heikko keskivartalo? Voimapyörää oon ruvennu tekee.

Se vaan yksinkertaisesti kaatuu taakse jos yritän ottaa pystymmän asennon.
Ei kun siihen vaikuttaa fysiikan lait. Jos painopiste menee taakse niin kaadut perseellesi vaikka sulla olisi maailman vahvin keskikroppa. Eli jos sulla on paino kantapäillä, eli painopiste takana, niin se yläkroppa on silloin juuri niin etukenossa kuin sen täytyy olla tasapainon säilyttämiseksi. Jos haluat yläkroppaa pystympään, niin sun on työnnettävä polvia enemmän eteen, jolloin perse tulee horisontaalisesti lähemmäs jalkateriä ja yläkroppa nousee pystyyn, ettei paino siirry taas päkiöille. Se oikean kyykkytekniikan löytäminen ottaa aikansa ja siinä pitää miettiä miten taakse voi istua ja millainen polvikulma mulle sopii. Mäkin luulin löytäneeni ihan ok kyykkyasennon, mutta tuossa viime viikonloppuna kun katsottiin sitä erään kilpailevan voimanostajan kanssa, niin päädyttiin siihen, että mun välityksille voisi olla parempi työntää polvia vähän enemmän eteen, kun tähän asti olen koittanut pitää sääret pystysuorassa saadakseni enemmän takaosastoa kyykkyyn mukaan, mutta sillä tavalla mä en vain yksinkertaisesti saa asentoa kovin luonnolliseksi ja selkä painuu ihan liikaa eteen.

jos sääret pysyy pystyssä on hyvin todennäköistä, että asennon tulee olla levee, jos selkä halutaan pitää pystyssä. nää on ominaisuusjuttuja, eikä oo ollenkaan ns. vika kyykätä selkä etukenossa.

Tein takakyykyssä 3x5x75, tuntui kevyeltä. Kalasen sarjapainolaskuri antaa tuolta pohjalta 10 toiston maksimiksi 65. Seuraavissa treeneissä aikomus oli tehdä 3x10x60, mutta en saanut kuin 3x8. Luulin siis, että 3x10x60 tulisi heittämällä. Näin on ollut siis jo muutaman viikon. Miksi pitkät sarjat kyykyssä eivät ole tullakseen?

Treenaan yksijakoisella, mikä näyttää jalkojen osalta tältä:
(Ma) Kyykky 3x10
(Ke) Mave 2x6 + SJMV 2x12
(Pe) Kyykky 3x5

Pienennänkö volyymia esimerkiksi pudottamalla maanantailta ja perjantailta yhden kyykkysarjan pois?
Pudotanko kymppien painot tuntuvasti alemmas, ja lähden nöyrästi niitä kohottelemaan, pitäen vitosiin käytetyt painot samana?
Edellisestä kevyestä viikosta ei ole kuin muutama viikko, joten tuskin jalat tukossakaan ovat. Kymppejä en ole muutenkaan kyykyssä tehnyt - onko kyse sarjakestävyyden puutteesta, mikä paranee ainoastaan hinkkaamalla kymppejä?
Jos joku osaa auttaa, niin iso kiitos. :worship:

Eiköhän leveällä asennolla kyykätessä ole aika luonnollista että jalkaterät osoittaa ulospäin. Itsellä polvet lähtee nimenomaan sisäänpäin jos yrittäisin kyykätä jalkaterät eteenpäin, mikä tuntuu muutenkin väärältä koska mulla jalkaterät osoittaa luonnostaan ulos.

Oikein leveällä asennolla on ihan fiksua kääntää pikkusen ulospäin joo, mutta ei liikaa kuitenkaan. Jos sulla lähtee polvet sisään, kun jalat on suorassa, on ongelma todennäköisesti vaan siinä, ettet paina polvia kunnolla ulos tai sitten liikkuvuus ei oikein riitä. Ja jos ihan nus nus tartun tuohon, että jalkaterät osoittavat luonnostaan ulos niin ei. Se on lähes jokaiselle aikuiselle miehelle normaali asento, mutta se on kehittynyt vaan ajan myötä. Ei yhdelläkään pienellä lapsella sojota jalkaterät ulospäin. Sekin on periaatteessa ongelma, joka on täysin korjattavissa.

Omaan päähän ei kyllä sovi tuo että leveällä kyykkäämisessa pitäisi jalkaterät osoittaa eteenpäin. Tietty mikä on leveä ja mikä ei? Joku sanoo vähän hartioita leveämpää leveäksi ja joku pitää vielä kapeana. Oma kyykky taitaa olla vähän hartioita leveämpi ja jos pidän jalkaterät suorassa niin tuntuu aivan helvetin hankalalta lonkkien alueella. Kyllä alas pääsen mutta ei mitenkään luonnollisen tuntuista. Tiedä sitten onko vain niin paska liikkuuvuus, mutta pakko kääntää jalkaterien ulospäin, jotta tuntuu luonnolliselta.

Ei kun siihen vaikuttaa fysiikan lait. Jos painopiste menee taakse niin kaadut perseellesi vaikka sulla olisi maailman vahvin keskikroppa. Eli jos sulla on paino kantapäillä, eli painopiste takana, niin se yläkroppa on silloin juuri niin etukenossa kuin sen täytyy olla tasapainon säilyttämiseksi. Jos haluat yläkroppaa pystympään, niin sun on työnnettävä polvia enemmän eteen, jolloin perse tulee horisontaalisesti lähemmäs jalkateriä ja yläkroppa nousee pystyyn, ettei paino siirry taas päkiöille. Se oikean kyykkytekniikan löytäminen ottaa aikansa ja siinä pitää miettiä miten taakse voi istua ja millainen polvikulma mulle sopii. Mäkin luulin löytäneeni ihan ok kyykkyasennon, mutta tuossa viime viikonloppuna kun katsottiin sitä erään kilpailevan voimanostajan kanssa, niin päädyttiin siihen, että mun välityksille voisi olla parempi työntää polvia vähän enemmän eteen, kun tähän asti olen koittanut pitää sääret pystysuorassa saadakseni enemmän takaosastoa kyykkyyn mukaan, mutta sillä tavalla mä en vain yksinkertaisesti saa asentoa kovin luonnolliseksi ja selkä painuu ihan liikaa eteen.

Hmm.. Joo eli tahtoo olla vaikee saada sitä painoa sinne kantapäille. Sääret on aika etukenossa. Lautaa oon kokeillu alle mut en huomannu helpottavan. Kai se pitää olla joku 2x4 lankku sit! :D

Hmm.. Joo eli tahtoo olla vaikee saada sitä painoa sinne kantapäille. Sääret on aika etukenossa. Lautaa oon kokeillu alle mut en huomannu helpottavan. Kai se pitää olla joku 2x4 lankku sit! :D

Ajattele että oot metsässä ja eilisestä meksikolaisravintolaan suuntautuneesta visiitistä johtuen joudut tyhjentämään suolesi. Kuvittele siis että aikosit mennä kyykkypaskalle ja kyykkää niinkun kyykkäisit sillon.

Ittellä toimi

Ei lankku auta painon pitämisessä kantapäillä. Saattaa jopa haitata sitä. Lankkua tai painonnostokenkiä käytetään siihen että saadaan polvia enemmän ja helpommin eteen jos sellaista kyykyltä haetaan. Jos kyykätään vähän leveämmältä ja sääret pystymmässä niin mun mielestä painonnostokengistä tai lankusta on pelkkää haittaa. Jollain muulla saattaa olla eri mieltymykset. Mutta ei siihen painon kantapäillä pitämiseen oikein ole poppakonstia. Kokeilee eri kyykkytekniikoita ja lähtee siitä jalostamaan mikä tuntuu luonnollisimmalta ja missä painopiste on edes sinnepäin. Sit tietysti voi kokeilla sitä lankkua sillä tavalla, että se on sun kantapäiden alla ja pidät varpaat ilmassa. Silloin painon on pakko olla kantapäillä tai ottaa varpaat maahan. Vai tätäkö lankulla jopa tarkoitit? Sitä kun opettelee maltillisilla painoilla niin eiköhän se siitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom